søndag den 22. maj 2016

Min dejlige maj have..............og Tante Grøn turen!!!

 
 
Jeg elsker bare denne tid hvor alting er blevet grønt,og det hele pibler op af jorden.
Nu er de fleste dahlia plantet ud,og drivhuset er også fyldt op med både agurker-masser af tomater - chilli og peberfrugter.Og min vin vokser bare derudad.
Og alle de skønne klematis vokser med raketfart. Flere er med blomst.
Og så er min første rose også med blomst.Så bliver det da ikke meget bedre.

Nederst i mit indlæg skrive jeg lidt om Tante turen.
Var jo  en tur i Frb.have til Mit hjem er mit slot forleden,og viser lidt billeder derfra.

Har lidt tekniske problemer efter jeg har fået lagt fibernet ind.
Men håber det løser sig.





Så sprang min smukke træpæon ud med sin første blomst.
 
En dejlig tid lige nu hvor alle mine rhodoer blomstre.
Er bare vild med de smukke blade på min bronzeblad.

 



Overalt i haven blomstre alle mine allium.



C.White og acer.

Kan også godt lide når der kun er knopper.

Smukke azalea.

 Og så er de dejlige og velduftende syren også sprunget ud.

Den hvide har ikke så mange blomster i år.
Beskar den kraftigt sidste år.

Og hvad siger i så!!!
Det er Kronprinsesse Mary rosen der blomstre.


 Min limegrønne acer er jeg meget glad for.......men
den kan jo ikke måle sig med Maries flotte.

 Glæder mig over de tulipaner der stadig blomstre.

Så er mine prærieliljer for alvor sprunget ud.

 Mine klematis er bare gået helt amok i år.......skønt.

 Mine hvide Snow Queen fra min pergola.

Og ved carporten står Pilu.

 Krukker ved mit potteskur.

Kunne da slet ikke stå for denne flotte kogle.
Fra Mit hjem er mit slot.

En smuk kalla kom også med hjem.

 Og et lille fuglebur med løs bund til mit paradisæbletræ.

 Og en dejlig krydderurt kom
også med hjem til samlingen.

Og nu er drivhuset fyldt op med alle grøntsagerne.

Lidt billeder fra Frb. have skal i da ikke snydes for.

 Dette billede er til Fru Friis.Håber hendes blåregn er i fuld gang.





 Der var masser at købe hvis man havde tegnebogen i orden.
Men var lidt skuffet over udvalget af planter.

Og lidt om Tante Grøn turen.Vi mangler stadig lidt flere deltagere.
 Dem der har nævnt at de gerne vil deltage, vil Linda fra Casa Rosen og jeg gerne høre fra..........eller hvis der er andre der gerne vil med til en pragtfuld have.
Så skriv til os i denne uge.Så vil vi prøve at skaffe kørelejlighed til dem der har behov.
Linda har også plads til et par stykker til Kolding.

Håber i nyder det smukke vejr i jeres haver.
Rigtig god søndag !!!
 

60 kommentarer:

  1. Hej Jette
    Jeg kan fint se dit indlæg, det ser godt ud, nu skal jeg til at fordybe mig i det.
    God dag
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg var bange for at i ikke kunne kommentere.
      For når jeg åbner min blog står der at den side jeg leder efter ikke findes.Surt med den teknik.Må ringe til minudbyder i morgen.Knus Jette

      Slet
  2. Det er rigtig i gang hos dig, og en rose allerede, det er imponerende.
    Din acer bliver ad åre også flot, den skal jo lige gro til først.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen.Rosen købte jeg i efteråret og den har overvintret i drivhuset ,og er først pottet om i sidste måned.
      Jeg ved godt at min acer vokser langsomt........men smuk er den.
      God aften Knus Jette

      Slet
  3. Hej Gitte

    Så flotte acer du har! Den med gule blader er bare så fin. Blåregn ønsker jeg meg, men det er for kaldt her for de. Vakker rose du viser også :)

    God aften i syd!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Tak skal du ha.Den blåregn i Frb. have er bare så smuk..........har engang haft en guldregn.Men turde ikke have den i haven sammen med børn da den er meget giftig.
      Også en rigtig god aften oppe nordpå Knus Jette

