tirsdag den 23. april 2013

Pergola.....nu med rionet og bed!

Så fik vi lagt belægning i vores lille pergola.
Og idag fik vi købt og sat rionet op.Det holdt hårdt med at få transporteret  rionet hjem.
Men det lykkes ved at vi havde taget en stor boldtsaks med,og så kunne vi tilpasse det den str. vi skulle bruge.
Måtte også lige en tur igen til vores plantecenter og hente roser-clematis og div.andre planter.
Har brugt hele eftermiddagen til at plante det lille ovale bed til,og synes at det er blevet rigtig godt.

Men det skal jo lige vokse til.Og jeg glæder mig hel vanvittig til at side med kaffekoppen en dejlig solbeskinnet morgen.
Mit nye bed....set gennem rionet.
Der er plantet to clematis op at stolperne,og det blev Snow Queen.
Og i midten er der sat en rose-Madame Alfred Caurrièr
Her kan man rigtig se belægningen......Havde et lille marmorbord,
som jeg synes passede godt til de ny stole.
Det nye bed vender mod vest på den lange side.
Mangler at plante det lille bed til i den anden ende af pergolaen.
Og nu med planter.
To clematis-en rose-en atilbe-iris- hosta-to lyng-to buskbonkugler-storkenæb og et par akelejer.
og må da ikke glemme en helleborus,og en stamme kordyline.
Her kan man rigtig se pergola med belægningen-
Mod hækken er syd.
Vi har også fået lagt kartofler i de to lange højbede,og fået fiberdugen af.
Nu mangler jeg bare at få malet 7 højbede sorte.
Her kan man rigtig se bedet......kunne ikke stå for den smukke astilbe.
Denne skønne Koedolyne  kan  desværre ikke tåle frost.
Clematis Snow Queen er en gruppe to,så den skulle gerne blomstre i maj-juni.
Har da også nået at vaske drivhuset ned.........så nu er det parat til alle de dejlig grøntsager.
Her har jeg lige tømt drivhuset for alle de krukker der har overvintret derinde
En lille collage med noget af det der godt på vej i haven.
Tilsidst vil jeg gerne høre om der er nogle det har et godt forslag til hvad jeg kan bruge denne skønne
træstub til.........har fået den af vores genbo.
Nu skal jeg ind og have benene op og slappe af efter en lang .......men dejlig dag i haven.
Rigtig god aften derude.

54 kommentarer:

  1. Hej Jette,

    Sidder på overarbejde lige nu kl. 19.04. Skulle lige se om der var kommet nyt. Det er blevet meget flot med pergola, terrasse og de dejlige planter. Håber på godt vejr når vi kommer i maj. Så skal jeg også sidde på den nye fine terrasse.

    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Surt med overarbejde.Vi har knoklet 6-7 timer hver dag,så vi sover godt om natten.
      Jeg glæder mig også rigtig meget til i kommer til maj.
      Knus Jette

      Slet
  2. Hvor har I fået lavet det fint! Jeg holder meget af pergolaer, men har aldrig haft en selv. Det er meget inspirerende at se jeres :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. HejNana.Jeg er også rigtig glad for vores nye pergola......og er sikker på at vi vil bruge den rigtig meget.Dejligt at kunne inspirere dig Knus Jette

      Slet
  3. Hvor ser det bare flot ud. Det er en rigtig fin belægning I har designet. Der er mange gode detaljer, og det er meget inspirerende. Jeg går nemlig med lignende tanker, for jeg savner et skyggested i min have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke.Tak for dine søde ord.Jeg synes det var lidt kedeligt bare at lægge grå betonfliser.Og de sorte kopsten koster kun 1,95 kr.stk.
      Det bliver da spændende hvis du går igang med noget lignende.
      God aften Jette

      Slet
  4. jeg kan godt genkende, hvordan man bærer sig ad, når man skal have rionet transporteret hjem. Resultatet der rigtig godt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja! det var lidt af en udfordring,men dejlig at det nu er sat op.God aften Jette

      Slet
  5. Hvor er det bare blevet flot, Jette :) Skøn belægning og dejlige planter. Var det svært at vælge rosen? Mme Alfred Carriere er garanteret et godt valg, jeg glæder mig til at se den vokse til og blomstre.

    Du har helt sikkert fortjent en afslappende aften efter sådan en masse arbejde med drivhus og tilplantning og montering af rionet.

