søndag den 16. marts 2014

Drivhuset-køkkenhaven og lidt såning !!!!









Her på denne våde og kedelige søndag, har jeg valgt at vise mit drivhus
og min dejlige  køkkenhave.
Jeg er rigtig glad for den lille pergola som vi lavede sidste  år ved køkkenhaven.
Der sidder vi rigtig meget når vi holder pause.

Er også rigtig glad for at jeg fik malet alle mine højbede sorte.
Det har givet meget mere karakter til køkkenhaven.

Vi dyrker mange forskellige grøntsager i vores højbede...........lige fra dejlige kartofler til jordbær.
Skønt at være næsten selvforsynende.

Slutter lige af med lidt af hvad jeg har sået i drivhuset og nye dahlia der er kommet i potter.

Dette billede er fra maj måned sidste år.
Nu er både roserne og min klematis vokset godt op i min pergola.
Og på bagsiden af drivhuset anlagde jeg jo et nyt bed i efteråret.


Udsigten fra græsplænen ind over køkkenhaven.
Er der noget bedre end nyopgravede kartofler.
ÅH!!! hvor jeg glæder mig.
I min bærhave står der de dejligste rabarber-ribs-hindbær-solbær
blåbær og min store løvstikke
Jeg har 5 store højbede og min bærhave...........det er lige passende til to personer.
Salat-porre-forårsløg-bladselleri og skærmdild står der i dette bed.
Håber meget at de smukke mandstro bliver til noget.
Mine 10kr. tilbud fra Netto er der god gang i.
Det er mandstro i den ene og kan ikke lige huske hvad jeg har sat i den anden
Allerede efter et par dage spirrede mine primula.

                                             Håber da meget at de bliver ligeså smukke som billedet.
                                             Det er frø fra Thomson og Morgan som jeg købte i London.


Fik lige købt denne smukke stribede krokus i Aldershvile forleden.
Der er så mange på bloggen der har vist den,så den måtte jeg bare ha.

Har sat alle mine dahlia til forspiring. i potter i drivhuse
Her er nogle af  de 6 jeg har sat.dem.
Vil lige vise Lisbeth at der er god gang i den hvide røllike som hun sendte til mig
Og tusind tak for den.........håber den blomstre i år.


               Håber i har nydt de "grønne" billeder fra min have.
                                  God søndag derude.

50 kommentarer:

  1. Det ser saftsuseme godt ud - hvor bliver det dejligt når køkkenhaven er gjort klar igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Tak skal du ha.JA jeg kan næsten heller ikke vente..........kartoflerne har allerede
      store spirer.
      God søndag knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Du har da godt nok gang i forspiringen. Jeg glæder mig til at se når roserne begynder at blomstre op af din pergola når den tid kommer.
    Jeg ønsker mig altså også helt vildt meget et drivhus, det forlænger jo sommeren meget. Dine højbede er også fine, det er flot med den sorte farve det giver en helhed med pergolaen.
    Jeg håber vi mødes i år på en eller anden måde, det kunne være så hyggeligt at træffe dig. Jeg kommer jo til Nordsjælland ind i mellem.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Med det milde vejr vi har haft indtil nu,så er det bare med at komme i gang med såningen.Og dahlia skal også i jorden nu.......så knoldene ikke tørre ud.
      Jeg glæder mig også helt vildt til at mine Alfred roser og klematis vil slynge sig op at pergolaen.
      Den sorte farve er bare rigtig god som baggrund for blomster og grønt.
      Jeg syne du skal komme til plantemarkedet i Lyngby til slut april.............mener det er d.27/4
      Der kommer rigtig mange bloggere.......og der er gode planter at købe.
      Jeg kommer der altid...........markedet er der to gange om året.
      Ellers er der det store marked i Kolding til grundlovsdag.............det er bare et fantastisk marked.
      God søndag knus Jette

      Slet
  3. Din køkkenhave ser helt fantastisk ud :-) Det er mange forskellige ting i dyrker. Jeg glæder mig til, at det igen bliver såtid i køkkenhaven, så må jeg se, hvor meget plads jeg når at få lavet i vores køkken- og snithave i år. Jeg glæder mig også til, at vi kan få plantet nogle bærbuske, der er nu ikke noget der er så godt, som det man henter i egen have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.Jeg er også rigtig glad for den..............og den kan virkelig indeholde mange grøntsager.Og er også let at holde.
      Bærbuske er også rigtig dejligt at have............elsker at lave årets første rødgrød med egne bær.
      God søndag knus Jette

      Slet
  4. Hej Jette
    Hvor er det fint med dine sorte højbede og pergolaen - jeg glæder mig til at se den når roserne og klematissen blomstrer :-)
    Og sikke meget nyt du har gang i. Jeg er ikke rigtig kommet igang endnu med at så i år, men har frø der ligger og venter, og nogle af dem skal jeg nok for ordnet på et tidspunkt - håber jeg.
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe.JA !!! jeg er også rigtig glad for det hele.............-og for at jeg fik malet det hele sort sidste år.
      Jeg har jo sat to Alfred roser.............og fire klematis.Så jeg håber det hele vil blomstre rigtig flot i år.Du skal nok nå at så.................vi er jo lidt utålmodige pga. af det milde vejr.
      God søndag knus Jette

      Slet
  5. Hej Jette, det er spændende at se alt det, du dyrker, og hvor er det smukt med de sortmalede højbede. Et drivhus og en pergola som dine er noget, der står højt på min ønskeseddel. Jeg er lige begyndt at så blandt andet tropiske pragtsnerler. Ønsker dig en god søndag aften! Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Madame.Både manden og jeg er meget glad for vores køkkenhave..........og synes det er let at holde når man dyrker i højbede.Er også rigtig glad for at jeg fik malet alle mine højbede sidste år.........det giver et helt andet udtryk.
      Er sikker på at du nok skal få dine ønsker opfyldt..Vores lille pergola var let at bygge og ikke særlig dyr.
      Det lyder spændende med dine pragtsnerler.
      Også en rigtig god søndag til dig knus Jette

      Slet
  6. Hvor ser din køkkenhave bare flot og lækker ud! Og sådan et drivhus kunne jeg også godt bruge ;-)

    God søndag aften til dig! Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Tak skal du ha.Jeg kan heller ikke undvære mit lille drivhus.............dejligt at have også om vinteren til at opbevare alle mine krukker.
      Også en god søndag til dig.Knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette,
    Det ser fint ud med de ting du har sået. Skal have kigget til mine dahlia i krybekælderen. Du får jo mange i år kan jeg se. Den krokus bliver du glad for, de er så smukke. Her er det hele noget vindblæst. Det er ikke lige havevejr, men jeg har priklet lidt om, bl.a. mine hornvioler og nogle stokroser. Skal der ikke stå mit lille gods i din header?
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Havde kun en hvid dahlia............som har ligget i bryggerset................men har købt nogle nye på tilbud.De er bare så smukke..............og nu ved jeg jo at jeg kan overvintre dem.
      Vejret er også ret kedeligt her............håber det vender i næste uge.
      Dejligt at du kan stå og prikle om i tørvejr.
      Du har helt ret..........det retter jeg lige.
      Knus Jette

      Slet
  8. Hej Jette
    Ja, jeg har nydt billederne og din fortælling om dine sysler.
    Dine sorte højbede er rigtig flotte- det ser så godt ud af planterne er rammet ind.

    Kærlig Hilsen
    og kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Dejligt at du har nydt mine billeder.
      Er også rigtig glad for mine sorte højbede............som du skriver bliver køkkenhaven mere markant.
      God aften knus Jette

      Slet
  9. Det ser skønt ud med pergolaen ved siden af drivhuset. Jeg går også med tanker om sådan en pergola. Hvad har du til at gro op ad pergolaen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Tak skal du ha.JA !!! kan kun sige at den var let at bygge...........så bare kom i gang.
      Jeg har to Alfred roser,og fire klematis.To hvide ved trekantsbedet...........og to rosa ved det lille bed på den anden side.
      Godaften Jette

      Slet
  10. Hej Jette
    Ja du har godt gang i dine bede med grønsager, det er dejligt, at du er næsten selvforsynende med grønsager. Det ser godt ud med drivhuset og pergolaen, Det bliver spændende at se det til sommer, når Alfred klatrer op ad den.
    Fint at rølliken er godt på vej, den skal nok klare sig og blomstre til sommer, men hold øje med den, den har det med at brede sig.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbteh.Vi nyder også meget at vi kan gå lige ud i haven og høste sunde grøntsager.
      Jeg håber at Alfred vil klatre villigt op i pergolaen sammen med klematis.
      Jeg sætter den et sted hvor det ikke gør så meget at den breder sig lidt.
      God aften Knus Jette

      Slet
  11. Hejsa Jette!
    Forrygende smuk og sanselig køkkenhave du viser, mange tak for det syn, en fornøjelse! Glæder mig også til at få gang i min igen, og udvikle lidt på ideerne:-)
    Ønsker dig en dejlig aften
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Tusind tak for dine søde ord.Jeg er også meget glad for den del af vores have.
      Dejligt hvis jeg kan inspirere dig.
      Også en dejlig aften til dig Jette

      Slet
  12. Hej Jette. Hvor er det bare en flot køkkenhave med de højbede og sikke meget I får ud af det. Det ser rigtig godt ud. Jeg er noget overrasket over, at dine primula allerede spirer. Jeg har samlet frø af showaurikler og der er intet tegn på liv endnu, nu er jeg spændt på om det overhovedet bliver til noget!
    Jeg skal også igang med at forspire dahlier, det gjorde jeg sidste år og havde blomster lige fra den tidligere sommer til frosten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Tak skal du ha for dine søde ord.Vi er også rigtig glad for den del af haven.........vi har jo lavet den så det er blevet en helhed nede i den sydlige ende.Jeg blev også selv overrasket over hvor hurtigt det gik med at de spirer.Plejer at sætte dahliaknoldene i jorden i drivhuset.........men i år har jeg sat dem i plastikpotter.God aften Knus Jette

      Slet
  13. Hvor ser det altså skønt ud Jette - der er meget at glæde sig til både ift. at det bliver sommer og frodigt, men også med dine nye såninger og knolde :-) Og kan kun være enig med dig i, at det sorte giver en helt anden fast struktur i haven :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Er glad for du synes om mit indlæg..........og mine sorte højbede.
      Jeg glæder mig også til det hele blomstre...........det bliver bare så skønt.
      JA!!!! sommeren kan ikke komme for hurtigt.
      Godaften knus Jette

      Slet
  14. Wooow hvor ser det godt ud Jette - i har da virkelig forstået at få bundet drivhuset og pergolaen sammen. Hvor ser jeres køkkenhave med højbedene dejlig ud, jeg kan godt forstå du GLÆDER DIG.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita.Tak skal du ha.Da jeg fremlagde ideen for min mand ..........kunne han slet ikke se formålet med den,men nu er det hans ynglingsplads.
      Jeg synes også selv at hele den del af haven hænger rigtig godt sammen nu..........og især efter jeg har malet alt træværket sort.
      Og ja jeg glæder mig helt vild til de første nyopgravede kartoflerog den første saftige tomat.
      God aften knus Jette

      Slet
  15. Dejlige billeder fra din sommerhave, kan godt huske da i lavede pergolaen. Jeg har planer om at sætte kartofler i denne uge :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Anette.Vi er også rigtig glade for vores køkkenhave med vores lille pergola.
      Vores kartofler har også flotte spirer..............venter lige med at lægge dem til vi ser hvordan vejret arter sig.Godaften knus Jette

      Slet
  16. Ja jeg kan da godt huske, de lækre rødbeder vi fik af dig sidste år. Hmmm både hjemmedyrkede og hjemmesyltede. Uha vi værnede om det glas. Det er også en fin køkkenhave du har Jette og supernem med de højbede.
    Der er altid så fint og velholdt hos dig. Man kan se at I er to der nyder at gå i haven. Helt så ivrig er John desværre ikke, men er hopper da gerne med på skøre indfald fra min side, for han er håndværkeren og god til træ!

    SvarSlet
  17. Hej Bente.Skal nok tænke på dig igen når vi sylter rødbeder til efteråret.Højbedene er vi rigtig glade for.............og manden værner om sine kartofler og andet grønt.
    Vi har en god arbejdsfordeling i haven..............og kan begge li at der er pænt derude.
    Men jeg synes nu at i har den dejligste have man kan tænke sig.
    Tænker på dig og glæder mig til vi mødes igen.Mange knus Jette

    SvarSlet
  18. Hvor ser det skønt og frodigt ud. Jeg har ambitioner om masser af grøntsager i år- har købt frø, men nu får jeg se. Som regelen får jeg fyldt bedene med blomster :O(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.JA !!! vi har meget at glæde os til.Vi har lige snakket om hvornår vi starter med at sætte kartofler i vores højbede. Vi bruger kun vores højbede til grøntsager............men jeg kunne godt tænke mig en snithave til blomster.
      God dag Jette

