søndag den 13. august 2017

Mine bede i græsplænen og hvad skal jeg dog tage med fra min have?

Mit hoved er jo allerede i min nye lejlighed.Og hvad kan jeg lige få plads til på min altan,
der er ca.3 gange 2 m.Regner med at jeg kan få plads til mine to kurvestole med det runde marmorbord.Og langs væggen kan der vist også blive plads til en af mine bænke.

Har været i Ikea og set en god reol der kan stå ude hele året.
Og så må jeg se hvilke planter der kan overleve derude.

Og der er da også store udfordringer om hvordan jeg får plads til  mine møbler i en lille stue i forlængelse af køkkenet, og et værelse på bare 12m2
Så det bliver jo noget af en omvæltning for mig.
Men endnu har jeg min have,som jeg må huske at nyde den sidste tid.
Men synes allerede at efteråret så småt har indfundet sig her på mit lille gods.

Så er min smukke hibiscus sprunget ud lige uden for mit vindue til mit arbejdsværelse.

 Dråbebedet er ok.Men roserne er desværre ikke så fine i år.

 Men heldigvis lyser min flotte Annabelle dejligt op i bedet bag drivhuset.

 Og det samme går lammeøre under det gamle æbletræ.

Det lille bed med storkenæb med en pil.

 Og  mit spejlbassin ser da lidt trist ud.


Synes mit græsbed allerede ser lidt falmet ud.


Den fine Diana ved mit potteskur.
Blev sat i foråret.

Og under vokser der hosta og en græs.

Har ikke fået klippet min Alfred da jeg ikke må op på stiger.

Klematissen blander sig godt med Alfred i pergolaen.

Dejligt med de smukke floks der blomstre helt fantastisk.

Floks med lidt solskin.

Hvid fredløs og høstanemone.

Gertrude Jekyll
Er selv imponeret over min flotte brudeslør der troligt kommer igen hvert år.

Duehoved fra min mor.

Utroligt som mine klematis gror i min pergola.

Imponerende er også min Big Daddy.

Og så er der ved at komme farve på mine Filippa æbler.

Jeg er da rigtig spændt om jeg kan nå at få nogle pyntegræskar
inden jeg flytter.De 6 frø har da godt nok givet noget.

 Dejligt med lidt at klippe til buketter.

 Det er dette sæt jeg tager med til min nye altan.

Og nogle af min små hosta tager jeg også med.

Og slutter af med min fine agaphantus.


Rigtig god søndag !!!!

39 kommentarer:

  1. Hej Jette
    Ja det begynder desværre at virke lidt efterårsagtigt, alt for tidligt. Men dine clematis står fint, tænk at din Diana er så fin, når du først har plantet den i foråret. Det er vi mange andre, som ikke kan prale af. Der var to blomster i min i år, den anden jeg havde er død.
    Håber du når at få nogle pyntegræskar med dig.
    Mon ikke også du skal have din Agapanthus med dig til altanen.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Da jeg gik i haven i formiddags var der ikke nogen sol.Så synes billederne blev lidt fatveløse.jeg håber da også at jeg når at få nofle pyntegræskar med mig.de 6 frø er da vokset til et helt stort højbed.
      God søndag knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette!
    Mina rabatter ser också lite ledsna ut, tror det är den långa torkan. Fina klematis, Diana är mycket vacker, den i pergolan liknar en jag har som också frodas och trivs. Hoppas du kan få plats med några växter från trädgården.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika.Her synes jeg det er meget tørt.Selv om jeg da også synes vi har fået meget regn.Den klematis vokser bare helt enormt.
      Og håber da også at jeg får plads til lidt krukker på min altan.
      Rigtig god søndag Knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette

    Ja, det blir nok en stor omveltning for deg på alle måter. Håper du vil trives i din nye leilighet. Små hosta passer jo bra på en liten altan.
    Riktig god aften i syd.
    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej marit.Ja !!! jeg gruer også lidt for hvordan det vil være at bo i en lejlighed efter 36 år her på mit lille gods.men skal nok få mig indrettet godt.
      Og altanen skal også nok blive pyntet med planter.
      God aften i det nordlige Knus Jette

      Slet
  4. Godt du ikke må klatre på stiger, for kombinationen af Alfred og klematis den er virkelig flot. Din have ser ikke trist ud i mine øjne, men sensommerhaven, og det er jo ganske naturligt, selvom næsten opleves, som at vi er blevet snydt for en rigtig sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skulle stå sensommeragtig, men tabletten ville det anderledes 🙁