      Slet
  4. Kronprinsesse Mary er super smuk og selvom din limegrønne Acer er lille er den bestemt også smuk:-) Det er godt at du kan lave indlæg igen så vi kan følge med i din dejlige have. Koglen fra livsstilmessen er meget dekorativ.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg er også rigtig glad for min Mary.Købte den sidste år for bare 50 kr.da vores lokale plantecenter lukkede.
      Og er da glad for at jeg kunne udgive et indlæg..........for det var ret besværligt.
      Når jeg åbner min blog står der at den side jeg leder efter ikke findes?
      Min lille acer er da også skøn,og de vokser jo meget langsomt.
      Er rigtig glad for min store kogle.........den bliver nok flyttet lidt rundt.Og jeg har lige set at der er en blomst på vej i min sølvsalvie.
      God søndag Knus Jette

      Slet
  5. Godt at du kunne lave et indlæg, for det er da noget af en kavalkade, du har produceret. Din gule acer ser da fin og frisk ud, de vokser bare utroligt langsomt - jeg er jo oven i købet hård ved den og beskærer den flittigt. Det bekymrer mig at læse, at du har problemer med det nye fibernet, for det overvejer vi også at investere i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Det var også med store besværligheder at jeg fik lavet et indlæg........surt med den teknik.
      Jeg er nok bare utålmodig med hensyn med min lille acer.Men fin er den da.
      På min blog står der at den side jeg leder efter ikke findes........så i morgen må jeg kontakte min udbyder.
      Men da jeg skulle downloade mine billede gik det rigtig hurtigt.
      Godaften Jette

      Slet
  6. Hold da helt op Jette. Din have er da dit slot. Sikke masser af planter og alle smukke på hver sin måde. Er dybt imponeret over din rose er sprunget ud........
    Min have er slet ikke så langt fremme.
    Ja jeg sidder nærmest med åben mund og savler.......
    Virkelig flotte ting du har!

    Rigtig skøn søndag aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte.Ja !!! sådan føler jeg det også nogen gange.
      Jeg har ganske rigtig masser af planer og blomster.........og nyder hver og en.Jeg tror det er fordi den har overvintret i mir drivhus.
      Men smuk det er den.
      Skønt at jeg kan imponere dig lidt.Og du gør det jo med alle dine fine opstillinger.Også en rigtig dejlig aften til dig Knus Jette

      Slet
  7. Sikke mange skønne blomster og imponerende med en rose allerede! Der er mange skønne blåregn rundt omkring lige nu - de er bare imponerende flotte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede.Tak skal du ha.Min rose har jo overvintret i drivhuset,Så det er nok derfor den alleredé blomstre.
      Har aldrig haft en blåregn..........men flot er den.
      Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  8. Hej Jette. Hvor er det flot med dine clematisser, der vokser så godt. Det bliver da helt forrygende. Jeg kan rigtig godt lide din nye kogle. Den er superflot. Jeg synes aldrig jeg kan finde sådan noget, når jeg kommer ud til forskellige steder.! Jeg blev godt nok overrasket over, at du kan vise en rose i blomst allerede nu. Helt utroligt! Mine har fået knopper, men der går nok nogle uger endnu, før de blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Jeg synes det er rigtig længe siden at alle mine klematis har været så flotte som i år.Den store kogle kunne jeg slet ikke stå for........den måtte bare med hjem.Har lige været på min morgentur i haven.Og min smukke roser har tre store blomster.
      God dag til dig Knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette.
    Det er sådan nogle smukke planter du har, og Kronprinsessen hører bestemt til hjemme på dit slot :o)
    Jeg har fået tilmelding fra Birgitte(På nettet) til Tante Grøn. Birgitte kører med mig fra Aalborg.
    Kram Fra Linda.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Jeg er bare SÅ glad for min Kronprinsesse.Den har tre flotte blomster her til morgen.
      Det luder godt med Birgitte.Tror helt sikkert på at turen lykkes.
      Rigtig god dag Knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette

    Så kom jeg ind. Hold da fest en masse billeder. Jeg kan se, at der er gang i alle planterne i din have. Sikke en masse dejligheder, I har. Det er sørme tidligt, at Kronprinsessen blomstrer. Den må have stået lunt og godt.

