søndag den 27. juli 2014

En rundtur på mit lille gods !!!

Selvom vi er tørkeramt, så er der stadig meget at glæde sig over i min have.

Så jeg  vil tage jer med  på en rundtur i min have.Græsset er helt gult og mange af stauderne
har jeg måtte klippe helt ned.Det gælder næsten alle mine storkenæb og lupiner.
Men godt at jeg har så mange krukker med blomster der lyser op i haven.

I køkkenhaven og drivhuset bliver der vandet hver aften..........men kartoflerne er tørre ØV-ØV.

I drivhuset henter vi rigtig mange agurker hver dag.............og tomaterne er også godt med.
Chili og peberfrugter er der også..............og kan se at vindruerne er ved at få farve.

Min skønne lille pergola som vi anlagde sidste år.Mine Alfred roser og klematis er vokset godt til.
Lige nu venter jeg på anden omgang roser.
Vores terrasse oppe ved stuen.............den vender mod vest.

Her er dejligt varmt og der er også læ.............så her står både mit citrontræ og min Bornholmske figen.
Har lige behandlet vores terrasse for flisepest..............det gik ikke helt væk men er blevet meget pænere.

Her er det min opstammede laurbær...............og til venstre det store kirsebær træ.

Bag drivhuset anlagde vi i foråret dette bed.................og det er jeg meget glad for.
Den lille buskbom hæk blev også flyttet, og skal nok blive pæn igen.
Det er lidt svært at se farverne i bedet...........men det er holdt i hvidt-rosa og mørke planter.

Ved siden af gangen til drivhuset ligger der dette bed med rhodoer-japansk pil og et smuk paradisæbletræ

Denne lille terrasse står lige udenfor bryggersdøren............og der bliver skiftet pynt efter årstiden.

Den lille terrasse vender mod syd og ligger på bagsiden af udestuen,Og træet er en Japansk kirsebær.
Dejligt med mange siddepladser i haven.

Mit skønne gamle æbletræ(Filippa) som har fået hosta i bunden.
Kan se at min lille skammel er kommet med på nogle billeder.
Den skåner både min ryg og knæ.

Gangen ved vores hoved og bryggersdør..................og den skønne hortensia blomstre hvert år.

Et par billeder fra min udestue skal i da også ha..............dejligt sted med udsigt over haven.
Og her er også fyldt godt op med pelargonier.

Man sidder rigtig godt i den sorte kurvestol..............og kurvesofaen er en dobbelt seng.






På den lange terrasse ved udestuen sidder vi ikke så meget........men kan trække stolene hen under træet.
I den modsatte ende af terrassen ved indgangen er der en lille stenhave pga det store bøgetræs mange rødder.Men planterne trives godt her.

Efter vi har lavet vores lille pergola sidder vi heller ikke så meget på denne terrasse.
Der er næsten for varmt...........selvom vi har en markise.
Har plantet en ny klematis op af mit æbletræ.............det er Mrs.Chalmondeley

Og min skønne hvide fredløs blomstre også lige nu.
En smuk dahlia..................kendes desværre ikke navnet på den............ købte en blandet pakke.
I drivhuset er der godt gang i mine vindruer.............og de er også ved at skifte farve.
Lavede rigtig meget saft  af dem sidste år.
          Dagens høst...........har fået rigtig mange agurker allerede............og de små tomater spiser vi som slik


                     Det var dagens billeder........håber i fulgte med hele vejen!!
                       God søndag derude.......og håber på lidt regn til alle.