    Træstubben ville jeg blot anvende til at stille en krukke på.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Tak for dine pæne ord.Ja! det var rigtig svært at vælge hvilke roser jeg skulle vælge.Har været på min planteskole og bytte roser idag.
      Havde først købt Rosenholm,men var bange for den ville blive for dominerende og stor.
      Ja! vi har knoglet rigtig meget de sidste par dage.
      Jeg er sikker på at jeg nok skal finde et sted hvor den vil gøre sig godt......måske også til vores bålfad.Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  6. Hold da op hvor har I haft travlt og hvor ser det godt ud! Nu kan du vist med god samvittighed holde fri! God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin.Der skal virkeligt knokles,hvis man vil have lavet noget nyt i haven.
      Dejligt at du kan lide min nye pergola.
      God aften Jette

      Slet
  7. Hvor ser det godt ud, Jette. Det skal du nok blive glad for. Jeg har selv planer om at lave pergola i baghaven. Forhåbentlig i weekenden, hvis vejret holder. Jeg tror, jeg kan få meget inspiration til beplantning hos dig. Mange hilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan.Jeg fik sådan en lyst til en lille pergola og morgen terrasse ved min køkkenhave.Og jeg synes at det er blevet rigtig godt.Men hårdt arbejde.
      Det bliver da spændende at se hvad du finder ud af.God aften Jette

      Slet
  8. Hvor er det bare blevet en skøn plet - i jeres skønne have <3
    Meget gennemført.

    Tænkte straks en fodskammel da du skrev om træstub og at du skulle have benene op ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise.Jeg håber da også at vi vil få rigtig meget glæde af den nye plads.
      Har en ide om en lille "træ" plads ved vores lager af sten og krus .Men nu skal jeg vist lige være færdig med pergolaen.Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  9. Hvor ser det skønt ud og kan sagtens sætte mig ind i din forventningsfulde utålmodighed efter at kunne sætte sig med en kop kaffe.

    Kordylinen var det første i dit nye bed, som fangede mit blik - vil så gerne have sådan noget lignende i mit kommende bed langs huset - men da du så skriver, at den ikke er vinterhårdfør, så ......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Dejligt at du synes om mit nye sted.Kunne ikke stå for den fine Kordyline.....og den var ikke så dyr.Så må jeg erstatte den med noget andet,når vinteren kommer.God aften knus Jette

      Slet
  10. Ja du har da bestemt også nået en masse, hold da op hvor ser det flot ud. Stenbelægningen og pergulaen er meget flot. Husk at rose din mand for arbejdet også fra mig :) Fine planter du har sat i bedet, det ser godt ud det hele.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej LIsbeth.Jeg er også lidt bombet lige nu......har været igang i mange timer.
      Dejligt at det næsten er færdigt,og dejligt at have en flittig mand.Skal nok rose ham.Som du kan se,har jeg valgt Alfred rosen.Og en helt hvid clematis.
      God aften knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette.
    Ros ros herfra, hvor er det flot dine bede pergolaen, og din sans for god stil.
    Kordylinen har jeg selv forsøgt overvintre men jeg ved ikke om der kan komme liv i den, den er så flot at have stående mener det er en Australsk Palme..
    Du kan være stolt over din handymann..

    SvarSlet
  12. Hej Grethe.Dejligt med ros.Og jeg er også selv rigtig glad for resultatet.
    Jeg er også spændt på om Kordylinen kan overvintre.
    Dejligt med en god mand til at hjælpe i haven.
    Hilsen Jette

    SvarSlet
  13. Sødeste Jette
    I må da være totalt udasede, hvor er det bare FLOT..den pergola er da helt vild skøn og havde jeg set den Astilbe havde det også sagt haps, og den var kommet ned i kurven.
    Nu håber jeg du kan slappe lidt ag med en pænsel i hånden for der er da noget at gå til( jeg taler af erfaring) ;).Måske kan du nappe en lille lur i solen mellem højbedene, husk knæpude, den er ogs god at lægge hovedet på.
    God arbejdslyst
    Kh Linda

    SvarSlet
  14. Hej Linda.Dejligt at høre fra dig.Jeg er også lidt bombet,men imorgen er jeg frisk igen.Der er jo stadig meget der skal laves.
    Skal lige en tur til tandlægen i morgen,og så må vi se hvor meget energi jeg har.
    Mangler også at få ryddet op i min udestuen.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
  15. Hvor er det blevet hyggeligt og fint i jeres nye pergola. Der bliver rigtig hule stemning, når clematisserne vokser op ad rionettet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Jeg er også rigtig godt tilfreds.Nu skal blomsterne bare brede sig.Har tænkt mig at sætte lidt lathyrus.....det vil da pynte lidt.
      God dag til dig Jette

