tirsdag den 26. april 2016

Plantemarked og min forårshave!!!

Så var det tid til det årlige forårsplantemarked.
Og det var flyttet til Søborg pga. af noget anlægsarbejde i Lyngby.
Men vi havde det smukkeste vejr at starte i..........men en enkelt byge kom der lige som jeg skulle vende næsen hjemad.
Mødte kun to bloggere,nemlig Lisbeth fra Countryliv og Anita fra Min grønne verden.Men altid hyggeligt at mødes.
Masser af mennesker var der da også mødt op,så handelen gik derudaf.
Fik ikke købt det store...............men 14 planter kom da med hjem.
Hvoraf de fire var gaver fra Anita.Tusind tak skal du ha.

Viser da også lidt fra min have,hvor det hele vokser godt trods det kolde vejr.Tulipanerne er godt på vej...........elsker når de alle står i blomst.

Og nu vil jeg altså godt snart ha lidt sol og varme.Er i ikke enige med mig!!

Lidt af de tulipaner der blomstre lige nu.

Kunne slet ikke stå for de fine små dahlia
fra Horsens.







To limefarvede græsser er sat i mit nye dråbebed.
Navnet er aureum Milium effusum.

Smukke bellis.

En smuk påskeklokke fra Gitte.

Læg lige mærke til den store lækre zinkbakke.
Den kom også med hjem fra Horsens.

Kan ikke lige huske hvad dette er for en.
Men smuk er den.

Alle stenbedsplanterne er der også gang i.



Gemserod fra det gul/hvide bed
Collage af alle de dejlige forårsblomster.

Pæonerne er også kommet godt op derude.
Skønne primula.
Lidt blomster fra min udestue.
Og nu er der for alvor gang i de fine kobjælder.
Så røg der endnu en nye rose med
hjem........den skal op af stakittet.
Min nye opstammede stjerne magnolie er da bare
så smuk.
Flere af mine hosta har fået blade.
Så kom der lidt flere planter i dråbebedet.
Endnu en rose og et par græsser..
Nu er klematis og de små fine
primula også i gang ved stolpen.
I mit Høneballebed har jeg fjernet min CD rose.
Den trivedes ikke her.........så nu står den i en krukke.
Og træskelettet fra min parykbusk er også fjernet.
I stedet er der kommet dette stativ op til min klematis.
 
Jeg fik disse fire planter af Anita.
Hvor er det skønt med gavmilde bloggere.
Det er chilli og snack peber.
Der er godt gang i mine dahlia i drivhuset.
Lettede lige på fiberdugen i højbedet med kartoflerne.
Og se da lige her!!
Synes jeg manglede lidt kugleprimula i min have.
En hvid og rosa akeleje er også købt ind.
Har en Jack frost i haven...........men kan da altid bruge en mere.
Bronze fennikel.
Glæder mig meget til denne hvide stormhat.
Dette billede er til Marie.
Kan du se at der er to knopper i min træpæon?


Håber i var med hele vejen.
Der var bare så meget jeg gerne ville
vise jer i dag.
God søndag !!!























































































48 kommentarer:

  1. Kære Jette Jeg kunne desværre ikke komme på plantemarked i dag, da jeg fik ældste datteren til frokost med sin nye kæreste. Men har fået lavet en del. I haven. Der er rigtig nok forårs gang i den hos dig med planter i alle farver og former. Men du har så ret, mere varme ville ikke være af vejen. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina.Lidt ærgerligt for det var det smukkeste vejr.........og mange gode,og billige stande.
      Men en ny svigersøn skal selvfølgelig skal selvfølgelig komme i første række.
      Jeg tror jeg har over 30 planter der står og venter på at blive plantet.Så lidt varmere vejr står højt på listen.
      Rigtig dejlig søndag aften til dig knus Jette

      Slet
  2. Kære Jette.
    Ja jeg kan kun give dig ret mere varme - det har været dage hvor vejret har været fint, men tildels blæsende og køligt. Så ja noget mere sol så min kære mand også kan komme igang med at få tilsået markerne :-)
    Fine planter du viser og griner lidt "kun 14 planter" ja okay, gad vide hvordan det havde set ud hvis du var gået amok i planter :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten.Hvis nu vi alle er enige.........tror du så ikke vi får lidt mere varme?
      14 planter er da ikke så mange.Du skulle se hvad folk slæbte med hjem.
      Men nu må jeg jo vente på lidt bedre vejr inden jeg planter det hele ud i haven.