52 kommentarer:

  1. Hej Jette!
    Tak for rundvisningen.Dejlig have du har med mange skønne steder at slappe af.Hyggelig udestue du har.Jeg er vild med din pergola.Det ser rigtig godt ud trods manglen på vand.
    M.v.h.
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise.Ja !!! selv tak,Man kan næsten ikke få for mange siddepladser i haven.Vi flytter rundt efter solen .........og arbejdet
      Dejligt med udestuen.........især forår og efterår.
      Min lille pergola er jeg bare SÅ glad for.............sidder der rigtig meget.
      Der kom fire dråber vand for lidt siden.............men det kan vi jo ikke bruge til noget.
      God aften Jette

      Slet
  2. Tak for rundturen i din have -) Det ser godt ud trods tørken. Det er dejligt med mange siddepladser, så man kan sidde og se på haven fra mange vinkler, og finde et godt sted næsten uanset vejr og årstid :-)
    Din udestur ser hyggelig ud med det rustikke gulv og fletmøblerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.Dejligt at du nød min rundtur i haven.Siddepladser kan man bare ikke få for mange af............og vi flytter også rundt efter vejret og arbejdet.
      En udestuer er bare dejlig at have.............,og vi spiser derude hele sommeren.
      God aften Jette

      Slet
  3. Tak for en dejlig rundtur! Hvor er jeres have frisk og frodig! Jeg synes at vores er ved at tørre helt ud ...
    God søndag aften til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Selv tak.Vi har også vandet godt hver aften...........men det er jo lidt dyrt i det lange løb.
      Vi har også rigtig mange steder hvor planterne hænger noget................så håber på rigtig meget regn,og helst i nat.
      Også god søndag aften til dig knus Jette

      Slet
  4. Også tak for rundturen herfra. Du har bestemt rigtig meget at glæde dig over. Selvom blomsterne er vigtige, synes jeg næsten, at drivhusprodukterne er nummer et. Det er så lækkert at kunne plukke friske tomater.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja !!! vi må jo glæde os over det som går godt.Jeg ville heller ikke undvære mit drivhus...........har lige lavet salat udelukkende med egne produkter.
      Men håber på lidt vådt foroven ................for her er godt nok tørt.
      God aften Jette

      Slet
  5. Hej Jette,
    Det var skønne billeder fra haven. Glæder mig meget at komme på tirsdag. Vi henter også mange agurker og lækre tomater i drivhuet
    Knus Gitte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Glæder mig også meget til du kommer.Ja !!! salat med tilbehør behøver vi ikke at købe.
      Dejligt at gå i drivhuset og hente ind til maden.
      Knus Jette

      Slet
  6. Kære Jette
    Tak for rundturen. Hvor har du mange fine ting i din have!
    Den hvide fredløs er fantastisk- sådan en må jeg altså også have!
    Din opstammet laurbær er også rigtig dejlig!

    God søndag!

    Kærlig Hilsen

    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Ja !!! selv tak.Min hvide fredløs tyndede vi ud i sidste år.............den havde bredt sig for meget i bedet.
      Jeg er også rigtig glad for min opstammede laurbær............det var en stor mastodont før jeg greb saksen.
      Også en god søndag til dig knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  7. Hej Jette
    Tak for turen rundt i jeres skønne velplejede have, den ser jo slet ikke tørkeramt ud, men i forkæler vist også med masser af vanding ;) Vi misrøgter vore blomster og bede, de får kun vand når det ser helt skidt ud... men det gør det så til gengæld tit ;)
    Dejligt i har så mange fine sidepladser rundt i haven som kan nydes, men man har jo altid sine favoritpladser ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Selv tak.Dejligt at du synes om alle mine billeder.
      Tro mig den er meget tør.Men vi vander også meget.............for vi har ikke fået noget regn i flere uge.Men dyrt bliver det vist også at vande SÅ meget.
      Siddepladser kan man bestemt ikke få for mange af..............men vi skifter plads efter vind og vejr.
      God aften knus Jette

      Slet
  8. Hej Jette
    Jeg var med hele vejen, det hele ser dejligt ud, men det allerførste billede synes jeg bedst om, det er en flot pergula. Din udestue ser også dejlig ud.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Dejligt at du var med.Min lille pergola er også min store stolthed................og vi bruger den rigtig meget.Men udestuen ville jeg heller ikke undvære.
      God aften Knus Jette

