søndag den 13. september 2015

Min skønne septemberhave !!!

Efter jeg kom hjem fra mine to rejser har jeg haft rigtig travlt i min have.
Har klippet mine to Alfred roser i pergolaen godt ned..............de var bare blevet alt for voldsomme.
Til foråret sætter vi også rionet op på toppen så rankerne efterhånden kan dække pergolaen helt.
Og mange andre planter har også fået en tur med saksen.
Sidste uge var det godt havevejr....................men lige nu regner det her.

Lidt synd for havens dag.Har ikke selv lyst til at gå ud i dette vejr.
Og jeg fik jo også købt godt ind da jeg var i Silkeborg i sidste uge.

Men nyder især alle mine smukke hortensia der er ved at få efterårsfarver lige nu.Og dahlia er da også stadig på banen.Lidt roser har jeg  også.



Min smukke blå hibiscus står stadig flot............men regnen i dag kan den vist ikke lide.

Købte to af denne smukke blomst i Silkeborg........har ikke lige navnet.


Jeg er bare vild med min mørke hyld.
Black Lace
To af disse smukke solhatte købte jeg også i Silkeborg.

Og min violfrøstjerne nyder jeg også stadig..



Min Pilu er lige kommet igen med nye blomster.
 Mine to skønne limeligh.Den ene ryger i en stor krukke.Den står lidt klemt.

 Og i græsbeddet blomstre den hvide dahlia stadig fint.

Hosta og græssen synes jeg klæder hinanden rigtig godt.

Min Annabelle er ved at være på retur for i år.

 

Og min dejlige sølvsalvie er da stadig rigtig flot.
 
                     Endnu et køb fra det jyske.......en sen astilbe.

                      Nyder mine sene løvemund........de er selvsåede.

     Men synes mine stolte kavaler har mere løv end blomster i år.

              Vinter asters som også er købt i Silkeborg.Må finde en plads til den
       Denne smukke rose stod i haven da vi købte huset for mange år siden.
                               Er der nogle der ved hvad den hedder ?

                 Men mine dejlige Alfred kender jeg godt.
En lille collage af nogle af mine mange skønne hortensia.




En af de nye roser der er kommet igen med smukke blomster er min
dejlige Queen Elisabeth.
Elsker alunrod...........og disse to farver er da ikke til at stå for.
Er lidt spændt på denne sorte tulipan.
Og denne skønne farve kunne jeg heller ikke stå for.
Husløg har jeg mange steder i bedene...............og fadet er også nyt

Denne solhat skal i mit hvid/gule bed som jeg er ved at renovere.
Et par dejlige ........og billige krukker røg der også med hjem.


 

Nænnede ikke at smide Alfred roserne ud da jeg
klippede dem ned..........så nu pynter de i min stue.


Det var lidt fra min september have.
Rigtig god søndag !!!





56 kommentarer:

  1. Hej Jette!
    Øj øj så mange vidunderlige billeder du viser af de skønneste blomster. Hostaen og den brogede græs er lækre sammen, alunroden er helt i top, sikke farver, og sølvsalvie drømmer jeg om hver gang du viser den:-) Jeg såede også løvemund, men ikke en er kommet op...Her regner det stadig har dog givet hunden og mig en god luftetur. Jeg lægger først mine tulipaner når dahliaerne er færdige og de ser ud til at holde en god stund endnu.
    Ha en hyggelig regnvejraften hilsner og kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Tak skal du ha.Gik jo æidt amok i den planteskole i Silkeborg.......................og har faktisk slet ikke vist de græsser jeg købte.
      Har også en lille sølvsalvie der skal plantes ud........................håber de kan overvintre.
      Mine løvemund var også rigtig længe om at blomstre.Må vist så dem nået før til næste år.
      Jeg tror også at jeg venter lidt endnu med at lægge løg.....................har en del i min sigte der også skal i jorden.
      Også en rigtig dejlig aften til dig knus Jette

