søndag den 12. juli 2015

Spejlbassin-hosta-roser og blomster !!!

I går var vi en tur på Bakken for at se Korsbæk.
Flotte huse der er blevet opført.................og rigtig mange mennesker i det gode vejr.Viser indlægget om nogle dage.

Her i haven har vi haft travlt med at rydde op efter den voldsomme blæst.
Men har også fået gravet mit spejlbassin ned og lavet et lille stenbed.
Mangler desværre flere store sten................men så må vi skifte ud når vi finder nogle

Den lille stub har også set bedre tider..........så vi har omkranset den med nogle sten.



Lidt af de dahlia der blomstre lige nu.!!!

















Roserne tog stor skade af vinden..............og flere er rådnet bort.
Jeg begræder mest min smukke Constance Spry,som jo ikke er remonterende.



Til gengæld står alle mine hosta rigtig godt...........de har aldrig været større.

        Er den ikke smuk min store hængepetunia,men skal vandes meget !!!

                                              Gertrud Jekyll !!!

 
 
En af de sidste roser i min Constance Spry.



Og endnu en ny rose,nemlig den smukke Ghita.

Min nye Penny Lane der allerede er begyndt at klatre.

Nu følger en række hosta uden navne.











Jeg er meget glad for min salvie som jeg har i tre farver.




  Min 10 kr.klematis som jeg ikke har navnet på.
Og den næste er Facination.
 


 Min smukke kobberguldsmed fra London.

 Jeg vil slet ikke undvære lodden løvefod med den smukke farve den har.

Min første hortensia der blomstre i år.
 
 Mit lille bed ved spejlbassinet.........som snart bliver større i siderne.
Men skal lige have samlet nogle store sten.

Har valgt at ikke sætte for små planter i bedet.
For det står i direkte sol hele dagen.


 
 
Det var hvad jeg havde valgt at bringe i dag.
Håber i har haft en dejlig dag i jeres haver.

                                      


42 kommentarer:

  1. øj, det bliver sørme flot der ved dit spejlbassin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Tak skal du ha..................der skal lige nogle justeringer til før jeg er tilfreds.
      God aften Knus Jette

      Slet
  2. Dejligt at se nogle hosta der ikke er ædt af sneglene. Her gnasker dig sig igennem vores hosta, så der kun er nogle sølle, hullede blade tilbage. Jeg er lidt træt af dræbersnegle! Og sikke en flot petunia du har :-)
    God aften til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Ja !!! heldigvis har jeg ikke nogle snegle her hos mig.
      Det er bare træls med alle jer der har SÅ mange snegle.
      Jeg køber sådan en stor hængeplante hvert år til hjørnet af vores udestue.
      Også en rigtig god aften til dig knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette,
    Det var da ærgerligt med dine roser der ikke kunne klare blæsten. men dine roser kan da ikke rådne bort?
    Det ser godt ud med dit nye bed og spejlbassinet. Dine hosta er jo altid flotte, især uden sneglebid. Den petunia er bare flot. Vi kom hjem fra Rom fredag aften. Det var en dejlig tur og meget varm.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Både mine CD roser og den lilla jeg købte hos dig er helt brune....................og d jeg tog ft i en af de hvide roser stod jeg med den i hånden.'
      Ja !!! det er OK...................men ville godt have nogle store sten.Synes bedet godt måtte være lidt større.
      Alle mine mange hosta står bare så flot..................og uden bid sneglebid.
      Prøvede at ringe fredag formiddag.Kunne ikke lige huske hvornår i kom hjem.
      Ringer i morgen.Knus Jette

      Slet
  4. Kære Jette.
    Det ser da rigtig godt ud med spejlbassinet, og jeg kan sagtens forstille mig hvordan det kommer til at se ud når de sten også kommer. Jeg regner med at du kommer med flere billeder af det projekt.
    De andre billeder du viser er dejlige og sikken frodighed de udstråler.
    Det er kedeligt når noget man rigtig meget holder af må forsvinde af forskellige årsager. Planter som man har haft igennem flere år, har man ofte en historie på og mange gange følger man dens vækst fra foråret og sommeren over. Så det er rigtig kedeligt med din rose. Men når der er noget der forsvinder åbner det også for noget nyt eller en ny rose af den samme slags.
    Fortsat god aften
    kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten.Tak skal du ha.Jeg skal nok vise bedet når jeg får fat i nogle store sten.
      Lige nu er bedene frodige selv om jeg allerede har klippet mange storkenæb ned.
      Jeg ved jo at min rose kommer igen til næste år..................så nu må jeg jo bare nyde alle de andre jeg har.
      Også en rigtig god aften til dig knus Jette

      Slet
  5. Constance Spry er heldigvis flot, mens den blomstrer, så gør det ikke slet så meget, at den ikke remonterer. Salvie holder jeg også meget af. Mon ikke det er hostaernes højsæson lige nu, hvor bladene stadigvæk er friske at se på.Du viser vel bedet igen, når du har fået fat på nogle større sten. Så bliver bassinet vel helt integreret i bedet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Jeg har da også nydt de smukke blomster.Især min hvide salvie er rigtig flot i år.
      Jeg har jo rigtig mange hosta i min have.................men det er rigtig at lige nu er de fine og friske.
      Jeg havde måske tænkt mig at jeg ville lave en tange ud fra siden....................men har ikke helt bestemt mig endnu.
      God aften Jette

      Slet
  6. Hei Jette

    Flott nytt bed du har laget! Speilbasseng gjør seg godt sammen med hosta, og du har mange fine av de.

