lørdag den 25. maj 2013

Hvide syrener der blomstre i haven!

Sådan lyder en gammel sang..........Nu er alle æbletræer og kirsebærtræer afblomstrede,
men så er de erstattet af de smukke og velduftende syrener.
Der er også godt gang i drivhuset og køkkenhaven.

Stauderne kan man næsten se vokse........især efter regnen.

Men det er en rigtig dejlig tid i haven,hvor det hele stadigt er så dejlig lysegrønt og friskt.
Og hvor man nu også er så langt, at der er tid til bare at nyde det på vores
dejlige terrasse ved vores pergola.

Der er ikke noget så smukt som hvide syrener.........og som dufter så godt.

                                           Jeg er rigtig glad for mine nye bede i baghaven,som jeg anlagde sidste efterår.
Det bagerste er Høneballebedet med trædestien.Desværre er min smukke parykbusk gået ud.
Men jeg har plantet to clematis og en stedsegrøn bregne der skulle blive 2m. høj.Så jeg håber at de kan dække den i løbet af sommeren.Bedet i forgrunden er mit hvide/gule bed.

                                              Nu følger lidt billeder fra mit drivhus og køkkenhave.
Tomaterne har nu stået i tre uger og har fuld fart på.
De første små agurker har også vist sig.
Fra vore pergola/terrasse har vi denne dejlige udsigt over vores køkkenhave.
I baggrunden  til højre er det vores bærhave.
Og drivhuset står til venstre.
I drivhuset vokser min blå vindrue med fuld fart.
De andre år har jeg smidt alt for mange druer ud,
så i år vil jeg lave noget druesaft.


Min første bonderose er sprunget ud,og der er så mange knopper
der er lige på spring.
Min Bornholmske figen,som jeg købte sidste år på øen.,står lidt beskyttet
på den høje terrasse.
Og det ser ud til at der kommer pænt med figner til efteråret.
Disse dejlig hvide blomster er kommet flere steder i mine bede-
er der nogen der ved hvad de hedder?
Bronzeblad havde min søster Gitte med til mig,da hun besøgte mig
for 14 dage siden,og den er allerede vokset rigtig godt.



Til sidst denne collage med lidt blomster fra haven........det går så stærkt derude lige nu.

Det var denne uges billeder .......håber i har nydt dem.
Og rigtig god weekend.

41 kommentarer:

  1. Vi havde en parykbusk i haven, som havde mindst 20 år på bagen, men sidste vinter gik den til. Den skød godt nok igen fra neden, men vi turde ikke satse på, at den blev lige så flot som tidligere, så vi gravede den op.

    Det ser rigtig flot og hyggeligt ud hos dig. Man kan næsten fornemme duften af de fine syrener.
    Også en rigtig god weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Jeg havde jo opstammet min parykbusk og den blev rigtig flot,men den kunne åbenbart ikke klare at blive flyttet.
      Tak for dine søde ord......dem er jeg rigtig glad for.
      Også en rigtig god weekend til dig Jette

      Slet
  2. Hej Jette

    Hvor er den smuk din hvide syren. Og Ihhh hvor går det stærkt derude. det hele vokser og gror og blomstre så det er en fryd. Øjnene kan slet ikke se sig mætte. Godt vi så kan forevige det hele så der er noget at kigge på når de mørke måneder kommer.
    Dejlige havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Ja! det går bare så hurtigt i haven lige nu.Efter jeg er blevet blogger har jeg dejlig dokumentation fra haven.Lige nu nyder jeg alle mine syrener,for alle de blomstrende træer er slut........de har "sneet" over hele græsplænen.
      Også dejlige havehilsener til dig knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette
    Dejlige billeder fra din have - jeg bliver helt syrensyg, når jeg ser din skønne syren - mine gik jo desværre til sidste år.
    Jeg skal ellers lige love for at det går stærkt hos jer. Her blomstrer æbletræerne endnu, og her er så tørt at vi snart må til at vande i køkkenhaven. Vi fik jo ingen regn her, i tog det hele ;o).
    Hvor ser dine nye bede bare fine ud, glæder mig til at mit nye bed også vokser lidt til. Fortsat god weekend til dig ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Jeg troede da at i også havde fået lidt regn nordpå.Mine syrener wr alle ret gamle,og har slet ikke nogen problemer med frosten.Jeg har også vandet køkkenhaven i de tørre dage.
      Og jeg er også rigtig godt tilfreds med mine nye bede.....de tegner godt.
      God weekend knus Jette

