søndag den 13. april 2014

Inspiration fra Fru Friis !!!!

Da jeg så Fru Friis skønne indlæg om et nyt potteskur............blev jeg helt
vild for også at få sådan et sted at stå og potte planter og blomster.
Var lidt træt af at potte om på græsplænen..........og i drivhuset er
der kun et lille bord.

Men hvor skulle det lige være?
Så jeg lagde hovedet i blød...........og kom frem til det lille sted hvor jeg plejer
at have jord og potter.
Og så kan det godt være at manden og jeg kom  på arbejde........ud med det hele.........og fat i malepenslen.
Havde en bordplade........ og en hylde og reol blev der også plads til.

Er slet ikke færdig endnu..........men synes lige i skulle se mit nye sted.
Det bliver ikke så flot som Fru Friis. ..........men jeg er sikker på at det nok skal fungere.

Også lidt blandet fra haven.........har sat et lille rhodobed.i stenhaven
Og har også fået plantet det lille bed til ved pilen.


Er den ikke smuk..............lovede Frk. Anemone at vise min kobjælde.
Og nu er mange af mine tulipaner sprunget ud..........
her er det den smukke Purissima.
Mit dejlige lille træ........ Nordens Oliven er også godt på vej.
Skal vist ud og fjerne de små røde biller fra min kejserkrone.
Jeg fik en lille lime Acer af Gitte sidste år.....og den ser da ud til at trives.
Dette billede er en hyldes til Fru Friis, for inspiration til min nye pottested.
Jeg er også rigtig glad for mine skønne sommerfugle,
som jeg købte i Hampton sidste sommer.
Min smukke Susan er lige ved at springe ud............ÅH !! hvor jeg glæder mig.
Har jo lige været på besøg hos Gitte.........og skulle have en af
hendes store rhodoer med hjem..........men vi kunne ikke have
den i bilen.Så vi måtte klippe alle de store grene af.
Håber den kommer igen.....hvad siger Lisbeth?
Så nu står den midlertidigt i det lille bed,sammen med en lille rhodo
og to smukke azalea  fra Rema.
Vil også lige vise at det fungerer når man binder grenene på
roserne vandret.......den har allerede fået en del nye skud.
Det er mine Alfred roser  i pergolaen som jeg har bundet grenene
vandret på.
Mit gul/hvide bed........som er mest gult om foråret og mest hvidt når vi når sommeren.
Mit lille bed med pilen har fået beplantning..............
der ser lidt bart ud i bedene .........men om en måned er der fyldt op.
Et par lyng og en storkenæb blev det til.
Og så skal der også lidt løgplanter i til efteråret.
Synes i skulle se et oversigts billede fra den store terrasse,med den gule forsythia  og bøgetræet i baggrunden.
Er det ikke bare utroligt hvad man har af jord/sten og krukker.
Men det skal være galt før det bliver godt.
Og her inde bag det lille rækværk skal jeg have mit pottested.
Har malet i to dage.........så nu er det snart parat til at blive indrettet.
Her ser i stedet forfra,hvor bordpladen skal sættes op.
Og nu med bordplade og  reol...........
der skal også en hylde op
og jeg har nogle fine gamle trækasser der skal stå nedenunder
 til potter og jord.

JA !!! det har hvad der sker lige nu på mit lille gods.
Håber i fulgte med hele vejen.
Og god søndag!







53 kommentarer:

  1. Dejlige billeder fra din have.
    Det ser rigtig godt ud med dit pottested

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Skipper.Tak skal du ha for dine søde ord.jeg tror også det bliver et godt sted at stå og arbejde,
      God søndag knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have et potteskur. Det kunne jeg også godt tænke mig- så man kan stå i læ. når man potter.
    God Søndag
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Det er lidt bøvlet at potte på græsplænen eller fliserne.Så jeg er sikker på at jeg vil få stor glæde af mit lille sted.
      Også en god søndag til dig knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette. Sikke nogle gode billeder. Hvor er der ordentligt og ryddet op i din have. Det er en rigtig god idé med sådan et pottested. Det vil jeg altså også have!!!! Ved ikke om jeg har plads! Jeg glæder mig til at se dit færdige resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Jeg trodede heller ikke at jeg havde en plads til at potte..........men det lykkes ved at omrokere lidt.Er først lige blevet færdigt med at male..........og der kom også lige en regnbyge forbi.
      Vi har jo været en runde i haven og fået alt det visne væk...........og så ser der jo lidt pænt ud i bedene.
      Glæder mig også selv til at se det færdige resultat. God søndag knus Jette