      Slet
    2. Hej Marie.Minlæge har forbudt mig at kravle op på stiger.Så det begrænser mig jo lidt.
      Men kombinationer af Alfred og klematissen er da overvældende.
      Det er måske bare mig der synes det går lidt for hurtigt i haven lige nu.
      Godaften Jette

      Slet
  5. Jette
    Jeg kan godt forstå at flytning efter så mange år, giver kvaler mht hvad du skal tage med dig videre. Dit lille spejlbassin kan du vel også få plads til på din altan. Du må være kreativ og få indrettet altanen med hylder og smarte opfindelser så du kan lave en intim jungle på 2 x 3 m.
    Skønne billeder fra din have :)
    God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Jeg har hele mit sofabord fyldt med tegninger og huskesedler.Så det fylder meget oppe i mit hoved lige nu.
      Desværre er der slet ikke plads til mit spejlbassin.det er jo 1m.i diameter.
      Nu må jeg se hvad jeg finder ud af.Planterne skal jo også kunne klare vinteren.
      tak skal du ha og god aften Knus jette

      Slet
  6. Hej Jette
    Man kan jo have en del på en lille Altan, det ved jeg noget om for på et tidpunkt havde jeg ikke andet og det var altså den hyggeligste altan.
    Der var både opstammede roser og hosta, sommer blomster og små lanterner samt siddeplads til 4 personer :o)
    Du kommer helt sikkert også til at få den fineste og mest hyggelige altan :o) det er jeg sikker på.
    Hvornår er der overtagelse af huset ? dejligt at du får det meste af eftersommeren i din have trods alt.
    Anne Belle er virkeligt smuk og Alfred og Clematissen de klæder hinanden.
    Rigtig god Søndag aften
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Tror jeg skal i Ikea i morgen og købe den reol jeg har kikket på.den kan tåle vinteren.Tak for inspiration.Glæder mig da også til at få altanen hyggelig.Selvom sommeren jo synger lidt på sidste vers.
      Overtagelsen er d.1/10 så jeg har god tid til at flytte for jeg har lejligheden fra d.1/9.Men er jo ikke så hurtig for tiden.Nyder meget min flotte Annabell,den er virkelig vokset i år.
      Er du vendt hjem efter din lille ferie ?
      Også en rigtig dejlig aften til dig knus Jette

      Slet
  7. Jeg synes at det ser fint ud hos dig :-)
    Ja nu skal du til at skalere ned, men som Linda skriver kan der faktisk være en del på en lille altan. Jeg tænker at du skal have en lille bid af din Duehoved, din klematis Diana og den fine agapanthus med og sammen med nogle små hosta kan du komponere lidt videre - noget som f.eks. storkenæb som kan tyndes ud og klippes når det bliver for voldsomt. Lidt stedsegrønt til vinteren må du huske samt et lille opstammet træ som kan tåle at blive klippet ind eller ned hvert forår. Lidt spiseligt er hyggeligt - krydderurter og en jordbærplante, en tomatplante o.l. Nu må det ikke handle om stort udbytte, men noget som du kan nippe af, når du er derude:-)
    Kender du denne blog:
    http://www.moseplassen.no/2017/07/oppdatering-fra-takterrassen-2/
    Jeg ved godt at du ikke får en tagterrasse, men her er da lidt inspiration som f.eks at så lidt morgenfruer i en lille krukke.
    Du har sans for at lave det hyggeligt, så det bliver det helt sikkert også på din nye altan :-)
    Knus og ha' det godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Tak skal du ha.Men synes nu at ukrudtet er ved at tage over.Specielt på mine flisegange.
      Jeg taæker rigtig meget på hvad jeg skal have derude.Men den reol jeg har set i Ikea skal jeg have købt.De planter du nævner har jeg også tænkt på.<måske også en af mine roser.Jeg har jo også et par små kuglebuskbom i krukker.Og vil da også have lidt krydderurter.
      Tak for linket.Det vil jeg kikke på.
      Og tusind tak for alle dine gode orslag.Det er jeg rigtig glad for.
      God dag Knus Jette