      Slet
  4. Hvor har du mange skønne planter, Jette! Smukke billeder og det må være dejligt at have duftende syrener. Her er det sidste, der er sprunget ud, sargents æble.
    Ha' en rigtig god aften!

    SvarSlet
  5. Hej Madame.Duftende syrener synes jeg hører med til en have.Har også lilla og minisyrener.
    Der sker så meget lige nu i haverne.God weekend Jette

    SvarSlet
  6. Er dine syrener allerede i blomst? - Mine er ikke endnu, men jeg glæder mig til de kommer i blomst :-) OG så er jeg lidt misundelig på din figen, der allerede har frugter. Jeg købte en dette forår, men der er ikke frugter på, og de kommer nok ikke det første år. - Hav en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.De har været i blomst en lille uges tid.En figen får først modne frugter om eferåret.Min er jo også købt sidste sommer.
      rigtig god aften Jette

      Slet
  7. Kære Jette.
    Hvor ser det overdådigt og dejligt ud, med al den frodighed. Hvide syrener er så skønne og dine er da bestemt ingen undtagelse. Det er en vidunderlig tid for os havefolk. Hvor er dine kartofler da bare store.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Anette.Tak for dine søde ord.Ja! alting blomstre og vokser i haven lige nu.
      Er også ret glad for alle mine gamle smukke træer i min have.
      Vi var meget spændte på vores kartofler i år.For de lå meget længe til forspiring pga.af vejret.men de er kommet godt efter det.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  8. jette du har vel nok grønne fingre dejligt når ens planer lykkedes...fortsat god week-end..

    SvarSlet
  9. Godaften Grethe.Kan da godt være at min søster og jeg har arvet vores mors grønne fingre.
    Dejligt at vi kan dele denne passion.
    God weekend Jette

    SvarSlet
  10. Det ser godt ud Jette, også høneballebedet :) min parykbusk er ikke blevet flyttet, men den har det heller ikke for godt, de er meget sene i udspring. Min skyder fra bunden, du må se efter, om din også gør det.
    Ja hvide syrener er smukke. Jeg fik et lille figentræ forærende sidste år, tænk der er 8 små figner på, det er da imponerende.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg er rigtig glad for mit Høneballebed.Selvom det er lidt ærgeligt med parykbusken.Og de hvide syrener er bare så smukke lige nu.
      Lad os håbe at vi kan høste nogle figner til efteråret.
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  11. Hold nu op, Jette - for et flot billede af din hvide syren, jeg kan næsten dufte den.

    Dine nye bede ser godt ud her året efter, dejligt at følge med i. Ja, det hele går enormt stærkt lige nu - vi har jo næsten ikke tid til at gå på arbejde, hi-hi.

    Også fine billeder i dit forrige indlæg af de kæmpestore rhododendron - nød dem meget.