      Slet
  4. Rigtig god ide med det potteskur, jeg syntes nu det er rigtigt fint :-) og glæder mig til at se det færdigt. Du har altså godt nok styr på det med ukrudtet..der er jo ikke et gæsstrå der står forkert, det er meget den lille (dumme) bille har turde vove sig ind i din lilje:o)
    Rigtig god søndag til dig
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Da jeg så Fru Friis pottested .........ja!! så måtte jeg da også have sådan et sted at stå og arbejde.
      Har heldigvis rigtig god hjælp af min mand.
      Opdagede først billerne da jeg så billedet...........så nu skal jeg på jagt.
      Også en god søndag til dig knus Jette

      Slet
  5. Hej Jette, sikke en god idé med et potteskur! Sådan et kunne jeg også tænke mig her.
    Din kobjælde er ualmindelig smuk - sikke mange dejlige billeder! Ved du, hvad den gule blomst i dit gul/hvide bed hedder?
    Ha' en rigtig god søndag aften, klem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Ja !!! man lader sig jo hurtigt inspirere her på bloggen.
      Og er sikker på at det bliver en fin lille arbejdsplads.
      Den gule blomst er en gemserod..........og den kommer altid tidligt om foråret.
      Er også meget glad for min smukke kobjælde.
      Også en rigtig god søndag aften til dig knus Jette

      Slet
    2. Tusind tak, Jette - jeg må have fat i nogle gemserod!

      Slet
    3. Hej Madame.Jeg vil da gerne sende dig en klump hvis du er interesseret.
      Så bar send mig din adr. Eller en mail.
      Knus Jette

      Slet
  6. Hej Jette. Det glæder mig da at inspirationen har fundet vej over bæltet. :) Jeg er sikker på du bliver meget glad for det nye sted, og det med pladsen handler som regel bare om prioritering og lidt nytænkning. :)
    Din kobjælde er rigtig smuk, og din store Rhodo behøver du vist ikke være nervøs for, den skal nok komme, dog uden blomster i år. Men mon ikke Lisbeth siger noget mere om det. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis.Da jeg så dit dejlige indlæg..........lagde jeg hovedet i blød for at finde et sted.
      Og der var ikke så mange valgmuligheder...........men er sikker på at jeg bliver glad for det lille sted.
      Er også rigtig glad for min smukke kobjælde.Og dejligt at du også tror på at min nye rhodo kommer igen.
      Godaften knus Jette

      Slet
  7. Sikke mange ting du har fået fra hånden, og sikke frodig din have allerede er. Dit potteskur bliver du helt sikkert glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja !! vi er flittige for tiden..........det er vi altid om foråret.
      Haven er godt med i år.........og det er jo skønt.
      Glæder mig til mit lille potteskur er færdigt så jeg kan tage det ibrug God aften Jette

      Slet
  8. Det potteskur skal du nok blive glad for. Fint, at man sådan kan inspirere hinanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Det er jeg også sikker på........dejligt med ny inspiration her på bloggen.
      God aften Jette

      Slet
  9. Altså, hvor er I flittige - det bliver helt sikkert godt med det planteskur og oprydningen kan man jo kikke lidt på undervejs. De er smukke, dine kobjælder - større end mine. Det skal nok virke med at binde Mme Alfred vandret, der er jo allerede flere skud ekstra. Din nye rhodo fra Gitte skal nok skyde igen, ingen panik.

    Jeg har også lige plantet en Mme Alfred Carriere i dag - skal pynte lidt på blommetræet.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Ja !!! jeg synes også at min kobjælde er blevet rigtig flot i år..........købte den sidste forår
      på plantemarkedet i Lyngby.
      Man lærer noget hele tiden her på bloggen..........så jo CDs indlæg om hvordan man skal binde sine roser ned............og det virker.
      Jeg var bare så ked af at vi skulle klippe alle de stor knopper af rhodoen ned................men glad for din positive kommentar.
      Spændende med din nye Alfred rose..............har også flere forskellige roser jeg skal finde plads til..........
      og også er par klematis
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette,
    Utrolig fin farve på din Kobjælde.
    Dejligt med et potteskur og muligheder for at være kreativ med alt lige ved hånden.
    Det ser godt ud med den nye bordplade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.Ja !! er det ikke utroligt så megen omtale den lille fin blomst får.
      Glæder mig også til at tage det i brug.
      Bordpladen er let at holde...........og det er jo også vigtigt.
      Godaften knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette,
    Sikke en flot stor kobjælde. Min ene har 3 knopper, og den anden er kun lige på vej op. Det bliver alle tiders med den nye planteskur. Jeg ønsker mig også et udendørs sted hvor jeg kan stå og potte om. Det ser fint ud med det nye rhodo bed. Håber meget at den skyder igen i løbet af sommeren. Alting går stærkt nu i haven. I dag har det været koldt og blæsende, og i går var vi til begravelse i Jyderup.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja!! den er vist dagens samtaleemne............men den er også fin.Tror den står godt under min taks.
      Da jeg så Fru Fris nye pottested.............ja så skulle jeg da også godt have et sted at stå og arbejde ved.
      Håber vi kan få det færdigt i morgen.............hvis vejret vil.
      Som du kan se så købte jeg en lille rhodo i Rema til 50 kr.så nu må vi se hvordan de trives her i foråret.
      Har også tænkt på jer.Håber alt jeres teknik fungerer igen?
      God uge knus Jette

