onsdag den 1. juli 2015

Mit nye spejlbassin...............rosa og hvide blomster !!

På min fødselsdag i onsdag fik jeg to store ønsker opfyldt.
Nemlig et spejlbassin og CDs nye bog Romantiske haver.

Nu skal jeg jo bare lige finde en rigtig god plads til bassinet.
Mine nye roser er også godt på vej...............har jo lige købt fire nye.
Min Ghita rose har desværre fået lidt meldug.Er der nogle der har gode råd?

Ellers gror det hele godt derude.Vi har også fået klippet den store  hvide syren noget ned............den hang ud over hækken,og var blevet alt for høj.

Og lige nu nyder jeg min smukke uægte jasmin der blomstre lige uden for vores hoveddør................og sikken duft.
Men vil lige vise en af mine stubbe............synes den er så fin.

Endelig er der noget der blomstre på min stub i mit Høneballebed.
Er rigtig glad for den.

Min vidunderlige jasminbusk.

Den er noget senere på den  år.........men den
dufter bare så skønt

Mine to Alfred roser i pergolaen har ikke så mange
blomster som sidste år.
De smukke digitalis er slet ikke til at undvære.



 En rose uden navn, som jeg har fået af en ven.
 
Denne fine klokkeblomst kommer troligt igen.
Flere hvide blomster.



Min hvide staudesalvie.
De smukke hvide allium har stået rigtig længe.
 
I pergolaen blomstre min hvide klematis helt
overdådigt i år.

Og det samme gør mine dejlige hvide pæoner..........de er da smukke!!!
Min dejlige Alfred rose,som allerede er på vej
til at drysse.........det er da tidligt ?
Men i er vist ikke i tvivl om at jeg er glad for
hvide blomster.



Mit nye spejlbassin............det er 1 m. i diameter.



                   Er lidt i tvivl om plaseringen af bassinet............måske her foran stubben.Har jo nogle flotte sten så jeg kan lave et lille stenbed med hosta og
en græs jeg har stående.Har i andre gode forslag ville jeg være glad.


                      Eller måske her foran mit græsbed,så vi kan se det
                      fra vores bænk bag udestuen.Synes det er svært at
                      vælge,for manden vil også have plads til at slå græs.

Jeg er bare så glad for min nye sølvsalvie..........glæder mig til den blomstre.Det så jeg jo hos Countryliv.
Min Constance Spay i sit tårn.
                     

Den dufter helt eventyrligt,men lidt ærgerligt at den ikke er remonterende.
Og nu er vi jo begyndt på de rosa farvede blomster i min have.
Dejligt at de smukke digitalis selvsår sig.
Gertrud Jekyll.
En smuk rose uden navn..........kan nogle hjælpe.Det er også en gave.


Nyder den vidunderlige duft fra pæonerne..........de er helt fantastiske i år.

 Flere pæoner.


Og nu blomstre min mørke hyld.


Vil slutte af med den opstilling ved mit potteskur.

Det var hvad jeg havde at byde på i dag.
Håber i nyder det derude i haverne.
Rigtig god søndag !!!











































46 kommentarer:

  1. Kære Jette, tillykke med fødselsdagen og med de dejlige gaver! Hvor er din have dog smuk i øjeblikket! Hvis der er nogen, der har gode råd mod meldug, er jeg også meget interesseret i at vide, hvad man kan gøre, da min slyngrose har fået meldug - det er aldrig sket før.
    Ønsker dig en rigtig god sommeraften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Tak skal du ha.Ja !!! er der ikke dejlige gaver!!
      Jeg er også rigtig glad lige nu hvor roserne springer ud.
      Har lige klippet de mest angrebne blade af..................håber det hjælper.
      Prøv at gå ind på Nettes lille have.Hun har lidt gode råd.
      Også en dejlig aften til dig knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Allerførst stort tillykke med din fødselsdag i onsdags, og sikke fine gaver du er blevet begavet med. Jeg er heldigvis slet ikke misundelig, på dit skønne spejlbassin ;). Jeg syntes det kunne være en super fin ide, at lave en lille ø ved træstubben med vand sten og planter, men det bliver spændende at se hvor du beslutter dig til at anbringe det.
    Hvor er din dobbelte jasmin skøn. Den er meget anderledes i blomsten i min gamle, men den skønne duft har de helt sikkert til fælles. Sjovt at se hvor langt dine forskellige planter er, i forhold til her i vestjylland, dog er de første pæoner og roser lige sprunget ud.
    Tak for den skønne tur i din smukke have ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.Tak skal du ha.Jeg tænker så det knager med hensyn til hvor jeg skal sætte mit nye bassin.
      Det med den lille træstub er også min favorit lige nu.
      Jeg er også superglad for min jasmin.................den svigter aldrig.Selvom den er lidt sen på den i år.
      De fleste af mine 7 bonderoser og pæoner er på retur................men har nydt den skønne duft de afgiver.
      Dejligt at du har nydt alle mine billeder.
      Og rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  3. Tillykke med fødselsdagen og de dejlige gaver du fik:-) Nu bliver det spændende hvor du finder plads til spejlbassinet, jeg synes at du skal finde et sted i nærheden af en siddeplads, så du kan nyde det, når du sidder der.
    Du har mange smukke hvide i blomst. Mme. Alfred er så lækker og marcipanagtig - virkelig smuk. Din Constance Spry er også smuk - jeg er stadig lidt i tvivl om min, synes ikke den har så mange kronblade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Tak skal du ha.Lige nu er jeg mest stemt for at sætte det ved den lille stub............og lave et lille bed med lidt græs og måske en hosta.
      Jeg er jo rigtig glad for hvide blomster.........................og mine Alfred roser er så smukke og dufter helt eventyrligt.
      Hvor har du købt din Constance Spray?.........................jeg købte min i Bilka på opfordring af CD sidste år.
      men det er først i år at den blomstre.
      God aften Knus Jette

      Slet
  4. Så fine billeder af hvid og rosa i din have, det ser godt ud. Fint du har fået et spejlbassin i fødselsdagsgave, det er altid svært at finde den rigtige placering, især når der også skal være plads til plæneklipperen, men det skal der jo ellers laver vi vrøvl, hvis græsset ikke bliver slået.
    Godt vi har jasminerne nu, der er heldigvis hele tiden noget nyt :)
    Desværre kan jeg ikke hjælpe med rosennavne, det er meget svært med roser uden navne.

    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Ja !!! det er to skønne farver til blomster......................og har jo mange af begge.
      Jeg vil også tænke mig rigtig god om før jeg placerer det.
      Min jasmin er lige nu på sit højeste...................men senere end sidste år.
      Pyt med navnene ................må bare nyde mine roser.
      God aften knus Jette

      Slet
  5. Hej Jette!
    Tillykke med fødselsdagen i onsdags, håber den blev nydt og fejret, og dejlige gaver du fik lige til at nyde, og måske endda sammen:-)
    Jeg har endelig overgivet mig fuldt helt til de hvide og rosa blomster herhjemme, de er så smukke, og du viser så mange flotte af dem. Din jasmin busk er imponerende skøn, kan lige forestille mig duften, glæder mig til min engang om nogle år vil vise sig på samme måde.
    Dejlig søndag aften
    Hilsner og kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Tusind tak skal du ha.Jeg synes det er skønne farver......................og med kontrast af de mørke farver er begge de lyse farver skønne.
      Min dejlige db. jasmin nyder jeg også hvert år på denne tid.
      Har brugt nogle timer til at nippe de sidste af mine 15 rhodoer....................dejligt at jeg er færdig med det pillearbejde.
      Også en dejlig aften til dig knus Jette

      Slet
  6. Hej Jette

    Så mye fint du fikk til din fødselsdag! Speilbasseng er så flotte å ha i hagen. Jeg har et selv som jeg bestilte i fra Danmark i fjor sommer. Vanskelig å bestemme hvor du skal ha det ja, for du har jo så mange muligheter. Men det må jo være plass til å slå gresset også så klart ;) Du finner nok ut av det!

    God aften!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! det var dejlige ting som jeg havde ønsket mig.Nu skal jeg bare finde den helt rigtig ge plads til mit spejlbassin.
      Har du vist dit bassin?synes ikke jeg kan huske det.
      God aften knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette. Det ser godt ud det hele. Tillykke med dit spejlbassin. Jeg tror begge steder i græsplænen vil være flot. Hvis det var mig,så ville jeg vælge det sted, hvor jeg kan se det fra de fleste vinkler:) Jeg er lidt forelsket i din hvide staudesalvie. Min sølvsalvie har sat masser af knopper. Det er første gang i de to år jeg har haft den, så jeg er spændt på at se blomsterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Tak skal du ha.Jeg er også selv i tvivl..................men vil tænke mig godt om inden jeg bestemmere mig.
      Min staudesalvie har jeg i to farver.Og den kommer troligt igen hvert år.
      Da jeg besøgte Lisbeth fra Contryliv havde hendes store sølvsalvie de flotteste store stængler der snar vil blomstre.En rigtig flot og dekorativ plante.
      God aften knus Jette

      Slet
  8. Hvor er du heldig at du har fået sådan et spejlbassin, du finder sikkert en fin plads til det...... kender godt det der med at der skal være plads til at slå græs.....det er en ting jeg ikke er helt enig med min overgartner om.....men nu er det jo heller ikke mig der slår græsset "griner"

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Ja !! er det ikke bare en dejlig gave.Og tænker stadig over hvor det skal stå.
      Manden er også meget opmærksom ang. det med græsslåningen.
      Glæder mig til det er på plads.God dag knus Jette

      Slet
  9. Tillykke med fødselsdagen sidste dag. Det er da to gode gaver du har fået dig der. Så heldigt. Og så et spejlbassin, hvor fedt. Ja jeg ville også have svært ved at placerer det, for det skal jo være der hvor den har det største effekt, spejling. Jeg ville nok prøve mig frem på den måde at fylde lidt vand i og flytte det rundt over en periode, så jeg kunne se hvor den kommer til sin ret. For det kommer vel også an på hvordan haven ligger i forhold til træer, solen det man ønsker der skal spejle.
    Håber at vi ser hvordan det kommer til at se ud når du har fundet sted
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten.Dejligt at høre fra dig.Og tak for din hilsen.
      God ide du kommer med........................for det skal være det rigtig sted fra starten.
      Jeg skal nok vise det når jeg har bestemt mig.
      God dag knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  10. Stort tillykke med fødselsdagen og de fine gaver. Jeg er sikker på du finder den perfekte plads til spejlbassinet. Og så er det iøvrigt smukke hvide og rosa blomster du kan fremvise. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis.Tak skal du ha.Har slet ikke haft tid til at åbne min nye bog....................men den løber jo ikke nogle vegne.
      Lige nu er det jo alle de smukke roser og pæoner der viser alt deres pragt...................og det nyder jeg.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  11. Du bliver så glad for dit spejlbassin, tillykke med det. Jeg ville nok lægge den der hvor I kan se den, da der er så meget liv omkring spejlbassinet, fugle der drikker, bader eller bare hygger. Men jeg har jo ikke set din have, så du skal ikke høre på os men bruge din mavefornemmelse :-). Glæder mig til at se hvad du finder på ellers ser det skønt ud i din have, hvad enten det er hvidt eller lyserødt :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit.Det er jeg også sikker på.Begge mine forslag kan man se fra vores bænk bag udestuen.
      Men vil tænke mig godt om.
      Jeg nyder også rigtig alle de smukke blomster der er lige nu.
      Rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  12. Hej Jette, endnu engang et stort tillykke med fødselsdagen, det lyder til du har haft en dejlig dag og hvor ser din have dejlig ud. Jeg stod under min Alfred tidligt i går morges og duften var så fantastisk :o) men den er ikke så stor som din. Jeg har fået plantet min Queen of Sweden, det tog lige lidt tid for jeg er nød til at rykke rundt for a få plads til de nye roser. Er din i Blomst ?
    Spejl bassinet, det er godt nok flot, jeg er da slet ikke spor misundelig :o) Jeg beundrede meget det Lisbeth i høneballehaven har, det kan man se inde fra hendes Pavillion. Måske så kan du finde inspiration til hvordan du vil have det i din nye eventyrbog :o)
    Talte du ikke om at ville have nogen af de fine sten i havde fået rundt om det ?
    Kram fra Linda