    God søndag & knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Ulla.Ja! sådan en gammel syren er bare skøn.Man er altid spændt på hvordan nyanlagte bede bliver året efter.Og jeg er rigtig godt tilfreds.
      Nej! arbejde tager alt for megen af ens tid.Men dejligt at gå i haven for tiden.Vi har jo hele tiden nye projekter.......tror slet ikke vi kan lade være.
      Dejligt at du nød mine billeder fra Nivågård.
      Også en rigtig god søndag til dig knus Jette

      Slet
  12. Hej Jette,

    Det er en skøn tid i øjeblikket. Her er syrenerne også godt på vej. Dejligt at din bronzeblad trives. Dine hvide blomster er vist fuglemælk. De sår sig selv mange steder her,
    Vi havde 23 gæster til Martins fødselsdag i går. Det gik fint og vejret var dejligt.

    knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Det er helt bestemt en både dejlig og travl tid her i maj.
      Bronzebladen er bare vokset til en ½ m......rigtig dejligt.
      Dejligt at i havde en god fødselsdag,og at vejret holdt.
      Lige nu småregner det her hos os,men håber på lidt solskin i eftermiddag.Knus Jette

      Slet
  13. Smukke billeder som altid.
    Den hvide løgplante er bedårende smuk den uge, den blomstrer. jeg menre det er Betlehemsstjerne, en ret almindelig fuglemælk. Ornithogalum umbellatum.
    Jeg er ved at være træt af den, fordi den formerer sig vel hastigt, og de visne blade ligger og flyder lige så længe som krokusblade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Tak for informationen om fuglemælken.......det er første år jeg har dem.
      Breder de sig for meget,så er det bare på med dem.Dejligt at du har nydt mine billeder.God søndag Jette

      Slet
  14. Hej Jette
    Din hvide syren er helt overdådig flot. Jeg har en mørklilla i blomst. Den må jeg også ha fotograferet. Det er en skøn køkkenhave og det vokser godt, kan jeg se. Din figen er i god form, og minder mig om, jeg skal have ompottet min, da den ikke rigtig vil i gang i år. Smukke blomster i din collage :)
    Rigtig god søndag,
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.Syrener er bare så smukke og dufter så dejligtJeg har også en mørklilla,men må begrænse billederne lidt.
      Jeg er rigtig glad for vores pergola/terrasse,hvor vi kan sidde og nyde vores køkkenhave.Derfor synes jeg den skal se pæn ud.
      Min figen har mange frugter,så jeg glæder mig til efteråret nå jeg skal smage den første figen.Rigtig god søndag knus Jette

      Slet
  15. Hej Jette.
    Hvor er din hvide syren bare skøn! Du har helt ret i at der næppe findes noget smukkere og mere velduftende!
    Det er et rigtig dejligt køkkenhaveområde I har lavet, sådan et kunne jeg også ønske mig hvis pladsen var til det. Skøn stor vin I har i drivhuset, og figentræet er da bare vidunderligt med frugter på! :-)
    Fortsat rigtig dejlig søndag!
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice.Jeg er også rigtig glad for mine syrener.......har også en opstammet lilla.
      Efter vi har lavet vores lille pergola/terrasse,så hænger hele baghaven rigtig godt sammen.
      Og vi bruger rigtig meget tid i køkkenhaven og drivhuset.
      Også en rigtig god søndag til dig knus Jette

      Slet
  16. Din hvide syren er da bare for skøn:-) Blomstrende syrener er noget af det dejligste sommertegn. Jeg kan godt forstå at du er glad for dine nye bede, de ser skønne ud - det er dog ærgerligt at din parykbusk er gået til. Jeg går og studerer min dagligt for at se om der er liv og jeg synes at der er tegn på liv på en enkelt kvist.

    SvarSlet
  17. Hej Lisbeth.Jeg er også rigtig glad for den gamle og smukke syren.....har også en lilla opstammet en.Høneballehaven har også skrevet at hendes ser lidt sørgelig ud.Men nu lader jeg den stå i sommer.......og så må vi se.
    Var faktisk ved at kontakte dig for at spørge om du har plads til en i bilen på vej hjem fra Kolding.Tager toget over til min søster om tirsdagen,da vi gerne vil være der i god tid.God søndag aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen. Jeg ved ikke om du så mit svar på min blog? Men jeg er passager i Lenes bil til Kolding, mit knæ har ikke godt af at køre så langt;) Det er Lene der styrer passagerlisten:-) Det er godt at du kan bo hos din søster så I kan være der fra start, vi ses derovre.

