søndag den 3. april 2016

Mit nye bed-og vinderen af min giveaway !!!

Så er der gang i endnu et projekt her i mit lille gods.
Og det er et dråbeformet bed nede ved pergolaen.
Manden har fjernet en kant af græsset så man kan se formen på bedet.
Har tænkt mig at der skal stå min nordens oliven, der har stået i en krukke nogle år.
Og tre-fire roser-Odyssey-Borgundy Ice og Ghita rosen.Nogle storkenæb og stauder med lidt højde på skal der også være plads til.For ikke at snakke om de smukke dahlia..........har jo et godt udvalg.

Vil holde bedet i de grålige farver,med lidt lammeøre og nogle hosta.
Og så må roserne og stauder give lidt farve.Til efteråret skal der da også lægges masser af forårsløg.
En stor flot buskbomkugle skal der også være plads til.
Bedet er ca.4 m langt og lidt over 2 m bredt.Har også købt en flot kugle i pileflet.
Men vil lige vise den første kasse med spanske margeritter jeg har købt.
De skal plantes i mine sorte flet kasser.
Glæder mig SÅ meget til at plante mit nye bed til..........men først skal græsset jo væk.Og noget ny jord skal der jo også til.
Kartoflerne er også sat i de nymalede højbede...........og der er fiberdug over indtil nætterne bliver lidt varmere.

Her ser i formen på mit nye bed.





Og her fra den anden side...........det er stik syd.
Og det er mit Høneballebed i baggrunden.


Har to flotte store buskbomkugler.
Som jeg fik billigt.



 Havde tænkt mig en lille  snoet sti igennem bedet.Har en del flotte sten.

Kunne slet ikke stå for denne store kugle i pileflet.

 Er vild med mine lammeøre.


Så er der godt gang i mine lathyrus.........kan næsten ikke vente med at indsnuse den dejlige duft.Har sået tre forskellige.

Har også sået en del sommerblomster.
Og de spirer fin alle sammen.



Og i drivhuset står en del af mine dahlia til forspiring.

Min Lady Diana skal jeg også finde en plads til.

Noget af det jeg nyder lige nu er alle de smukke primula.

Har mange forskellige..........har lige delt denne i fire stk.

De hvide er bare så taknemlige.

Og det samme er de farvede.pink
Så er min rosa løjtnantshjerte godt på vej op.
Den glæder jeg mig rigtig meget til.

Her er det de små fine hyacinter.

Er også glad for at min blodgræs viser sig.........de kan godt være lidt sarte.
Og nu er der for alvor gang i blomstringen på mit lille fine træ.
Lige udenfor mine stuevinduer, kan jeg nyde de smukke krokus der står lidt i skygge under den store laurbær.

Nu varer det vist heller ikke længe før mit citrontræ
kan komme udenfor.
Har en del sorte blade som jeg skal sprøjte med  en
blanding af brun sæbe-sprit og vand.
Håber det hjælper.
Og så har jeg vovet pelsen og sat mit oliventræ ud
i hjørnet ved udestuen, hvor det står lidt i læ.
Dejligt at få de store planter ud fra udestuen,
så jeg kan få ordnet og vasket den.
Den smukke lyng blomster flere steder i min have.
Det er også sådan en taknemlig plante.
Der er sikkert en del der kan
huske min klematis Multi blue,
der har stået i mit drivhus i nogle år.
Nu står den i højbedet indtil jeg finder
en plads til den.

Nu er der fine rakler på min troldhassel.........den er jeg rigtig glad for.
De fine små violer har jeg allevegne.


Og så har jeg fundet vinderen af min giveaway.
Det var manden der trak Frk. Anemone ud.
Tillykke til dig.Sender den med posten.

Håber i nyder haven her i det milde vejr,!!!
 























44 kommentarer:

  1. Hej Jette

    Så mange flotte primula du har! Da er det vår for alvor når de blomstrer. Jeg liker din nye clematis. Til lykke med den heldige vinner :)

    Ha en god dag i syd!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! det er bare en skøn plante.Jeg synes også den er så fin med sine klokkeformede blomster.
      Også en dejlig dag oppe nordpå Knus Jette

      Slet
  2. Så kul med en ny rabatt, fin form. Ljuvliga småplantor, så välväxta.
    Oj, så många primulor du har, små glädjespridare i rabatten.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria.Ja !!! jeg kan jo godt lide sådanne organiske former.
      De små fine primula er da slet ikke til at undvære i vores haver.
      Rigtig god søndag til dig knus Jette

      Slet
  3. Hvor har du dog mange planer og aktiviteter, der er i gang - jeg bliver helt stakåndet. Og planterne til det nye bed står klar i kulissen. Det kan godt være lidt med bævende hjerte,, at man sætter de første krukker ud den kølige forårsluft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja !! det er nok mig i en nøddeskal.Elsker når der sker noget i min have.Sidder og tegner hvad der skal plantes i mit nye bed.
      Jeg håber mine planter klarer sig.........synes ikke det er så koldt om natten her hos os.
      God søndag til dig Jette

      Slet
  4. Hej Jette
    Ja der er som vanlig gang i den hos dig. Det lyder rigtig godt med planterne i dit dråbebed, det skal nok blive fint, det har en fin form, måske endda mere dråbeformet end mit. Og så med Høneballebedet i baggrunden :) så kan du endelig få plads til dine nye roser, det bliver godt.
    Tillykke til Ulla, der var heldig at vinde din give away.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Ja !!! vi to kan vist slet ikke lade være med at have nye projekter i vores haver.
      Sidder også lige og laver en tegning over bedet........altid spændend at plante et nyt bed til.Jeg synes godt bedet måtte ligne en rigtig dråbe.
      Så nu må jeg bar vente til manden får gravet alt græsset af.........og det er hårdt arbejde.Men glæder mig meget til at få plantet nogle af mie roser ud i bedet.
      Nu håber jeg hun ser at hun har vundet.
      God søndag Knus Jette

      Slet
    2. Det gjorde hun da :) Tusind tak !

      Slet
  5. Kære Jette.
    Hold da op der er da gang i haven hos dig, både planter og du har da vist megen energi, for du har da gang i flere projekter.
    Men det nye bed bliver flot og spændende med farvevalget.

    Åh ja primula er en sød lille forårplante som jeg godt kan lide, har selv en del, men der er ikke så mange der er igang lige nu, der skal vist lidt mere sol, til. men jeg fornemmer at de er på vej
    Stort tillykke til Ulla,
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten.Ja !!! her om foråret har jeg altid mange planer..........og vil gerne have styr på mine bed,o g nu er både drivhus og potteskur ryddet op ao vasket ned........så nu mangler jeg bare min udeatue.Men det bliver en dag med flot blå himmel og sol.
      Jeg er vild med primula,de findes jo i så mage farver og faconer.
      God aften til dig Knus Jette

      Slet
  6. Hej Jette,
    Det var skønne billeder du viser og nyder dem virkelig mens jeg laver lektier.
    Ja må se på haven fra køkkenet, da jeg lige skalhave eksamens opgaven klaret.Åh jeg vil så gerne sætte mine Dahlia til forspiring. Det må ske på tirsdag. Hvor har du været flittig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.Tak skal du ha.Godt at din eksamen snart er slut så du kan komme ud i haven og virke.Du skal nok nå det med dine dahlia.
      Dejligt at kunne sætte flueben fed nogle af alle de ting der er her om foråret.
      God aften og pøj-pøj med din eksamen Knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette, først og fremmest tusind tak - tænk at det var mig, der vandt - hvor jeg glæder mig til at se den fine give-away, det er næsten alt for meget.
    Så må jeg også komplimentere dig for dit dråbeformede bed - som jeg næsten kan visualisere med dine fine plantebeskrivelser. Det bliver vel nok smukt med grå lammeøre og roser til at give farve og de andre ting, du fortæller om er jo med til at det bliver lige netop din stil i det bed.
    Der er fuld fart på som sædvanlig hos dig, det er jo en skøn tid lige nu, og forhåbentlig bliver vi fri for nattefrost fremover, selvom april kan være meget lunefuld.

    God aften til dig :)
    knus - og hils din søde mand :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Frk. Anemone:)
      Stort tillykke til dig med din gevinst. Det er bestemt ikke dårligt at være en heldig vinder...

      Rigtig skøn aften
      Charlotte

      Slet
    2. Hej Ulla.Selv tak.........du var heldig at Bobo trak dig ud.
      Er da glad for at du kan forestille dig hvordan mit dråbeformede bed kommer til at se ud.Glæder mig så meget til at beplante det.
      Jeg håber at vejret bliver fantastisk i næste uge.
      Knus tilbage til dig.......og du må også hilse din søde mand.

