søndag den 12. maj 2013

Maj måneds blomster!

Nu blomstre alle de dejlige træer og blomster som vi har ventet på med længsel.
Magnolie-japansk kirsebær-moreltræet og rosenmandeltræet.
Det er bare et festfyrværkeri af farver og dufte.......skønt.

Mit skønne rosenmandeltræ som står i et lille trekantet bed ved drivhuset.
Man kan ane vores vin i drivhuset .
Nu blomstre min Susan........hun er da bare skøn!
Desværre er det så kort tid hun blomstre-
men så gælder det bare om at nyde det så længe det varer.
Købte en lille Azalea for 20 kr. i vores lokale Rema.
De sidste to dage er min japanske kirsebær sprunget ud.
Et skønt syn.
I efteråret købte jeg en lille løjtnanshjerte i rosa farvet.
Og den er bare vokset -og har fået de fineste små blomster.
Vortemælken har jeg haft rigtig længe,
og  den kommer trofast hvert år.
Har en del almindelige bregner,som bare er så fine .
Men har købt et par stedsegrønne som jeg lige skal finde en plads til.
Som mange af jer ved,så har jeg rigtig mange hosta.
Og de skyder med en utrolig kraft i disse dage.
En jakobsstige-Stairways to Heaven.
Den købte jeg på plantemarkedet i Lyngby i efteråret.
Nu blomstre mine hvide anemoner for alvor under min jasminbusk.
Og jeg nyder dem hver gang jeg går ud af min dør.
Skønne hvide narcisser-Thalia.
I bærhaven er der også gang i den.
Her er det mine jordbær-rabarber der skyder med fuld fat .
Glæder mig til at lave årets første rødgrød.
Mit Høneballebed.
Jeg tror desværre ikke at min parykbusk har klaret flytningen og den kolde vinter.
Men jeg lader den stå i sommer,og har plantet to clematis der skal kravle op af stammerne.

Vil da lige slutte af med vise Hr.Strit
Fætter til den jeg gav Bente.


Rigtig god mors dag!!


50 kommentarer:

  1. Skønne billeder af alle dine smukke blomster :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Tak for dine søde ord.Maj måned er bare en rigtig dejlig måned,hvor alting blomstre og hvor man rigtig kan nyde og yde i vores haver.
      Rigtig god aften Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Det er nogle skønne billeder du har lagt på, jeg sad lige og kiggede dine sidste indlæg igennem, jeg er kommet lidt bag ud med at blogge. Hvor ser det hyggeligt lidt ud til plante træffet ;)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Dejligt at høre fra dig.Plantemarked var rigtig hyggeligt,og vi var 10 bloggere der mødtes.
      Det kan være svært at nå det hele.Jeg har også knoklet med flere projekter i haven.Bla. vores nye pergola,som vi er rigtig glad for.
      Rigttig god aften knus Jette

      Slet
  3. Skønne billeder af dine forårsblomstrende træer og buske. Det er er noget af det skønneste, og gør mig så glad :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.Ja! alle træerne i haven blomstre netop nu,og det er et dejligt syn.
      Og det gør også mig rigtig glad.
      God aften Jette

      Slet
  4. Så mange blomster du har! Ja, det er en fantastisk tid i haven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Der er rigtig mange ting der blomstre netop nu........jeg elsker maj måned.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  5. Hej Jette
    Hvor er planterne langt fremme hos dig.De er meget smukke de forskellige lyserødblomstrende buske og træer.
    Her er det for barsk et klima til japanske kirsebærtræer,-ØV
    God aften
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise.Efter regnen eksploderede alle planterne i min have.
      Og jeg elsker maj måned,hvor alle buske og træer blomster.
      Ærgeligt at du ikke kan have kirsebærtræer.......de er så smukke.
      God aften Jette

      Slet
  6. Hej Jette, hvor har du mange dejlige blomster i øjeblikket - dit rosenmandeltræ er helt vidunderligt. Her er liljekonvallerne snart i blomst, og jeg kan se, de vokser meget fra dag til dag. Det er en dejlig årstid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Sidste år var der næsten ingen blomster på træet.......så det er rigtig dejligt at det er så flot i år.Ja! maj måned er bare så skøn med alt det der vælter op i haven.God aften Jette

      Slet
  7. Din have er jo fuld af lyserøde skyer. Nogle gange tror jeg faktisk vi nyder det ekstra, når det er så kort og heftigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Ja! det er et helt vidunderligt syn i haven med alle de træer og buske der blomstre lige nu.Min magnolie er allerede begyndt at tabe bladene.God aften Jette

