lørdag den 17. november 2012

Opstamning af stedsegrønt og en rhodo!

Jeg er blevet opfordret til at vise nogle at alle min stedsegrønne træer og buske jeg har opstammet.
Mange benytter tiden lige nu til at få klippet noget af deres stedsegrønne træer og buske der er blevet
alt for store.
Har også taget billeder før og efter af en af mine smukke rhodoer(ved desværre ikke hvad den hedder)
Men der kan være at Lisbeth kan hjælpe med navnet.
Købte 11 rhodoer for nogle år siden efter en udstilling....fik dem alle for 300 kr.
Mit sidste nye køb er en lille blågran,som jeg faldt over i Bilka for en hund.
Har plantet den i en krukke,og den skal have lidt lys på,når manden har fået viklet alle lyskæderne ud.

Denne thuja var blevet lidt kedelig,så jeg formklippede  den for et par år siden.
Jeg studser den lidt et par gange om året

Dette er en taks,som også var blevet alt for stor,så vores vandtønde ikke kunde være der,
og nu er der plads så hegnet bag kan blive malet til foråret.
.

Denne buskbom synes jeg står rigtigt dejligt ved vores gang,og omkranset at de dejligste lavendler.
Flere buskbom....denne står ved vores carport.
Og bliver også klippet med min lille elektriske saks.et par gange om året.
Laurbær vokser helt fantastisk,så denne bliver også klippet jævnligt.
Er rigtig glad for at jeg opstammede den.Nu er der nemlig plads til planter unden den.
Her ved hegnet ind til naboen stod der tre store thujaer.
Den ene fældede vi og den anden opstammede vi.Den sidst står bare og  er også blevet alt for stor.
Forsytiaen er også oplagt at opstamme.Denne er ca.50 år gammel.
Og det har givet luft  nedenunder den.
Her på nordsiden af huset stor denne thuja som var blevet så grim.
Så den fik også lige en tur med saksen.
Til højre står et stort bøgetræ,så det er derfor at fliserne buler lidt pga.af rødderne.
Endnu en stor thuja der skal opstammes til foråret.
Dette hjørnebed skal renoveres,men jeg ved ikke lige hvad der mere skal plantes..
Der en hosta og en pink rhodo i bedet.Det var i dette bed min parykbusk stod.
Hernede i bunden af  haven ved drivhuset stod der to store thujaer,
men den ene røg i foråret,og den anden er også blevet opstammet.
Den giver lidt skygge og læ til drivhuset.
Nu vil jeg vise en af mine skønne rhodoer,.inspireret af Lisbeth.
Dette billed har jeg lige taget.
Og her med et væld af dejlige blomster i starten af maj måned.
Håber at Lisbeth kender navnet på den.
Mit nye køb.En lille blågran for en hund i Bilka.
Og så til allersidst vil jeg lige vise min agapantus,der har fået tre nye blomster.
Jeg har taget den ind i udestuen,da jeg er bange for at den for frost.

Det var lidt om hvad jeg har i haven  af stedsegrønt og har opstammet.
Håber i blev lidt inspireret til at gå igang med jeres alt for store træer og buske.
Det er slet ikke så svært.
Så bare kom igang.
Rigtig god aften til jer alle derude i blogland

37 kommentarer:

  1. Hej Jette, du er simpelthen ferm med saksen! Det hele ser enormt godt ud og fremhæver letheden og det luftige udtryk i haven. Mange fine billeder :) Din rhododendron er vel nok smuk - jeg synes den ligner typen "Gartendirector Glocker" som findes i flere forskellige farver. Men Lisbeth skal nok melde ud.

    Ha' en skøn weekend.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej >Ulla.Tak for dine søde ord.Jeg synes at det er sjovt at kunne forandre en stor og tung thuja til et pænt og let træ,hvor man kan plante under den.Jeg er også rigtig glad for min fine rhodo,og tak for navnet.Nu ser vi hvad Lisbeth siger.
      Også en rigtig god weekend til dig knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Hvorfor søren har du ikke vist alt det før, det er jo helt fantastisk. Du kan godt få et job her hos mig et par dage :) Jeg kan godt se, at jeg slet ikke er færdig med at stamme op. Jeg fik lige en masse idéer, desværre er det for koldt nu, hvor jeg har tid.
    Det ser flot ud, og nu har du så inspireret den anden vej, det er da herligt. Som Ulla siger, du er godt nok ferm med saksen, jeg kigger nok en gang mere på det, du har sat ind af billeder.
    Efter at have googlet Gartendirector Glocker, synes jeg bestemt ikke, at det ligner den. Den er jo rødlig, det er din ikke. Mit første og umiddelbare gæt var Percy Wiseman, men den synes jeg heller ikke helt at den ligner. Men det er mit bedste bud. Hvor gammel er den? Den er ret stor og fin. 11 rhodoer for 600 kr. der var du heldig.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Lisbeth.Jeg har da haft et indlæg d.3/7/2012 der viste noget om opstamning og stedsegrønne vækster.Ja! ærgeligt at vi bor så langt fra hinanden.For ellers ville jeg da gerne komme og hjælpe dig.
      Jeg vil tro at der er ca.7-8 år siden at jeg kom slæbende hjem med alle de rhodoer.Det er nu to rhodoer der står sammen.
      Tak for at jeg også kan inspirere dig-det er da dejligt.
      Og Lisbeth...det var kun 300 kr.jeg gav.
      Rigtig god weekend til dig.knus Jette

      Slet
  3. Hvor er det spændende at se hvad du har fået ud af alle dine stedsegrønne. Det må kræve lidt mod at opstamme den første, men det ser ud som om du har en del rutine efterhånden. Jeg synes at det ser rigtig fint ud, og især hvis man kan give gamle og forvoksede planter helt nyt liv og udtryk. Jeg vil lige overveje om der skal stammes op i have nr. 18. Jeg har en enkelt kandidat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke.Dejligt at høre fra dig.Jeg gik bare i gang med al den opstamning,og kunne slet ikke stoppe igen.Det er bare at gå i gang.God weekend til dig Jette

      Slet
  4. Hej Jette
    Det ser rigtig godt ud og nej det er nok bare og gribe saksen siger Jørn fra Havetid jo også og lidt ad gangen så går det nok .:O)
    Det var da et røverkøb du der fik gjort, 300 kr hold da op man bliver jo ganske misundelig ha ha
    Hilsen Helle
    Som vil ud med riven og saksen i næste uge, nu er alle roser og pæoner og løg jo kommet i jorden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Helle.Tak for dine søde ord.Ja! som Jørn også siger,er det bare at gå i gang.Min mand kiggede også godt nok da jeg kom hjem med bilen fyldt med alle de rhodoer.
      Håber at vejret er med dig i morgen.Mangler også at sætte nogle Allium.Rigtig god weekend til dig knus jette

      Slet
  5. Sikke mange fine klippede stedsegrønne. Vi har en del store af slagsen og har overvejet at fælde, men måske skal vi studse i stedet ... Jeg har ikke set din blog før, men melder mig lige som fast læser :-) Har selv lavet en haveblog for nylig, så jeg sætter dig også på min blogliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Dejligt at du har meldt dig som fast læser .Det er jeg glad for.Jeg synes at du skal prøve med en af slagsen og se hvordan den bliver.Det er ikke så svært.
      Rigtig god weekend til dig knus Jette

      Slet
  6. Hold da fast, hvor ser det godt ud ;O). Øv jeg vil også ha en masse som jeg kan opstamme... der skal vist tænkes og plantes stedsegrønt ;O). Forsat god weekend og tak for inspirationen ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Mange af de thujaer jeg har,er nogle jeg har købt som små til jul.Men de vokser jo rigtigt hurtigt.På denne årstid er jeg glad for at jeg har så meget stedsegrønt.
      Også god weekend til dig og tak for dine søde kommentarer.
      Knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette,
    Skønne billeder af alle dine stedsegrønne. Ja du kan noget med beskærersaksen :-)Fin lille blågran, vi skal vist også have fundet lyskæderne frem snart.
    Jeg har flyttet min solbær, ribs og de 2 efterårshindbær ned i højbedene. Der får de bedre betingelser.

    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Bobo er i fuld gang med at sætte lidt lys over land.
      Jeg synes den lille blågran var så fin.Og jeg regner med at den skal plantes ud til foråret.
      Jeg tror også at alle dine bærbuske får det bedre i højbedet.
      God søndag til jer alle fire knus Jette

      Slet
  8. Du har haft travlt med saksen på et tidspunkt og med et fint resultat. Dejligt med noget inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marie.Ja!saksen kommer tit frem.Og tak fordi jeg kan inspirere
      dig.Rigtig god søndag til dig Jette

      Slet
  9. Hvor ser det godt ud Jette. Det var jo dig, der i sin tid inspirerede mig til at klippe min uægte jasmin! Det er jeg blevet så glad for, at jeg blev inspireret til! Jeg har også klippet min forsythia på samme på som dig, da jeg synes den er mere »spiselig« i en rund facon. Men se nu lige, jeg tror da også jeg vil opstamme min laurbærkirsebær, så jeg kan få plads til noget i bunden. Så igen god inspiration fra dig! Tak Jette!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Bente.Er rigtig glad for at du kan bruge mit indlæg til
      at inspirere dig.Jeg synes nogle af alle de gamle buske og træer vi har i vores (gamle) haver har godt af at blive lidt fornyet.
      Min laurbær er jeg super glad for at jeg opstammende.Den var blevet rigtig tung i det.Er spændt på at se nogle af dine opstammede planter.Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  10. Tak fordi du hørte min bøn;0)...Dejligt indlæg - hvor er jeg glad for at se din laurbærkirsebær! Nøjagtigt de planer har jeg med en reletivt ung busk i haven, så den med tiden bliver lidt træagtig. Skønt at se det kan lade sig gøre!
    Lettere "søndagsmisundelig" på din taks og opstammede buksbom...de kræver jo en halv menneskealder i grotid før de kan blive så skønne!!!
    Har en forsytia i haven, som er klippet rund (ved siden af en ligeledes rund laurbærkirsebær). Kunne ikke holde den løse vækst ud da vi flyttede ind, så kyniske gik vi til den med hækkeklipperen (slogan: Find dig i det eller gå bort...!).
    Men hvilket instrument bruger du til dine præcise studsninger af buksbom? Har efterhånden en del og bliver helt træt, når jeg går den med grensaksen?

    Mange hilsner, tak for læsningen og rigtig god søndag fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka.Dejligt at høre, at du blev glad for mit indlæg.
      Der stod jo mange gamle træer og buske her i haven da vi købte huset.
      Vi har fældet ca.15 store træer hen over tiden.
      Men en del af de skønne buske har vi ladet stå.
      Jeg har det ligesom dig med hensyn til min forsytia,enten skulle den fældes eller også var det en gang opstamning.
      Jeg har en lille elektrisk Bosch maskine,der skal oplades en gang i mellem.Den koster ca.500kr.Men det er da et godt bud på en julegave.Rigtig god aften til dig knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette. Ja hvor ser det dog godt ud. Jeg er også blevet inspireret her på jeres blogge til at få opstammet noget. Indtil nu har det været for koldt, men har ideér til hvad der står for skud :)

    Flot flot rhodo du har. Imponerende. Det var vist lidt år før mine bliver så flotte.

    Knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Lise Lotte.Tak for dine søde ord.Det er dejligt at vi sådan kan inspirere hinanden her i blogland.
      Jeg er også rigtig glad for mine skønne rhodoer.
      Har 12 stk. fordelt over fire steder i haven.
      Rigtig god aften til dig knus Jette

      Slet
  12. Det ser rigtig godt ud.
    Gode billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  13. Hej Åse.Tak for din hilsen,og de pæne ord.
    Også en god aften til dig Jette

    SvarSlet
  14. Det ser så godt ud, Laurbærtræet og Takstræet er mine ynglinge, hvor er det fint når man kan se "benene"

    SvarSlet
  15. Hej Sussi.Tak for din søde kommentar.Jeg er også meget glad for alle
    mine opstammede buske og træer.
    Synes også at de får karakter når man kan se stammerne.
    God dag til dig knus Jette