    God tur til Mors. Det er en helt fantastisk have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nette.Dejligt at du er på igen.Det har bare været et forrygende forår.........og nyder alle mine planter og blomster.
      Min skønne rose har stået i drivhuset hele vinteren.
      Jeg glæder mig også meget til at gense den fantastiske have.
      Rigtig god solskinsdag til dig Knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette
    Skønne billeder fra din smukke maj have ;)
    Du er langt foran mig, både med træpæon og prærieliljer, dine klematis står også rigtigt flotte.
    Jeg håber i får samlet nok til turen til Tanten ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Heidi.Tusind tak for dine søde ord.Jeg nyder også min have i fulde drag lige nu.
      Det hele er bare så langt fremme............men har jo også haft et flot forår.Det håber jeg da også.Ærgerligt at du ikke har tid til besøget.
      God dag Knus Jette

      Slet
  12. Hej Jette,
    Skønne billeder fra din have. Det er næsten nu at den er skønnest. Mine bronzeblad står også flot. Lækker kogle du har købt, og også fuglehuset er fint. Sikke mange knopper i dine clematis. Glæder mig til mine pæoner blomstrer.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Tillykke med Martin.Jeg nyder bare haven lige nu hvor alting er blevet grønt,og blomsterne er i gang derude.
      Kunne da slet ikke gå forbi den flotte kogle.Og alle mine klematis er bare vokset helt enormt i år.
      Alle mine pæoner står også med store knopper.Det bliver skønt når de blomstre.
      Knus Jette

      Slet
  13. Så fint hos dig, så långt allt kommit.
    Kram Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria.Tak skal du ha..........alt eksploderer lige nu i haven her i det skønne vejr.
      Rigitg god dag til dig Knus Jette

      Slet
  14. Sikke en skøn tur du har haft. Jeg har tilmeldt mig turen til Tante Grøn, og jeg kører med Linda fra Aalborg. Jeg håber turen bliver til noget.

    Havehilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria.Ja !! det er atid dejligt at komme ud og blive inspireret........og kan man også få dejlige ting med hjem er det jo endnu bedre.
      Jerg er sikker på at turen nok skal blive til noget.
      Glæder mig hvis vi ses deroppe.
      Knus Jette

      Slet
  15. Sikke nogle fine køb du fik gjort dig.
    Jeg ville gerne have været derinde. jeg har endnu ikke set den udstilling, selvom jeg har kendt til den ret længe...
    Jeg mangler stadig at plante en pokkers masse dahlia ud, men det må tage den tid det tager. Jeg VIL ikke have dårlig samvittighed over det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther.Ja !!! det var nu ikke så meget jeg fik med hjem.Kun to planter......var lidt skuffet over udvalget.Men masser af interiør var der.Har besøgt udstillingen i mange år.Kun afbrudt at nogle besøg på Ledreborg.
      Jeg har plantet 6 af mine ud i går.Og dejligt at få alle de planter og frølinger ud i haven.Og nu er drivhuset plantet til.Skønt.
      Der er bestem ingen grund til dårlig samvittighed over nogle planter.
      Ha det godt Knus Jette

      Slet
  16. Så flotte planter du viser - dejligt når de kommer vog viser deres pragt overalt i haven. Det er jo en fornøjelse at gå rundt og se hvad der kommer og der sker så meget at man nogen gange bliver helt overrasket.
    Som du selv skriver så kommer noget næsten i raketfart :-)
    Flot rose du har - dejligt den er sprunget ud - en af mine er også sprunget - dufter så godt
    Jeg har ogsså tilmeldt mig turen til tante grøn´have
    Kh
    KIrsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten.Jeg er også rigitg glad for min have lige nu.Det hele er så dejligt frisk.
      Elsker mine morgenture i haven.Så kan man planlægge hvad der skal laves derude og nyde det skønne vejr vi har for tiden.
      Glæder mig så meget til at træffe alle jer som jeg kun kender fra bloggen.
      Rigtig dejlig dag til dig Knus Jette

      Slet
  17. Det var da utroligt tidligt med blomst i rosen. Den er mega flot og får nok også fortjent opmærksomhed nu, hvor den er så tidligt på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Du kan tro jeg også er glad for min skønne rose.
      Den har jo stået i sin krukke i drivhuset hele vinteren.
      Så den var vist glad for at komme ud.
      God aften Knus Jette

      Slet
  18. Det ser skønt ud altsammen.

    Jeg er lidt forvirret - er det Linda, der samler tilmeldingerne til Tante-besøget?
    Jeg kommer.... og hvis vi kan nå det, vil jeg også gerne med til Bruuns Have - de har åbent til kl. 17, men hvornår starter I hos Tanten?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Nej det er os begge der samler tilmeldingerne.
      Jeg har skrevet en mail til Jytte ang.tiden til besøget..........men har ikke hørt noget endnu.
      Har foreslået omkring kl.13.Og så håber jeg vi også kan nå Bruuns have.
      Det bliver da rigtig hyggeligt hvis vi kan følges ad.
      Godaften Knus Jette

      Slet
    2. Jeg holder øje... - hvis vi skal se Bruuns Have, så skal vi nok lande der ved 15.30 tiden?

