søndag den 23. oktober 2016

Efterårsaktiviteter !!!

Nu daler de smukke blade ned i en lind strøm, og lægger sig så smukt på græsset.
Har fået gravet mine store dahlia op og lagt løg i dråbebedet.
Men der er stadig meget at gøre derude.Og med al den regn vi har fået er det jo lidt svært.
Har også fået tømt mit drivhus..........mangler lige at klippe de sidste druer ned.
De lange ranker på roserne på sydmuren er også studset godt.
Men nyder bestemt alle de smukke glødende farver derude.


Mit dejlige spejlbassin kommer rigtig til sin ret.
Perikon.



Dråbebedet uden de store dahlia.
Den mørke blærespiræa er blevet lidt trykket.

 Men det er der jo ikke noget at sige til når man ser alle de mange dahlia.

Se også lige nogle stængler.

 Oversigt over haven.

 Mit store smukke kirsebærtræ med efterårsfarver.

Og her min hvide spiræa.

Men storkenæb kan nu også godt være med.

 Dværg spiræa.

 Hortensia.

 Og nu er der kun paradisæblerne tilbage.

Min smukke mørke Diablo.

 Og de flotte glasbær lyser så dejligt op.

Efterårsstormhat blomstre også stadig så smukt.

 Og det samme gør mine flotte zinnia.

 Mangler stadig at plante nogle alunrod.

Kæmpeverbena.
Synes det er svært at få skarpe billeder lige nu.

 Mit højbed, der bliver brugt til opbevaring af nogle af alle de planter, jeg ikke lige ved hvor skal stå.

 Og i drivhuset ligger nogle af de store dahliaknolde og tørrer.

Håber de sidste roser når at springe ud.

Årets høst at chili og snackpeber.

Vil slutte af med de smukke Astrid Lindgren roser der dukkede op under dahlia i dråbebedet.

Rigtig god søndag derude !!!

 


36 kommentarer:

  1. Ja, der er smukt derude, især en dag som i dag hvor solen kikker frem. Jeg synes også der er så meget jeg gerne vil nå inden vinter, men på et tidspunkt må man vel bare give slip på haven og vente med resten til foråret ... Jeg har ikke nænnet at klippe mine georginer ned endnu, men jeg må vist snart til det!
    God ny uge til dig, Jette!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Vi har haft familien på besøg..........men skal da lige en runde derude og nyde de smukke farver.
      Mine dahlia klemte både mine roser og busken.Så nu var tiden til de skulle op.
      Og har haft en masse dejlige buketter indendørs.
      Også en dejlig uge til dig Knus Jette

      Slet
  2. Ja, det kan knibe med skarpheden med det gråvejr, vi har for tiden; men du får nu præsenteret haven rigtig fint. Jeg er især begejstret for Astrid Lindgren og de gule paradisæbler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja !!! vejret har jo været lidt gråt og regnfyldt på det sidste.Har fået 25mm de sidste par dage.
      Min Astrid Lindgren har stået og gemt sig inde under alle de dahlia.........så er glad for at de nu er gravet op.
      God søndag Jette

      Slet
  3. Hej Jette
    Ja når vi går lige så stille rundt i haven med kameraet finder vi ud af, at der stadig er meget at tage billeder af og at vise. Du har fundet meget. Smukt spejlbillede i spejlbassinet og glasbær er fantastiske.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg var også overrasket over hvor mange motiver der var derude.
      Ja !!! os to kan være glade for vores spejlbassiner.Og glasbærerene er bare så smukke lige nu.
      God aften Knus Jette

      Slet
  4. Hej Jette!
    Det er ene fine billeder du viser. Jeg kan godt lide oversigtsbilledet hvor man kan se de fine formklippede helt i baggrunden. Men skal da love at det regner med efterårsfarver/blade, og vand, dog ikke så meget i dag.
    Vores chilihøst er ikke noget at prale af i år, så bliver lidt misundelig når jeg ser de sidste af dine.
    Ha en dejlig søndag aften
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Anette.Lige det billede faldt jeg også selv over.Her drysser det også med masser af smukke blade.De får lov at ligge her lidt endnu.
      Jeg er også ganske tilfreds med min chili høst i år.
      Også en rigtig dejlig aften til dig. Knus Jette

      Slet
  5. Hej Jette
    Det er noget af en Dahlia du har gravet op af dråbebedet - godt at blærespirea er robust, den skal nok klare sig og kan heldigvis rettes igen og sikke en dejlig Astrid Lindgren der dukkede op:-)
    Forsat god arbejdslyst i haven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Ja !!! jeg har aldrig set noget lignende.Men har nydt dem meget i over 5 måneder.Jeg er også sikker på at min spiræa nok skal klare sig.
      Dejligt når der lige dukker nogle gemte roser op.
      I lige måde og god aften Knus Jette

      Slet
  6. Tak for skønne billeder! Mine dahlia står endnu - de må vente på den første frost her hos mig - inden overgiver vi os ikke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Frede.Det var da så lidt.Det mtte de også gerne hos mig,hvis det ikke var fordi at mine roser og busk blev helt trykket.Og så skulle der jo også lægges tulipanløg.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette

    Vakre høstfarger i hagen din! Dine glassbær er bare så fine,og fargen er utrolig flott. De trives dessverre ikke her, for det er for kaldt om vinteren.

    Ha en riktig god aften!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! jeg er også vild med de smukke efterårsfarver.
      Nyder også den flotte farve som glasbær har.
      Lidt ærgerligt at de ikke trives oppe hos dig.
      men rigtig god aften i nord Knus Jette

      Slet
  8. Hvor er der bare smukt i din have og sikke dejlige efterårsmotiver, du har "skudt" :) Mon ikke du fik en kæmpebuket dahliaer ind til stuen? Glasbær er også en favorit her - virkelig fint billede du har taget af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Dejligt at høre fra dig.Har du nogen blog?
      Jeg glemte helt at vise alle de vaser jeg havde fyldt med alle de smukke dahlia.
      Det gælder bare om at nyde alle de smukke efterårsfarver..........for det varer vist ikke længe før alle bladene ligger på græsset.
      God aften Jette

      Slet
    2. Hej Jette
      Nej, jeg har ikke nogen blog selv, men er kommet på facebook, hvor jeg lægger lidt ind fra min have. Jeg glæder mig over, at du og andre laver så dejlige indlæg på jeres blogge :) Det er så spændende og lærerigt.
      Fortsat god dag!

      Slet
    3. Hej igen.Lidt ærgerligt at du kun er på Facebook.
      Jeg holder mig til bloggen som jeg trives bedst med.
      Men er da glad for hvis du vil læse med hos mig.
      God dag Knus Jette

      Slet
  9. Kære Jette.
    Tak for dejlige billeder.
    Det er godt nok nogle store dahlia, du må have været flittig til at gøde dem. Jeg synes det er et stort arbejde at tage dem op og tørre dem, men de har jo givet utallige buketter hele sommeren, så de er ikke til at undvære.
    Det er nogle dejlige billeder af din have, der er stadig meget med farve på.
    Jeg håber det går fremad med din mand?
    Ønsker Jer en dejlig ny uge.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Det var så lidt..........dejligt at du nød dem.
      Jeg har faktisk kun gødet dem en gang.Vil bestemt heller ikke undvære de smukke dahlia.Og synes nu ikke at arbejdet er så slemt.
      Lige pludselig er alle bladene faldet til jorden, så det er bare om at nyde det smukke syn.
      manden skal i behandling, så lige nu er det stadig op af bakke.
      Også en dejlig ny uge til dig Knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette

    Jamen, det ser da supergodt ud - dejlige farver!
    Og nu skal vi have endnu en dag med sol!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten.Det er jeg da glad for du synes.
      Og man kan da kun blive glad med alle de skønne farver vi har lige nu.
      Håber da også på lidt sol i dag.
      Også en god dag til dig Jette

      Slet
  11. Hej Jette,
    Sikke mange dahlia der stadig var på planten. Men det er rart at se de andre planter, der har været i dit bed. Jeg fik taget mine krukker med dahlia ind i drivhuset i går. Så må vi se hvor længe de klarer sig der. Men jeg skal have gravet de andre op i haven. Fik også fejet visne blade sammen i køkkenhaven, men der er stadig mange på græsplænen. Mangler stadig en masse løg, men weekenderne går så hurtigt. Tænker meget på jer, og sender varme tanker.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja !!! jeg var da også lidt ked af at de skulle op.Men er nu glad for at jeg gjorde det.For nu er der sat masser af tulipaner og narcisser.
      I dag skinner solen og jeg har klippet store buske ned, og samlet de af krukkerne jeg selv kan klare ve drivhuset.
      Her dalen bladene også i en lind strøm.Så der skal rives på græsset.
      Tak for de gode tanker.Dem er der brug for lige nu.
      Knus Jette