      Slet
  8. hov, har jeg sovet - jeg havde slet ikke set at du har fået lejligheden, jeg håber at det var den du gerne ville ha'. Jeg ved ikke om du kan grave Diana op og tage den med, måske er det bedre at købe en ny klatreplante, jeg tror - at med mindre du har en plante med særlige minder... f.eks. en der er gået i arv fra forældre eller fået i gave fra venner, så ville jeg nok vælge at købe nye planter til foråret - roser skal du selvfølgelig ha' - og forårsløg ( Du kender sikkert nogen der gerne vil aftage løgene når de er afblomstret) Jeg tænker jo selv i lejlighedsbaner, den tid kommer jo nok..... men det haster ikke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Det er da et stykke tid siden at jeg har skrevet om min lejlighed.Men det kan jo smutte.
      Og det er jo den som jeg gerne ville ha.Men udfordringen er jo at få plads til mine møbler.
      Jeg har skrevet nogle planter som jeg gerne vil have med.Og det skal jo være nogle der kan overvintre på altanen.Har et par små opstammede træer som jeg vil se om jeg kan få olads til.Håber da på at du kan blive i din dejlige have lidt endnu.
      Rigtig dejlig dag Knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette. Diana Clematis'en er vel nok sød. Den kan jeg rigtig godt lide. Jeg synes, det er en rigtig god idé at du tager små hostaer med, for de trives så godt i krukker. Det bliver nok hyggeligt med dit bord og stole på altanen, som da vist er ret stor? Jeg håber, du får sorteret og valgt de ting, der betyder mest for dig at få med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Ja !!! den er så fin,og skal nok vokse sig stor.
      Jeg har også en fin lille Stilletto tror jeg den hedder.
      Glæder mig også til at pynte derude.Men skal jo lige have lejligheden i orden.
      Det er et rigtig stort arbejde at få sorteret al det man har samlet gennem mange år.
      God dag Knus Jette

      Slet
  10. Den er lækker den lille hosta du viser. Uha hvor det må være svært at vælge, men det lyder som om du er positivt indstillet og klar til at flytte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.Jeg har et par små hosta som jeg har købt i London.Og dem tager jeg med mig.
      Jeg har jo ikke så ange valg.Så det gælder jo om at være positiv.
      God dag Knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  11. Der er da nu ikke helt efterår i din have, der er masser af frodighed.
    Ja, det er ikke let, at få plads til det man gerne vil, når man flytter i mindre, men det er dejligt, at du har lidt tid til at finde ud af, hvad du vil have med dig.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.Tak skal du ha.Det var måske fordi at vejret var lidt gråt og vådt at jeg synes haven så lidt trist ud.
      jeg er også glad for at jeg valgte to måneder til at flytte.For det får jeg vist vrug for.
      God dag Jette

      Slet
  12. Hej Jette,
    Alting ser da ud som om det trives vældigt i din have. Vi må se hvad der kan blive plads til på din altan. Du kan måske også have altankasser til at hænge til sommerblomster? Glæder mig til at se dig og lejligheden snart. Nu må du ikke få stress inden jeg kommer :-):-) Her var det godt nok køligt i morges. Det føltes meget som om efteråret var kommet. Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja !!! alting gror som blev det betalt for det.Og nu må vi se hvad der skal med af planter fra mit lille gods.
      Jeg skal først finde ud af hvad jeg må hænge på altanen.
      Jeg glæder mig også så meget til du kommer.Og Jeanett har lige været forbi.Hun vil hente dig ved bussen on fredagen.
      Her har vejret været fint hele dagen.Men sommertemperature er det jo ikke.
      Knus Jette

      Slet
  13. Nu må du bestemt nyde din smukke have den sidste tid - men hvornår flytter du?
    Dejligt med kurvemøblerne på altanen, der kan sikkert både være altankasser og nogle krukker med stativ, som kan huse en lille clematis, måske endda Diana?
    Venter spændt på dit næste indlæg.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Det gør jeg bestemt også.For de er jo vemodigt efter 36 år at skulle væk herfra.
      Jeg har min lejlighed fra d.1/9.Men de nye ejere flytter først ind d.1/11
      Så jeg har god tid at flytte i.Var en runde i går i haven for at finde ud af hvad jeg kan have med,og hvad der kan tåle vinteren.
      Rigtig dejlig dag Knus Jette

      Slet
  14. Kære Jette.
    Ja, det er helt vemodigt at skrive dette samt at det er sensommer i haverne. Jeg synes det er dejlige billeder fra din have, den er så velkomponeret at det næsten er synd at grave noget op. Men duehoved den må du have med. Måske et lille stykke i reserve i Gittes have, hvis din ikke klarer vinteren. En lille buksbom må der også med. Det er næsten synd at grave Diana op, måske skulle du bare købe en ny?
    Ja, der er måske grænser for hvor meget det må veje, det du planter på din altan. Ellers kan der hænges rigtig meget op på siderne.
    Jeg er sikker på at du får det super hyggeligt i din lille lejlighed. Du kan måske sætte en reol op mellem stue og køkken?
    Jeg sender dig 1000 gode ønsker og kærlige tanker. Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Det er det bestemt også.Og haven skal jo afleveres pænt.Så knokler stadig derude.Gitte har jo masser af planter i sin store have.Så nu må vi se hvad der kan trives på min altan.
      Desværre er der ikke ret meget væg på altanen,da der er et vindue.Men en af mine bænke tror jeg godt jeg kan få plads til.
      Glæder mig til at indrette min lejlighed.Men der er jo ikke meget plads.
      Tak for alle dine gode ønsker.Knus Jette

