søndag den 19. april 2015

Nyt lille bed............... krydderurter- bærhaven og forårsblomster i haven.




Så fik vi udvidelsen af vores potteskur færdigt...........det er bare skønt.
Dejligt med mere overdækket skur.
Og et lille nyt bed er det også blevet til.

Med det dejlige vejr vi har haft de sidste dage .................ja så går det bare SÅ hurtigt med alting i haven.
Magnolien er næsten  fuldt udsprunget..................og tulipanerne er også godt på vej.

Jeg har også flyttet mit lille stativ hen til bryggersdøren.
Så nu står der krydderurter lige ved hånden.
Og i bærhaven er alting også godt med.

Det er da bare en dejlig årstid.


Det nye lille bed ved stolpen.............det er en Multi blue klematis.

Her lidt fra siden af.
Godt vi fandt lidt gamle sten til
at udvide gangarealet.
Den første blomst er allerede på vej.


Her kan i se det nye tag som manden har lavet.

Og det lille skjul ved skuret.

Godt at jord og gødning nu ligger i læ.

Det gode vejr har fået min Susan til at eksplodere.

Og mit rosenmandeltræ er også godt på vej.

Jeg er rigtig glad for min bærhave.........og her er det ribs.

Og en lille solbær har jeg også.

 I min bærhave står også en dejlig løvstikke

Vild kørvel er også dejlig at have.
To slags hindbær.........en stor rabarber og to
blåbær er der også

Mit lille stativ ved bryggersdøren ........ med
oregano-ananas salvie-mynte-purløg-persille
og citrontimian.

I drivhuset har jeg fået sat to chilli-og to tomater
Det er en cherry og blomme tomat.

14 potter med dahlia står her også........men synes
det går lidt langsomt med at spire.

Glæder mig sådan til alle de smukke pæoner blomstre.

I mit sydbed mellem mine to klatreroser står der disse hvide allium.
Tror der var 8-10 stk.sidste år.

 Mine thalia er jeg rigtig glad for.............har dem flere steder i haven.
Men de er lidt svære at fotografere.

 Nu er der godt gang i tulipanerne i mit højbed.

Men har da også en del i krukker.

En smuk narcis........kender desværre ikke navnet.

Mit lille nye kirsebærtræ blomstre så smukt lige nu.

Jeg er rigtig stolt af min frittilaria i år.

Elsker alle mine græsser...........og skal helt klart
have nogle flere.

 Min rosa løjtnantshjerte står lige på spring.
Sidste år blomstrede den på dette tidspunkt.

 Gule anemoner nyder jeg også..........har både
hvide og gule.

Mine små db. blodurt.........de skal vist flyttes.
For kan jo se hos flere bloggere at deres vokser
noget mere end min.

Er bare så vild med hortensia........og køber nye hvert år.

 Men de smukke violer er nu heller ikke så tossede.

Skal have lavet et område med piksten her nede
i baghaven........det skal prøves.

Slutter af med min smukke glas sommerfugl som jeg købte i London.



Håber i var med hele vejen.
Synes jeg havde SÅ meget at vise i dag.

Håber også at i har nydt det skønne vejr
i jeres haver.






52 kommentarer:

  1. Hej Jette,
    Hvor er der smukt hos dig og sikke mange skønne træer og stauder.
    Det er en herlig tid og Dahlierne skal nok spirer løs. Det er fint de ikke er så høje endnu ellers bliver de bare for ranglede ved udplantning og knækker. Flot Susan min yndlings Magnolie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.Tak for dine pæne ord.Og det er helt sikkert en rigtig skøn årstid.
      Kunne godt se i dag at der var små spirer på vej i mine dahlia...........er nok for utålmodíg.
      Min Susan er nogle år gammel...................og står et rigtig godt sted.
      Det er bare en af forårets højdepunkter.
      Rigtig god søndag knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Du kan tro jeg var med hele vejen ;)
    Det er så skønt med alt der sker i haven i disse dage. Din Susan er da bare helt bedårende, den må du ta en masse billeder af som os der ikke har sådan en skønhed kan nyde.
    Jeg har også tænkt over at der ikke sker en disse, med de dahlia jeg har sat for snart længe siden. Jeg håber dog stadig på at de snart vil vågne op.
    Fint lille bed i har lavet og hvor er det blevet fint ved potteskuret ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Det var dejligt..................havde jo så meget at vise i dag.
      Jeg har rigtig mange billeder af min Susan................og den er bare SÅ smuk.I dag har jeg flyttet mine fra udestuen til drivhuset....................og der er da nogle stykker der er begyndt at spire.
      Synes jo ikke at den stolpe skulle stå der alene...........så det blev til et lille bed.
      Knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette. Jeg er noget forundret over dine planter for de er allesammen meget længere fremme end heroppe nord på. Især lagde jeg mærke til din løjtnantshjerte, mine er først på vej op og har ikke rigtig så mange blade endnu. Men mine tulipaner følger fint med og så beundrer jeg virkelig din magnolia - hvor er den flot og blomsterrig. Jeg glæder mig til min "pind" forhåbentlig også bliver så fin en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Vi må jo have et noget mildere klima her hos mig......................men synes elleres at vi er lidt bag ud i forhold til sidste år.Min rosa løjtnantshjerte havde da flotte blomster ved samme tid sidste år.
      Min Susan har jo også nogle år på bagen.
      God aften Knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  4. Kære Jette
    Sikke et dahli flor du får med alle dem du har i potterne.
    Jeg har også et mandeltræ- de er så smukke, så glæd dig... til det lyserøde brus..
    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Sidste år blomstrede min dahlia i over fem måneder.
      Og har købt nogle flere i år.
      Jeg er også glad for mit rosenmandeltræ................det er så smukt når det blomstre.
      God aften knus Jette

