søndag den 28. september 2014

Nyt bed...........og plantemarked !!!

Så er vi i fuld gang med vores nye bed..............og trædestien med granit fliserne er lagt.
Det er hårdt for manden med alt det græstørv der skal graves væk.
En del rødder fra vores store kirsebærtræ er dukket op..............og der skal også noget god
jord i beddet.
I halv cirklen skal der stå vores nye æbletræ..........en stor græs og min Constance Spry
i et rosenstativ.Og div. stauder i bunden...............måske også en stor sten.
Kan næsten ikke vente med at få det færdigt..............er sikker på at det bliver rigtig godt.

Men har jo også lige været på plantemarked i Lyngby i formiddag.
Der var ikke mange bloggere der mødte op:Men Anne Mette fra Cuginak havde både lidt
at drikke og en siddeplads...........så 1000 tak for det.
Købte kun lidt til det nye bed............kan snart ikke presse mere ind.i de andre bede.

Viser også lidt af det der stadig blomstre her på mit lille gods.

Her har vi prøvelagt granit fliserne.
Trædestien går fra vores store terrasse og tværs over græsset til den lille sti ved drivhuset.

Her er manden startet med at grave græstørv af..............et hårdt arbejde.

Og så bliver der gravet gamle rødder op.

Der er blevet kørt tre gange på genbrug med de tunge tørv.
Bedet er ca. 3,85 m.langt og 2 m.dybt.Håber det er stort nok.


Har gået og ventet på at mine smukke drejeblomster viste sig.

Og de fine små Brunella har jeg fået af min søster Gitte...............det er anden gang de blomstre.

Mine smukke dahlia er bare fantastiske..............har blomstret i fem måneder.

Nu er der ved at komme gang i mine asters..........de står i lidt sten ved drivhuset,så de bliver ikke så høje.

Er det ikke smukke frøstande fra min  klematis ?

Flere af mine hortensia har fået nye blomster her den sidste måned.

Er bare helt vild med de smukke hyldebær på min Black Lace.
Er spændt på at se hvordan det runde bed under vores gamle æbletræ bliver til foråret.
Der står hosta og lammeøre i bedet.............og har sat lilla krokus og rosa Angelique tulipaner.

Jer er bare SÅ glad for mine Rose Clair................det er tredie gang den blomstre.

Og mine japanske star har jeg flere steder i haven...............har delt dem flere gange.





Kunne ikke stå for den lille bjergfyr...............vil forme den lidt bonsai agtigt.

Jeg har to japanske pil i haven...........og er vild med dem.

Den eneste blomst på min sølvlys................har stået lidt for tørt i sommer.

Til gengæld blomstre mine skønne Alfred roser stadig.

Mit dejlige paradisæbletræ kan jeg nyde inde fra stuen

Og på den anden side af huset kan jeg nyde den fine asters.

Mine nye indkøb fra Lyngby......en græs...........en mørk blå iris
en storkenæb.......en mørk alunrod........en rosa trekantsblomst
en hvid jakobsstige........en lille engnillikerod............og en lys lilla lilje.

Og til sidst en dejlig collage fra plantemarkedet i Lyngby.
Øverst Lisbeth fra Countryliv..........og nederst Signe.........der var SÅ stolt af sin nye røde bil.
Og Anne Mette fra Cuginak der servicerede os............og 1000 tak for det!!!
Et enkelt oversigts billede fra markedet blev det også til.

Det var lidt fra en dejlig søndag her på slutningen
af september måned.!!!

44 kommentarer:

  1. Du må huske at rose din dygtige mand, som kæmper både med rødder og græstørv, så du kan skabe det perfekte bed. Sikken afholdenhed du udviste på plantemarkedet. At dømme efter billederne mangler du heller ikke noget; men alligevel kan man jo falde i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Har lige rost ham..............men han er træt.
      Der var rigtig mange græsser på plantemarkedet..............men har fået en flot en af min genbo.
      Har jo også lige været i Horsens hos Gitte.................og der fik jeg også købt ind.
      Nu må vi se hvad der skal stå at stauder i bunden af bedet.............så det kan da godt være at der skal købes lidt mere ind.
      God aften Jette

      Slet
  2. Kære Jette
    Du har så mange fine ting i din have- de gule paradisæbler er skønne.
    Jeg har også købt den mørke hyld, men den er meget lille....
    Din sti begynder at tage form, spændende..

