tirsdag den 5. maj 2015

Foråret i mit lille gods .............og masser af tulipaner !!!






Så blev det maj måned...............og alting pibler op af jorden.
Det er bare min absolutte ynglings måned.

Tulipanerne er bare SÅ smukke og alle mine dejlige gamle træer blomstre lige nu.

Men tørt er det................og min dejlige Susans blomster drysser allerede.

Vi er næsten færdige med at luge alle vores bede.................skønt.
Men har rigtig mange planter der skal ud i bedene.
Mine 14 dahlia spirer næsten alle sammen................og har også fået priklet en del sommerblomster.

Tomater -peberfrugter og chili er sat,men venter lidt med agurker.

Ja!! der sker noget her på matriklen !!

    Jeg synes lige i skulle se alle de smukke tulipaner i mit højbed !!

                          Angelique er en af mine absolutte ynglings tulipan.


Jeg beskar mit smukke rosenmandeltræ i efteråret...........og nu blomstre den så smukt.



Min rosa løjtnant er i fuld gang.

Disse to flotte engelske pelargonier kunne jeg
slet ikke stå for.


Glemte helt at vise min franske lilje
som jeg købte i Lyngby.


Og nu er mit japanske kirsebærtræ næsten helt udsprunget.
Er det bare ikke dejligt med alle de blomstrende træer.



Lidt forskellige tulipaner !!

                                   
                                   



Er det ikke bare nogle smukke blade Jack Frost har ?



Endeligt blomstrede min db. blodurt.


                                

Er bare SÅ vild med de smukke spidse tulipaner.
 
Jeg er rigtig godt tilfreds med mit nye bed som jeg
anlagde i efteråret.Nu er det kun den store græs der
lader vente på sig.Og selvfølgelig alle de skønne tulipaner.


Har skiftet en lille græs ud med en buskbomkugle.
Og har planer om at udfylde hullerne med sommerblomster.


Kan i huske den lille pokal jeg købte i Family
Garden i Horsens,nu er der kommet en japansk star i.


Min smukke primula står nu på
stubben i det hvide/gule bed.



Lille fuglehus i det gamle træ.
                               

Jeg har rigtig mange stenbedsplanter
De liver dejligt op.

         
I køkkenhaven er kartoflerne
dukket op.



I sidste uge var vi en tur i Helsingør.
Og spiste på denne hyggelige

Cafe Rådmand Davids hus.


                       Skøn mad og hyggelige lokaler,hvad mere kan
                       man ønske sig,Der er også en lille have bagved.
                       Men det var lidt for koldt udenfor.

Vi tager altid til Gilleleje når vi har været i Helsingør............skulle da lige
have en dejlig is på havnen.

Der er bare så hyggeligt på havnen i Gilleleje.

Og så går turen hjem altid gennem den smukke Gribskov.
Og træerne var ved at grønnes.............skøn tur.

Har redigeret lidt i mit indlæg.
God aften derude !!!


 

44 kommentarer:

  1. Hej Jette
    Ja det er skønt med alle de blomstrende træer og solen, men lidt køligt er det stadig. Vi var så heldige at få regn i går, så her er ikke så tørt. Min rosenmandel har det ikke så godt som din. Jeg beskærer lige efter blomstring, for så visner grenene ned. Det er en fin hvid tulipan, du viser, den har jeg ikke set før.
    Dit nye bed er blevet fint.
    God tur til konfirmation
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.De gamle blomstrende træer er da slet ikke til at undvære i haven.
      Vejret har heldigvis været rigt godt tul konfirmationen................vi kunne da sidde udenfor og drikke kaffen.
      Jeg spurgte på min planteskole hvornår den skulle beskæres....................og fik at vide at jeg skulle klippe grenen halvt ned.......................og det har hjulpet.
      Den spidse hvide tulipan er jeg bare så glad for.
      Og jeg er også rigtig tilfreds med mit nye bed
      Og tak ..........vi havde en god tur herover.
      God aften knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Så flotte blomstrende trær du har! Rosemandel ønsker jeg meg i hagen. Du har så mange flotte tulipaner! De blomstrer nesten her også nå. De er så vakre om våren.