      Godaften Knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette

    Så mye fint du fikk kjøpt! Ja, litt sol og varme ønskes veldig nå. Her har det vært to frostnetter og snø i luften både i går og i dag :(
    Det er virkelig langt fremme hos deg med blader på hosta allerede!
    Ønsker deg en riktig god søndag.

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! lidt godt fik jeg da med hjem.Lige nu er der lidt hagl.Det kan vi godt undvære.
      Har flere steder hvor der er blade på mine hosta.
      Også en rigtig god søndag til dig Knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  4. Hej Jette
    Sikke en masse skønne ting, der sker i din have, godt du har fået fat i Willestrup Eden Rose, den er bare så skøn, nu er der ved at være godt fyldt op i dit dråbebed, det ser godt ud og det bliver så flot. Fine planter du har fået både til plantemarked og fra Horsens.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg håber at min nye rose vil klatre op at mit stakit ind til naboen.Godt at du kan sige god for rosen.Der mangler stadig lidt i mit dråbebed.........men det er for koldt at plante mine hortensia ud.
      Knus Jette

      Slet
  5. Hahah...jeg kunne ikke undgå at trække på smilebåndet, da jeg læste: "Fik ikke købt det store...............men 14 planter kom da med hjem." Det er vist typisk en plantoholic :D

    Det ser ud til at være nogle fine køb/gaver du har fået med dig hjem..og du er forøvrigt slet ikke den eneste, der trænger til sol og VARME.
    Hav en god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther.Ja !!! det er du jo ikke den eneste der skriver........men synes nu ikke det var så mange.De fire fik jeg jo forærende af Anita.
      Har altid noget med hjem når jeg besøger min søster i Horsens.
      De har gode priser derover.
      Varme er vi jo rigtig mange der snart håber på.
      Også en god aften til dig Knus Jette

      Slet
  6. Træpæonen ser rigtig fin ud med flotte knopper, herligt! Du har imponerende mange tulipaner i blomst, og det ser ikke engang ud til, at de står i krukker.Din gule collage er virkelig fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Jeg er bare så glad over at der nu er to flotte knopper på min træpæon.Jeg sætter også nye tulipaner hvert år.Men har da også en del botaniske.Og purissima er altid tidligt på den.Dejligt at du synes om min collage.
      God aften Jette

      Slet
  7. Du har da rigtigt fået handlet ind Jette. 14 planter er da ret godt. Jeg har ikke fået plantet mine nye ud endnu, de står i zinkbakker i orangeriet og venter på godt vejr, her har det både sneet, regnet og haglet i dag.
    Din have ser så flot ud.
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Ja !!! lidt røg der da med hjem.Og er da også så glad for mine chilli fra Anita.
      Tror også at jeg efterhånden har over 30 planter i mit drivhus og potteskur.Og så har jeg ikke regnet mine dahlia med.
      Tak skal du ha.Og rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  8. Godaften Jette, jo jeg fulgte med til det sidste og der er gang i det på det lille godt :-) Det var hyggeligt at mødes idag og heldigvis i solskin.
    14 planter er også en sjat, og især den hvide Aconitum er jeg spændt på at høre mere om.
    Jeg synes at plantemarkedet var godt det er gode priser og spændende planter er der også en del af:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. - arhhh der skulle stå det lille gods ;))

      Slet
    2. Hej Lisbeth.Dejligt at du var med hele vejen.Vi var vist heldige med vejret i dag...........og hyggeligt sådan at møders rundt omkring.
      Er også selv spændt på den hvide stormhat.Skal lige finde den perfekte plads til den.
      Jeg fik 10 planter for bare 220 kr.det er da billigt.
      Der var da også godt med folk på markedet.
      God aften Knus Jette

      Slet
  9. Ha ha - jeg var også på marked fra kl. 10 til vejret skiftede. Der var dejligt mange ting - og jeg synes nu også, at 14 planter er en fin fangst.
    Knus Bonnie
    PS - jeg kan også godt se de to knopper i træpæonen - er det ikke tidligt? Synes ikke, at min har nogle endnu

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bonnie.Det kunne da have været hyggeligt hvis vi var stødt ind i hinanden.Men ved jo ikke hvem hinanden er.
      Er også tilfred med det jeg kom hjem med..........og til en billig penge.
      Tror nu ikke det er så tidligt med de knopper.Men er da glad for de to jeg kan se.Hvad købte du?
      God aften Knus Jette

      Slet
  10. Skønt indlæg med mange lækre billeder :-)
    Du har så mange fine planter. Gemserod kan jeg ikke få til at gro her.
    Hvid stormhat er også lige rykket ind i mit hvide bed.
    Sidste år var jeg så heldig at få en bronze fennikel af Jette Friis, den står dog og venter i planteskolebedet på en blivende plads.
    Dine kartofler er langt fremme, fik først sat de første af mine for 2 dage siden. Jeg er sent ude i år både med kartofler og alt andet i køkkenhaven. Tror ikke det kan betale sig at så før jorden er lidt lunere, vi bor jo inde midt i det jyske, på et sted hvor der bare er mere koldt end så mange andre steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Vivi.Tak skal du ha.Har selv gemserod to steder.........og de kommer troligt igen hvert år.
      Den hvide stormhat kunne jeg slet ikke stå for og er også spændt på den.
      Hvor stor tror du den bronze fennikel bliver,og hvor vil du plante din?
      Vores kartofler har stået med fiberdug i næsten 3 uger.
      Vi har heller ikke sat andet i køkkenhaven endnu.........men håber snart at sætte forskellige løg.
      Jeg ved jo fra Gitte at i har det noget koldere end os.
      God aften Jette

      Slet
  11. Hej Jette. Skønne billeder fra din have, sikke mange skønne blomster du har i vente. Eden rosen bliver du så glad for, den er så smuk. CD er heller ikke helt god til min have. Håber han trives bedre hos dig i en krukke.
    Hvor skønt med sådan et plantemarked, det er da en genial ide. Du fik da alligevel en del med hjem.
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.Ja !!! jeg kan næsten heller ikke vente til jeg kan plante det hele ud.............men tar det lige med ro så længe det er så koldt.
      Har hørt fra flere at Cd rosen ikke tåler v
      regn ret godt........mine rådnede.Nu står den i en krukke og er klippet godt ned.Så må vi se.
      Elsker plantemarkeder,og at møde andre bloggere.
      Godaften til dig Knus Jette

      Slet
    2. Øv med ham CD. Nævnte ham også overfor Knud hos Rosenposten, at han havde voldsom stængelsyge hos mig, svaret var at flere af de moderne roser slet ikke kunne tåle det danske klima vi jævnligt oplever. CD blev næsten klippet helt ned til podestedet. Nu er han igang , men jeg er meget obs. På den anden side er det rart at høre at man ikke er den eneste der har dårlige erfaring med ham

      Slet
    3. Hej Igen.Jeg er da ked af min CD rose ikke lige er hvad jeg havde drømt om.Og har jo læst at andre har den samme erfaring med den.
      Kan være at jeg skal klippe min helt ned og så se hvad der sker med den.
      Tak for info Knus Jette