      Slet
  12. Man kan sagtens finde motiver i haven endnu, og der er stadig gøremål derude. Nu er du da kommet et pænt stykke med Dahlia knoldene oppe og tulipanløgene nede. Men knoldene skal selvfølgelig lige pakkes væk til vinteropbevaring.
    Hvor er din Diablo altså fin og godt at du reddede Astrid Lindgren.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Ja !!! i dag har det været det smukkeste vejr her hos os.
      Så fik klippet et par store buske og tømt en del krukker.
      De sidste ryger snart i drivhuset.Jeg har tre mega store knolde der ligger til tørring.Og de skal bestemt deles.
      Jeg er også meget glad for mine mørke spiræa.Og det gælder jo om at nyde de sidste roser.
      Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  13. Hej Jette.
    Du har da godt nok haft travlt i den uge der er gået. Det lyder til at du er ved at være godt med med det hele. Jeg har fået gravet de sidste dahliaer op i dag, det er godt nok nogle tykke stængler de har. Dine er altså nogle ordenlige basser :o)
    Jeg er da helt vild med din stormhat, den er meget smuk i farven.
    Masser af knus og hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Ja !!! det er jo nu man skal rykke inden frosten kommer.
      Men mangler altså stadig en masse.Mine store knolde ligger nu og tørrer i drivhuset.
      Min efterårsstormhat står under mit smukke japanske kirsebærtræ.........og den er over to meter høj.
      Også masser af knus tilbage til dig Jette

      Slet
  14. Hej Jette. Ja, der er nok at se til. Hvor er det godt, at rosen kom frem blandt dahlierne. Jeg har taget alle mine op og sat dem til overvintring i udhuset. Det er flotte chili og peberfrugter, du har høstet. Jeg kan også snart høste en hel masse chili. De blev sået lidt sent, så jeg skal nok vente et par uger endnu. Jeg håber, du når at blive færdig i haven. Spændende hvor du skal plante de sidste planter! Dine alunrod er rigtig fine, de kan jo trives rigtig godt i krukker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Efteråret er faktisk en rigtig travl tid i vores haver.
      Mine store dahliaknolde ligger til tørring i drivhuset lige nu.
      Dejligt at få tømt mit drivhus..........mangler kun lidt vindruer.
      Lad os nu sr hvor koldt vi får det.Men har stadig en del løg der skal i jorden og i krukker.
      Jeg er bare vild med de smukke alunrod...........der er jo så mange smukke farver.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  15. Hej Jette!
    Otroligt stor och fin Dahlia, har nästan plockat upp alla, har två kvar som blommade när jag packade ihop de andra. Får ta upp dem i helgen. Verbena är vacker, har inte lyckats hitta dem på plantshopen. Alunrot blir det några nya av varje år, de har så fina bladverk. Lite sorgligt att städa undan inför vintern, men hoppas det är vår snart.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika.Ja !!! mine dahlia har bare været enorme i år.Men nu er det slut for i år.Mine kæmpeverbena har også været rigtig flotte i år.
      Er bare så glad for alunrod.........og de findes jo i rigt mange smukke farver.kan nu godt lide alle de fire årstider.Men glæder mig da også til foråret.
      God dag Knus Jette

      Slet
  16. Åh ja...jeg skal altså også snart i gang med optagning af dahliaer og lægning af løg. Håber vi kommer i gang i den kommende weekend. Først skal tomatbaljerne i udestuen dog tømmes for jord. Planterne er hevet op.
    Jeg bruger stativet til mine løgkasser, som jeg tørrer dahliaerne i. Det fungerer glimrende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther.Jeg er glad for ar mine store dahlia nu er gravet op,så jeg kunne få lagt nogle løg.
      Har lige købt 50 ny tulipaner.........halv pris i Bilka.
      Ja !!! vi har nok ar se til i haven loge nu.
      Er også glad for mine løgkasser.
      Knus Jette

      Slet
  17. Åh ha ja Jette, efteråret er i den grad over os.
    Over alt er der blade og gyldne farver.
    Men hvor er det fantastisk at du så kan vise dine bedårende glasbær.
    Gud hvor er de bare smukke. Så intens en farve. Det er imponerende.
    Her er der sol i dag så jeg skal vist ud og lægge lidt løg i potter.......

    Rigtig skøn weekend
    Knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte.Ja !!! efteråret er der for fulde gardiner lige nu.
      Har lige været ude og tage billeder af min skønne efterårshave til mit søndagsindlæg.
      Og der er blade overalt derude.Jeg er også meget glad for de smukke glasbær.
      Solen skinner også her..........men der står en strid blæst hen over haven.
      Og jeg har da også lige fået lagt lidt tulipaner i krukker.
      Også en rigtig dejlig weekend til dig Knus Jette

      Slet