    God aften i syd :)

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Tak skal du ha.Og ja jeg har rigtig mange forskellige hosta.
      De passer bare ind i næsten alle bede
      God aften knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette, hvor er det smukt at se dit spejlbassin og din skønne, skønne have, som den ser ud lige nu. Min hortensia er også sprunget ud nu og glæder os, når vi sidder på terrassen, og mine mamelukærmer sprang ud i eftermiddag.
    Ha' en dejlig søndag aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Tak skal du ha.Min hortensia har stået i den flade krukke i rigtig mange år..................utroligt at den kommer så fint hvert år.Min malukærme er også begyndt at blomstre.Den er rosa.
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  8. Jamen Jette sikken DI kan det der med vand, gode farver du har sat sammen. Jo vi quinder ka skam....god aften til dig.....og Korsbæk har jeg til gode...kh. Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe.Jeg ville holde farverne i de grå/lilla farver.
      Og jeg skal nok vise billeder fra Korsbæk i løbet af ugen.
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette,
    Hvor viser du skønne billeder fra din have. Det ser smukt ud. Dine Hostaer er utrolig fine - har du ingen snegle?
    Salvia er skønne. Den hvide må jeg se efter. Jeg har de to andre. Roserne tog skade men vi må nyde det der er. Du har jo stadig mange skønheder endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Anne.Tak skal du ha.Jeg er også meget glad for alle mine hosta....................og jeg har ingen snegle.Min hvide salvie er også ekstra flot i år.............dejlig plante.
      Ja !!! heldigvis har jeg jo stadig mange nye roser jeg kan nyde.
      Godnat herfra.Knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette, ja det er noget rigtigt skidt med den storm og regn. Jeg er begyndt at klippe ned i dag :o/ det gør noget ondt i en.
    Spejlbassinget er flot der hvor i har fået lagt det og man kan sagtens danne sig et billede af hvordan det kommer til at se ud med sten omkring.
    Min Penny Lane er omkring 170 allerede, det er da en rose der vil frem og den blomstre så flot.
    Jeg er da også vild med din guldsmed i kobber, hvor er den flot.
    Kram Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Jeg har efterhånden fået klippet alle de visne roser ned..................men heldigvis har jeg jo nogle nye der er godt på vej.
      Jeg glæder mig meget til at se hvor meget min Penny Lane vil vokse her det første år.Hvor gammel er din?
      Min lille guldsmed er jeg også rigtig glad for.........................må snart til London igen.
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  11. Kære Jette Nøj for nogle flotte hostas, er bare vild med den lange gang af de mørke. Så flot! Alt ser vidunderlig frodigt ud, roserne ser store og kraftige ud. Det bliver godt med dit spejlbassin, kan se hosteanfald allerede glæder sig til at spejle sig ;-).
    Jeg var på Bakken i onsdags og så Korsbækbyen, meget fint lavet. Men det var ikke til at komme til for folk. Tit krydser vores veje dog uden, at vi mødes. Men mon ikke det lykkedes at mødes IRL en dag? Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.Ja !!! jeg er også meget glad for alle mine dejlige hosta.Den lange gang står på nordsiden af huset hvor der ikke kommer meget sol.
      Der var også alt for mange mennesker efter min smag da vi var der.Men flot lavet .....det var det.
      Det kunne være rigtig hyggeligt at mødes...........................og muligheden er der hvis du kommer til det store plantemarked i Lyngby søndag d.27/9 Der plejer vi at mødes os på bloggen.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
    2. Kære Jette Tak for reminder, jeg vil huske 27/9 og se om jeg ikke kan komme. Er det samme sted som i foråret? Kh Tina

      Slet
    3. Hej Tina.Det kunne være så hyggeligt at ses i Lyngby......................og det er det samme sted .
      Man parkerer på græsset lige ved siden af markedet.
      Rigtig god weekend knus Jette