      Slet
  9. Dejlige billeder, Jette, og jeg er meget imponeret over, hvor frodig din have er trods regnmangel - hvor har du mange fine ting i haven! Her fik en ordentlig skylle i går, men det hele er begyndt at ligne en ørken. Ha' en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Tak skal du ha.men vi vander også rigtig meget her i haven................det har tordnet en del.men ikke en dråbe vand har vi fået.
      Heldige dig med lidt vand foroven.
      Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  10. Hvor ser der dejligt ud i alle jeres hyggekroge. Fine frodige krukker. Hvor er det fint med hostaerne rundt om æbletræet, dejligt at i kunne bruge den ide.
    Sommerhilsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Tak skal du ha.Jeg har rigtig mange krukker rundt om i haven................og de skal jo alle vandes i denne tørre tid
      .Er også rigtig glad for ideen fra dig med hosta forneden på vores gamle æbletræ.
      God aften Knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette. Sikke nogle billeder hvor er det flot det hele. Jeg kan også godt lide pergolaen, men synes dine siddepladser ser meget indbydende ud allesteder. Jeg kan rigtig godt lide din udestue og er det er så godt, at du har pelargonier derude!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Birgitte. Tak skal du ha.Er glad for at du kan li mine billeder.Ja !!! vi har mange siddepladser i haven........og bruger dem alle i forskelligt vejr.
      Min udestue bruger jeg næsten hele året..............den er jo ikke varmet op.
      Og de fleste pelargonier har jeg fået af Bente.
      God aften Knus Jette

      Slet
  12. Flotte billeder tak for rundvisningen, har du filippa æbler elsker det æble - det var det bedste da jeg var barn - en skøn æblekage blev der uhhh, har faktisk ikke hørt om det æble siden barnsben.....pas godt på det. Varm sommer hilsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe.Tak skal du ha..........dejligt at du synes om mine billeder.Jeg er også vild med vores gamle Filippa æble
      .Der stod fire store æbletræer da vi købte huset for mere end 30 år siden............men det var alt for mange æbler at gå og samle op.
      En af min gode haveveninder har også et Filippa der til forveksling ligner mit.
      Også en varm hilsen herfra Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  13. Skøn rundvisning i din fine have. Ja vist er der tørt - men den ser jo dejlig ud alligevel :-)
    Jeg har også vandet meget - rigtig meget. Men når man bruger så mange penge på blomster, så syntes jeg det er lidt synd at sparer på det sidste - vandet som holder det hele i live. NU er alle glade - for vi har fået en del vand idag. SKØNT.
    Mange varme sommerhilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan.Dejligt at du nød min rundvisning i min have...............og ja der er tørt allevegne.
      I dag fik mine 15 rhodoer en ordentlig dyne..........for de hang da godt nok noget.
      Bare det var mig der havde fået lidt vand.........men det blev kun til lidt torden.
      Men har også den samme mening som dig med hensyn til at købe planter, og så lade dem visne fordi man synes det er for dyrt at vande...................så her bliver også vandet meget.
      Også mange varme hilsener til dig knus Jette

      Slet
  14. Hej Jette.
    Det ser skønt ud i din have, og jeg ser ikke umiddelbart den er tørkeramt. Men vandslangen følger vist mere eller mindre med på alle dine billeder:-) Det er hårdt arbejde at slæbe rundt på den og rede alle nyere planter.
    Her var vi blevet "lovet" skybrud i dag. Jeg kom til at brokke mig over, at så kommer der jo for hård regn! Så knækker roser og stauder! Men ak, der skete det der faktisk var endnu værre: der kom kun en lille bitte byge, og så har det ellers været 28 grader igen i dag. Nu er det ikke kun nye planter der skal redes med haveslangen! Så jeg har fået min sag for.
    Lækker udestue du har. Den er jeg sikker på I bruger rigtig meget.
    Næste gang du kommer til Jylland, har du/I måske tid til at komme lidt længere ned i landet. I så fald så giv lige lyd. Så åbner jeg meget gerne min havelåge:-)
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene.Tak skal du ha for dine søde ord.Og jeg kan love dig for at her er tørt.
      Det kan slet ikke betale sig at rulle slangen væk..........for den er i brug hver dag.
      Her kom der lidt torden og fire dråber vand.Vi har ikke fået vand i flere uger.
      Udestuen har vi haft en del år efterhånden...............men lige nu er der faktisk for varmt at sidde derinde.
      Vi kommer da af og til til det sydlige Jylland på vej Til Flensborg............så tak for tilbudet.
      Rigtig god dag knus Jette.

