søndag den 25. september 2016

Plantemarked og efterårshaven !!!

I dag i det skønneste vejr var jeg til plantemarked i Søborg.
Det er jo Haveselskabet der afholder det.


Har næsten ikke plads til flere planter...........men lidt røg der jo med hjem.

Fik jo købt rigeligt på min tur i det jyske for 14 dage siden.
Så nu er der en del jeg skal finde plads til derude i bedene.
For tror ikke lige manden er med på et nyt bed.

Men er jo også i gang med at renovere vores køkken.




Vil da lige starte med at vise hvad der blomstre i min have lige nu.
Og det er jo mest dahlia-roser og hortensia.

 Mødte desværre ikke en eneste blogger på plantemarkedet.

 Men mange gode stader var der.

Det var jo Haveselskabet der stod bag plantemarkedet.

 Et af de mest besøgte stader var Spiren.
Her med Marianne.

Måtte da lige have disse smukke og velduftenden løg med hjem til mit dråbebed.

Store flotte løg fra Spiren- Recuvus Thalictrum Splendid.
Og nogle crocus Sativus Autum.

 Glæder mig meget til denne hvid/grønne kvan.

Men måtte da også have denne smukke solhat-Green Juvel.

 Violfrøstjerne........ hvid.

En efterårs Asta til bare 20 kr.

 Flotte græskar til bare 5 kr.

Mine smukke Zennia står fint endnu.

 Og så er kl.8 blomsten igang igen.

Vil også lige vise hvor flot min opstammede laurbær står.

Men mine hjortetrøst mangle i høj grad noget vand.

Satte denne pelargonie i mit højbed for en måned siden .
Og nu blomstre den bare så smukt.Måske kender Birgitte navnet.

Under min Japanske kirsebær blomstre nu den flotte
efterårsstormhat.Den er over 2 m.

 Tulipaner og crocus løg er der også blevet købt hjem.

 Men mine dahlia blomstre stadig så flot..........så må vente lidt inden jeg kan sætte løg.

Og som vanligt er der kommet æbler i mit rust kræmmerhus.

 Der er bare ikke noget som når de smukke græsser
står og svajer i vinden.

Troede at min smukke Penny Lane var slut for i år..........men se så lige !!!

 Og lige nu er der godt gang i mine glasbær.
 
Og det er der bestemt også i alle mine solhatte.

 Den smukke acer i Høneballebedet stråler i solen.

Og nyder da også mit gamle Filippa æbletræ med hosta og lammeøre under.

Vil slutte af med at vise min ynglings storkenæb..........nemlig Rose Clair.
Den har bare blomstre i mange måneder.

Det var lidt blandet fra mit lille gods.
Håber i nyder det pragtfulde vejr.


42 kommentarer:

  1. Ja sikke et vejr som vi rigtig godt kan bruge - ude tid er kvalitetstid 😄
    Jeg var også på plantemarkedet og kikkede efter dig, men jeg var der før kl 10 og kørte 10:30. Der var mange dejlige planter men jeg må holde mig til planen og ikke impulskøbe...
    sikke mange dejlige løg du har købt 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth.Jeg kan da heller ikke få armene ned over det fantastiske vejr vi har haft her i september måned.
      Ærgerligt at vi ikke lige mødtes...........jeg var der lidt over kl.10.
      Jeg holdt da også lidt igen.For har ikke rigtig mere ledig plads i bedene.
      Glæder mig også til foråret når det hele blomstre.
      Rigtig dejlig søndag Knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette
    Skønt med et plantemarked, man kan altid finde planter, man ikke kan leve uden :) dejligt med forårsløg til dråbebedet. Aceren og din formklippede laurbær er så flotte og ikke mindst alle dine dahlia.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Ja !!! aktid hyggeligt med et plantemarked.men jeg holdt mig lidt i skindet.For det kniber efterhånden med pladsen.
      Glæder mig til dråbebedet når alle tulipaner og narcisser blomstre til foråret.
      Men acer lyser så dejligt op i solen.
      det gælder bare om at nyde det gode vejr så længe det varer.
      God søndag på Samsø Knus Jette