      Slet
  18. Hej Jette. Den hvide syren er godt nok fantastisk. Jeg er meget imponeret over så langt fremme væksterne er hos jer. sådan ser det ikke ud her. Mine syrener står med nyudsprungne blade og blomsterknopper, jeg tror, der går en uge, før de er som dine. Men ellers går det også hurtigt her, det gror for hver dag. Jeg synes, din have virker meget ordentlig og struktureret. Jeg kunne godt lide høneballebedet - det er en sjov idé. Jeg vil glæde mig til om en uges tid, hvor min have er lige så langt fremme som din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Jeg synes også at den er rigtig smuk.Jeg hører fra flere sider at vi er længere fremme end jer oppe nordpå.
      Vores have er nok en struktureret have......det trives vi begge godt med.
      Jeg synes mit Høneballebed er blevet rigtig godt.Og du kan trøste dig med at det hele så holder lidt længere tid hos dig.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  19. Gode billeder
    Hvor ser det alt sammen godt ud.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse.Tak for dine pæne ord. Er glad for du synes om mine billeder.God aften Jette

      Slet
  20. Din syren er skøn, men syrener hører også til mine yndlinge :-)
    Vi har kun de helt almindelig syrener i læhegnet, men er overbevist om, at mange flere forskellige vil snige sig ind i haven med årene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.Jeg tror alle synes om syrener når de blomster og dufter så dejligt.
      Jeg har også en rosa mini/syren og en mørk lilla opstammet.
      Rigtig god dag Jette

      Slet
  21. Den er da også smuk den syren.....og den har bare at holde til vi ses på torsdag! Det er altid spændende at se og mærke i virkeligheden. Vi skal nok få et par hyggelige timer, Jette! Jeg glæder mig allerede!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Jeg glæder mig også til dit besøg.Og jeg er sikker på at den hvide syren nok skal vente på dig.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  22. Kære Jette

    Jeg kan læse mig til, at der er andre læsere, som beundrer din meget smukke hvide syren! Den er helt fantastisk. Netop i dag da jeg skulle en smut på Aldershvile for at købe lavendler, kom jeg til at købe en flot stor opstammet Beauty of Moscow. Det lyserøde er gået af den, så den står kun med en enkelt helt hvid blomst. Men hvilken blomst :-) Glæder mig til næste år.

    Begyndte at le for mig selv, da jeg læste "Og hvor man nu også er så langt, at der er tid til bare at nyde det", for jeg er netop kommet op fra haven, hvor jeg har KNOKLET i 11 timer med blot få pauser. Jeg har ondt over det hele.

    SvarSlet
  23. Hej Nette.Det bliver da spændende til næste år,hvor du rigtig skal nyde din nye syren.
    Jeg har også en opstammet lilla syren.Det var bare et lille skud jeg fik for nogle år siden,Og nu står den og pynter ved mit drivhus.
    Det jeg mente var at nu var vi igennem det mest basale i haven.......køkkenhaven tilplantet-det samme med drivhuset-udestuen er ordnet og skuret ligeså.
    Men man bliver jo aldrig færdig i en have.....og heldigvis for det.
    Rigtig god dag Og pas på ryggen Knus Jette

    SvarSlet
  24. Meget smuk Syren Jette. Jeg har selv været ude og plukke i dag. En fin dobbelt af slagsen også. Hvor dejligt med de dejlige blomster i denne tid. :-)
    God weekend
    Kram
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Jeg nyder den også rigtig meget,men den er allerede på retur.
      Har haft besøg i dag af en haveveninde,og så plukkede jeg to buketter at både hvide syrener,men også af min fine rosa mini/syren.
      Og i øjeblikket sker der så meget i haven,at man næsten ikke kan følge med.
      Rigtig god aften knus Jette.

      Slet