      Slet
  12. Ja det ser jo som altid dejligt ud hos dig, Jette. Herligt sted du nu har fået til at potte om i. Det er jeg sikker på, du bliver glad for. Der er til mange timers hygge i den krog!
    Din kobjælde er fin og meget tæt. Mine står forskellige steder - den ene næsten afblomstret - den anden lige på nippet til at folde sig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Tak for dine søde ord.Jeg tror også at jeg bliver rigtig glad for mit lille potteskur............dejligt med inspiration på bloggen.
      Min kobjælde har været dagen samtaleemne.........men den er også så smuk.
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  13. Hejsa Jette!
    Så skønt med eget potteskur, tillykke med det:-D Jeg fik mit eget pottested sidste år, og det er fornøjeligt, bruger også mit til den mere kreative del!
    Kunne efterhånden få lyst til en nordens oliven, så den i fuldt flor på en anden blog, hvor er den altså fin!
    Her er også kommet en stor klase gemserod frem, jeg har aldrig plantet den, og det var dejligt at få oplyst navnet her, den står og lyser så dejligt op!
    Tak for et hyggeligt kig i jeres have!
    Ha en dejlig mandag
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Jeg regner da også med at skulle bruge mit nye sted til lidt af hvert.
      Mit nordens oliven er vel 3 år gammel i år............og er et fint lille træ.
      Ja !! Madame er også vild med dem..........og dejligt med noget der lyser op her i det tidlige forår.Selv tak.......du er altid velkommen.Også en dejlig dag til dig knus Jette

      Slet
  14. Hey Jette,
    Tak for din hilsen;-) Dit potteskur er da rigtig flot! Her kan du have alt det du har brug for og stå i tør vejr ovenikøbet :-D Jeg ønsker mig også et potte sted, ved dog ikke lige hvor det skulle være.....
    Og jo din Kobjælde er virkelig smuk, men kan du nu skynde dig ud og få fjernet de røde lakbiller inden de har forædt sig.
    Rigtig god påske!
    Knus Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gro.Selv tak.Skal ud og gøre det færdig i dag.........hvis ellers det holder tørvejr.
      Glæder mig til at tage det i brug........og være fri for at potte om på græsset.
      Er også rigtig glad for min smukke kobjælde.Jeg købte den på plantemarkedet i Lyngby.
      Håber vi ses igen her d.27/4?
      Har været ude og fjerne de biller jeg kunde få øje på.
      Også en rigtig god påske til dig knus Jette

      Slet
  15. Hej Jette
    Du må undskylde at jeg har overset et indlæg fra dig, det plejer jeg ellers ikke. Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal se på billedet? Er det de tørre pinde i baggrunden, så har I godt nok skåret ind til benet, det må have gjort lidt ondt, men måske er det mig, der tager fejl. Foreløbig ser der ikke ud til meget liv, men den skulle gerne komme igen, de plejer godt at kunne tåle at blive beskåret.
    Sikken et dejligt planteskur du får, det var godt du fik inspiration hos fru Friis. Det lille bed med pilen ser rigtig fint ud, generelt er du foran med mange planter, min purissima er knap sprunget ud endnu. Flotte kobjælder, det er en ordentlig klynge. Din lille rhodo fra Rema er Patty Bee, tror jeg.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Vi kan alle misse nogle indlæg.Ja det er pindene jeg er lidt nervøse for.................den var SÅ flot med store knopper.Så det var med grædende hjerte at vi måtte klippe den helt tilbage.
      Ærgeligt at vi ikke havde plads i bilen.
      Vi kæmper stadig med pottestedet.............men der kom lige noget regn forbi.
      Jeg syne nu også at du er godt med på Samsø-