      Slet
  2. Kære Jette Sikke mange skønne planter du viser, sunde og farvestrålende! Så mange man kan blive inspireret og fristet af . Flot ny sort tulipan , den har jeg ikke set. Har bestilt rigtig mange løg i år, venter på at de kommer . Dejlig buket du fik indendørs, sikke smukke roser. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina. Tusind tak skal du ha for dine søde ord.Jeg faldt for den mørke tulipan....................men skal også have bestilt nogle flere.
      Nænnede da ikke at smide Alfred roserne ud...................... men de holder nok ikke så længe.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette

    Den der limefarvede alunrod har jeg gået og kigget på adskillige gange nu - senest i dag - men jeg mangler stadig at finde plads til de tre mørke alunrod jeg købte i sidste uge, så....

    Er scabiose ikke en sommerblomst her i landet? Eller er det en af dem, der kan frøså sig selv? Men, smuk er den.

    Jeg er endnu ikke begyndt at lægge løg. Jeg går og venter på pakken fra Holland og desuden skal vi have hentet jord inden vi kan gå i gang. Satser dog på det bliver inden længe. Har flest narcisser og de skal vist gerne i jorden så tidligt som muligt.

    Jeg lægger jo de fleste løg i krukker og spande. Det er meningen, at der skal være tonsvis af løg i forhaven, når den er blevet omlagt næste forår.
    Indtil da ligger mange af dem i spande.

    Hav en god søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther.Alunrod er rigtig god i både bed................men bestemt også i krukker.
      Det er min anden limefarvede jeg har.Men den første gik til....................den nye trives rigtig godt i krukken.Sætter den i drivhuset til vinter.
      Den plejer at kunne overvintre.........................og mener da at det er en staude.
      Jeg skal også have købt mange flere løg inden jeg begynder at lægge dem.
      Sidste år tømte jeg alle mine krukker for løg og satte dem i et af mine højbede.
      Og det så helt forrygende ud.....................tror jeg gør det samme i år.
      Også en dejlig søndag aften til dig Knus Jette

      Slet
  4. Kære Jette.
    Du er da vist også godt shopamok i Silkeborg i Bilka. Sikke nogen gode køb. Jeg har også den skabiose og synes den er bare så flot, så jeg håber at den vil overvintre eller skal jeg sikre mig frøene. Jeg har slet ingen anelse om den men synes bare at den er flot.
    jeg tror at jeg skal have fat på den alfred som mange af jer taler om. Det lyder til at være en der hurtig kommer igang.
    Dejligt at se din piilu blomstrer det har jeg tilgode, men den er også ny her i haven så til næste år :-)...
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten.Ja !!! priserne var så lave...................så det var bare med at handle ind.
      Men det var nu ikke i Bilka.
      Er selv lidt usikker på den smukke scabiosa.......................men vil dele den.
      Kan kun anbefale Alfred rosen.Den er kun tre år gammel.
      Jeg blev også overrasket da jeg opdagede blomsterne i min Piilu.
      God aften knus Jette

      Slet
  5. Hej, Jette, jeg faldt også for den blå skabiose tidligere på sæsonen, og fordi jeg omhyggeligt har fjernet visne blomster, er den nu i gang med sin anden blomstring. Den anden blå staude tror jeg er en ballonklokke. Sølvsalvie ville ikke kunne klare sig i vores have - dertil kræver den for meget dræn. Jeg har lagt nogle narcisløg, som jeg købte på et plantemarked for 14 dage siden. Resten må vente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Jeg kunne heller ikke gå forbi den....................og vil nu dele den.
      Helt rigtigt..............havde lige glemt navnet.
      Det er derfor at jeg har den i en krukke.Men håber da meget at jeg kan få den til at overvintre.
      Tror også at jeg så småt vil starte med løglægningen.
      God aften Jette