    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Jeg er også meget glad for mit paradisæbletræ.................men må holde det nede.
      Min Black Lace er også kun et år gammel.................men er vokset godt til............og
      de smukke bær er jeg bare SÅ glad for.
      Glæder mig til det hele står færdigt
      God aften Knus Jette

      Slet
  3. Det er solidt havearbejde at grave græstørv af, sikken din mand knokler. Men det skal nok blive flot med de nye trædesten.
    Har dine Dahlia virkelig blomstret i 5 måneder?
    Den mørke hyld er så smuk, den ønsker jeg mig også i haven. Hyggeligt med det lille blogtræf :)
    knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Bobo nåede også kun at grave halvdelen af bedet i dag.................for ryggen sagde stop.
      Men de har lovet ok vejr i næste uge.............så vi når det nok.
      Alle mine dahlia forspirede jo i drivhuset....................og det sætter dem hurtigt i gang.
      Jeg er også SÅ glad for min mørke hyld................den er bare smuk sammen med mine rosa og hvide blomster.Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  4. Hej Jette, du har en skøn have - dejligt at din mand tager tørnen med at grave ud til det nye bed! Jo, det er utroligt smukke frøstande på din klematis. Spændende også at se hvad du købte på plantemarkedet i dag. Ha' en god søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Ja !!! det er jeg også rigtig glad for..............for det er hårdt arbejde.
      Det var godt nok ikke det store jeg fik med hjem..................men har også rigeligt med planter jeg kan bruge til det nye bed.
      Også en rigtig god aften til dig knus Jette

      Slet
  5. Hej Jette,
    Det ser godt ud med det nye bed. Glæder mig til at se det plantet til. Fine indkøb. Har selv været på plantemarked i dag og købt lidt forskelligt. Har bl.a. også købt en rosa trekantsblomst og også en lilla. Købte også en gul solhat, matrem, en gul lilje, og andre ting. Er begyndt at lægge alle mine løg, men har stadig mange der skal lægges.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja !!! det går fremad med det nye bed.Jeg glæder mig også rigtig meget til at plante det til.
      Sjovt at du også har købt en rosa trekantsblomst.Hvordan går det med dit nye bed?
      Skal alle dine nye planter sættes i bedet.
      Jeg mangler også at lægge rigtig mange løg.................men de har jo lovet godt vejr i næste uge.
      Knus Jette

      Slet
  6. Det var så hyggeligt, jeg fik 'kun' købt 4 nye planter, jeg endte med at købe en rhodo ved ham vi stod ved siden af. Det ser dejligt ud med dit nye bed, spændende når I får det plantet til. Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette.Ja !!! det var dejligt at hilse på dig igen og få en lille snak planter var ikke meget.............men jeg fik heller ikke købt så meget denne gang.
      Manden havde knoklet medens jeg var væk......................men mangler stadig en del.
      Det er hårdt arbejde...............så han skal passe på ryggen.
      Jeg glæder mig helt vildt til at plante mit nye bed til.
      God aften og tak for god behandling og min fine blomst.Knus Jette.

      Slet
  7. Hej Jette
    Haløjsa ...det er jo din mand der graver græstørv hos jer..sikken en hjælp det må være :-) sådan en mand han er noget særligt. Her hos mig er der kun mig til at grave..:-)
    Det lyder som en god arbejdsfordeling at det å er dig der planter til og køber alle planterne hjem. :-)
    Jeg har lagt et link til dig inde på min kommentar til dig på min blok, så kan du jo se om du kan bruge det.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Ja !!! jeg har desværre ikke ryg til at grave.Så dejligt at manden er sej...............selvom han ikke er så stor.
      Blomsternavne går han ikke op i..............så det er en god fordeling.
      Vil straks gå ind og se dit link.
      God aften Knus Jette

      Slet
  8. Ja, det er bare hårdt at grave nye bede ud - heldigvis har vores unge mand på 14 år fået gode armmuskler, så hos mig bliver han hyret til det arbejde. Hvor har du stadig mange dejlige stauder og buske i blomst - hos mig ser det lidt mat ud i bedene.
    Kh Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit.Dejligt at høre fra dig.Og ja det er rigtig hårdt arbejde at fjerne græsset og grave jorden igennem.
      Dejligt at sønnen kan hjælpe til.
      Jeg nyder også alt hvad der blomstre lige nu...............for det varer nok ikke så længe endnu.
      Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette,

    Glemte at fortælle dig at jeg har købt en kærmindesøster Jack Frost til dig. Kun 10 kr.

    KnusGitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Igen.Det lyder da rigtig godt..............og god pris.
      Så den på plantemarkedet..............men de skulle have 65 kr.og det synes jeg var for dyrt.
      Er du interesseret i en flot græs................min genbo vil af med en hel række.
      De er ca. 1,75m Knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette
    Ja det var ikke det store fremmøde af bloggere, skøn Anne Mette havde gjort sit til at samle jer. Fine ting du fik købt, det skal nok blive godt i dit nye bed. Det er ikke sjovt for mændene at være gift med havenørder som os, det er hårdt at grave nye bede, men mon ikke du husker at give ham livretter :)
    Flot som din Alfred blomstrer.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Nej der var ikke mange bloggere denne gang...................der plejer da godt nok at være mange flere.
      Jeg sidder faktisk og bøvler lidt med hvad der skal i bedet.
      Manden har heldigvis skøret bedet halvt over..................og så fortsætter han i morgen.
      Den Alfred er bare en sej rose.....................dejligt!!
      God aften Knus Jette

      Slet
  11. Hold da op hvor er det spændende med det nye bed.. jeg elsker den slags. Et helt blankt "lærred" og masser af plads at boltre sig på. Trædestene er også fine.. det bliver rigtig godt.
    Glæder mig til at følge med.
    Havehisner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan.Ja !!! det synes jeg også.................kan næsten ikke vente til det er færdigt.
      Har siddet og lavet en tegning over bedet.Vil jo gerne plante de rigtige ting i bedet.
      Er lidt i tvivl om hvilken farver jeg skal holde mig til...............men rosen er jo rosa SÅ?
      Jeg er rigtig glad for vores trædesti...............den deler græsplænen op.
      Og så kan der jo altid komme flere bede til.
      God aften Knus Jette

      Slet
  12. Det bliver spændende med det nye bed, for det er altid så spændende at lave nyt :-)

    Fin arbejdsfordeling - din mand fjerner græstørv - du tager til plantemarked og hilser på en masse søde havebloggere (det var bare lidt drilleri) ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Vivi.Jeg elsker at lave nye bede.................er ikke helt sikker på manden er enig med mig.
      Han går slet ikke op i planternes navne...................men synes altid at det bliver flot det jeg finder på................og det er da ikke så tosset.
      Godaften Jette

      Slet
  13. Hej Jette, stakkels mand ;-), men han får jo også glæde af det :-). Dejlige mange ting fra din have og så kan jeg jo godt lide at du har plantet omkring dit træ, det har vi gjort ved en del af vores træer og det har vi ikke fortrudt, det kommer til at se mere frodig ud. Det nye bed I er igang med ser spændende ud, trædefliserne inviter til gennemgang og oplevelse, fint. Glæder mig til at se det færdige resultat :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit.Jeg tror han synes det holder ham lidt i gang.Da vi besøgte Fru Pedersens have i maj blev min mand meget begejstret for alle hendes gamle træer med enten hosta eller storkenæb under.
      Så nu må vi se hvordan det kommer til at se ud til næste år.
      Jeg glæder mig også rigtig meget til bedet står færdigt................og dejligt at du vil følge det.
      God aften Knus Jette

      Slet
  14. Hej Jette. Hold da op!! Hvor har du altså bare talent for at sætte planter sammen. Jeg glæder mig meget til at se det nye bed beplantet. Du er heldig, at du har en mand, der vil grave! Trædestenene er en rigtig god løsning og jeg tror det må binde din have sammen?

    SvarSlet
  15. Hej Birgitte.Tusind tak for dine søde ord............dem er jeg rigtig glad for.
    Kan næsten heller ikke vente med at se bedet når det er plantet til.
    Jeg kunne slet ikke klare haven uden hans hjælp..............at grave er meget hårdt for ryggen.
    Ja !! nu ligger trædestenene der..................og hvem ved............måske kommer der endnu et bed.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  16. Hej Jette
    Næ tænk engang.... købte du en ny græs på plantemarkedet.... det kunne jeg ikke da slet ikke forudse ;)
    Vi burde næsten indføre en årlig mærkedag, hvor havenørders mænd bliver hyldet, for al den jord og andet tungt de slæber væk, for at indfri vores drømme ;)
    Det bliver super flot med det nye bed, jeg glæder mig til at se det hele gro frem ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.Ja !!! jeg er jo også med på det sidste nye trend.............der var rigtig meget græs på plantemarkedet.Nu er udfordringen at få bedet til at se godt og harmonisk ud.
      Jeg tror heller ikke vi kunne klare os uden vores stærke mænd...............så vi må forkæle dem indimellem.
      Jeg skal ud og købe et stativ til min rose.................og er ligeså spændt som dig på at se bedet gro .
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  17. Kære Jette.
    Du er så god til at sætte planter sammen, så jeg er sikker på at det bliver rigtig flot. Det er altid en god idé at tegne bedet, så er det nemmere at flytte rundt på det. Det ser rigtig godt ud med trædestenene og din hyld er meget smuk. Jeg er også vild med din Drejeblomst og Brunella. Skønne farver.
    Dine kogler er meget fine, har du selv støbt dem?
    Jeg har delt mine lupinfrø med Tante Grøn, håber det er i orden. Jeg har sået halvdelen nu og gemmer resten til foråret. Har læst at de måske får en anden farve, pga bierne. Spændende.
    Vi er næsten færdige med at lægge løg i krukker og mangler kun nogle Allium der skal i jorden. Det bliver så fint til foråret. Glæder mig allerede.
    Mange hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Tak for de søde ord..................har tegnet en plan...............men synes det er svært
      Det er nogle fantastiske smukke bør min hyld har fået.
      Jeg troede slet ikke at min drejeblomst ville blomstre................men heldigvis kom den,
      Nej !!! de to fine kogler har jeg fået af min søster Gitte.
      Det er kun dejligt at du deler mine frø med Tante Grøn...............håber i får succes med dem.
      Dejligt at i har fået lagt de fleste af jeres løg.................jeg mangler stadig at lægge de fleste.
      Men man kan jo ikke nå det hele.............og der er jo tid nok endnu.
      Rigtig god dag til dig Hilsen Jette