      Slet
  16. Det ser godt ud må jeg sige, er edderpergola misundelig, sådan en vil jeg pgså ha!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibe.Tak for dine pæne ord.Men du er jo igang med et nyt drivhus.....er spændt på at se det når det står færdigt.Hilsen Jette

      Slet
  17. Hvor ser det hyggeligt ud med jeres pergola. Kunne også godt tænke mig sådan én på et tidspunkt. - Hav en god dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Jeg tror også at vi vil bruge den rigtig meget......hvis vejret er med os.
      Også en rigtig god dag til dig Jette

      Slet
  18. Hej Jette, hvor er det dog blevet smukt - tillykke! Skøn belægning og dejlige planter også. Jeg tror, jeg ville bruge træstubben til en plante, der dekorativt kunne krybe hen over. Ha' en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Tak skal du ha for dine søde ord.`Jeg kunne ikke sige nej til denne skønne træstub.....men tak for dit forslag og rigtig god dag Jette

      Slet
  19. Kære Jette.
    Hvor er det blevet flot. Det bliver da jeres nye yndlingsplads, her til sommer. Skønne planter du har valgt til bedet. Dine tulipaner i krukkerne ser lovende ud :-)
    Knus Anette

    SvarSlet
  20. Hej Anette.Ja! jeg er også rigtig glad for at vi fik lavet den lille nye plads.
    Kan da godt være at der også skal lidt sommerblomster i bedet........men vil lige se hvor meget
    det hele fylder når hosta og de andre blomster kommer frem.
    Det bliver rigtig dejligt når alle de skønne tulipaner blomstre,det glæder jeg mig til hvert år.
    Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
  21. Hej Jette. Hold da op, hvor er det blevet flot. Det ser supergodt ud med den pergola og dine bede. Virkelig flot og kreativt fundet på. Jeg kan også godt lide dit plantevalg. Jeg skal love for, at I får mange ting fra hånden hjemme hos jer. Det bliver helt sikkert skønt, at sidde dér med din kaffekop i solen. Jeg håber I får rigtig meget fornøjelse af pergolaen.

    SvarSlet
  22. Hej Birgitte.Ja! jeg er også rigtig glad for at vi har fået det lavet, her så tidlig på sæsonen.Vi har også knoklet,for der er jo så meget der skal ordnes og ryddes op på denne årstid.Og alle højbedene skal plantes til,og ligeledes drivhuset.Så vi keder os bestemt ikke.
    Har også en udestue,som vi heller ikke har nået endnu.
    Er glad for at du synes at det er blevet pænt,Og god dag knus Jette

    SvarSlet
  23. Hvor har I været flittige. Du er heldig at have indbygget handyman! Det er blevet rigtig godt allerede. Jeg er helt pjattet med lyserød astilbe. Har selv en som har stået i krukke de sidste to år, så jeg må nok potte den om i år. Tror ikke du kommer til at fortryde, at du valgte Madame Alfred Carrière. Hver gang jeg har været på rosenudstilling, har det været netop denne rose, jeg faldt for. Derfor valgte jeg den selv på en rosenbue. Den klematis du har valgt, ser heller ikke så tosset ud. Du skal blot huske at holde saksen i ro :-) Jeg plantede mine 2 madammer i efteråret 2011, og de skød godt i vejret sidste år, som var deres første sæson. Jeg har måtte klippe dem lidt tilbage på grund af frostskader, men ellers er de ok. På trods af at de står lidt mere i skygge, end godt er.

    SvarSlet
  24. Hej Nette.Ja! det kræver noget arbejde,hvis man vil have lavet lidt ud over det almindelige havearbejde.
    Men dejligt at have en handymand til det grove.
    Kunne heller ikke stå for den smukke astilbe.Dejligt at du kan bekræfte mig i at det er den rigtige rose jeg har købt.
    Er også rigtig spændt på mine hvide Snow Queen.Håber de vil løbe godt i vejret allerede i år.
    Men har tænkt at jeg vil sætte mine C.D.lathyrus op af rionettet.......så er der da lidt der lyser op,indtil rosen kommer.
    Rigtig god aften til dig og god bedring med din virus knus Jette

    SvarSlet
  25. Hvilket dejligt sted I har fået, det ser rigtig godt ud! Det skal nok blive en yndlingsplads... :o) Og stolene kan jeg selvfølgelig også godt li'!! ;o)
    Flot med bedet og belægningen.