    God aften!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! du kan tro at jeg også nyder dem.Har haft min rosenmandeltræ i nogle år.
      Har lige talt at jeg har ca.400 tulipaner i min villahave.
      Elsker de sprøde tulipaner om foråret.
      Også en rigtig god aften til dig knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  3. Hej Jette, Hvor er din rosenmandel dog smuk. Min kunne ikke klare vinteren sidste år og trods flere genoplivnings forsøg så måtte den op til sidst.
    Jeg overvejer at anskaffe mig et japansk kirsebær i stedet.
    Hvor er dine bede smukke og man kan tydeligt se at du har haft travlt med at ordne dem. Og så har du en blodurt lige som Lisbeth, sådan en må jeg ønske mig, hvor er den altså fin.
    Det er alle dine tulipaner også.
    Jeg har også været i Helsingør i dag, men min is den spiste jeg på havnen i Nivå :o)) der er også så skønt.
    Forsat go weekend fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Jeg synes også at den er rigtig smuk........................ærgerligt at din ikke klarede vinteren.
      Det japanske træ er bare SÅ smuk når den blomstre.
      Vi har virkelig knoklet med at luge i vores bede..................og jorden er knastør.
      Min blodurt skal vist flyttes......................for blomsterne bliver ikke større.Men smuk er den.
      Alle mine ca.400 tulipaner nyder jeg rigtig for tiden.
      Nivå havn er også et rigtig hyggeligt sted......................har været til en rund fødselsdag hos familien der.
      Og så en dejlig aften til dig knus jette

      Slet
  4. Hej Jette. Dine blomstrende træer er skønne. Jeg kan rigtig godt lide dit nye bed - hvor er det flot. Du er ret god til at sætte planter sammen og hvis du får hullerne fyldt ud med sommerblomsterne,så bliver det da helt fantastisk.:)
    God tur til Jylland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Ja !!! er de ikke.Jeg er da glad for at du synes mit nye bed er flot...............er også rigtig glad for det.
      Nu skal alle mine sommerblomster lige vokse lidt til før de kommer ud i haven.
      Skal hjem i morgen ...............men har haft en dejlig konfirmation.
      God aften knus Jette

      Slet
  5. Det er en god ide med den japanske Star i din nye krukke.
    Dit nye bed ser godt ud og en god effekt med trædesten over græsplænen.
    Det ser dejligt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg synes også at det ser rigtig godt ud med den græs i min pokal.
      Er rigtig glad for at jeg fik sat en buskbon kugle i stedet for den græs der ikke klarede vinteren.
      Og når der så kommer lidt sommerblomster i bedet ja så tror jeg at jeg bliver helt tilfreds med bedet.
      Er også rigtig glad for alle mine trædesten.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  6. Hvor ser det dejligt ud, mon i er sluppet for nattefrost hos jer? Vi har haft en del kolde nætter her inde midt i Jylland, hvilket også ses på vores magnolie.
    Dit nye bed tager sig også rigtig godt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi,Vi har faktisk ikke haft frost hos os.Men her hos Gitte har det været ned til -4 grader.
      Det er lidt ærgerligt med din magnolie................min den drysser.Tror det er for tørt.
      Er også rigtig glad for mit nye bed Knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette!
    Det ser rigtig skønt ud hos jer, og lækre lyserøde træer. Dit nye bed er også flot! Her er kartoflerne ikke kommet så langt frem endnu, men de har heller ikke været dækket af. God ide at plante græssen i pokalen, de klæder hinanden rigtig godt, tror også jeg vil sætte mine i en potte.
    Ønsker er en rigtig god tur, og en dejlig konfirmation, det ser ud til at vejret er med jer.
    Hilsen og kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Anette.Tak for dine søde ord...................jeg nyder også det hele.
      Vi lagde også vores kartofler tidligt..................og kom fiberdug over i de kolde nætter.
      Jeg synes også at græssen passede til min pokal.
      Vi sidder her og stener efter en dejlig dag med skønt vejr.
      Også en god aften til dig knus Jette

      Slet
  8. Skønne billeder! Vi har end ikke sat kartofler endnu, men det er, som det plejer1 Da min far levede, var devisen, at vi satte vores, når hans kartofler blev svedet af frosten første gang! Og med den frost vi har haft den seneste uge passer det vist meget godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede.Vores kartofler er godt på vej..................så håber på nye kartofler til Sankt Hans.
      Vi har slet ikke haft frost hos os....................og heller ikke noget regn.
      God aften knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette. Flot langt dine kartofler er, har du haft dem dækket i kolde tider ? Ellers har du det godt nok varmere end os her i Aarhus. Grønt og skarpe græskanter, væk er vinterens mismod og brune silhuetter. En stor glæde for tiden der kommer, og den sidste måned der allerede ligger bag.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.Ja !!! jeg har haft dem dækket med fiberdug.....................men kun i kort tid.
      For vi har det ikke så koldt.
      Det er bare en skønt tid lige nu.Er lige vendt hjem fra konfirmation i det jyske(Horsens).
      Og det er bare utroligt hvad der er sket i haven på tre dage.
      God dag til dig Jette

      Slet
  10. Hej Jette,
    Tak for sidst. Vi er trætte nu, men vi har fået ryddet garagen og jeg har også været i haven. Maj er også min yndlingsmåned. Glæder mig til at se jeres have næste måned.
    Knus Gitte

    SvarSlet
  11. Hej Gitte.Også tusind tak for dejlige dage hos jer.Dejligt at garagen er normal igen.......................og nogle timer i haven er jo dejligt.
    Her havde det groet godt i de sidste tre dage.
    Jeg glæder mig også til nogle dage sammen med dig.Knus Jette

    SvarSlet
  12. Hej Jette
    Hvor er det et smukt og meget farverigt tulipanbed du har i højbedet!