      Slet
  6. Hej Jette. Den mørke hyld kan jeg også rigtig godt lide, det er en smuk farve på denne årstid. Scabiose bliver jeg mere og mere interesseret i, din har en utrolig flot farve. Alunrod er også bare så gode og så står de jo flotte hele vinteren. Vejret i dag er rigtig efterårsagtigt, så vi kommer nok ikke udenom, at den årstid er godt på vej!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Jeg er bare SÅ glad for min mørke hyld................og den får de smukkeste rosa skærme om foråret.Scabiosa er bare en smuk blomst.Har lige set Maries mørke
      I de år jeg har haft alunrod er jeg blevet mere og mere glad for dem.....................og de findes jo i mange smukke varianter.
      Ja !!! efteråret er sneget sig ind på os.
      God aften Knus Jette

      Slet
  7. Nej jeg nænner heller ikke at smide ud... Jeg fylder gerne hele huset med afklip hvis der er det mindste show over det :-) Sikke et farvespil du har.... og særligt er jeg vild med de lodne blade.
    Mange havehilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan.Dejligt at høre fra dig.Og de smukke Alfred roser skulle da ikke i skraldespanden.
      ja !!! farver er der stadig i haven.........................og det skyldes tildels alle de smukke hortensia og dahlia.
      Min sølvsalvie er jeg også rigtig glad for.Og det er første år jeg har den.
      Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  8. Forstår godt du kalder indlægget "Min skønne septemberhave", for hvor ser det godt ud med alle de fantastiske blomster du har i den lige nu :-) Åh hvor jeg glæder mig til at få endnu flere blomster i min have, når jeg ser alle dine skønne billeder.
    Det er nogle fine planter du fik med dig hjem fra Silkeborg, utroligt som du kan blive ved med at få plads til så mange planter i din have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.Tusinde tak for dine søde ord..................dem er jer rigtig glad for.
      Jeg synes nu godt nok at du har mange smukke blomster i din have.
      Jeg er også i gang med at planlægge nogle omrokeringer i bedene...................men ellers har jeg jo rigtig mange krukker.
      Og det var et rigtig godt sted Gitte viste mig.
      God aften Jette

      Slet
  9. Hei Jette!

    Så mange vakre bilder du viser! Den blå kalles ballongblomst her. Jeg har den i rosa også.
    Lekker solhatt du har kjøpt!
    Jeg har ikke begynt å legge løk enda, men har bestilt fra Holland.

    Ha en god aften i syd :)

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Og du har helt ret med ballonklokke............havde bare lige glemt navnet.
      Det lyder dejligt med en rosa.
      Nu vil jeg prøve med nogle større solhatte..................så håber de vil trives her.
      Skal også have bestilt nogle flere løg.Dem kan man ikke få for mange af.
      Tak skal du ha knus Jette

      Slet
  10. Selvfølgelig skal du ikke smide Alfred roserne ud, det ville godt nok være synd, de ser fine ud der i vasen. Det er en smuk rose, men mine er så højt oppe, så jeg skal zoome godt ind for at få billeder. Det havde nok også været rigeligt med en Alfred rose til dit espalier, det er en rose, der vil noget.
    Du har købt mange fine planter i Silkeborg, gad vide hvor det var. Dine hortensiaer er flotte, de er skønne at have nu.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Nej det ville jeg da heller ikke.Og de står og dufter så dejligt i stuen.
      Mine var også blevet over tre meter.................derfor fik de med saksen forleden.
      Stedet i Silkeborg hedder Lau Blomster på Randersvej.
      Er vild med alle mine smukke hortensia...............det er bare sådan en dejlig plante.
      God aften Knus Jette

      Slet
  11. Så mycket fint du visar. Limelight är alldeles underbar, vet inte om de är extra stora i år, men det ser ut så, har inte den själv men den finns hos grannen. Den gula solhatten är en favorit hos mig med, så fin.
    Ha det bra!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marika.Jeg er også rigtig glad for mine to limelight.
      Synes jeg ville prøve med nogle store solhat................da mange af mine små er forsvundet.
      Også en god aften til dig Jette
      .