    SvarSlet
  26. Hej Fru Friis.Er også selv godt tilfreds med resultatet.Idag er jeg startet med at male alle vores højbede i køkkenhaven sorte.Det bliver rigtig flot.
    I det nye lille bed skal der også lidt sommerplanter.Bla.lathyrus til at klatre op af rionettet indtil rosen kommer.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
  27. Hvor er det bare fint og nydeligt det hele - rionet er altså bare uovertruffent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Ja! rionet er slet ikke til at undvære,når man har brug for noget blomstrene kan klatre op af.God dag Jette

      Slet
  28. Hej Jette - Hvor ser det færdige resultat godt ud. Jeg tror også det var godt du byttede rosen, har selv en rosenholm og den blomstrer så kort hvert år.
    Stort tillykke med jeres nye yndlings pladser ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Heidi.Jeg var meget i tvivl om hvilken rose jeg skulle vælge.Så jo det dejlige billed hos Frk Anemone........men var bange for at den skulle blive for dominerende.Så nu sætter jeg min lid Til Alfred.
      Og tak for dine søde ord,og rigtig god dag knus Jette

      Slet
  29. Sikke en flot belægning... den er virkelig flot lavet.
    Og hvor er det indbydende.... man får straks lyst til at sidde dér. Det har du sikkert også allerede gjort kan jeg forestille mig :-)
    Stubben..... hvad med at bruge den til siddeplads. Et dejligt sted, hvor man liiiiige kan sætte sig og nyde haven.
    mange hilsner fra Susan

    SvarSlet
  30. Hej Susan.Jeg synes også selv at det er blevet rigtig godt.Og idag har jeg malet de to lange højbede sorte.Så der er noget pænt at se på.
    Har en ide med det lille hjørne,hvor vi har vores lager af sten-sand-krus.Har nogle flotte stykker træ som jeg vil bruge til at afgrænse "rodet" og der kunne stubben måske stå.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
  31. Hej Jette.
    Hold da op hvor er det blevet flot...
    Jeg kan godt forstå du glæder dig til solen og en kop kaffe...
    Tak for din hilsen på min blog, vi er vidst nogle stykker der glæder os til RIGTIGT forår..
    God storbededags ferie...
    Knuz Pernille

    SvarSlet
  32. Hej Pernille.Dejligt at høre fra dig.Ja! idag har det bare regnet det meste af dagen.
    Men har også været lidt bombet af al det arbejde.Har malet de to lange højbede sorte.
    Nu mangler jeg bare 5 mere.
    Også en rigtig god storbeddagsferie til dig.knus Jette

    SvarSlet
  33. Nej hvor I har været flittige og hvor ser det godt ud. Skøn plads I har fået der, den kommer jeg og ser live en dag!
    Træstubben vil være fin med en krukke og evt tilplantet med husløg. Flot resultat og en hyggelig plads. Fine stole I har købt også.

    SvarSlet
  34. Godaften Bente.Ja! det er dejligt at blive færdig med Pergolaen og den lille terrasse.Så nu kan jeg bruge kræfter på alt det andet man har forsømt imens.
    Vi må finde en dag sidst i maj hvor du kan komme og se min have.
    Og tak for forslaget til min træstub.
    Rigtig god weekend i haven knus Jette

    SvarSlet
  35. Hvor er det bare blevet flot Jette. Jeg kan godt forstå du glæder dig til at sidde her og nyde din have. Når du altså lige har klaret alt det andet.............. :o)
    Mange hilsner
    Trine

    SvarSlet
  36. Hej Trine.Ja! når man er færdig det ene sted,så er der lige noget der skal ordnes et andet sted.
    Men dejligt at vi nu er færdig med vores pergola.
    Har været i gang i 6½ time med at male stakit.........så jeg keder mig ikke.
    Så nu må jeg se hvornår jeg får tid til at sidde og nyde vores lille terrasse.
    God søndag til dig Jette

    SvarSlet
  37. Hej jette
    Hvor er det blevet godt det hele, sådan en skøn siddeplads. Stolene er også ret skønne, sådan et par ønsker jeg mig, men min mand var ikke helt enig:)
    Du bliver glad for Mme Alfred Carriere, det er en overdådig rose.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Tak for dine søde ord.Vi er også ret glade for vores pergola og lille terrasse.Stolene var jeg heldig at købe billigt i vores lokale Netto.
      Jeg håber også at jeg bliver rigtig glad for rosen,Men der sker ikke rigtig noget endnu.....men er vel bare for utålmodig.
      God aften knus Jette

      Slet