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Ja !!! det var nøden der gjorde det.For jeg havde tømt en del krukker for løg..................og
      så var lige plads i højbedet.
      Synes også at det ser godt ud med alle de blandede farver.
      God aften knus Jette

      Slet
  13. Det fantastiske ved at have genfundet sin have interesse, og er begyndt at læse have blogs igen, er at den ene skønne blog efter den anden dukker frem, og din er da bestemt en af dem. Du har også en dejlig lang blogroll som jeg glæder mig til at udforske, og nu er du også kommet på min blogroll for her skal jeg da heltsikker følge med fremover ;-)
    Rigtig fint nyt bed du har lavet, jeg kan også rigtig godt lide de runde sten der går gennem græsplænen. og din Rosenmandeltræ suk! den er smuk

    SvarSlet
  14. Hej Jeannett.Dejligt at høre fra dig.Og 1000 tak for dine søde ord...................dem er jeg rigtig glad for.
    Ja !!! vi er jo mange her på bloggen......................og nyder at blogge.
    Og tak for at jeg nu er på din blogroll.Og du kommer også straks på min.
    Min mand ville have et lille nyt æbletræ....................og så blev det nye bed etableret.
    Jeg er også rigtig glad for det.Og granittrædestene går lige det sidste.
    Drømmer også om et spejlbassin.i rundingen.
    Rosenmandeltræ er bare en rigtig smukt træ...................og nyder det meget.
    God aften Jette

    SvarSlet
  15. Det ser altså bare så fint og forårsagtigt ud hos dig med alle de blomstrende træer og tulipaner. Jeg kan godt lide din buksbomkugle i bedet i stedet for græssen, den giver noget andet grafisk til bedet. Ja, en skøn tid - maj er manges yndlingsmåned. Vi har også sat kartofler i vores lille nye plantestykke, men de har vist ikke stukket næsen langt frem endnu.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Ja !!! lige nu har det regnet godt......................men tror at vores planter har godt af det.
      Jeg er også rigtig glad for at jeg skiftede græsset ud med buskbomkuglen...............og lige nu er tulipanerne i bedet ved at springe ud.
      Det bliver da spændende at se hvor langt jeres kartofler er kommet nå i vender hjem igen.
      Håber vejret er med jer derover.
      Knus Jette

      Slet
  16. Det ser da knaldhammerende godt ud i din have, elsker de farver og synet af tulipanerne. Bedet i græsplænen bliver da rigtigt godt, det skal du nok få megen glæde af, godt det blev lavet :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit.1000 tak for dine søde ord.Jeg er bare så glad for alle mine skønne tulipaner................og højbedet som blev fyldt med løg ved et tilfælde er bare blevet rigtig flot.
      Og mit nye bed er jeg også rigtig glad for......................og det synes manden også.For det blev lavet fordi
      han ville have et nyt æbletræ.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  17. Hej Jette
    Hvor ser det skønt ud med alle de tulipaner i højbedet. Jeres nye bed bliver også helt fantastisk i år og jeg kan godt forstå du drømmer om en spejlbassin, det er vi vist mange der gør ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.Tak skal du ha.....................jeg synes også selv at det ser rigtig godt ud.
      Men manden er utålmodig efter at jeg skal fjerne alle løgene så der kan komme grøntsager i højbedet.
      Mit nye bed tegner rigtig godt......................alle planter trives.Og hullerne fylder jeg ud med sommerblomster som står og venter i drivhuset.Og mit spejlbassin må jeg vist ønske mig til min fødselsdag
      Rigtig god fridag knus Jette