      Slet
  5. Jeg var med hele vejen og nød det hele. Ikke underligt at du er stolt af dine fritillarier. Den, du viser i dag, står så flot. Skuret ser også godt ud omend på en mere jordnær måde. Og så er der allerede nye planer på beddingen - en havenørd bliver aldrig færdig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Marie.Det var dejligt.at du nød det hele.
      Jeg købte jo nogle flotte løg da jeg besøgte Hampton flower show for to år siden.
      Sådan et skur er jo mere praktisk end skønt.Ja nye planer har jeg altid på bedding.
      God aften Jette

      Slet
  6. ej - hvor er der mange dejlige hjørner i din have. Masser af fotos - og heldigvis for det.
    Tusinde tak for kigget. Det ser skønt ud :) OG hvor er alt bare langt fremme. Mine fritti. er slet ikke i blomst endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Lone.Ja !!! der er godt med foto i mit indlæg i dag.......................men godt du nød dem.
      Selv tak.Jeg har to fritti der står rigtig flot lige nu..
      God aften knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette.
    Forrygende går det ved dig, og der er gang i væksten, din blodurt kender jeg ikke spændende at se den senere.
    Det har været en solbeskinnet dag. Håber du har nydt dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe.Ja !!! der er godt gang i det hele i min have.Der er flere der viser nogle rigtig flotte blodurt i dag.
      Bla. Heidis have og Hortofilia.
      Det har bare været den skønneste søndag længe.......................og du kan tro jeg har nydt den selv om jeg brugte nogle timer til at gøre min udestue ren.
      God aften Jette

      Slet
  8. Tillykke med udvidelsen af potteskuret, den slags plads er bare lykke og så forstår i at lave smarte detaljer. Ellers kan jeg kun give dig ret i at det har været en fantastisk dag og weekend, nu tror man næsten det er sommer. Tak for de skønne kik i din have idag. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Fru Friis.Ja !!! det var jo dig der inspirerede mig til at lave et potteskur...................men det var lidt for småt.Og især når det regnede.Så da vores tagplader skulle skiftes ud udvidede vi det lidt.
      Det gælder bare om at nyde det dejlige vejr. medens vi har det.
      Selv tak.............dejligt at du nød mit indlæg.
      God aften knus Jette

      Slet
  9. Ja du har mange skønne planter, jeg kan se, at min magnolia ikke er en Susan, den ligner slet ikke din. Dine blodurt er mere udsprungne end mine, min rosenmandel er heller ikke så langt fremme som din. Flot med dit nye potteskur, det er rart at have plads til det hele.
    Det har bestemt været en dejlig weekend.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg ved helt sikkert at det er en Susan jeg har................og den har jo nogle år på bagen.
      Jeg vil flytte min blodurt................den står for mørkt og tørt.
      Min rosenmandeltræ er godt på vej....................og vejret har jo en del med det at gøre.
      Og jeg er rigtig glad for at der nu er er mere plads der er overdækket.
      Kan næsten ikke få armene ned med det skønne vejr vi har for tiden...........skønt.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
    2. Jeg er ikke i tvivl om, at din magnolia er en Susan, men jeg er i tvivl om, hvad min heder, den ligner nemlig ikke din. Du skrev en gang, at den lignede din, men det gør den ikke, min er mere hvid. Din er rigtig fint.