    SvarSlet
  13. Hej Linda.Tak skal du ha.Jeg nyder også minhave lige nu....................selvom der jo hele tiden er noget at lave.
    Min Alfred er allerede ved at drysse.Men heldigvis kommer der jo nye til.
    Min Queen of Sweden er lige på trapperne...................men den står også lidt i skygge noget af dagen.
    Jeg er også rigtig glad for mit spejlbassin som jeg har fået af min veninde.....................nu skal jeg bare finde den helt rigtige plads til det.
    Manden synes at stenene er for store.....................men måske jeg vil lave en lille stenhøj ved stubben med grønne planter.God dag knus Jette

    SvarSlet
  14. Fine gaver du fik - du finder uden tvivl et godt sted til spejlbassinet. Sidste gang, du lavede et nyt bed, var resultatet da i hvert fald en succes. Skønne blomster, du viser, både de hvide og de lyserøde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Jeg tror jeg her fundet den perfekte sted til min spejlbassin.
      Ja !!! det er en skøn tid med både roser og pæoner i blomst.
      Og tak for de pæne ord..............jeg er superglad for mit græsbed.
      God nat herfra.Jette

      Slet
  15. Hej Jette,
    Flot spejlbassin du har fået. Jeg synes det ville se godt ud ved stubben. Din jasmin er overdådig skøn, og dine pæoner er også dejlige. Nu er der knopper i mine sølvsalvier. Er startet på min ferie, og har taget masser af billeder. Håber at kunne lave et indlæg i morgen. Har desværre rigtig mange snegle, som æder af min blomster, så jeg har lige samlet en masse i aften.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Jeg tror også at det bliver ved stubben.....................vil gerne have lidt planter til at spejle sig i bassinet.
      Jasminen er bare skøn.................men 3 uger senere på den i år.
      Spændende med din sølvsalvie........................har plantet min ud i en potte.
      Dejligt at du har ferie nu hvor vejret er blevet så godt.
      Det er bare surt med alle de snegle,Godt jeg ikke har nogle.
      Knus Jette

      Slet
  16. Tillykke med fødselsdagen - sådan godt forsinket. Du havde sikkert en dejlig dag, og du fik i hvert fald nogle gode gave. Spejlbassinet ville jeg også placere hvor jeg kan se det fra en siddeplads, men du viser os sikkert hvordan indretningen bliver når du har besluttet dig.

    Meldug kan skyldes manglende vand - ja, det skulle man ikke tro i denne sommer. Læs mere om meldug her:
    http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/109.html

    Kan desværre ikke hjælpe med rosennavnet. Min Alfred har selvfølgelig mange flere blomster i år end sidste år, da var den jo nyplantet. Jeg viser billeder en af dagene, men den er fantastisk - er virkelig glad for at jeg valgte den til blommetræet.