      Slet
  18. Hei Jette!

    Så mye fint du viser her! Jeg gleder meg til å se ditt nye bed til neste år når alt har blitt plantet. Flotte granittsteiner du bruker til å gå på. Det er smart å legge ut steinene før en begynner å grave, for det er mye arbeide. Godt at du får hjelp av din mann til det tunge arbeidet!

    Jeg har den samme svarthyll her som er full av vakre bær i år pga. at den siste milde vinter. De pleier å fryse mye ned her og da vil de ikke blomstre. Men i år har den vært helt fantastisk.

    Ønsker deg en ny fin uke!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Du kan tro at jeg også glæder mig til at se mit nye bed til næste år hvor alting blomstre.
      Jeg kunne slet ikke klare det hårde arbejde uden min mand................han er meget flittig.
      Den mørke hyld står bare SÅ smukt med de fine mørke bær................og de smukke rosa blomster om foråret.
      Også en rigtig dejlig uge til dig Knus Jette

      Slet
  19. Hej Jette!
    Hvor er det spændende at følge dit beds tilblivelse, og skønt med sådan en mand der vil grave:-) Og kan godt forstå du er vild med dine japanske pil, den er super, også i faconen. Og dit paradisæbletræ, uhmmm, ved lige hvor jeg skal sætte sådan et. Og det er måske en af de døre du malede grå jeg kan ane ved indgangen?her har jeg fået malet mit indgangsparti gråt, og syntes selv det ser godt ud
    Ha en rigtig god dag
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Ja !!! jeg er også selv vild med mit nye bed.....................og kunne slet ikke undvære min mand til det hårde arbejde.Mine to japanske pil er jeg rigtig glad for...........og e har bare vokset i år.
      Det er min hoveddør du kan se..............og som helt nymalet.
      Du må da vise dit nymalede indgangsparti.
      Også en rigtig god dag til dig Knus Jette

      Slet
  20. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  21. Hej Jette, Det ser da rigtig spændende ud med det bed! - Den Japanske pil har også være i mine overvejelser men jeg gik dog væk fra den igen.Angående den Sølvlys så købte jeg en i sidste uge og jeg glæder mig virkelig til den. Godt at vide den ikke må stå for tørt! - Jeg skal nok rydde min kalender og komme til forårs marked til næste år :-D
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gro.Jeg er superglad for mit nye bed..................skal lige lægge en masse forårsløg.
      Jeg er sikker på at den japanske pil ville passe perfekt ind i din have.............den fylder jo ikke så meget.
      Sølvlys er bare så smuk..............måske skal min flyttes.
      Godt at du kommer til plantemarkedet til foråret..............du var savnet.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  22. Jeg er så spændt på dit nye bed - det ser lovende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Ja !! jeg er jo lige blevet færdig med at plante det til..................mangler kun at lægge en masse forårsløg.Synes det er blevet rigtig godt............men der skal måske lidt justeringer til foråret.
      Viser det på søndag.God dag Knus Jette

      Slet
  23. Hej Jette, ja tungt arbejde for din mand....men kør endelig ikke græstørv på genbrugen, læg dem i en bunke i haven, og lad dem formulde, det er fin jord at toppe på med senere, især iblandet lidt kompost der ellers ville være for stærk.
    Og så sparer I også turen, (jeg kender jo alt til den proces....) Der er altid en lykke når et nyt bed indvies.

    SvarSlet
  24. Hej Henrik.Tungt arbejde er det helt sikkert.....................men nu er vi jo færdige med bedet.
    Og vi har også gemt en god portion græstøv nede i baghaven.Men tak for rådet.
    Men heldigvis har vi genbrugsstationen lige rundt om hjørnet.
    Vi blev heldigvis færdig med at plante vores nye bed til i forgårs hvor vejret var helt fantastisk.
    God dag til dig Jette


    Men heldigvis har vi genbrugsstationen lige om hjørnet.

    SvarSlet