      Slet
    3. Hej Igen Du må ind på en side med magnolie så du kan finde ud af hvad den hedder.
      Håber det vil lukkes for dig knus Jette

      Slet
  10. Sikke en dejlig rundtur i haven. Og hold nu op hvor det hele spirer og gror rundt omkring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lonni.Dejligt at du har nydt min rundtur i haven.
      Ja !!! er det ikke bare dejligt med alt det der pibler op derude.
      Og så det skønne vejr.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  11. Sikke en dejlig rundtur i haven. Og hold nu op hvor det hele spirer og gror rundt omkring.

    SvarSlet
  12. Hej Jette!
    Jo jo jeg var med hele vejen, det er altid skønt at kigge med hos dig. Tillykke med jeres nyudvidelse af potteskuret, det må være utrolig skønt.
    Er din multi blue mon ny? for i går flyttede jeg min(2år) den ville ikke så meget og lignede en der bare lige overlevede, nu har den fået mere læ og lidt mindre sol..Elsker synet af din Susan, glæder mig til min vil blomstre bare lidt, men det bliver nok ikke i år. Og nu jeg er ved sammenligninger så er der kun 2 af mine dahliaer der viser grønt, overvejer om resten skal have en plads i en skammekrog fordi jeg har opdaget at jeg har klippet toppen for langt ned, og da siges der at de ikke bliver store og flotte;-)
    Det bliver spændende når du skal i gang med pikstensbelægningen, meget fordybende arbejde, og det kommer til at passe super godt med brændestakken og den store stub.
    Tak for alle de dejlige forårsbilleder:-)
    Solskinds hilsner, og god dag, kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Det er jeg da glad for.Du kan tro at jeg også er glad for at jeg nu har så meget overdækket.........både når det regner og sner.
      Den lille Multiblue i mit lille bed er helt ny.......................men har jo også en i mit drivhus der trives rigtig godt derinde.
      Du kan tro at jeg også er rigtig stolt af min Susan .....................og nyder det dejlige syn hvert forår.
      Jeg håber da ikke at jeg har klippet mine for langt ned,for de er da godt nok lang tid om at spire.
      Har sådan lyst til at prøve at lægge lidt pigsten.....................men må lige samle nogle flere sten.
      Er rigtig glad for at du har nydt alle mine billeder.
      Også en dejlig solskinsdag til dig knus Jette

      Slet
  13. Skønne billeder fra din have. Din Susan er helt fantastisk. Mine dahlia har alle store spirer i drivhuset. Fine nye planter, og potteskuret ser bare godt ud. Har knoklet hele weekenden i haven. Bare vejret kunne blive lige så godt til konfirmationen. Vi ses snart. Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Jeg er også rigtig glad for min Susan ......................det er en rigtig show stopper
      Jeg håber også at mine dahlia snart kommer godt i gang efter at jeg har flyttet dem.
      Dejligt med lidt mere under tag ved potteskuret.
      Vi er nok rigtig mange der har knoklet i vores haver.
      Og krydser fingre for vejret til konfirmationen.
      God dag knus Jette

      Slet
  14. Hej Jette

    Så mye flott som er i din hage akkurat nå! Ditt nye lille bed ser riktig flott ut, og Multiblue er en nydelig klematis. Imponerende Susan! Jeg får nyte dine bilder, for den klarte seg ikke her. Har to rosa stjernemagnolia som klarer seg helt fint, så jeg får være gled for de :)

    Ønsker deg en god dag!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Det nye bed måtte ikke blive for stort...............for manden skal kunne komme til at med sin græsslåmaskine.
      Her jo også en Multiblue i mit drivhus.......................og den har rigtig mange knopper lige nu.
      Hvor er det ærgerligt at du ikke kan have en Susan i din have,for det er et fantastisk træ.
      Stjernemagnolie er da også smukke..................så godt at de trives hos dig.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  15. Så smukke billeder fra din have :) Hvor har du det altså flot der hos dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sandie.1000 tak for dine søde ord.....................dem er jeg rigtig glad for.
      Og på denne årstid er der jo smukt alle vegne i vores haver.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  16. flot ... virkelig spændende.... - tak for rundturen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Tim.Ja !!! selv tak.......................og dejligt at du finder mit indlæg spændende.
      God dag Jette

      Slet
  17. Flot-flot :) Der er sådan en fin orden hos dig - og jeg nød alle dine fine billeder. I er altså noget længere fremme end her hos os - min magnolia er kun ved at åbne den allerførste knop og min løjtnantshjerte er slet ikke så langt som din.
    Skønt med mere plads og overdækket skur - han er altså en knag til det, din mand :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Jeg er da glad for at du har nydt alle mine billeder.Det samme skriver Høneballehaven også.
      Min Susan er altid tidligt på den....................et skønt syn.
      Og jeg kan da se at min løjtnantshjerte allerede var med blomster på samme tid sidste år.
      Du kan tro at jeg også er glad for det han har fået lavet................vi har bare nogle gode mænd.
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  18. Så mye fint å se på, blomstringen har kommet langt hos deg. Magnoliatreet er virkelig nydelig, jeg ønsker meg også et magnoliatre i hagen.