      Slet
  15. Kan godt forstå du er i overvejelser Jette. Du har jo så mange fine ting i din have.
    Men så må du få en lille krukke altan.
    Smukke møbler du tager med. Er vild med udtrykket i stolene. Har en skøn farve.
    Masser af knus til dig og skøn weekend.

    Charlotte

    SvarSlet
  16. Hej Charlotte.Ja !!! der er rigtig mange ting man skal overveje når man skal flytte i lejlighed efter mange år i et hus.
    Men skal nok få en dejlig altan.Og har lavet en liste over de planter jeg skal have med.
    Er også glad for de fine kurvemøbler.Og skal have købt en fin reol der kan stå ude hele året.
    Også knus til dig Jette

    SvarSlet
  17. Hej Jette
    Jeg bliver glad af at læse du giver dig selv tid nok til at flytte, og at det hele kunne passe sammen. Det er stort at flytte og især efter så mange år.
    Det bliver en spændende udfordring at få indrettet din altan. Jeg fascineres og begejstres altid af frodige altaner, sikke en intimitet og lækkerhed der kan skabes. Glæder mig til at følge din.
    Dejlige billeder fra din dejlige have.
    Ha den bedste dag
    Stort KNUS Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Dejligt at høre fra dig.Har jo savnet dig her på bloggen.
      Er da også lidt nervøs for at flytte i lejlighed.Men håber det går.
      Jeg glæder mig da også til at indrette min altan.Men er jo efterår når jeg flytter.
      Nyder da også min have lige nu,selvom der er rigtig meget at ordne og sortere i hus og have.
      Også en rigtig dejlig dag til dig Knus Jette

      Slet
  18. Og har lavet en liste over de planter jeg skal have med.


    แคมฟรอก

    SvarSlet
  19. Hej Jette
    Der har været lidt stille fra mig, men nu er jeg inde og kigge dine sidste indlæg
    Det bliver spændende at se hvor hyggeligt du får lavet det på altanen, og jeg tænker der kan være mange krukker med skønne blomster/planter. Måske en klematis der kan kravle lidt.
    Du har sikkert gode idéer til noget smukt. De flotte møbler giver ihvertfald en dejlig stemning.
    Så skønne billeder fra haven.

    Rigtig god dag
    Knus Lone

    SvarSlet
  20. It's delicious the little cough you show. uha where it may be difficult to choose, but you seem to be positively set and ready to move.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet
  21. Måske en klematis der kan kravle lidt.


    Royal1688

    SvarSlet
  22. contact us we supply the best marijuana ,weed,cartridges,wax,concentrates for both stoners and patient we got both the CBD and
    contact us we supply the best marijuana ,weed,cartridges,wax,concentrates for both stoners and patient we got both the CBD and THC
    Worldwide delivery and shipping is discreet ,with us to have nothing to worry about cuz we are 100%reliable
    buy ak 47 weed
    buy gelato strain
    buy og kush
    buy cereal milk strain
    buy stiiizy pods online
    buy girl scout cookies
    Free Shipping on orders above $200.
    buy gelato strain
    To smoke quality,here we don’t just match price we beat them.
    where to buy buy gelato near me
    Buy quality buy gelato strain at greenholisticmart and have it deliver to you discretely.
    can you buy buy og kush weed strain
    and buy cereal milk strain online
    At Jaw-dropping prices(
    buy stiiizy pods online
    at prices that just can not be beaten.
    Following the footsteps of plenty of other countries and states that have realized the health benefits of medicating with cannabis. We believe patients should have access to the best quality.
    Buy buy og kush
    at affordable prices.
    where to buy buy gelato weed
    Our products are of great quality.where to buy buy cereal milk strain online online
    where to buy buy cereal milk strain online online Germany, buy ak 47 strain
    buy girl scout cookies near me are packed in discrete odor less vacuum sealed packages.
    buy <a href="https://greenholisticmart.co

    SvarSlet