      Slet
  12. Hej Jette. Flotte billeder af både forårsbebudere og andre fine planter. Knopper i dine træpæoner, de er sørme langt. Jeg glæder mig til at se udviklingen i dit dråbebed. Her har det både været frost, sne, sol, regn og hagl i en heftig grad. Joe tak aprils vejr er omskiftelig. Pas nu på med at plante ud, de lover mere frost! Tak for dejlige blomstervitaminer. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete.Det med knopperne forstår jeg ikke.........for de er altid tidlige på den.Du kan tro at jeg også selv er spændt på at se mit nye bed når roserne blomstre og min Diablo får de smukke mørke blade.
      Jeg tror da også at jeg har over 30 planter der venter på at blive plantet ud.Og det er uden alle mine dahlia.Så nu må det godt snart blive lidt varmere.God aften Knus Jette

      Slet
  13. Så mange smukke billederaf alle dine forårsblomster, du er milevidt foran os - vi har kun en enkelt tidlig hvid tulipan i blomst og overhovedet ingen hostablade endnu. Jeg trak da også lidt på smilebåndet af dine "få" indkøb, men dejlige ting du fik med hjem. Jeg har også Eden rose, den er meget delikat i farven, men tåler ikke regnen så godt,så i år får vi en super varm sommer, ikke sandt? Og der må godt snart begynde,ja!!!
    Knus ,Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Ulla.Det er der flere der skriver,men ved jo fra Gitte at i har det lidt koldere end os.
      Har næsten lige været ude og sætte alle mine nye planter ind i drivhuset.Chilli og tomatplanterne er jo lidt spinkle endnu.
      Men hvor er man utålmodig for at plante alle de blomster ud der venter.
      Har jo lige skrevet med Marianne om min CD rose der heller ikke tåler regnen så godt.Det er da lidt ærgerligt.Men håber at min Eden rose er lidt bedre.
      Jeg er helt med på en varm sommer.Og forår !!!
      Godaften Knus Jette

      Slet
  14. Hej Jette,
    Godt at du fik købt lidt på plantemarked. Især dine flotte kugleprimula. Den hvide aconitum er jeg spændt på at se. Her var det skønt vejr fredag, og meget koldt med haglvejr lørdag. Fik plantet mine lavendler ud, og fjernet mos i græsplænen. Det pyntede gevaldigt. Jeg synes også godt at der kunne komme noget mere varme snart. Men det bliver ikke lige foreløbig desværre.
    Spændende med den nye rose. Hvor mange roser har du nu?
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Mine kugleprimula forsvinder i min have.........men håber da at disse holder.Det var den sidste hvide stormhat,så den er jeg da også spændt på.
      Formiddagene er også fine her.Men kan altså godt undvære både regn-sne og hagl.Lidt ØV for har bare så mange planter der gerne snart skal plantes ud i haven.
      Jeg tror jeg har omkring 25 stk.nu.Er spændt på den nye roser der jo skal kravle op at stakittet.Er da også spændt på hvor du sætter din Odyssey.
      Knus Jette

      Slet
  15. Sikke fine planter du fik købt :) Glæææder mig også sådan til sommer :) Kom nuuuuu! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sandie.Ja !!men nu mangler vi bare det forår.Og er helt med at det bare skal komme NU.
      God dag Knus Jette

      Slet
  16. Hej Jette!
    Jo tak til lunere vejr, her har der været bidende kulde, med sne hagl og blæst. Sikke langt dine kartofler er fremme, men også dine tulipaner, og hostaer, mine viser først spidser lige oppe over jorden. Utroligt smukke forårskollager, der i den grad fornøjer øjet.
    14 planter syntes jeg nu også er en pæn sjat.
    Ha en fantastisk dejlig dag!
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anette.Kan kun være helt enig med dig.Dagen i gå på Plantemarkedet startede så smukt..........men holdt jo kun til frokost tid.
      Jeg tror jeg her fire/fem hosta der har fået små fine blade.Det er da bare skønt.
      Dejligt at du kan nyde mine forårscollager.Er rigtig glad for at jeg nu har lært at lave dem.
      Har lige været ude og se til alle mine planter i drivhus og potteskur.Og de ser fine ud.Men vil jo allerhelst have dem i jorden.
      Rigtig dejlig dag til dig Knus Jette