      Slet
    3. Hej igen.Det luder som et godt tidspunkt.Knus Jette

      Slet
  19. Go morgen Jette!
    Det ser skønt ud hos dig, og hvor er det fantastisk med en rose i blomst allerede nu:-)Jeg bemærkede også din græs, en af mine ser også sådan ud, troede næsten den var gået ud. UHmm lækker blåregn, glæder mig også til vores kommer i blomst.
    Jeg er jo meldt til sammen med datteren, har haft et lille skriv med Karen Dalsgaard, og hun køre nok med herfra. Så om vi har ekstra plads i bilen kan jeg ikke fortælle endnu.
    Er nysgerrig om du har hørt fra nogle af "tøserne" fra insta, har henvist dem til din blog.
    Håber vi ses den 12/6 :-)))))
    Ha en rigtig god tirsdag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Anette.Jeg har lige gået min morgentur i haven...........og nød bare min dejlige have.Og min roser har nu tre blomster.
      Den græs du kan se er i fyld gang-Den er en art der først kommer nu.
      Kunne slet ikke stå for den smukke blå farve på blåregnen.
      Var inde og skrive med Karen i går..........og en god løsning at køre sammen.
      Mener at Linda har skrevet om en Anne.Kender du hende?
      Det håber jeg bestemt også.........kommer du til Kolding? Eller er det for meget med to søndage i træk.
      Også en rigtig dejlige dag til dig Knus Jette

      Slet
    2. Skønt med morgenture i haven:-)
      Ja kender en Anne, har selv skrevet om hende til dig;-) men blev pludseligt i tvivl om navnet. Der er vel omkring 7 stk der har sagt de ville tilmelde sig, jeg har bedt dem skrive på dit sidst nye indlæg, da de ikke helt kunne finde ud af det med at melde sig til. Kommer ikke til Kolding, har lagt en anden plan den dag:-)
      Kram Anette

      Slet
    3. Hej igen.Mine morgenture vil jeg slet ikke undvære.........skønt at opleve haven i det særlige morgenlys.
      Jeg ved jo ikke lige hvor Anne kommer fra.Men vil være glad for hvis du vil kontakte hende på insta.For der er ikke nogle der har skrevet til mig.
      Ærgerligt med Kolding.men glæder mig sådan til vi ses på Mors.
      Knus Jette

      Slet
    4. Æv at de ikke har skrevet til dig, for til mig er der skrevet at de er tilmeldt, men har lige nu lavet en påmindelse til de involverede om at de kan nå det endnu, for kan altså ikke se om en af dem hedder Anne, insta profiler er lidt forskellige:-)
      Knus

      Slet
    5. Hej Anette.Er lige kommet ind fra haven med de sorteste tæer.
      For sikke et vejr vi har.Håber da også at solen skinner hos dig.
      Fint at du sender en påmindelse på insta.Så må vi se om der sker noget.
      Knus Jette

      Slet
    6. :-) sorte tæer, hi hi har haft støvler og strømper på i dag, det har tordnet og regnet, så nu er vores sand jord ved at være mættet for en stund, så dejligt:-)
      Hende der "Anne" hedder- Karina Kaas Steensen, hun har sendt dig en privat besked, mangler du oplysninger så sig til, så vil jeg sende dig dem på din mail-som jeg ikke har. Har hørt fra en mere, på privat, hun giver besked når hun ved om hun kan, netop NU skriver hun at hun-Lotte kan hvis det bliver kl 13. De sidste har ikke reageret, så det er nok ikke muligt alligevel.
      Knus Anette

      Slet
    7. Ja !!! meget sorte tæer.........og havde lige ordnet fødder i morges.
      Vi har bare haft det SÅ varmt i dag.Men er da lidt misundelig på jeres regn.Ok.Har hørt om karina.Og vil da gerne have hendes mail eller tlf. nr.
      Og det lyder rigtig godt med en mere.........og måske vil Lene i Nordjylland også med.
      Har skrevet en mail til Tante Grøn ang. tidspunktet,men har ikke hørt noget
      endnu.Men har også forslået kl. 13.
      Dejligt at du også er aktiv.
      God aften Knus Jette