      Slet
  15. Hvor er det dejligt at se nogle større billeder, så man kan danne sig et helhedsindtryk (det kunne jeg vist godt lære noget mere af!). Og så er det jo endnu sjovere, når man har været i din have, så jeg kan visualisere, hvor de forskellige billeder er taget.

    Tak for rundturen og håber, at regnen også har været forbi jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Jeg synes også at de store billeder gør sig bedre.Og da jeg besøgte Nettes lille have snakkede vi meget om billeder.............og hun viser også kun store billeder.
      Selv tak...........og nej vi har slet ikke fået en dråbe regn.ØV-ØV
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  16. Hej jette.
    Tak for rundvisningen. Det er fine tomater. Jeg har vist noget at glæde mig til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina.Ja !!! selv tak.Vi har rigtig mange tomater på vores tre planter.............flere end vi kan nå at spise.
      Og dine skal nok komme..............det tar jo lidt længere tid på friland.
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  17. Hej Jette!
    Du kan tro jeg fulgte med hele vejen, dejligt at se alle dine siddepladser, men også udestuen, rart at kunne sætte sig his og pist og bare nyde scenariet, det ser hyggeligt ud, og frodigt! Uhmm, lækkert med agurker og tomater, vores agurker har holdt en pause, men nu begynder de igen. Og i går fik jeg lige tjekket figentræet, det har lagt an til ca 10 figner, glæder mig. Vores kartofler er også visnet ned, men der er da noget at komme efter der nede i mulden.
    Her hænger haven en del, vi kan slet ikke vande nok, håber på regn.
    Mange hilsner og ha en skøn mandag:-)
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Dejligt at du var med hele vejen.Altid rart med mange siddepladser i haven.
      Også dejligt at være næsten selvforsynende med grønt -bær og frugt.
      Har lige talt fignerne på min Bornholmske figen..........købt for tre sommer siden
      Og der er 41 figner på.Den står på terrassen i en stor krukke.
      Vi må vist i gang med regndansen............måske hjælper det.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  18. Jeg nød turen rundt i hele jeres smukke have og var også med inde i udestuen. Du har så mange fine siddepladser at jeg bliver helt misundelig (ej... ikke sådan, men du ved hvad jeg mener). Der er virkeligt dejligt i jeres have og man ser tydeligt at du har tid til at gå og nusse og holde alting pænt. Pergolaen er blevet rigtig fin, mon ikke ham Alfred snart kvitterer med nye blomster.
    Det er også lækkert med høst fra drivhuset og figentræ mm.
    Ha' en dejlig mandag, knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Synes det var længe siden at jeg havde lavet en tur rundt i haven.............og dejligt at du nød den.
      Jeg har jo nok lidt mere frirum en dig til siddepladser.......................men du har jo så mange smukke roser og klematisser.
      Kan se at der er masser af knopper i Alfred...............og han får vand hver dag.
      Ja !!! det er dejligt med alt det vi dyrker i vores have...............i morgen skal vi have æbletrifli af vores æbler fra sidste år.Og har lige talt at der er 41 figner på vores træ.
      Også en rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  19. Hej Jette tak sikke en vidunderlig rundtur, sikke mange skønne siddepladser. Men jeg kender det selv, når man får lavet en ny siddepladser bliver den vældig populær og man sidder det nærmest hele tiden. Sådan har vi det med vores nye morgenterasse.man kan ikke umiddelbart se du er tørkeramt, der ser vidunderligt ud i den have. PS din havestue er så flot og hyggelig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.Dejligt at du nød min rundtur i haven.Og ja !!! vi har mange siddepladser rundt omkring i haven.
      Men som du skriver så har man altid en ynglingsplads.
      Vi vander også en del...........og tør slet ikke tænke på vandregningen.
      I øjeblikket er der næste for varmt i udestuen.............den vender syd/vest.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  20. Hvor har du dog en helt igennem fantastisk have! :) Dejligt med så inspirerende en rundtur. Mange tak for det :)