      Slet
  3. jeg kan godt forestille mig, at vejret var fint til et plantemarked i dag. Det ender da helt sikkert med, at din mand foreslår, at I skal oprette et nyt bed. Der er ellers lagt op til et brag af en forårsblomstring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Vejret kan vi bestemt ikke klage over.
      Det plejer nu at være mig der kommer med en opfordring til et nyt bed..............måske til foråret.
      Glæder mig altid til når alle forårsløgene blomstre.
      Godaften Jette

      Slet
  4. Ja, zinnia ER dejlige, Jette :-) Og den laurbær er da også fantastisk fin! God ny uge til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Synes nu lige du skulle se den smukke zinnia.
      Og er da også rigtig glad for min opstammede laurbær.Er jo meget glad for at opstamme.
      Også en dejlig aften til dig Knus Jettte

      Slet
  5. Hej Jette

    Jeg var kun kort forbi markedet, det gik hurtigt at få lavet de indkøb jeg havde planlagt. Kan bedre lide den store mark hvor det plejer at være.
    Jeg så heller ingen bloggere, men fik da hilst på Rhododendron folkene og "Daglilje" Anita - hun havde gang i butikken med flere lækre på tilbud til en 20kr - og i den sædvanlige flotte kvalitet.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten.Jeg var der heller ikke så lang tid.Men fik da købt lidt.
      Det eneste gode er da at man kan få en god parkeringsplads.
      Countryliv-Lisbeth var der kort.Men kan godt lide at handle med Spiren.For det er gode ting de sælger.
      Godaften Jette

      Slet
  6. Hej Jette, der ser da stadig helt fantastisk ud i din have. Og hvor har du fået købt mange skønne forårsløg. Plantemarkeder er en god ting, desværre skulle jeg på arbejde i dag.
    Det var en skam du ikke kan komme med til Samsø på Lørdag.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Tak skal du ha for dine søde ord.Er jo gået lidt amok.Håber at få sat en del når det har regnet.For lige nu er jorden hård som sten.
      Desværre bliver det ikke denne gang at jeg kommer til Samsø.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  7. Hejsa Jette.
    Sikke da mange blomster du har i din have endnu. Jeg kan godt se jeg er max bag ud. For jeg har slet ikke blomster lige nu. Virkelig øv.
    Så derfor havde jeg også håbet på et lille plantesalg. Men det er der slet ikke her nord på....
    Skal da love for du også har købt godt ind af løg. Jeg har gemt alle løgene fra i foråret. Så de skal snart i krukkerne og gøres klar.
    Ja lidt har jeg da lært af jer alle sammen :)))))

    Rigtig skøn aften

    Charlotte

    SvarSlet
  8. Hej Charlotte.Du kan tro at jeg også nyder dem alle.Du må have nogle roser-hortensia og dahlia.........så har du blomstre hele efteråret.
    Lidt ØV at i ikke har noget plantemarked,men er der så ikke en god planteskole i nærheden ?
    Mit nye dråbebed er jo anlagt i foråret så der er jo slet ikke nogle løgplanter i.
    Har nu også rigtig mange fra sidste år i min store sigte.
    Men jeg sætter også rigtig mange i krukker der overvintre i mit drivhus.
    Også en rigtig dejlig aften til dig Knus Jette