      Slet
  8. Hej Jette
    Du har en masse skønne træer i blomst nu, skal jeg love for. Her kan jeg slet ikke være med, min rosenmandel blomstrer ikke endnu, men den er tæt på.
    Parykbusken er sen til at springe ud, så det er godt du lader den stå i sommer, den kan måske nå at komme.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Sidste år havde jeg næsten ingen blomster på mit rosenmandeltræ.Så det er rigtig dejligt at det er så flot i år.Jeg giver parykbusken en chance......har plantet to clematis op af den.Og idag har jeg også sat en stedsegrøn bregne der skulle blive op til 2 m.God aften knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette
    Hvor er dit rosenmandeltræ helt utroligt smukt, dejligt du bliver belønnet med rig blomstring i år.
    Alt er langt fremme hos dig, jeg halter lidt bagud herover ;o)

    SvarSlet
  10. Godaften Heidi.Der er bare sket så meget i haven den sidste uges tid.Efter regnen eksploderede det hele.Det er så skønt på denne årstid med alt det der blomstre.
    Alt dit skal nok komme.God aften knus Jette

    SvarSlet
  11. Hvor blomstrer dine træer dog vidunderligt i øjeblikket, særlig er rosenmandeltræ da virkelig smukt! Dine bregner og hosta er meget længere fremme end her i min have, jeg glæder mig så meget til de folder sig lige sig så meget ud som dine! :-)
    Ønsker dig en dejlig ny uge!
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice.Du kan tro at jeg også nyder det.For hver dag er der noget nyt at se på i haven.
      Og solen skinner fra en skyfri himmel.........så jeg skal ud i haven og plante alle mine frølinger ud.
      Også en rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  12. Hvor de bare skønne alle dine maj billeder, din rosenmandel er rigtig flot. Glæder mig til at se din Jabobstige min er vidst afgået ved snegledøden... dumme bæster.. :(

    Haveknus Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Du kan også tro at jeg nyder den......så længe det varer.Jakobstigen er fra sidste år,og da var den rigtig flot.Der er så meget i haven i øjeblikket at glæde sig over-dejligt.Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  13. Kære Jette.
    Hvor ser det herligt ud, det bliver vist ikke smukkere og mere frisk grønt end nu. Majs blomster er så skønne og overdådige, og ih hvor vi trængte til denne vitamin indsprøjtning.
    Hav en dejlig dag. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Nej vel! Maj måned er bare den skønneste tid med alt det der blomstre og kommer op af jorden.
      Nyder også haven rigtig meget,Og har lige haft min søster Gitte på besøg,og vi tog en hel dag
      hvor vi fik luget alle mine bede.Det var rigtig dejligt.Også en rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  14. Øj hvor er den rosenmandel smuk (ja det er de andre jo selvfølgelig også) jeg venter på at mit kæmpe Paradis-æble træ skal springe ud, det varer kun to - tre solstrejf - men uf, lige nu blæser det koldt og væmmeligt.
    Vild med hr. Strit - er det en lokal fugleart?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Det er bare det skønneste syn når man kommer ud i have.........kan også se det fra mit arbejdsværelse.
      Har også to paradisæbletræer,men det varer nok lidt endnu.
      Er også lidt træt i dag.........har haft gæster de sidste fire dage,Så jeg slapper lidt af i dag med lidt vasketøj.
      Jeg faldt for de to Hr.Strit, som Bente døbte den hun fik af mig.De er købt i Flensborg.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
    2. Hej Jette vedrørende Hampton Court Palace Flower show, så har vi købt rejsen som en pakkeløsning, så billetterne er købt af rejseselskabet. Men mon ikke man kan læse om billetsalg på deres hjemmeside.

      Slet
    3. Hej Sussi.Tak for dit svar.Jeg må prøve hjemmesiden.Knus jette

      Slet
  15. Hvor har det bare været ventet. Nyder det også i fulde drag derude. :-)
    Kram
    Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Jeg tror vi er rigtig mange derude der har ventet på alt det der sker i haven i øjeblikket.
      God aften knus Jette

      Slet
  16. Hej Jette. Ja, din magnolia er godt nok flot. Nu kan jeg se, at jeg skal vente ret længe på min! Jeg håber, det lykkes. Dit høneballebed tror jeg bliver rigtig godt. Du har godt nok mange spændende planter og det er altid interessant at følge med på din blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Birgitte.Jeg er også vild med min magnolie,selvom den hurtig mister de skønne blomster.
      Dejligt at du nyder mine billeder.......jeg nyder bestemt også dine.
      Jeg håber min nye stedsegrønne bregne........der skulle blive 2 m. høj, og mine to clematis vil kravle op i min parykbusk.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  17. Jeg kan godt forstå, du er glad for dit mandeltræ. De er bare så skønne- har selv et enkelt eksemplar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Dejligt at høre fra dig.Og ja! jeg er meget glad for mit rosenmandeltrø.....det er meget smukt.God aften Jette