      Slet
    8. Glemte jo helt at skrive min mail adr.jetbob@mail.dk

      Slet
    9. Så er der sendt en mail med div:-))
      Kram Anette

      Slet
  20. Hej Jette, ja I er ofte lidt længere fremme på Sjælland når det kommer til roser, hos mig er det Aïcha der står på spring lige straks. Koglen er smuk og dekorativ, er meget typisk og nærmest et must have i en sydfransk have, ofte placeret på havemuren eller uventet når man kommer rundt om et hjørne som fokuspunkt i et grønt bed. Pengepungen skal vist altid være spækket til den slag "messer" og måske mest med fokus på salg, og ok hermed. Men måske lidt "ensformigt"
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.Det hører jeg tit.Lige nu er det næsten for varmt........vi vander hver aften.
      Det er bare så skønt når den første rose springer ud.
      Kunne slet ikke gå forbi den kogle,den skulle bare med hjem.
      Det var nu ikke fordi jeg købte så meget denne gang..........men der er jo også Kolding om ikke så længe.
      God dag Jette

      Slet
  21. Ja maj er godt nok en dejlig måned. Man kan tydeligt se, at I er langt foran os her i Nordjylland, i hvert fald når det gælder planterne:-)
    Hvor har du mange fine ting.
    Jeg har som sagt ikke meldt mig til turen til Tante Grøn, men er godt nok fristet.
    Med venlig hilsen
    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.Elsker maj måned hvor det hele kommer op af jorden og alting grønnes.Det er du bestemt ikke den eneste der skriver.Tænker jo slet ikke at der er så stor forskel i vores lille land.
      Dejligt at du nyder alle mine billeder.
      Og synes da at du skulle melde dig til turen.Birgitte kommer også.Og kan ikke lige huske hvor det er du bor.Men der kan jo ikke være langt fra dig op til Tante Grøn.Men skriv til mig hvis du vil med.
      Godaften Jette

      Slet
    2. Efter lang tid snakken frem og tilbage med mig selv :-) har jeg besluttet, at jeg da ikke vil gå glip af en tur til Tante Grøns have. Så jeg vil gerne med.
      Kan se der også snakkes om Bruuns have, får jeg lidt at vide om planerne. Jeg kører selv derop.

      Slet
    3. Hej Lene.Det lyder rigtig godt.Og jeg kommer med en opdatering ang.turen.
      Min søster og jeg regner med at få tid til et besøg til Bruuns have.Og kan forstå at Frk. Anemone også tager med.
      Rigtig god dag Knus Jette

      Slet
  22. Hej Jette,
    Jeg er helt klart med fra Skivholme. Følges med Anette.
    Glæder mig til at se jer allesammen. Mangler der nogen til at udgøre de 20, så sig til.
    Vh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej karen.Dejligt at høre fra dig.
      Er ved at finde ud af hvor mange vi er.Men vil vende tilbage hvis vi mangle nogle.Godaften Knus Jette

      Slet
  23. Kære Jette.
    Tak for alle de dejlige billeder. Hvor er alting langt fremme hos dig. Jeg elsker blå blomster og dine prærieliljer er pragtfulde. Kronprinsessen er meget yndig, tænk det kan gøre sådan en forskel at stå i et drivhus. Jeg er også imponeret over dine store flotte clematis, jeg kan ikke se knopper i vores endnu.
    De frø jeg fik af dig er blevet store nu og er plantet over i krukker og nogle i potter, for senere at komme over i højbedene. Jeg vil tage tulipanerne op af højbedene og sætte dem i en krukke, så de kan visne ned i fred. Så er der plads til sommerblomsterne.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Selv tak.Har lige gået min morgentur i haven..........og den stråler helt.
      Prærieliljerne er næsten allerede færdige her i varmen.
      Min Mary roser har bare så mange blomster allerede.........så det må være fordi hun havde et godt vinnterhi.
      Dejligt at frøene er blevet til dejlige planter.
      Og kan forstå at du er blevet kontaktet af Malene ang. Tante Grøn turen.
      Rigtig god dag på Fyn Knus Jette

      Slet
  24. Smukkeste have billeder ��
    Vi er to der gerne vil deltage i turen til Tante Grøns Have @rodbro1 og min veninde . Vi kommer fra det Nordjyske og kører selv dertil ��

    SvarSlet
  25. Hej i to.Det lyder godt at i vil deltage i turen til tante grøn.
    Men vil da gerne lige have jeres navne og en mail adr.
    Er i fra Insta ?og hvor har i hørt om turen.
    Hilsen Jette

    SvarSlet