    Dine lyserøde og hvide blomster er bare så smukke, det er en herlig tid.
    Nå, nu kalder vinduerne - jeg skal male....
    God uge til dig, søde :)

    SvarSlet
  17. Hej Ulla.Tak skal du ha.................bedre sent end aldrig.
    Tror det bliver ved stubben.....................vil lave en lille stenhøj med lidt græs og småplanter.
    Er lige kommet hjem fra Landbrug højskolen på Frederiksberg,for at få lidt inspiration.
    Min Alfred havde flere blomster sidste år...................men skyldes nok det kolde vejr vi har haft.
    Jeg nyder også min have med alle de smukke blomster.
    God arbejdslyst med vinduerne.......................har også en del malerarbejde der venter.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
  18. Kære Jette Først rigtig mange gange tillykke med fødselsdagen. Skønt spejlbassin du der har fået. Jeg stemmer også for placering ved stubben, det vil blive vidunderligt. Jeg har også haft en del meldug. Jeg har fjernet de værst angrebne blade og sprøjtet med denne blandning . 0,5 dl sæbe, 1 tsk natron/ Bikarbonat samt 1 tsk sprit. Det skal blandes godt og sprøjtes på over og underside men ikke når solen står på. Så kommer der blot brandskade. Derudover sørger jeg for at vande godt som Ulla også foreslår. Vandingen skal ske ved rødderne ikke brusebad over bladene. Så risikerer man blot det kommer igen.
    Jeg har haft held med denne fremgangsmåde.
    Helt vidunderlige og romantiske blomster og planter du viser i to skønne skønne farver. Sådan en sølvsalvie den må jeg vist også ud at se på. Ser fantastisk ud i krukker. Hav en dejlig solrig dag. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina.Tusind tak skal du ha.Lige nu ligger mit spejlbassin på græsset ved stubben.Så det bliver nok der den skal blive.Og med lidt græsser en lille hosta og nogle husløg tror jeg det bliver et fint lille sted.
      Tak for rådet mod meldug.Jeg har en lille sprøjteflaske med fl. brun sæbe-sprit og vand...............det tror jeg at jeg vil prøve.
      Jeg nyder også alle min smukke roser og pæoner lige nu.
      Og har to sølvsalvie.....................sådan en må du ha.
      også en dejlig solrig dag til dig knus Jette

      Slet
  19. Dein weißer Garten ist wunderschön. Aber die Blüten in Rosa sehen auch gut aus.
    Gruß, Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Tak for din kommentar.Og jeg er meget glad for hvide blomster.
      Men som du skriver er de rosa blomster også smukke.
      Hilsen Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  20. Hej Jette.
    Så vil jeg ønske dig et forsinket tillykke med din fødselsdag:-)
    Din stub er sød, og jeg sidder og spørger mig selv, hvorfor jeg ikke har plantet noget på mine to store trærødder!?!!!
    Lige nu sidder jeg ude i mine forældres sommerhus, hvor vi har været siden søndag aften. Inden jeg tog herud, stod min uægte jasmin, min Alfred Carriere, som inspireret af dig, også bare hedder "min Alfred", stod med rigtig mange, store knopper, det samme gjorde Constance Spry, men den nåede dog at vise den første blomst, i dagene før vi drog afsted...... ellers har det været småt med roser indtil nu i år.... Therese Bugnet, Rose de Rescht og Louise Odier har blomstret den sidste uges tid, inden vi tog hjemmefra, og Concert sprang ud med den første rose i fredags...... dagen EFTER jeg holdt åben have for rosenselskabet. Det var da lidt provokerende gjort af den, synes du ikke. Og ærgerligt, for jeg tror faktisk ikke der er så mange der kender netop den, så den havde været en af de sjove at vise frem. Men sådan skulle det så ikke være. Men det var jo en god aften alligevel. Dejlige billeder fra din have.
    Jeg synes du skal placere spejlbassinet så du kan sidde og falde i staver imens du sidder og ser på det. Og endnu bedre, hvis du samtidig kan placere det, så du også kan se det inde fra.
    Elsker din mand at slå græs da? Ellers kan du jo hjælpe ham af med en hel masse, lave nogle større, eller flere bede, og så evt. placere spejlbassinet inde i et af dem. Så bliver den da i hvert fald ikke træls at skulle køre omkring.
    Jeg så ved Fru Friis, at du ikke har været ved JAS endnu.... du ved jeg varmt vil anbefale dig at prøve det:-)
    Knus fra det jyske
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene.Tak skal du ha.Jeg er vild med alle mine stubbe......................det er ikke til at grave dem op uden at ødelægge alle bedene......................tror jeg har 6 stk.
      Både Alfred og Constance blomstre helt overdådigt......................og det samme gør min skønne jasmin.Og de dufter alle tre helt fantastisk.
      Det lyder dejligt med en lille ferie sommerhus........................og sikket et vejr.
      Det er svært at planlægge en åben have hvor det hele blomstre.Det sker ikke engang hos CD.
      Desværre vender vores hus den "forkerte" vej.Men kan se det fra vores bænk for enden af vores udestue.
      Jeg tror lige at vi skal holde en pause med nye bede i græsset..........................vi kan begge godt lide at vi har noget græs.Synes det giver ro i haven.
      Kommer ikke lige over Fyn ,og har også 22 roser.........................skal jo også have plads til dem.
      Rigtig god solskinsdag knus Jette