      Slet
  8. Åh Jette.....
    Det glæder mig virkelig at se hvor skøn en have du har og hvor langt du er kommet, men får også lidt dårlig samvittighed. For jeg er ret lang bag ud i år. Det må blive min gartner som skal levere planterne i år.
    Nyder virkelig at se hvordan alting spirer hos dig. Nøj det er lækkert og frodigt...
    Tror virkelig jeg må tage mig sammen. For kan allerede nu mærke jeg har fortrudt at være så sent ude...
    Men så er det jo godt at gartner Leif er lige om hjørnet:)))

    Rigtig skøn søndag aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte.Det er jeg da rigtig glad for.Men glæder mig da også til at lidt til din.Og du skal bestemt ikke være bange for at vise den frem selvom du er lidt bagud.
      Ja !!! nu da vejret er blevet lidt varmere spirer alting.Og det er da bare så skønt.
      Også en dejlig aften til dig Knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  9. Kære Jette Det bliver et dejligt bed, glæder mig til at se det med de smukke roser i sammen med det grå. Bliver så smukt med den farvekombination. Jeg har også i dag gravet videre ud på mit lille gods bed og kunne dele de fine lupiner som jeg vandt frø af. Håber at se blomster i år :-)Det bliver så godt!
    Dejligt at se og følge med i alle dine aktiviteter. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina.Det håber jeg bestemt også.Glæder mig så meget til at beplante det.Jeg tror at den grå farve på nordens oliven-lammeøre og måske nogle lavendler vil blive flot sammen med roserne.
      Jeg nyder bestemt også at følge med i alle dine.Det er nok noget os havefolk har tilsammen.
      En dejlig aften til dig Knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette.
    Det bliver da super fint dit nye dråbebed, jeg som jeg forestille mig det da du fortalte om det i går. Og tillykke til Ulla med præmien :o)
    Jeg er lige kommer hjem fra kolonihaven, vejret har været så fint at være ud og arbejde i idag.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Jeg er sikker på at mit dråbebed bliver superflot med alle roserne og nordens oliven.Og så alle de forskellige stauder.Det bliver bare så spændende at beplante det.
      Jeg nåede slet ikke i haven i dag........skulle lave to lagkager til mandends herrefrokost.
      Men i morgen skal der graves græs af bedet.Og jeg skal finpudse mine bede.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette,
    Det bliver flot med dit nye bed. Det ligner meget mit bed i formen. Det bliver godt at plantet alle dine roser ud. Mine lathyrus er ikke kommet op endnu. Mine dahlia står nu i drivhuset, og der er spirer på 2 af dem. I dag er vi alle lidt trætte oven på Annas fest i går. Vi kom først i seng ved 5-tiden i morges, men det gik godt.
    Har været lidt i haven i dag og også i går.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Jeg tror også at bedet bliver rigtig godt mad mine roser.
      Men nu skal Bobo lige grave græs af........og det er hårdt arbejde.
      Kan da godt forstå at i er trætte efter sådan en fest.Men dejligt at det gik godt.
      Men skønt lige at komme en tur i haven og få lavet lidt.
      Knus Jette

      Slet
  12. Dejligt bed, det skal nok blive rigtigt flot. Dine primula er også mega fine. I dag har humlebierne været i mine og i lungeurten.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingeborg.Jeg er også sikker på at mit nye bed bliver fantastisk.
      Glæder mig sådan til jeg skal beplante det.
      Her har humlebierne også svirret rundt.
      God dag Knus Jette

      Slet
  13. hold da lige op hvor du har haft travlt, det bliver vel nok et fint bed. Jeg har ikke rigtig fået sået noget, andet end kæmpeverbena.... jeg må nok til at i gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Ja !!! der er gang i os lige for tiden.Men ved af erfaring at det er nu der skal laves nye ting i haven.
      Her spirer det helt vildt...........dejligt når alle mine sommerblomster kan komme ud i haven.
      God dag Knus Jette

      Slet
  14. Det bliver et meget flot bed, både form og placering og ikke mindst de skønne planter. Glæder mig til at se fortsættelsen. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis.Det er jeg også sikker på..........manden er i fuld gangmed at fjerne græsset.Og jeg planlægger hvad der skal plantes i bedet.En god fordeling synes jeg.
      Kan næsten heller ikke vente til jeg skal plante bedet til.God dag i det jyske
      Knus Jette

      Slet
  15. Hej Jette!
    Du viser altid så meget godt, og det nye bed bliver så flor både i form og farve, rigtig god fornøjelse med det. Tror nu også nok din oliven skal klare det, den eneste grund til min ikke er kommet ud endnu er pgu af noget støveri vi har gang i.
    Troede jeg skulle plante alle mine dahliaer ud i går, men da jeg tog dem i nærsyn var de fleste rådne:( så skal ud og have købt nye:-)
    Og stort TILLYKKE til Ulla med den fine gevinst:-))))
    Ha en rigtig god mandag!
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Ja !!! der sker jo hele tiden noget her på mit lille gods.
      Manden er i fuld sving med at fjerne græs.......det er rigtigt hårdt arbejde.Og så planlægger jeg imens.God fordeling.
      Øv med dine dahliaknolde.........men der er Så mange nye smukke at købe.
      Har kun købt 4 nye i år.Men havde jo også dem fra sidste år.Der skal jo også være plads til dem i haven.
      Også en rigtig dejlig mandag til dig knus Jette