      Slet
  19. Åh, sikke en dejlig køkkenhave, Jette, jeg ender med at så flest blomster i mine højbede i køkkenhave. Når man først er startet og der kommer selvsåede morgenfruer og kæmpeverbenaer, så er det svært at fjerne dem. Eller også bruger jeg bare det som en uendelig dum undskyldning :)
    Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette.Jeg ville slet ikke undvære min dejlige køkkenhave...........og synes at den er blevet godt integreret sammen med mit drivhus og den lille pergola.
      Men har faktisk planlagt at jeg skal bruge et af mine højbed til snitbed.
      Morgenfruer holder jeg mig væk fra.............men er sikker på at du kan få genetableret dine højbede igen.......hvis du fjerner lidt af den gamle jord og kommer lidt god muld på.
      For hjemmedyrkede grøntsager er bare noget af det bedste.
      God aften knus Jette

      Slet
    2. Hej Jette. Kom lige i tanke om at jeg havde set dig skrive at du havde været i Bilka 2 gange efter CD jord. Hvilken Bilka kører I mon til? Vi hentede i Ishøj forrige lørdag, der havde de meget. Men vi ringede først og tjekkede, de er søde til at fortælle om noget er på lager, så man ikke kører forgæves. Bare et lille tip :)

      Slet
    3. Hej Anne Mette.Vi kører altid til Bilka i Hundige.........de har den bedste haveafdeling.
      Men tak for dit tip..Jeg vil også ringe næste gang .........for det er irriterende
      at køre forgæves.
      knus Jette

      Slet
  20. Svar
    1. Hej Birgitte.Dejligt at du nyder alle mine billeder.............det er jeg rigtig glad for.
      God aften knus Jette

      Slet
  21. Sikke en fantastisk køkkenhave - helt vildt indbydende. Der er noget særligt over at kunne forsyne sig selv, og jeres bede ser rigtig flotte ud.
    Jeg glæder mig.. for vi har selv bestilt et højbed. Spændende hvordan planerne bliver.
    Mange forårshilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan.Vi er også meget glad for vores køkkenhave...........og synes at det hele er blevet
      rigtig godt efter vi har bygget den lille pergola.Nu hænger det hele godt sammen.
      Det bliver da spændende med jeres højbed..........går ud fra at det til grøntsager.
      For der er ikke noget bedre end hjemmeavl.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  22. Hvor ser det godt ud.
    Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse.Tak skal du ha.og velbekommen.God aften Jette

      Slet
  23. Hej Jette, så er sæsonen skudt igang hos dig kan jeg fornemme:o) Og det kan den også sagtens når det er så lunt. Jeg har været syg i 14 dage, men håber at komme lidt igang med såningen i næste weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Ja !!! vi er jo kommet tidligt i gang i år pga. det skønne vejr.Er da ked af du har været syg så længe ...............men godt at du er ved at være ovenpå igen.Du skal nok nå at så...........vi er bare lidt utålmodige.
      Godaften knus Jette

      Slet
  24. Hej Jette. Hvorfor har jeg dog aldrig været inde på din blog før?????
    Det er en fantastisk smuk have du har og nogle rigtig delikate højbede.
    Hvor stor er Jeres have? Den ser ud til at være udnyttet rigtig godt.
    Tak for det dejlige syn.
    Mange hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane.Dejligt at høre fra en ny..............hvad hedder din blog?.
      JA !!! indimellem kommer der nogle nye som man lige skal opdage.
      Og tak for dine søde ord om min have.
      Vores have er på 840m2.............og vi har indrette vores køkkenhave og drivhus i den bagerste del af haven............huset ligger i den anden del mod nord.............og imellem er der en stor græsplæne.
      God weekend Jette

      Slet
  25. Kære Jette Tillykke med manden! Jeg kan godt forstå, at du er glad for området omkring drivhuset. Det ser sørme godt ud med din pergola. Og højbedene er et skønt skue, flot med den sorte farve. Fortsat god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Tina.Dejligt at du synes om min køkkenhave og drivhus..............vi er også ekstra glade for dem efter vi lavede den lille pergola.Nu er det ligesom om det hele hører sammen............og specielt efter jeg har malet det hele sort.
      Og tak for din søde hilsen.Også en rigtig god weekend til dig knus Jette

      Slet