      Tak for navnet på den lille rhodo Godaften knus Jette

      Slet
  16. potteskur... herligt og meget meget lækkert.
    Den slags herlighed her jeg desværre ikke plads til, men et nyt pottebord håber jeg at få på plads i påsken.
    mange hilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan.Jeg håber det både bliver praktisk og hyggeligt at stå at potte om der.........der er jo ikke så meget plads.Men en god bordplade og gamle trækasser nedenunder til potter bliver der.
      Du har jo det skønne pottestativ............men et lille bord er da slet ikke til at undvære.
      Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  17. Hej Jette
    Sikke mange dejlige ting, der sker i din have. Hvor er dine kobjælder fine. Jeg har købt min første kobjælde i år;-)
    Vi klippede vores rhodoer ned for nogle år siden ( fra 3 m til 50 cm) og de er kommet ret hurtigt efter det. Som Fru Friis skriver: de blomster ikke det følgende år.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh.Dejligt at høre fra dig.Jeg er også rigtig glad for min fine kobjælde.
      Godt at høre dine erfaringer med rhodoer der bliver skåret kraftigt tilbage.
      Også en rigtig dejlig aften til dig.Jette

      Slet
  18. Sikke et hyggeligt potteskur du får dig. Det er da også helt uundværligt at have en fast plads til potterierne. God fornøjelse med det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tulle.Jeg glæder mig også til at indrette det og tage det i brug.Var også træt af at sidde på græsset når jeg skulle potte blomster.Godaften Jette

      Slet
  19. Hej Jette....

    Tak for kigget - ja nu blev jeg jo også ledt forbi dig !!!! hihi....
    Det bliver spændende at følge dit potteskur, og se det færdigt.....
    Jeg må vist også følge med her...
    God dag til dig
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne Ja!!! selv tak.........og.dejligt hvis du også vil følge min blog.
      Skal ud og gøre mit nye potteskur færdigt.............og glæder mig til at tage det i brug.
      Også en rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  20. Det bliver en dejlig potteplads du får - det kan man ikke undvære. Det er herligt at finde inspiration hos hinanden og så er det også herligt at føre nye projekter ud i livet:o)
    Jeg nyder i den grad at der er kommet gang i det hele - det er lige før man ser det vokse dag for dag.
    Jeres terrasseplads ser virkelig hyggelig ud og forsythiaen er flot som du har opstammet den. jo din kobjælde er smuk:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Straks da jeg så Fru Friis nye potte sted..............fik jeg lyst til selv at finde et sted i haven
      til mit eget pottested.............og er faktisk blevet næsten færdigt i dag.
      Dejligt med inspiration her på bloggen.
      Ja !! her vælter det også op ............men nu skal jeg i gang med at så sommerblomster.
      Vores store terrasse lavede min mand for ca.4-5 år siden...........men sidder der faktisk ikke så
      meget..Er også glad for at jeg fik formet den gamle forsythia.
      Og er da lidt overrasket over hvor flot min kobjælde er blevet på bare to år.
      Rigtig god påske til dig og dine knus Jette

      Slet
  21. Hej Jette
    Sikke en luksus med overdækket potteskur, jeg bliver da helt misundelig måske kan jeg få manden til at overdække mit ;)
    Hvor ser der skønt ud i din have og den Susan må vi da se mere til ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Jeg tror også at jeg bliver rigtig glad for mit lille sted................du må da også have mulighed for at finde et sted hos dig.
      Min Susan er lige ved at blomstre..............og jeg nyder synet hvert år når det sker
      Rigtig god påske til dig knus Jette

      Slet
  22. tillykke med dit nye potteskur, det er dejligt at ha' en ordentlig arbejdsplads - også selvom det kun er hobbyarbejde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Tak skal du ha.Har faktisk lige taget det i brug i dag.
      Nu skal jeg bare have lidt afdækning fra regnen.
      God påske knus Jette

      Slet
  23. Stort tillykke med dit potteskur! - Det ser rigtig fint ud, og det er dejligt med en god arbejdsplads :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Tak skal du ha.Har allerede taget det i brug i går til at så i min store såholder.
      Så Ja!! det er skønt med en god arbejdsplads.
      God påske til dig Jette

      Slet
  24. Ville lige forbi og ønske dig en god Påske. :-)
    Kh
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Det var da sødt af dig..............også en rigtig god påske til dig knus Jette

      Slet
  25. hvor bliver der fint og hyggeligt.. og så er det da den smukkeste forsythia jeg længe har set.
    KH
    Marianner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.Dejligt at høre fra dig.Og tak for din søde kommentar.
      Jeg synes også selv at den er blevet noget pænenere efter den er
      blevet formklippet.
      Nyd de sidste påskedage.Knus Jette










      Slet
  26. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet