søndag den 17. august 2014

Er sommeren forbi ? .........og en give away!!!

Med det vejr vi har lige nu JA !!! så tvivler jeg da på at vi får det gode sommervejr tilbage.
Kun 15 grader og regn står den på her hos mig.Så brændeovnen blev da tændt i morges.

Men vi skal ikke klage................for det har da været en forrygende sommer.
Og jeg har nydt den i fulde drag.
Har også besøgt en del haver i det Jyske..............og har været heldig at blive trukket ud
til at besøge Claus Dalbys dejlige have på søndag.

Nu vil jeg vise jer mit ynglingsbed bag drivhuset både som nyanlagt...........og som det ser ud
lige nu...............utroligt så hurtigt det går med at blive dejligt frodigt.

Har taget rigtig mange frø af min smukke lysegule lupin............og ud lodder frø til tre personer.
Det er bare at skrive en kommentar herunder.

Viser også hvad der blomstre i min have lige nu............kan godt se på haven at efteråret er på vej.

                                         Bedet i det tidlige forår................tulipanerne er lige startet.

                            Og her er bedet med de smukke Angelique tulipaner i midten af maj måned.

                                                           Bedet i juni måned

                                                     Og her vist i højsommeren...............utroligt så hurtigt det vokser til.

                                             Den er da smuk min gule lupin................og den blomstre rigtig længe.
                                             Så det er bare at skrive en kommentar hvis du er interesseret i frø.

                                        Længe leve campanula.................den blomstre flere gange om året.

                                        Og perlekurv er også en dejlig plante............og kan tørres.

                                    Denne krysantemum er købt..............men pynter dejligt i haven.

                                     Mine Alfred roser har bare blomstre rigtig flot...........men er stærkt på retur.

                                          Den smukke solhat er slet ikke til at undvære i haven.

                                   Min hvide dahlia har bare blomstre helt utroligt............den er nogle år gammel.

                                                               Den er da smuk!!!

                                      Min duehoved er et arvestykke fra min mor..............så den sætter jeg højt.

                                                    Floks har jeg i tre farver..............lyser dejligt op i haven.

                                                         Her den hvide.............som jeg har flest af.

                                            Tagetes Vanila har jeg selv sået..............og med stor succes.

                                           De små Pink Ferry har jeg flere steder i haven.

                                       Masser af blandede løg..............både fra krukker og nogle jeg har gravet op.
                                       Nogle ideer hvad jeg skal gøre med dem?

                                               Her den første høst af løg................der er tre slags.

                                    Lidt nyt til at pynte i haven...............pyntekål-lyng og et lille fyrtræ.

                                    Måtte da også lige have en alunrod  i lime farve med hjem fra planteskolen.

                           Er rigtig glad for træ kasser til at fylde med forskelligt pynt efter årstiden.

                                             Slutter af med mit dejlige rust kræmmerhus med æbler.

                            Det var lidt fra mig på en rigtig kold og våd søndag!!!
                                      

40 kommentarer:

  1. Kære Jette
    Ja, det rusker og regner også her- men jeg er begejstret for vi har haft sådan en tørke.
    Dejlig reportage fra din have, du er så god til at fortælle...

    Kram
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Her fortsætter regnen også................men nu sidder jeg med min computer og gang i brændeovnen............og det er da ikke så tosset.
      Dejligt at du kunne lide min reportage...................det er jeg rigtig glad for.
      God søndag Knus Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  2. Regnen er skøn og du har helt ret i, at det virker lidt efterårsagtigt i haven - vi må håbe på lidt indiansommer lidt senere.

    Men synes da, at du har flere flotte blomster i haven endnu. Og den sartgule lupin ser smuk ud. Jeg er netop ved at planlægge et bed i gul og limefarvet, så ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Ja !!! lad os nu se................men vi har jo haft en pragtfuld sommer.
      Når man får taget nogle billeder fra haven opdager man at der stadig er meget der blomstre.
      Skal jeg forstå at du er interesseret i nogle frø?
      God søndag Knus Jette

      Slet
    2. Ja, jeg er interesseret i frø og deltage i din give away :-)

      Slet
    3. Hej igen.........det er noteret Jette

      Slet
  3. Hej Jette sikke et dejligt bed du har fået lavet. Det er så interessant at se udviklingen. Vi kan bestemt ikke brokke os over den dejlige sommer som vi har haft. Det er helt vidunderlige planter du viser, sikke en frodighed. Din lupin er helt underskøn så den ville jeg være stolt over at vinde frø fra....God tur til Dalbys have, jeg håber ikke det er sidste gang han trækker lod. God søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.Jeg er også rigtig glad for bedet..................det er blevet lige som jeg drømte om.
      Nej vel...................den har bare været helt suveræn.
      Synes min gule lupin er værd at dele med andre..................så nu ser vi om det bliver dig.
      Er også rigtig glad for at skulle besøge CDs have på søndag....................håber det bliver din tur næste år.God søndag Knus Jette

      Slet
  4. Jeg fornemmer også, at efteråret er ved at snige sig ind på os, men de tidlige efterårsmåneder kan heldigvis også være gode :-)
    Du har ret i, at det går hurtigt med at få et nyt staudebed til at se ud af noget.
    Jeg satte de første løg i går - 50 påskeliljer (blandede sorter), så det bliver spændede at se, hvad der dukker op til foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Vivi.Ja !!! her er der kun 15 grader................så sommer det ikke.
      Er nu også glad for alle årstider...............men lidt vemodigt at sommeren nu er forbi.
      Er det ikke utroligt at det går SÅ hurtigt for et nyt bed at etablere sig ?
      Som du så har jeg en masse bla. løg.................men skal da også ud og købe ind.
      Forårsløg er slet ikke til at undvære.God søndag Jette

      Slet
    2. MIne blandede påskelilje løg er nyindkøb :-)
      Håber også på at få købt og sat nogle tulipanløg i mine bede, men nu må jeg lige se, hvad tiden er til. Jeg har jo en svendeprøve, som kommer til at fylde det meste af september måned ;-)

      Slet
  5. Hei Jette

    Det var kjølig her også i dag tidlig, og det er litt av en overgang fra tropevarme til å tenne i ovnen på 14 dager...

    Så vakre bed du har! Er det buksbom du har foran? Du er virkelig heldig som er blitt trukket ut til å besøke Claus Dalby. Der skulle jeg gjerne ha vært en gang :-) Det er en flott gul lupin du har!

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Jeg tror at det var køligt over det meste af landet til morgen...................så dejligt med brændeovnen.
      Ja !! det er buskbom jeg kar omkranset mit bed med................den er flyttet,så den skal lige sætte sig.
      Du kan også tro at jeg glæder mig til besøget.Måske bliver det din tur til næste år.
      Min lupin er jeg rigtig stolt af...............den er bare så smuk.
      God aften til dig Jette

      Slet
  6. Hej Jette, ja det har da været en helt forrygende sommer. Hvor er du heldig at du skal besøge Claus Dalbys have - jeg håber, du tager en masse billeder og viser på din blog. Du har en skøn have, og det var spændende at se billederne af det samme bed hen over sommeren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame.Ja !!! sommeren kan vi ikke klage over.................den har bare været helt fantastisk.
      Jeg glæder mig også rigtig meget til på søndag..................det bliver helt klart en stor oplevelse.
      Synes det kunne være sjovt at se hvor hurtigt at et nyt bed etablere sig.
      God aften Knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette!
    Så flot at du laver sådan en give away, her ville de også pynte, bruger meget gult til at binde mine farver/stauder i haven sammen.
    Endnu engang tillykke med din egen særlige gevinst:-)

    Altid så behageligt at læse med her, og se dine skønne blomster og andet, perlekurven er også meget værdsat her, og duehoved skal også indføres her. Lækkert kræmmerhus!
    Ha en skøn aften
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anette.Jeg har taget så mange frø af min gule lupin.................så jeg vil gerne forære nogle væk.
      Dejligt at du nyder al kikke ind til mig...........det er jeg rigtig glad for.
      Mit rust kræmmerhus købte jeg sidste år i min planteskole................og er meget glad for det.
      Du kan tro jeg glæder mig til på søndag..........skal nok tage en masse dejlige billeder.
      Også en rigtig god aften til dig Knus Jette

      Slet
  8. Hej Jette,
    Dejligt at se dine frodige bede. Glæder mig meget til på søndag. Her regner det meget i dag, men i går var jeg i haven det meste af dagen. Har også købt en stor Krysanthemum til at pynte ved fordøren.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja !!! der er da stadig gang i nogle af mine bede.Og jeg glæder mig også rigtig meget.
      Det har også regnet her hele dagen................men haven har godt af regnen.
      Altid dejligt med nogle smukke blomster ved dørene.
      Knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette
    Det ser fint ud, jeg kan godt huske, da du lavede bedet sidste år, mener jeg, at det var. Det går hurtigt med at få dækket et bed, mit bed ved pavillionen er også fuldstændig dækket nu.
    Du skal ikke tænke på mig med Giv awayen, jeg har selv.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Bedet blev lavet sidste efterår............og er vokset godt til.
      Ja!! det går utroligt hurtigt hvis man planter de rigtige ting.
      Jeg skal nok komme af med alle min lupin frø.
      God aften Knus Jette

      Slet
  10. Det ser fint ud hos dig Jette, og sikke en flot gul lupin. Jeg har den selv, dog ikke så stor endnu, så jeg skal ikke med i lodtrækningen, men vinderne kan godt glæde sig! - Men en lille sidebemærkning, din "perlekurv" er altså vist temmelig sikkert en nyserøllike... den har jeg selv, og elsker den og dens villighed til at brede sig med udløbere. Jeg bruger den tit i buketter, og tænker på den rare dame, der gav mig en aflægger engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tulle-Tak skal du ha.Ja !! min gule lupin er jeg rigtig stolt af.
      Og tak for information ang. min hvide blomst.-Har fået den foræret....................og var sikker på ad det var perlekurv.Men den er måske også lidt mere fast en perlekurv.
      God aften Knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette

    Lyse gule lupiner kunne også godt være i min have. Jeg har en del lupiner, men de er alle i blålige farver....
    - og super godt tur på søndag . Er helt misundelig, men jeg må nøjes med at følge med herinde... Håber at være heldig en anden gang... God tur til dig !!!
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Den gule lupin er også så smuk.................dejlig farve.
      Tak skal du ha................glæder mig rigtig meget.Og skal nok tage masser af billeder.
      Er sikker på du er heldig til næste år
      Godnat herfra Knus Jette

      Slet
  12. Ja det er sjovt at følge et bed gennem året, jeg kiggede på nogle af mine billeder fra haven fra 2012 og hold da op hvor er der sket meget. Dit bed er da blevet rigtigt godt og groet godt til, rigtig fint

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit.JA !!! det er helt utroligt så hurtigt et nyt bed etablerer sig.
      Havde lidt problemer med at finde et godt billede som det ser ud nu.
      Dejligt at du synes om det.
      Godnat herfra.Knus Jette

      Slet
  13. Hej Jette, Måske vi ses ved CD, er ikke klar over om han har to rundvisninger, vi skal komme kl 11.00
    Dine opgravede løg ville jeg sætte i en lille skærehave, så kan du med god samvittighed plukke til huset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik. Jeg er også inviteret til kl.11sammen med min søster Gitte fra Majas arv................så vi får forhåbentlig hilst på hinanden.
      God ide med hensyn til alle mine løg.Tak for ideen.
      Hilsen Jette








      Slet
  14. Kære Jette.
    Hvor er det smukke billeder fra din dejlige have. God idé at sætte en chrysanthemum i en krukke.
    Jeg vil rigtig gerne deltage i lodtrækningen om frø fra den gule lupin. Den er SÅ smuk.
    Du kan godt glæde dig til at besøge Claus Dalbys have:)
    Tak for alle de dejlige billeder.
    Mange hilsner fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Dejligt at du nyder alle min billeder fra min have.................og tak for dine søde ord.
      Krysantemom er bare så billige at købe..............så det køber jeg altid på denne årstid.
      Jeg synes også at min gule lupin er så smuk.................og er vild med farven.
      Du kan tro at jeg også glæder mig til besøget................skal nok tage en masse billeder.
      Selv tak og godnat herfra Knus Jette

      Slet
  15. Det er bestemt et dejligt bed, der foran drivhuset og det udvikler sig jo hen over sæsonen. Men den hvide hortensia - er den ikke først kommet til i år her i sommerens løb?
    Jeg har ikke lysegule lupiner mere, så jeg vil gerne med i din lodtrækning, for de mangler i mit gule bed.

    Ja, jeg glæder mig også til på søndag - god tur det Dalbys haveparadis, jeg er glad for at du og Gitte nu får muligheden også.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Ja !!! jeg er også rigtig glad for bedet................men der skal lige nogle justeringer til her i efteråret.
      Har noteret dit ønske.............for de gule lupiner er da ikke til at undvære.
      Glæder mig meget til på søndag...............både til at se CDs have.............men bestemt også din dejlige have.God
      nat herfra Knus Jette

      Slet
  16. Jeg har også gule lupiner i haven - både lysegule og mere skrap gul - som jeg inden længe vil flytte til den kommende gule have. Jeg var også så heldig at blive udtrukket til havebesøg hos Claus Dalby på søndag, og jeg glæder mig meget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Hvor er vi heldige................hvad tid skal du på besøg?
      Jeg synes bare at den lysegule lupin er SÅ smuk...............og har ikke plads til flere.
      Håber vi ses på søndag God dag Knus Jette

      Slet
    2. Jeg/vi skal på besøg kl. 11, så vi ses sikkert!

      Slet
    3. Hej Igen.Jeg skal jo også besøge CD kl.11 sammen med min søster Gitte fra Majasarv.
      Så glæder mig til at hilse på dig.Knus Jette

      Slet
  17. Hej Jette rigtig god tur til Claus :-D
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gro.Tak for din hilsen.....................du kan tro at vi skal nyde turen.
      God weekend knus Jette

      Slet