    Hilsen Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida.Dejligt at høre fra dig.Og ja der er godt gang i det hele lige nu.
      Og min Susan er jeg bare SÅ stolt af.................en meget smuk plante.
      God aften Jette

      Slet
  19. Ja jeg var med hele vejen :-) Dejligt at se hvad der sker. Det bliver spændende med pigstensbelægningen.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Det var dejligt..................har jo så meget jeg gerne vil vise.
      Jeg skal lige samle lidt flere sten inden jeg går i gang.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  20. Hej Jette
    Der sker bare meget i din have. Du har bare nogle dejlige træer store og små, det er så flot at se dem i forårs klæder:-)
    Vi ses i morgen, men jeg kan ikke komme tidligt, jeg har lige en anden aftale først.
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gro.Ja !!! denne årstid er bare noget af det bedste i min have.................for der sker bare SÅ meget derude.Glæder mig til vi ses i morgen.......................håber det holder tørvejr.
      Knus Jette

      Slet
  21. Hej Jette sikke mange dejlige ting du viser i dette indlæg, dejligt potte skur du har fået opført! Og jeg er vild med dit nye lille bed. Jeg synes også der er gået lang tid før der er kommet spiring i Dahlia, men nu er det dog spirer og blade i 6 ud af de 11 jeg har plantet. Så det går fremad. Jeg har også sået frøene af dine gule lupiner. Det bliver spændende. God weekend. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.Ja !!! det er dejligt med lidt overdækning så man kan stå i tørvejr..................og også for sneen om vinteren.
      Var lige ude og se til mine 14 potter med dahlia,og nu er det halvdelen der er begyndt at skyde.
      Vil du tro at mine gule lupiner er væk.................flyttede dem i efteråret.Og det kunne de ikke lide.
      Den var bare Så smuk.Meb håber på at dine vil blomstre.
      Også en dejlig weekend til dig knus Jette

      Slet
    2. Lupiner har vist pælerødder, og det er vanskeligt at flytte mange planter med den type rødder. Desuden kan lupiner være lidt sarte og skal have godt dræn. De må vist ikke stå for vådt om vinteren. Men pyt. Du har så mange andre dejlige ting.

      Slet
    3. Hej igen Tak for info ang. min dejlige lupin.Tænkte slet ikke på at den var vanskelig at flytte.
      Har allerede købt en ny.Knus Jette

      Slet
  22. Hej Jette.
    Nøj hvor er det hele langt fremme i din have, hvordan gør du lige det ? mit er slet ikke nået så langt endnu.
    Det potteskur er da bare så lækkert, jeg så lige i min fantasi et rionet det var på undersiden af taget, til at clematissen kunne sno sig i og hænge ting op i :o)
    Min Susan er ikke sprunget ud endnu, men det varer sikkert ikke længe. Det er nu meget godt så kan jeg nemlig glædes over den når Magnolia Sultana er blomstret færdig.
    Nu må du have en rigtig dejlig weekend.
    Kram Linda

    SvarSlet
  23. Hej Linda.Det må have noget at gøre med beliggenhed................og så er det jo en gammel have.
    Jeg er også rigtig glad for mit potteskur.............dejligt at have så meget under tag.
    Min Susan har jo også nogle år på bagen.Men det er en fantastisk olante.
    Også en rigtig dejlig weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
  24. Hvor er der dog meget at se på i din have.... der er altid noget nyt at se på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Ja !! du kan tro at jeg også nyder det hele........................denne årstid er bare min yngling.
      Og er vild med at finde nye projekter i min have.
      Rigtig god weekend knus Jette

      Slet
  25. Hvor ER du heldig at have fået udvidet dit potteskur. Bare det var mig. Jeg går og spekulerer på, hvordan i alverden jeg kan få et overdækket sted i min lille have, hvor jeg kan stå i regnvejr. Du er heldig at have en mand med hænderne skruet godt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nette.Ja !!! godt med en handy mand i huset.Og rigtig dejligt med noget mere overdækket.
      Er der ikke lidt plads ved dit skur?.
      Har været på plantemarked i Lyngby i dag.....................og sikke et ragnerok for at komme hjem derfra.Der var et løb så alle veje hjem til mig var spærret.
      Rigtig god søndag knus Jette

      Slet