      Slet
  12. Ih, hvor har du meget i blomst stadig væk! Det ser dejligt ud! Og selvfølgelig skulle Alfred da ikke smides ud. Det er en yndig buket :-)
    God ny uge til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Nana.Ja !!! da jeg tog billeder til mit søndagsindlæg fandt jeg jo ud af at jeg stadig har meget i blomst.
      Og Alfred er desværre begyndt at drysse..................men har da nydt dem i fire dage.
      Også en god uge til dig knus Jette

      Slet
  13. Hvor ser det hele skønt ud Jette. Modigt at klippe roser her i efteråret - det nænner jeg ikke, men jeg øver mig i at være hårdere med beskærersaksen generelt, for egentlig bliver jeg aldrig ked af resultatet efterfølgende ;o) Ses vi i Lyngby om 14 dage? knus fra Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine.Hvor er det dejligt at høre fra dig igen.Tak skal du ha.Jeg tænkte at mine Alfred nok skal komme igen..............det er en frodig rose.
      Og jeg har klippet rigtig meget ned i år for det her været meget tørt her hos mig.
      Selvfølgelig ses vi i Lyngby.........................glæder mig.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  14. Kære Jette, du skriver at "det var lidt fra min september have", jeg syntes faktisk at det var ret meget, mange skønne blomster som du har og nye på vej :-). Den sorte tulipan kender jeg ikke, men den se spændende ud. Græsser og hosta passer rigtig godt til hinanden, det tror jeg at jeg skal gøre noget mere ved, god ide. Din sølvsalvie, skal jeg helt klart have fat i, den har jeg set før og er blevet vild med, der er nok at lave i haven lige nu, nye planer, dejligt :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit.Synes du at jeg lægger for mange billeder ind? Jeg glæder mig til nye tulipaner til næste forår.
      Og lidt nyt skal der jo til hvert år.Jeg er blevet rigtig glad for græsser de sidste par år..........og har også lige købt et par blodgræs og en stribet.
      Sølvsalvien er bare så fin...................og jeg håber den overlever vinteren.
      Jeg har også mange planer i min have...............planter der skal flyttes og nye bed der skal laves.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
    2. Kære Jette, du lægger ikke et eneste billede for meget ind, jeg syntes bare at du satte dit lys under en skæppe :-). Du kan godt være stolt :-), kh Margit

      Slet
    3. Kære Margit.Tak for dit søde svar.Nogle gang er der bare så meget man gerne vil vise......................men ved ikke altid om folk gider se så mange billeder.
      Knus Jette

      Slet
  15. Det må bestemt være en ballonklokke, som du efterlyser navnet på.
    Lækre ting du fik købt - den lilla astilbe har jeg også. Tænk at du klipper Alfred rosen så meget ned nu - jeg tør næsten ikke ... Men min er vist færdig med at blomstre for i år.
    Der er godt nok mange fine blomster i din have her i september.

    knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Ja!! jeg har fundet ud af at det er navnet..
      Og jeg har ikke engang vist alle mine køb.....................bla. nogle nye græsser.
      Mine Alfred er stadig to meter høje.Så jeg tror ikke at de tager skade.
      Synes at da jeg kom hjem fra Nice at haven så lidt trist ud.......................men hortensia og dahlia blomstre jo stadig på liver lyst.
      God aften Knus Jette