      Slet
  21. Tillykke med fødselsdagen i onsdag og herligt, at du har fået dine største fødselsdagsgaveønsker opfyldt. Ja, det må være svært at få taget beslutningen om, hvor bassinet skal placeres - håber du finder den helt rigtige placering til det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Tak skal du ha.Det er bare skønt med gode havegaver.
      Jeg tror jeg har fundet den bedste løsning til mit spejlbassin.................skal nok vise det når anlægget er færdigt.
      Rigtig god solskinsdag knus Jette

      Slet
  22. Forsinket til lykke med fødselsdagen. Dejlige gaver du har fået.
    Og hvor er det flot, som du viser billederne farveafstemt. Lutter flotte billeder.

    SvarSlet
  23. Hej Ulla.Dejligt at høre fra dig.Og tak for din hilsen.
    Hvide og rosa blomster er bare så smukke........................så ikke svært at vise gode billeder.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
  24. Kære Jette.
    Tak for dine meget dejlige billeder. Din jasmin er skøn, man kan næsten dufte den. Det er et par dejlige gaver du fik til din fødselsdag, jeg er sikker på, at du får spejlbassinet placeret et godt sted.
    Den hvide rose du ikke har navn på, kunne det være en Claus Dalby rose? Den ligner de to vi har. CD døbte den for 3 år siden på Rosenfestivalen i Bogense. Men din er måske ældre? Det er en sund og stærk rose med en vidunderlig duft. Jeg elsker hvide blomster, men dine lyserøde er også smukke.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Ja !!! selv tak.Du kan tro at jeg også nyder min skønne jasmin.
      Bassinet står forskellige steder i græsset så jeg kan finde den perfekte plads til det.
      Jeg ved at det ikke re en CD rose...........................for den har jeg i mit Høneballebed.
      Min er fra sidste år.Både de hvide og rosa blomster er også lige mig.
      Dine nerie står fint og vokser stille og roligt i min udestue.
      Rigtig god weekend Knus Jette

      Slet
  25. Hejsa. Jeg er lidt misundelig på dit spejlbasin. Må jeg få at vide hvor det er købt og hvad det koster? ☺ mvh Dinah Balleby.

    SvarSlet
  26. Kære Jette
    Jeg har længe været på udkig efter "badebassin" til min vens Havørne, jeg skal bruge 4 stk. et til hver, kan du lede mig i retning af producenten af dit, da det ser tilpas lavvandet ud, så der ofte kan skiftes vand, efter at fuglene har været i bad. det ville være skønt med råd og vejledning.
    venligst marthin@email.dk

    SvarSlet