    SvarSlet
  16. Hej Jette.
    Det ser rigtig godt ud med alle de træer og buskeder er opstammede. Hvis ikke man opstammer kommer krikegårdsstemningen hurtigt krybende.
    Jeg har idag lavet en ekstra side på min blog(kager) og der ligger Lakrids-kagen... Velbekomme!
    K.h. Lotte

    SvarSlet
  17. Hej Lotte.Tak for dine søde ord.Jeg er også glad for at jeg kom igang med at opstamme alle de gamle buske og træer.Det har givet en en dejlig lethed i bedene.
    Rigtig goddag til dig knus Jette

    SvarSlet
  18. Hej Jette
    Det er sørme et dejligt indlæg du har lavet :-) Din thuja synes jeg er helt fantastisk klippet! Og buksbommen som er kravlet over bedkanten, så fin! Der er meget inspiration at hente i din have.
    Rhododendronen blomstrer utrolig tæt og flot, en sky af blomster.
    Jeg skal i gang med at så agapanthus til foråret, hvide, og så ellers væbne mig med tålmodighed, for der går vist mindst 2-3 år før de blomstrer fra frø.
    Knus Rose

    SvarSlet
  19. Godaften Rose.Dejligt at høre fra dig.Og tak for dine søde ord.Jeg synes det er sjovt at forme alle de stedsegrønne buske vi har i vores gamle have.Har ikke tålmodighed til at vente så lang tid på at agapanthus skal blomstre.Har købt min i foråret,og den har haft 6 flotte blomster.
    Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
  20. Hej søde Jette - jeg kan se du har skrevet til mig, at du ville have mødt mig i går, da jeg var i Jylland. Øv, hvor ærgerligt det må vi gøre en anden dag! Kan du ikke lige notere min e-mail og skrive til mig der. Den er: bente@benjo.dk
    Jeg læste din besked på færgen og har slettet den efterfølgende og den er pstt væk på min computer!
    Så skriv når vi skal have en kop kaffe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Det var da ærgeligt,men som du skriver så finder vi bare en anden dag.Det var fordi jeg havde læst at du var ked af du ikke havde nogen blød enebær mere.Jeg har et helt træ,og så ville jeg give dig en pose til juledekorationer.
      God dag knus Jette

      Slet
  21. Hej Jette.
    Tak for din kommentar på min blog Fru Pedersens have. Sikke en dejlig blog du selv har, tror at det er første gang jeg ser den, godt at du lige havde skrevet det på. Hvor er du god til det med opstamning, det kunne jeg godt lære lidt af :-) Hav en dejlig aften. KH Anette

    SvarSlet
  22. Hej Anette.Rigtig velkommen på min blog,og tak for dine pæne ord.
    Jeg er rigtig glad for at opstamme alle de store gamle
    stedsegrønne gamle buske og træer.Så er der jo også plads til nogle planter underneden.Også en rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
  23. Det kan virkelig løfte indtrykket at opstamme sine træer, stedsegrønne som løvfældende. Jeg synes dog ikke at man skal gøre det for enhver pris.
    Mange af dine opstamninger vil jeg kalde formklip og de er rigtig flotte. At du har fået vendt grimt til smukt ved din havelåge på nordsiden er bare så dejligt;) Din Thuja som er opstammet og for stor kan du jo også klippe ind i toppen så den bliver mere harmonisk.
    Jeg skal ikke have for meget der skal klippes - det tåler min hånd desværre ikke.
    God fornøjelse med dekorationerne som jeg kan se du hygger dig med - det er en luksus at kunne levere egen pyntegrønt, det kunne jeg engang, men tidens tand tog livet af de kæmpe graner jeg havde i haven før i tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Tak for dine kommentarer.Ja! man kan godt sige at
      jeg formklipper mange af mine buske og træer.
      Det er også et stort arbejde,at passe dem for de skal klippes et par gange om året.
      Er først lige blevet færdig med alle mine dekorationer,og fået ryddet op efter al det man skal bruge.
      Knus Jette

      Slet
  24. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    FadoExpress là một trong những top công ty chuyển phát nhanh quốc tế hàng đầu chuyên vận chuyển, chuyển phát nhanh siêu tốc đi khắp thế giới, nổi bật là dịch vụ gửi hàng đi nhậtgửi hàng đi pháp uy tín, giá rẻ

    SvarSlet