      Slet
  16. Hej Jette
    Skøn tur du har haft i det sydfranske, kan man se! Og haven har været fin at komme hjem til, vil jeg tro, med al dens frodighed efter en tør men smuk riviera. Der er jo mængder af blomster at nyde i alskens farver og former. Og alunrodens smukke blade, sætter jeg også utrolig meget pris på. Der er en dejlig sæson i haven endnu og så skal vejret bare arte sig og frosten vente på sig.
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.Ja !!! det var en dejlig tur til syden.Regnen reddede vist haven medens jeg var væk.
      Alunrod er jeg rigtig glad for..............og har dem i mange farver.
      Lige nu skinner solen så jeg skal da ud og flytte på nogle planter.
      Og frosten må godt vente på sig i laaang tid
      Rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  17. Hej Jette,
    Skønne blomster du viser. Det regner meget i øjeblikket, så det er ikke meget jeg kommer i haven. Kom ikke på Solhøj Planter i søndags, da det stod ned i stænger. Hyggede med familien og bagte lidt i stedet. Fik et gavekort på 500 kr. til Family Garden af Martin, så det var jo lækkert.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Her har det også regnet i flere dage.................men lige nu skinner solen fra en skyfri himmel.
      Lidt ærgerligt med Solhøj.Men med et gavekort på 500 kr. så skal du nok få købt lidt nyt til haven.
      Bobo lavede osso buco i går............en rigtig efterårsret.
      Knus Jette

      Slet
  18. Kære Jette.
    Tak for alle de dejlige billeder. Der er aldrig for mange!
    Din vinterasters er yndig. Har ledt efter sådan én i dag, men uden held. Er også vild med din sammensætning af græs og hosta, tak for inspirationen.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Selv tak.Dejligt at du nyder alle mine billeder.
      Jeg har heller ikke haft en vinterasters før..........................men du må ud og lede efter en.
      Mange gange er det en tilfældighed der bare bliver et godt match.
      God aften Knus Jette

      Slet
  19. Hejsa Jette, hold nu op hvor har du været på soldetur :o) og hvor har du købt mange dejlige blomster. Ballonklokken den har jeg også og den er bare så fin og sød.
    Du har godt nok mange smukke blomster i haven endnu. Min Alfred gror som ukrudt den er på vej ind i himlen tror jeg indtil videre binder jeg den bare ind og så må vi se til foråret om ikke den skal have en tur med saksen.
    Jeg arbejde lige i øjeblikke rumpen ud af bukserne så der bliver ikke ret meget tid til haven og når der er tid så regner det.
    Forsat en god uge til dig
    Kram fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Ja !!! til de priser i Silkeborg.................så var det bare med at handle igennem.
      Jeg ærgre mig lidt over at jeg ikke også købte den i hvid.
      Det gjorde mine to Alfred også...................men nu er de klippet ned til ca.2,25 m.
      Og til foråret sætter jeg rionet oppe på toppen så jeg kan flette rankerne ind i det.
      I dag har det været en rigtig god havedag med sol det meste af dagen.................og jeg fik klippet lidt ned og delt nogle græsser.
      For nu er efteråret sat ind uanset om vi bryder os om det eller ej.
      Lad os håbe at der stadig kommer gode dage så du kan få gjort din have klar til vinteren.
      Godaften knus Jette

      Slet
  20. Et dejligt kig ind i din september have. Det ser ud til du endnu har meget der blomstrer flot.
    God aften til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lonni.Ja !!! septemberhaven er rigtig smuk med de begyndende farveskift.
      Det gælder bare om at nyde alle blomsterne inden det hele er slut.
      Men har travlt med at klippe ned og dele og flytte planter.
      Rigtig god dag til dig Knus Jette

      Slet
  21. Hvor har du mange skønne planter i haven lige nu. Din hibiscus er særlig smuk - jeg har også en enkelt, men den er ikke meget for at blomstre. Mon sølvsalvien kan klare sig vinteren over udenfor i et bed? Den kunne være flot i min hvide have!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Ja!! når man sådan tager billeder synes jeg jo også selv at der stadig er meget i blomst.
      Vil gerne have en hvid også....................havde en ping der var rigtig smuk. Men den døde.
      Min søster har tre i hendes bed.Men tror jeg beholder mine i deres krukker.
      Jeg sidder faktisk og planlægger mit hvide/gule bed.....................og der skal også lidt sølvfarvet i.Har jo CDs bog om den hvide have.......................har du ikke den?
      Der er mange gode forslag til en hvid have.
      Rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
    2. Jo, jeg har også Claus Dalbys bog, og som du så rigtigt siger, er den meget inspirerende!