      Slet
    4. Hej Tina.Det var så lidt...................håber vi ses knus Jette

      Slet
  12. Hej Jette!
    Den clematis uden navn har jeg også, det var en af de første jeg plantede, så jeg gemte ikke sedlen. Facination lever virkelig op til sit navn, jeg fascineres i alle tilfælde over den skønhed. Imponerende petunia, jeg har købt mine første nogensinde, efter Tinas anbefaling, og har slet ikke fortrudt;-) Flotte hosta du viser, og du er god til at bruge dem, her er jeg først i lærerprocessen, men de har også det minus her at sneglene æder dem. Dit spejlbassin bliver også rigtig flot, med de grålige og blålige toner der er ved det, passer godt til det svale vand!
    Ha en rigtig dejlig dag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Det gør jo heller ikke så meget med navnet..............bare vi er glade for vores planter.
      De sidste dages vejr har tæret lidt på min flotte petunia..................lidt surt.
      Jeg har en del forskellige hosta,og bruger dem meget i bedene.Men de er også rigtig gode i krukker.De bliver meget flotte og store.Det var måske noget for dig pga. af sneglene.
      Jeg er ikke helt tilfreds med mit bed ved spejlbassinet.................men mangler jo lige nogle egnede sten.
      Men farveholdingen er lige som jeg gerne vil have den.Også en rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  13. Jeg gætter på at din clematis hedder Julia Correvon, den ligner min.
    Det ser fint ud ved dit spejlbassin, hostaer har du også mange af, dem kan man ikke undvære.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Tak for navnet...................jeg vil prøve at Google det.
      Der skal lige flyttes nogle sten.................og håber jeg kan skaffe lidt store marksten.
      Er da lidt misundelig på alle jeres dejlige sten som i kan hente ved vandet.
      Ja!!! du ved at jeg er meget glad for hosta.
      God aften knus Jette

      Slet
  14. Kære Jette.
    Tak for endnu en omgang med dejlige billeder fra din skønne have. Ja, vores Geoff Hamilton rose kunne heller ikke tåle regnen. Blomsterne er også helt rådne. Det gik også lidt ud over vores clematis, som vi ikke havde fået bundet ordentligt op. Du kan tro, at sneglene kan finde op i krukkerne, hvis der er noget de er interesseret i. De har været rigtig hårde ved mine hvide Lunaria, men de er nu bragt i sikkerhed ligesom lupinerne.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Tusind tak for dine søde ord.Ja !!! alle vores dejlige roser kan bestemt ikke lide hverken regn eller blæst.
      Jeg har også både bundet op og klippet rigtig mange roser af..................lidt ØV.
      Jeg føler rigtig meget med alle jer der er plaget af alle de snegle
      Har du også hosta i krukker.Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  15. Det er virkelig blevet fint ved dit nye spejlbassin og sikke mange smukke roser, jeg fik da lige et nyt behov der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeannett.Tak skal du ha.Og dejlige roser kan man aldrig få for mange af.Men pladsen kan det jo godt knibe med i en villahave på 840 m2.
      Men hvor er det dejligt at vi kan inspirere hinanden.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  16. Du har stadig mange flotte roser, selvom stormen har været hård ved dem. Hostaer kan man ikke få for mange af. Dejligt spejlbassin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Ja !!! og der er flere på vej....................købte jo 4 nye da vores planteskole lukkede .
      Og jeg har lige været ude og nyde den lange række hosta på nordsiden af huset.
      Når jeg først får samlet lidt flere store sten og udvidet bedet.så tror jeg også at jeg bliver rigtig glad for mit bassin.
      Rigtig god dag Knus Jette

      Slet
  17. Som mange andre har sagt er dine hostaer så flotte - jeg er dybt imponeret over at du kan undgå snegle:-) Den jeg fik af dig er også stadig flot, men den står også i en krukke - jeg var dog lidt betænkelig da det blæste for da så den noget forblæst ud;-)
    jamen du må igang med at samle flere sten og udvide bedet indtil du er tilfreds - bassinet er flot, som det står der med et helt sort spejl.

    SvarSlet
  18. Hej Lisbeth.Du kan tro at jeg også er lykkelige over at jeg ingen snegle har.
    Dejligt at høre at min hosta klarer sig flot i en krukke.
    Vi må køre en tur ud på landet for at se om jeg kan redde mig nogle store sten.
    Bassinet er jo ikke så stort som dit........................men er jo glad for mit lille.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
  19. Kære Jette, det ser jo trods alt dejligt ud alt sammen, men vinden og regnen er hård ved roserne, vi må nyde dem så godt vi kan efter forholdene. Mange dejlige hostaer du har, har selv investeret i en del forskellige i år og glæder mig til at de bliver lidt større. Dejligt med dit spejlbassin, det bliver du så glad for :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit.Tak skal du ha.Jeg har brugt den sidste uge på at klippe ned................både roser og storkenæb.Og en del af mine stor stedsegrønne buske.
      Jeg er meget glad for hosta både i bedene og også i krukker og har jo også rigtig mange.
      Mit spejlbassin er jeg også glad for....................men det lille bed skal lige rette lidt på n¨r jeg får nogle flere store sten.
      Rigtig god weekend til dig knus Jette

      Slet
  20. Hej Jette. Ja, blæsten er også gået hårdt ud over min James Galway rose. Det blev jeg rigtig ked af! Det bliver meget flot med dit spejlbassin - det er det allerede! Sikke meget du får lavet, det er imponerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte. Ja !!!det er lidt surt for alle vores dejlige roser.
      Jeg er også rigtig glad for mit lille spejlbassin.....................nu skal bedet bare reguleres lidt.
      Lige nu synes jeg at jeg bruger al tiden i haven til at holde ved lige og klippe stauder-roser og buske ned..................men det skal jo gøres.Rigtig god weekend knus Jette

      Slet