      Slet
  18. Kære Jette.
    Tak for dine dejlige indlæg. Det er rigtig dejlige billeder du viser. Dit bed med tulipaner er rigtig skønt. Jeg har også et par Brunnera, de er så smukke. Har dog ikke Jack Frost. Jeg er også vil med primula og engelske pelargonier, hvor har du dem stående? De er vist lidt sarte?? Jeg er også meget glad for at se dine smukke træer, det er en fantastisk tid lige nu.
    Tak fordi du spørger til mig, Jette. Jeg har mange tunge løft i haven, da John går til behandling for dårlig ryg, og det gør, at jeg er meget træt og ikke får set, hvad der sker på bloggene.
    Men nu er det snart Pinse og vi skal til Mors i tre dage. Håber at nå Ole Heides have i Thisted, men ellers er der jo nok at se i John og Jyttes have. Måske kan vi også få lov at se et par andre haver deromkring. Ses vi deroppe?
    Men ellers ses vi til plantemarked i Kolding. Du er stadig velkommen til at køre med.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Selv tak...............er glad for at du nyder alle mine billeder.
      Har lige taget flere billeder af bedet................der er hele tiden nye tulipaner der springer ud.Tror der er over to hundrede.
      Jeg kunne slet ikke stå for de smukke blade Jack Frost har.
      Har også lige plantet to kugleprimula i det nye bed.
      De Engelske Pelargonier stor på en lille hængekurv på mit sorte stakit under min japanske kirsebær.
      Jeg var jo lidt nervøs for dig.............................og pas nu på ryggen.
      Har du ikke en sækkevogn.? Vi kan slet ikke klare os uden den.
      Det lyder rigtig dejligt med tre dage på Mors........................og Tante Grøns have er bare skøn.
      Hvad med Bruuns have i Skive? Det er en meget smuk have.....................du kan jo gå ind og se den,
      Og Fru Pedersens have i Vemb er også værd at se.
      Vi har lige været til konfirmation i Horsens hos min søsters dreng i weekenden.
      Så desværre kommer vi ikke der over i maj måned.Der er jo havefestival i slutningen af måneden.
      Og jeg skal også til Ledreborg d.28/5.
      Jeg vil lige prøve at gå ind og se hvordan det ser ud med toget til Odense.......................og jeg har jo din mail.Så jeg skriver til dig.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
    2. Kære Jette. Tak fordi du altid er så sød og betænksom. Det er mine hænder der gør mest ondt pga slidgigt. Jo, vi har en sækkevogn til de helt store krukker og en potteløfter til de mellem. Der står krukken på nogle tremmer og så sætter man to kroge ned i potten til at holde den på plads. Jeg lægger et link her, hvis det har din interesse. https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=potmover. Det fungerer rigtig godt, men vi havde stablet krukker med dahlia i tre lag og de skulle jo løftes ned igen.
      Fru Petersens Have har vi besøgt et par gange, men Bruuns have er et godt forslag.
      Ønsker dig en dejlig dag. Kærlige tanker fra Eliane

      Slet
    3. Hej igenDet gør mig ondt med dine hænder....................her i familien har vi også lidt gigt i vores hænder.Men heldigvis ikke så slemt.
      Godt at i har nogle hjælpemidler til at løfte alle jeres krukker.Og tak for linket.
      Min mand var helt vild med Fru Pedersens have.....................men alle de skønne billeder fra Bruuns have lokker mig også.
      Også en rigtig dejlig dag til dig knus Jette

      Slet
  19. Sikke et skønt tulipan bed.... i alle mulige farver... Hvor der det godt ud
    Hvor er den fin db.blodurt... dem kender jeg ikke ? Hvad er det? Den er smuk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Ja !!! er det ikke utroligt at en tilfældighed munder ud i sådan et skønt tulipanbed.
      Den lille blodurt er en Multiflex..................den er bare så fin.
      God aften knus Jette

      Slet
  20. Kære Jette Hvor er der skønt og frodigt hos dig. Din græsplæne ser flot ud! Superskønne tulipaner, og rosenmandel. Har du megen sygdom i sidstnævnte? Jeg har været en del plaget af visne blade. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina.Tak for dine søde ord.Det er manden der tager sig af græsset.....................men har en del mos pga. vores store træ.
      Sidste år fik min rosenmandeltræ næsten ikke nogle blomster....................så efter råd fra min planteskole skar jeg alle grene halvt ned.Og det hjalp.
      Rigitg god dag knus Jette

      Slet
  21. Sikke mange dejlige oplevelser i haven lige nu. Din tulipanglæde kommer HEEEELT ud over kanten. Og rammer mig lige - smack dab - i hjertet. Jeg elsker også bare de skønne tulipaner. Alle farver og former - der er ikke en tulipan jeg ikke kan lide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva.Det er bare sjovt at alle mine tulipaner i mit højbed har den store interesse. Men snart skal de op igen..................for der skal jo grøntsager i bedet.
      Jeg tror det er mangfoldigheden i farverne der går det så smukt.Er glad for at i alle har nydt mine skønne tulipaner.
      Rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  22. Hvor ser det godt ud med alle de tulipaner :) Ja, det ser også fint ud på de andre billeder, der er bare noget særligt ved tulipaner lige for tiden ;)

    Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther.Jeg er også rigtig glad for alle mine skønne tulipaner........................og bedet er jo opstået ved et tilfælde .
      Ja Det er bare en skøn tid lige nu hvor alting pibler op af jorden.Knus Jette

      Slet