      Slet
    3. Hej Igen.Dejligt at du også har bogen.........................den er fast aftenlæsning lige for tiden.
      Men det er en tung bog at sidde med.
      Spændende hvordan vi hver især får lavet vores hvide bed.
      Knus Jette

      Slet
  22. Septemberhaven er skøn. Især med så mange skønne blomster som i din. - Sjovt, at Pederstrup er din barndoms udflugtsmål. Der er virkelig dejligt. Jeg må holde lidt bedre øje med deres arrangementer og det er bestemt ikke sidste gang jeg køber ind på Grantoftegaard.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Ja!! haven er ikke værst nå man tænker på det vejr vi har haft. på det sidste.
      Jeg har billeder fra nogle af udflugterne til Pederstrup.
      Tror de har en hjemmeside...................jeg bruger jo min lokale avis.
      God dag Knus Jette

      Slet
  23. Hej Jette, sikke en smuk og frodig have du har stadigvæk! Her har vi kun hortensia, tradescantia, morgenfruer og enkelte roser tilbage. Tusind tak for dine søde ord på min blog!
    Rigtig god dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Tak for dine søde ord.Efteråret er smuk på sin egen måde..................og de gælder bare om at nyde de dejlige dag der er lige nu.
      Her er det jo også hortensia og dahlia der er de dominerende blomster i haven.
      Og lidt roser har jeg da også stadig.
      Også en rigtig god dag til dig knus Jette.

      Slet
  24. Kære Jette.

    Så blev der endelig tid til at nyde både dit indlæg fra Nice og fra din skønne sensommerhave herhjemme.
    Begge indlæg emmer af stemning og sanselighed.
    Det er altid hyggeligt at besøge dig.

    Hav en dejlig dag....gerne een af de tørre. Her har vi ihvertfald fået rigeligt med vand, og var der en hane, jeg kunne lukke for, gjorde jeg det øjeblikkeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tante Grøn.Dejligt at høre fra dig.Også dejligt at du tager dig tid til at læse mine indlæg........................det er jeg rigtig glad for.
      Vi har da også fået vores gang vand her.....................men nok ikke så meget som jer nord på i landet.
      Lige nu skinner solen og jeg skal i haven om lidt og lave lidt omrokeringer og lægge lidt nye løg.
      Jeg håber meget at i havde en rigtig skøn dag i lørdags til jeres åben hus.
      Rigtig god weekend til jer begge oppe på det skønne Mors Knus Jette

      Slet
  25. Flot hyld man siger der hvor der er en hyld er ingen myg....passer det mon.
    Smukke roser .

    SvarSlet
  26. Hej Grethe.Det med hylden har jeg aldrig hørt om.....................men synes slet ikke at vi har været plaget af myg i år.Og de smukke roser gælder det bare om at nyde inden de er slut for i år.
    God weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
  27. Holdaop hvor har du igen gjort nogle gode køb. Din septemberhave har heldigvis meget at byde på det ser så dejligt ud. De to alunrod er flotte sammen, jeg købte samme kombination sidste år og er virkelig glad for dem:-)
    Lad os håbe på en skøn septemberweekend:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ja !! de jyder har jo nogle helt andre priser end os her ved hovedstaden.
      Jeg nyder også min septemberhave rigtig meget................og vejret har da været OK.
      Så der bliver flyttet lidt rundt og klippet lidt mere ned.
      Jeg er blevet rigtig glad for de smukke alunrod.......................og de er jo gode både i bede og krukker.
      Er så småt ved at gøre mig klar til en stor jubilæumsfest i min mands forening i aften.
      Ses vi på næste søndag til plantemarked i Lyngby?
      God weekend til dig knus Jette

      Slet