    SvarSlet
  9. Åååhhh hvor var du heldig at komme afsted til plantemarkedet i Søborg! For anden gang måtte jeg undvære turen, da der blev byttet rundt på planerne. Men kan se at du fik taget to af mine haveveninder lige på kornet ;)
    Og Helle står i den ene bod med alle hendes dejlige hjemmedyrkede stauder
    De har fortalt at der var mange dejlige planter og du har jo også fået nogen skønne med hjem :)
    Selvom vi har rigeligt i vores haver, er det nu alligevel hyggeligt at få noget nyt med hjem
    Kh Vibeke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke.Dejligt at høre fra dig.Det er jo blevet en tradition at besøge plantemarkedet både forår og efterår.
      Skulle da heller ikke ha haft så mange med hjem..........men man bliver jo let fristet til de priser.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette
    Ja det er slet ikke til at få armene ned over dette helt fantastiske vejr ;).
    Jeg skal da lige love for du får slæbt til huse. Der bliver da vist til et par dages arbejde med alle de planter og løg der skal i jorden. Jeg er slet ikke begyndt at tænke på løgkøb endnu ;).
    Skønne stemningsfyldte billeder fra din smukke have ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Først tusinde tak for frøene............dem er jeg glad for.
      Og vejret kan vi bestemt ikke klage over.
      Set skulle da lige være at her er meget tørt.
      Det har du helt ret i...........tror jeg har over 20 planter der skal i jorden + alle mine løg.
      Tak for dine søde ord.Nyder da også haven lige nu.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  11. jamen søde ven, hvor skal du da få skruet alle de pragtfulde planter ned henne.... nu må du vist snart ha stuearrest..... huh.... det er godt nok nogen misundelsesværdige indkøb :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Ja !!! det spørger jeg også mig selv om.Men kunne da ikke gå hjem fra markedet uden planter.......vel?
      Men skal nok få dem skruet ned et sted...........har jo en masse krukker hvis det skulle gå helt galt.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  12. Helt fantastisk sommervejr, også denne weekend, det har været dejligt og er helt sikkert blevet nydt overalt. Det er jo altid dejligt at komme på plantemarked og du fik nogle fine ting hjem, Green Jewel er virkelig smuk :).
    Fortsat god arbejdslyst i køkkenet.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Det er bare så skønt med det gode vejr.Men vi er jo også i gang med at renovere køkkenet.......så ikke så mange timer udendørs.
      Men alt det jeg har købt de sidste 14 dage skal jo i jorden.
      Tak skal du ha.Utroligt hvad man har i sit køkken.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  13. Hold da op en masse planter og blomster. Bliver da næsten helt misundelig 😉 Men på den gode måde. Tusinde tak for din dejlige kommentar på mit sidste indlæg. Det gjorde mig rigtig glad.
    Ønsker dig en god nat 🌸
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone.Ja !!! jeg er vist gået lidt amok den sidste tid.Så nu kommer al arbejdet med at få det plantet.Selv tak..........er altid glad når der dukker en ny blogger op hos mig.
      Rigtig god dag Knus Jette

      Slet
  14. Hej og god morgen Jette!
    Skønne blomstrende ting i din have, og hvor er penny smuk, glæder mig meget til at se mine i blomst næste år.
    Spændende hvor du får plads til dine fine nye indkøbte planter, og hvor ser det hyggeligt ud på plantemarkedet.
    Hvor er det lækre løg du er kommet hjem med, og hvor bliver det smukt næste år!
    Rigtig god fornøjelse i køkkenet, der er altså ikke noget så godt som at få malet-og sat på plads igen. Og duften af "ny" uhmmm.
    Ha en dejlig dag
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Jeg er meget glad for min Penny Lane............har bare de smukkeste blomster.Og den er jo ret ny.
      Det er vist også lidt af en udfordring at få plads til det hele.
      Men har heldigvis masser af krukker og mine højbede.Så det går nok.
      Noget af det bedste om foråret er jo når alle tulipanerne og narcisserne blomstre.
      Er ca. halvt igennem køkkenet lige nu.Men glæder mig til jeg er færdig og kan indtage et næsten helt nyt køkken.
      Også en rigtig dejlig dag til dig Knus Jette

      Slet
  15. Hej Jette!

    Så mye fint du fikk kjøpt! Green Jewel har jeg hatt, og den savner jeg. Veldig fint med hosta og lammeøre i sammen!

    Ha en god ny uke!
    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! der røg da lige nogle dejlige planter med hjem.
      Jeg har en Green Jewel i forvejen..........men en mere er jeg glad for.
      Fik inspiration fra Fru Pedersens have.Synes også det er et godt match.
      Også en dejlig dag til dig Knus Jette

      Slet
  16. Hej Jette!
    Det låter som en lyckad plantmarknad, det går inte att komma hem tomhänt. Många fina inköp. Det blommar fint i din trädgård, med dahlia och annat fint.
    Ha en fin dag / Kram Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika.Altid hyggeligt med plantemarked.Og lidt godt kom der da med hjem.
      Er vild med mine skønne dahlia der blomstre lige til frosten.
      Også en god dag til dig knus Jette