    MVH
    Sandie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sandie.Dejligt at høre fra en ny blogger...................hvad hedder din blog?.
      Og tak for dine søde ord.Og skønt at kunne inspirere dig.
      God dag Jette

      Slet
  21. Hej Jette.
    Tak for rundvisning i din have. Sjovt at få store billeder engang imellem. Det er vel nok dejligt med alle de siddepladser i haven og din udestue er skøn.
    Mange hilsner fra Eliane.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane.JA !!! selv tak.Jeg synes at de store billeder passede til rundvisningen i min have.
      Man kan bestemt ikke få for mange siddepladser i haven...........dejligt at skifte efter vind og vejr.Og udestuen ville jeg slet ikke undvære.Håber det går fremad med dig.Knus Jette

      Slet
  22. Hej Jette, dejlig tur rundt i jeres skønne have, og med en meget vigtig pointe, man har brug for mange opholdspladser, den ene kan ikke være perfekt ved alle tider og sæsoner, hmm det prøver jeg at forklare vores nybygger venner, har vist ikke rigtig succes med det. God dag derude i oasen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.Dejligt at du kunne li min rundtur.Ja !!! siddepladser kan man ikke få for mange af.
      Vi flytter også rundt efter vind og vejr.................men man har jo altid sine ynglings steder.
      Også god dag til dig Jette

      Slet
  23. Det ser jo så fint ud på trods af tørken og en dejlig udsigt I også har inde fra udestuen.
    I har mange hyggelige siddepladser og selvom I ikke bruger dem alle lige meget er de gode at have. Jeg kan godt lide at anskue haven fra forskellige vinkler. Jeg oplever også at vi en sæson bruger én terrasse og næste en anden - i år har vi næsten ikke siddet i pavillonen - der er alt for varmt og selvfølgelig har drivhuset også en nyhedsværdi for der sidder vi så snart vi temperaturen er til det.
    Det er en fin høst du har fra drivhuset og det bliver lækkert når vindruerne er klar:-)

    SvarSlet
  24. Hej Lisbeth.Jeg har lige gået en runde og klippet visne stauder og roser ned....................min søster har også vist mig hvordan jeg skal klippe mine smukke margeritter ned.Så nu håber jeg da på de kommer igen.
    Vi har næsten heller ikke siddet i vores udestue.................der har været alt for varmt.
    Men så er det jo dejligt med et stort skønt kirsebærtræ.
    Der er da ikke noget at sige til at i gerne vil sidde i jeres nye drivhus...............det er bare blevet Så flot.
    Som om det altid har stået der.
    Jeg høster agurker hver dag og alle de små blommetomater er bare så lækre.
    Nu må jeg se om jeg orker at lave saft af alle mine druer i år..................men der var mange af vennerne der fik en flaske.Og de vil jo også gerne have et glas af mandens rødagbeder.
    Rigtig god dag. Knus Jette

    SvarSlet
  25. Du har en fantastiskt fin trädgård, det blommar fint, trots torkan. Tack för rundturen, ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Maribel.Tak for dine søde ord.Og ja !!! der er da stadig en del der blomster i haven lige nu.
      Og selv tak................og god dag Jette

      Slet
  26. Hej.
    Dejlig tur i en dejlig have. Jeg nød rundturen. Hvordan har du behandlet dine fliser for pest. Vores har desværre også fået en del.
    Hilsen Hanne fra Kalvehave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.Jeg er da også meget glad for min have.............og har hele tiden nye planer .
      Dejligt at du nød alle mine billeder.
      Vi har købt en dunk fra Borup..............og det hedder fliserens.
      De blev ikke helt som nye,men det pyntede da.
      Hvad hedder din blog?.
      God dagJette

      Slet