      Slet
  16. Kære Jette. Hvor ser det spændende ud og lyder til at blive et rigtig flot bed, jeg glæder mig til at se flere billeder af dit bed. Det ser nu også ud til, at der gang i masse af andre aktiviteter i din have. Spændende, gode blomster vitaminer. Kærlig hilsen Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete.Jeg er sikker på at det bare bliver et fantastisk bed.
      Kan næsten ikke vente med at beplante det.
      Ja !!! det er bare sådan en skøn tid vi går i møde med alt det der pibler op af jorden.
      Knus Jette

      Slet
  17. Hej Jette. Hvor er det en fin form på dit nye dråbebed. Det bliver rigtig godt. Jeg kan godt lide din pilefletkugle. Den vil passe godt med mange forskellige planter. Jeg glæder mig til at se hvordan du får det plantet til. Det lyder som nogle pæne kombinationer, du har tænkt dig. Jeg tror også snart mit oliventræ skal ud. De kan vist godt tåle lidt frost. Jeg venter dog lige lidt med citrustræerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Idag har manden fået gravet alt græsset væk.
      Så nu skal vi lige have lidt god jord i bedet.
      Og SÅ skal der plantes.
      Ja !!! den pilefletkugle kunne jeg slet ikke stå for.........og har et rust spyd med en fransk lilje som jeg vil holde den fast med.
      Mit olivenrtræ har været ude nu i nogle dage og klarer det fint..........har også taget mit citrontræ ud.........det havde så mange sorte blade som jeg nu har sprøjtet.
      God aften Knus Jette













      Slet
  18. Hej Jette. Sikke en masse skønne billeder
    Hvor bliver det fint, dit dråbe bed og smukt med de roser , ja hele farve kombinationen. Glæder mig til at se billeder.
    Åh savner sådan et drivhus, når jeg ser dine skønne billeder af en masse små spire. Thomas laver et havehus til sommer, han lover mig at jeg vil kunne have potter og lign. i det om foråret.
    Jeg har ikke sået mine ærteblomster endnu, måske det er tid
    Dejlig aften til dig
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.Tusind tak skal du ha.Jeg glæder mig bare SÅ meget til plante bedet til.........det er jo bare noget af det bedste i haven.
      jeg har stor glæde af mit lille drivhus.Bla. opholder alle mine mange krukker sig der om vinteren.
      Men mine små spirer står nu inde i mit arbejdsværelse lige nu.........synes der var lidt for koldt derude.
      Det lyder da spændende med et havehus til dine krukker.Det skal du nok blive glad for.
      Mine ærteblomster spirer helt vildt lige nu.........men så kniber jeg dem.
      Også en dejlig aften til dig Knus Jette

      Slet
    2. Hej . Ja dette vejr er ikke ligefrem forårsvejr . Det er koldt her igen i dag. Mener der kommer varme i weekenden . skønt
      Må hellere snart igang med ærteblomsterne
      God dag til dig
      Kh Marianne

      Slet
    3. Hej igen.Lige nu så regner det her..............lidt øv når man gerne vil i gang med at plante det nye bed til.
      Men lad os håbe på en dejlig solrig weekend .
      Og du skal nok nå dine ærteblomster,de spirer jo hurtigt.
      God dag Knus Jette

      Slet
  19. Hej Jette
    Så kom jeg endelig forbi og så dit nye bed, det bliver supergodt og skønt farvevalg du har truffet.
    Det ender jo med at plæneklipperen kan gå på pension ;)
    Dejligt som alt pibler frem hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Ja !!! jeg er også så spændt på at plante bedet til.Og synes du ikke det ligner dit bed i formen?
      Lige nu er alt græsset fjernet..........men der var mange rødder,og jorden er godt leret og knoldet.Men i morgen kæmmer der lidt jordforbedring i jorden.............og så skal der plantes.
      Manden tror nu at det bliver lidt mere besværligt at komme rundt,men han vender sig nok til det.
      Har siddet og minket lidt med en tegning over hvor planterne skal stå.men vil stille det hele op inden det bliver plantet.
      God aften Knus Jette






      Slet