      Slet
  17. Hahaha...du kan bare slet ikke styre dig på et plantemarked :)
    Jeg holder mig af samme årsag fra plantemarkeder for tiden. jeg HAR ikke mere plads nu....men til foråret får jeg 1-1½ m2 plads i Flammebedet. Uh, hvor jeg glæder mig...jeg er begyndt at skrive planteønsker ned... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther.Ha-Ha og det skulle komme fra dig !!!
      1½ m2 er da også plads.........dem skal du nok hurtigt få fyldt op.
      Jeg tør slet ikke skrive mere ned hvad jeg ønsker mig.
      Men nu må jeg se at få de planter der står og venter i jorden.
      Knus Jette

      Slet
  18. Hej Jette,
    Jeg var også på plantemarked søndag, og fik købt nogle få planter, også en til dig. Vejret er stadig fantastisk. Jeg var hjemme i går hos Joey, nu skal han være alene. Det bliver svært. Kunne godt bruge noget regn snart. Har ikke lagt nogle løg endnu, men det kommer vel. Er ved at grave et nyt rundt bed. Vi snakkes ved snart.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Det lyder spændende.Har ikke så meget tid i haven.........for vil gerne have køkkenet færdigt.
      Glæder mig sådan til at se lille Joey.Det er da lige som at få en lille baby i huset.
      Her er der også utroligt tørt.......men regnen skulle vist komme i morgen her.
      Jeg har heller ikke lagt løg endnu.Har jo flotte blomstrende dahlia hvor der skal løg ned.
      Kunne også godt bruge et nyt bed,men det må blive til foråret.
      Ringer i aften.Knus Jette

      Slet
  19. Det ser bare skønt ud alt sammen Jette :o) Er SÅ ked af at jeg ikke var i Søborg, men kunne desværre ikke da vi var i Jylland i weekenden. Men til foråret kan du helt sikkert finde mig derude igen. Det er altid så hyggeligt at sige hej til dem man kender :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine.Dejligt at høre fra dig.Savner jo nogle af de kendte navne på plantemarkedet...........og også her på bloggen.
      Skal nok holde øje med dig til foråret.
      Ha det godt knus Jette

      Slet
  20. Kære Jette.
    Hvor er det spændende når du har været på plantemarked. Den hvid/grønne kvan kendte jeg ikke. Jeg har noget der ligner din violfrøstjerne på bladene, det var sået sig mange steder i haven og i krukker. Mon det er min lilla violfrøstjerne der har kastet frø?
    Din opstammede laurbærkirsebær er meget flot. Dine solhatte er jeg vild med. Får måske plads til et par en dag. Skal have flyttet nogle planter i mine højbede, da farverne ikke helt passer sammen og min anemone "Wild Swan" står alt for klemt. Men det er jo skønt vejr at gå ude i. Fortsat god arbejdslyst i dit køkken.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Ja !!! det er altid dejligt med plantemarkeder rundt omkring.
      Jeg er også meget spændt på den hvide kvan.Nej den hvide violfrøstjene jeg viser har jeg jo købt i søndags på plantemarkedet.
      Har købt en del solhatte i år............og håber de vil trives i mine bede.
      Har ikke rigtig tid til at nyde vejret i disse dage da jeg gerne vil være færdig med mit køkken.
      God dag Knus Jette

      Slet
  21. Hej Jette. Du har sørme stadig meget, der blomstrer her i efteråret. Det ser godt ud. Jeg har kigget på din pelargonie og jeg synes, det ligner en hænge-pelargonie, det kan jeg se på bladene. Måske er det Blå Sybil, men det kan være, den er for lyserød til at det kan være den.
    Ja, det er svært at begrænse sig og let at blive fristet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Ja !!! det er især alle de smukke dahlia der dominerer i min have lige nu.
      Tak for forslaget til et navn på min pelargonie.Synes mest at farven er pink.Mangler stadig at plante en del planter ud........en del ryger nok i mine højbede indtil jeg finder ud af hvor de skal stå.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  22. Hvor har du meget der blomstre endnu, det ser rigtig godt ud. Også skønt med et sensommerplantemarked, og kender til fulde det der med pladsmangel... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Navnesøster.Ja !!! du kan tro jeg også nyder det hele.
      Har lige plantet en del af alle de planter jeg har købt og ikke lige ved hvor jeg skal sætte.
      De er havnet i mine højbede.Men skal nok finde en plads et sted.
      God weekend Knus Jette

      Slet