lørdag den 22. september 2012

Det store bed er færdigt! Hurra- Hurra.......

Så blev vi færdige(næsten)med vores nye bed.Det holdt hårdt.Først skulle der fældes en stor hvidtjørn-så skulle der ryddes op -så 13 gange på genbrug med grene-så har min mand brugt to dage til at grave rødder op.
Og så kom det spændende! Jeg havde jo opstammet min store parykbusk,men nu skulle den graves op og flyttes.
Det var ikke spor nemt,men det lykkedes.Nu kan vi bare krydse fingre for at den klarer vinteren.
Nu vil jeg vise billeder af bedet-er selv tilfreds med det,selv om der mangler lidt sten og nogle trædebregner.Jeg skal også have lagt en del forårsløg.
Og så bliver det spændende til foråret at se hvordan det hele arter sig.
Her er så den spæde start på bedet.
Min parykbusk og en hvid rhodo.
Nu håber jeg at husløgene vil brede sig.
Vi lod stubben stå,da vi synes at den er ret dekorativ,
og det er et stort arbejde at grave den op
Her er det trædestien om bag til hækken.
Og her den anden vej.
Jeg skal have sat trædebregner imellem stenene.
Dem fik jeg af søde Lisbeth-Høneballe
Her kan man se hele beddet.Der er alunrod mellem stenene,
og en lille gylden kugle thuja.
Det er små buskbon som jeg havde,der står på begge sider af den store trædesten.
Der står også to Azalea(rosa) på begge sider.
Her er bedet vist lidt fra siden af.Det er lampepudsergræs i midten.
Jeg har sat en clematis(Mienie Belle)
der skal klatre op at stammen på parykbusken.
Her er det så bedet lidt til venstre.
Rhodoen er lilla(Cataweb Alperose)
Det bliver spændende at se bedet når det er groet lidt til.
Der mangler  lidt sten,men dem skal jeg lige finde først.
Godt at jeg har mange hosta i haven,så kan jeg altid flytte rundt på dem.
og foran er det en lille lyng.
Tilsidst i bagrunden en Japansk Ahorn,som har stået i en krukke i nogle år.
Jeg håber i har nydt billederne fra mit nye bed.
 Rigtig god weekend til jer alle.

32 kommentarer:

  1. Hold da op Jette hvor er det bare blevet godt. Det ser super flot ud med de store sten, trædestenene og husløgene i træstubben. Det er også en skøn clematis, hvor har du købt den? Håber Bobo ikke er blevet alt for overbelastet med alle de tunge sten..
    Det bliver spændende til foråret.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja! jeg synes også at det er blevet rigtigt godt.Vi har fået de store sten af vores venner.Det har godt nok været en sej omgang.Vi har arbejdet ind imellem bygerne,og det har
      både været vådt-snavset og hårdt.Jeg har købt to clematisser i Bilka til 99 kr.stk.I Botanisk Have i Århus kostede de 125 kr.stk.Jeg mangler at lægge løg,men jeg har købt mange forskellige.God weekend Knus jette

      Slet
  2. The garden is a great beginning and will look beautiful by next summer. I like the tree trunk with the little plants growing in the cracks. xo Jenny

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jenny.Thank you for your comments.Jette

      Slet
  3. Det ser rigtig godt ud.
    Dine husløg skal nok brede sig.
    Gode billeder.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Åse.Ja! jeg håber at alle de husløg jeg har sat vil brede sig.Og tak for de pæne ord Jette

      Slet
  4. Ikke et øje tørt, det er drøn godt og sikke en sød clematis. Håber planterne vil finde sig til rette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibe.Tak for dine pæne ord.Håber også at det hele vil arte sig.Og clematissen kunne jeg ikke stå for Jette

      Slet
  5. Så flot det er blevet Jette, det ser rigtig godt ud. Tillykke med det nye bed. Og ja clematissen er fantastisk skøn.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Mange tak for dine søde ord.Jeg er også selv tilfreds med det.Så på den i Århus,men købte den i Bilka,og 25kr.billigere.

      Slet
  6. Sikkert god ide at plante husløgene på stubben :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften.Ja! da min mand mente det var for besværligt at fjerne stubben,synes jeg det kunne se godt ud med husløg.Håber de vil trives.Tak for din hilsen Jette

      Slet
  7. Du har sandelig haft jord under neglene! Det kommer til at se godt ud og jeg elsker sådan nogle små stier rundt blandt bedene:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Ja! jord under neglene og alle andre steder.Det har været lidt af et projekt.Men nu står bedet der,og jeg er godt tilfreds.Jeg tror også at vi bliver rigtig glade for stien rundt om bedet.God søndag til dig Jette

      Slet
  8. Det er virkelig blevet godt, Jette. I har godt nok knoklet og jeg synes det er godt, at I ikke har fjertet stubben. Det ses at haven ikke er sprit ny og giver noget patina til haven. Flot!

    SvarSlet
  9. Hej Bente.Tak for dine søde ord.Ja! det var hårdt,men nu kan vi se resultatet af vores anstrengelser.Haven er ca.50 år gammel,og vi har boet her i 30 år.Så der sker jo noget undervejs.Rigtig søndag til dig Knus Jette

    SvarSlet
  10. Hej Jette. Nej hvor er det blevet godt. Det er nogle smukke planter, der passer godt sammen og så kan jeg rigtig godt lide den krukke, der står midt i det hele - det får det til at ligne en hel oase. Min svigermor, som bor i Herlev og jeg, havde planer om at spørge dig om vi måtte komme forbi og se din have, men så opdagede jeg, at du skulle drikke kaffe hos Signes Vals,så kunne det jo ikke lade sig gøre, men måske må jeg skrive til dig til foråret og spørge om vi må komme forbi og se din have. Det vil vi nemlig forfærdelig gerne begge to.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Tak for dine søde kommentarer.Det var da ærgeligt,at det lige faldt sammen med besøget hos Signe.Selvfølgelig må i komme og se min have.Det er bare at ringe.Du kan få mit tlf.nr.hvis du skriver til min mail addr.
      jetbob@mail.dk God aften knus Jette

      Slet
  11. Det ser rigtig godt ud, hvad I har fået lavet. Det er så indbydende med små stier, som man lige skal udforske.
    Krydser fingre for, at parykbusken kan lide at blive flyttet.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Ulla.Tak for de pæne ord.Vi krydser også alt hvad der kan krydses,for at busken klarer sig.Jeg er også rigtig glad for trædestien,mangler lige lidt trædebregner.
      God aften til dig Jette

      Slet
  12. Hej Jette, hvor er det bare blevet godt. Der er så mange fine elementer i det, I har lavet, men et knoklearbejde har det i hvert fald været. Jeg håber parykbusken klarer flytningen. Clematissen er i hvert fald skøn.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Tak for dine søde kommentarer.Vi er også rigtig godt tilfreds med bedet,selv om der kommer lidt justeringer undervejs.Jeg håber også at busken klarer sig.Jeg har købt en clematis mere.Det var den vi så i Århus.Min mand er også glad for at vi er færdige,men jeg skal da nok finde på mere han kan lave.Der er så mange ting man gerne vil have ordnet inden vinteren.Knus Jette

      Slet
  13. Hvor ser det godt ud. Jeg håber at du har held med trædebregnerne - jeg satte trædebregner i en stensti for en hel del år siden, men de er gået deres vej - mellem stenene er der ingen nu - men ude i græsplænen gror de lystigt - hvor er de altså irriterende :))))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Tak for dine pæne ord.Jeg håber da at de vil brede sig
      på trædestien.Jeg har to slags.Jeg har fået nogle af Lisbeth-
      Høneballe,og så har jeg købt nogle der er lidt mindre.
      Godnat herfra Jette

      Slet
  14. Det er blevet et rigtig flot bed med fine bladfarver og allerede gode højder. Den opstammede parykbusk er helt vildt flot. Det er du sluppet rigtig godt fra :-))

    SvarSlet
  15. Godaften Ina.Tak for dine pæne ord.Jeg synes også selv at bedet er blevet
    rigtig godt.Jeg er meget spændt på om parykbusken klarer
    flytningen.Men jeg er glad for at jeg opstammede den.
    Er der noget nyt om din bod på søndag?
    Knus Jette

    SvarSlet
  16. Hej Jette,
    Wow, sikken flot resultat af al jeres hårde arbejde med bedet - det tar kegler :-) det kan jo i allerhøjste grad nydes allerede nu. Fine deltager, det har du rigtig sans for.
    Clematisen kendte jeg ikke, den er bedårende!
    Knus
    Rose

    SvarSlet
  17. Hej Rose.Ja! vi er også rigtig glade for bedet.Og tak for dine søde ord.
    Det er nogle af de clematisser C.D. har indført i Bilka.
    Har købt en til med mørke klokker-ved ikke lige hvor den skal
    hen.Knus Jette

    SvarSlet
  18. Hej Jette.
    Et rigtigt flot bed, du dér har 'komponeret'. Den opstammede parykbusk er rigtig flot, og den mørke farve er god til den gul-grønne thuja.
    Træstubben ser godt ud i bedet - det ville da være synd at fjerne den.
    God idé med trædesten. Finder du dem selv eller er det de store marksten til bedkanten, du finder?
    Ha' en rigtig god dag.
    Knus Christel

    SvarSlet
  19. Hej Christel.Tak for dine pæne ord.Jeg krydser fingre for at parykbusken klare flytningen.De store sten har vi fået af nogle venner,og resten havde vi selv.Nu mangler jeg at lægge nogle forårsløg og lidt småplanter.
    Også en rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
  20. Dit bed bliver så flot og hyggeligt når det vokser til - men man kan allerede nu danne sig et godt indtryk af det - virkelig flot lavet

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anette.Tak for dine pæne ord.Jeg er også selv rigtig glad for bedet.Nu bliver det spændende til foråret om parykbusken har klaret flytningen.Jeg har også sat en masse løg,der forhåbentlig vil blomstre helt overdådigt.God dag Jette

      Slet