      Slet
  18. Ja du har nogle fine lyserøde sager i gang nu. Den er meget yndig din rosenmandel. Løjtnantshjerte er altså også en skønhed, som man bliver i godt humør af. Jeg kommer til at tænke på Elvira Madiagan med sin løjtnant når jeg ser på løjtnantshjertet. Romantisk!
    Øv hvis din parykbusk er gået til. Men du kan jo se muligheder i den alligevel! Fætter Strit er altså en finurlig fætter, herligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Ja! de rosa blomster dominerer i øjeblikket.Men et dejligt syn når man træder ud i haven.Nu ser vi tiden an med hensyn til parykbusrken.Har plantet vores setdsegønne bregne op af den.....den skulle jo blive op til 2 m.
      Er rigtig glad for fætter strit.......er din sat udenfor?
      Godnat herfra knus Jette

      Slet
  19. Hej Jette

    Blev en smule dejlig misundelig på den blå nobilis anemone , den har stået længe på min ønskeliste.. Spændende med en store bregne skulle den være grøn om vinteren..
    Uhh glæder mig til min Susan vil blomstre, går nok længe da jeg bliver nødt til at flytte den her til efteråret. Nød også dit Mandeltræ, mit gik til de evige havemarkeder sidste år.
    Altså denne tid er bare så smuk nok fordi vi sådan trænger..
    Hilsen helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle.Jeg havde kun hvide og gule anemoner,så jeg blev da nød til også at få nogle blå.
      De påstår at bregner skulle være stedsegrøn.........så det bliver spændende at se.
      Min Susan er allerede ved at afblomstre,men smuk er den.
      Mandeltræet stå rigtig fint endnu,og alle de andre blomstrende træer nyder jeg også i de her dage.
      God dag Jette

      Slet
  20. Hvor har du dog mange smukke blomster.
    Dit rosenmandeltræ er bare skøn.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse.Ja! det er en skøn årstid med alt det der blomstre i haverne.
      Selv om alle træerne hurtig blomstre af,så nyder jeg dem så længe det varer.
      Også en dejlig aften til dig Jette

      Slet
  21. Hvor er det smukt, dit rosenmandeltræ. Det kender jeg slet ikke, men man skulle måske overveje at anskaffe et. Jeg har slet ikke så meget, der blomstrer endnu.

    SvarSlet
  22. Hej Bente.Jeg er også rigtig glad for mit smukke træ.Jeg har rigtig meget der blomstre her i maj måned......rigtig skønt.
    God aften til dig Jette

    SvarSlet
  23. Hej Jette,
    Tak for sidst, det var hyggeligt. Mit møde sluttede kl. 14, så jeg var hjemme kl. 17. Det er ikke så meget tid jeg har haft til at gå i haven, men lidt om aftenen bliver det til.
    Glæder mig til du kommer d. 5. juni.
    Dejlige billeder du viser.

    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja! selv tak......var rigtig glad for besøget.Dejligt at det ikke blev så sent med mødet.
      Lidt har også ret.I dag skal vi have det hele ud af vores store skur........det tager nok et par dag at få
      ryddet op derude.Men dejligt når det er gjort.
      Glæder mig til Kolding.Knus Jette

      Slet
  24. Hej Jette.
    Sikken dejlige billeder du viser og et helt farveorgie hos dig whauu, mandeltræ har selv haft et i min anden have engang... men dejligt at nyde dit her...bloggertræf, øv - for sent på den....tak for dine altid søde kommentar hos mig..;-)og God Pinse til dig og dine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe.Ja! alle de smukke træer blomster med rosa farver......dejligt syn.
      Det er da ærgeligt hvis du gerne ville have været med i Lyngby.
      Selv tak,og også en rigtig god pinse til dig Jette

      Slet
  25. Hej Jette
    Skønne billeder og dejlige blomster og planter. Din rosenmandel ser bare så fin ud. Har du samme problem som mig med at blomster og blade visner, når rosenmandlen er på sit højeste?
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
  26. Hej Kirsten.Jeg er rigtig glad for mit mandeltræ.Sidste år var der ikke så mange blomster på,men i år er det rigtig flot.
    Synes ikke at bladene og blomsterne visner,Men der er døde grene som jeg bare klipper af.
    Dejligt at høre fra dig Jette

    SvarSlet
  27. Yndige farver du har samlet en buket af.
    Står din løjtnantshjerte i solen? Min er slet ikke nået så langt i skyggen
    Jeg håber nogen har sådan en gammeldags vortemælk på et af de plantemarkeder jeg skal til i Ringsted og Faxe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Min løjtnantshjerte står i halvskygge,og er bare vokset helt fantastisk,når man tænker på at jeg satte den i efteråret.
      Min vortemælk er rigtig gammel.....den stod i haven da vi købte huset for over 30 år siden.håber du får held med at købe en.God pinse til dig Jette

      Slet