      Slet
  17. Kære blæksprutte....øh Jette, jeg syntes altid du har gang i mange ting, din dråbeformet bed bliver kønnere og kønnere, om lidt springer det hele ud, dejligt :-). Elsker også det limefarvet græs, det lyser så dejligt op i haven, det kan man nyde hver gang man går forbi :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit.Ja !!!hvis bare vejret var lidt bedre,så jeg kan få plantet de sidste plantet i mit dråbebed.
      Er da også spændt på at se når mine nye græsser vokser til.
      Den hedder Aureum Milium sffusum.
      Godnat her fra Knus Jette

      Slet
  18. Sikke du kan, der er blomster I din have, vejret til trods. For forår er det da knap nok. Jeg er rigtig fascineret af kugleprimula, de nærmest trodser tyngdekræften.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.Ja !!! selv om vejret ikke lige arter som jeg gerne vil ha det,så kommer blomsterne jo stadig.
      Er lige kommet hjem fra byen i regn og haglvejr.ØV-ØV.
      Dem faldt jeg også for på plantemarkedet...........synes mine forsvinder hert år.God dag Jette

      Slet
  19. Hold da helt op du har mange blomster i din have. Det er da helt vildt og elsker du skriver navn under. For jeg er bestemt ikke så vel bevandret i forhold til blomster og deres navne.
    Så ved man præcis hvad der er som skal på ønske sedlen.
    Rigtig skøn tirsdag

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte.Lige nu er det jo de blomsterende tæer-tulipaner og de smukke narcisser der er gang i.
      Det er bare at spørge hvis jeg kan hjælpe dig med navne eller andet.Så vil jeg besvare dine spørgsmål så godt jeg kan.
      Også en dejlig dag til dig Knus Jette

      Slet
  20. Skønne stemningsbilleder, og ikke mindst spændende indkøb.. , det er bare skønt med plantemarkeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim.Tak skal du ha.Jeg elsker plantemarkeder.Folk er bare så ivrige med at få gode køb med hjem.
      Godaften Jette

      Slet
  21. Härligt med plantmarknad, och mycket fint fick du med dig hem. Det är mycket som blommar hos dig redan, går och tittar på min Magnolia, men det dröjer nog innan den blommar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika.Ja!! plantemarkeder er da bare noget af det bedste.
      Men nu står det hele jo i drivhuset til vejret bliver lidt bedre.
      Jeg tror også at vi har det lidt varmere end hos dig.Lad os håbe at varmen snart viser sig.
      God dag Knus Jette

      Slet
  22. Kære Jette.
    Det er en fantastisk dejlig tur i din have m. m. Hvor er det smukt og inspirerende. En yndig kobjælde og en hvid stormhat må jeg eje engang. Ellers er der ikke nogen jeg kan fremhæve for den anden, det er SÅ perfekt det hele.
    Jeg er ret tilfreds med det kølige forår, der bevirker, at det går lidt langsomt i haven, så kan jeg bedre følge med.
    Jeg har endelig fået min nye hofte og det går rigtig godt, så nu kan jeg klare sommerens fester. Alle mine frø jeg har sået, spirer og skal snart prikles. Det er en dejlig tid.
    Mange kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Dejligt at du har nydt alle mine billeder.Jeg er bare så spændt på at se min hvide stormhat.Vidste slet ikke den fantes.
      Har tænkt på hvordan det gik med dig efter din operation.Er da rigtig glad for at det går godt med dig.
      Jeg synes ikke rigtig at jeg har haft den store succes med mine såninger i pr.Men har da priklet lidt ud.Det har klaret sig bedst er mine lathyrus.
      Ha det rigtig godt knus Jette

      Slet