søndag den 13. november 2016

De dejlige stedsegrønne planter i haven...........også med blomst !!!

På denne årstid, hvor der jo ikke er så meget der blomstre i vores haver, vil jeg vise nogle af alle min stedsegrønne planter.
Er specielt glad for dem lige nu. hvor de giver struktur i haven.
Og alle min 16 rhodoer glæder jo en flere gange om året.Nemlig når de får alle de smukke blomster i maj/juni måned.
Her har vi ikke haft den smukke rimfrost som mange bloggere viser lige nu.Men smukt solskin har det været de sidste dage.
Så det er blevet nydt rigtig meget.


I sommer opstammede jeg min buskbom.......synes
den var blevet alt for massiv.
Laurbær i solskin.
 
 Ved carporten står dette bed med buskbomkugler.
 
Formklippet thuja.
 

           Er jo meget glad for at opstamme mine stedsegrønne planter.

          Nyder min store buskbom når jeg kommer op af gangen

          Broget benved................desværre lidt utydelig.Men god at ha.

          Har jo også små buskbom hække rundt om flere af mine bede.


Nyder også alle mine 16 rhodoer.
Og især når de blomstre i maj/juni måned.
 
           Den hvide er altid den første der blomstre.Den står i Høneballebedet.



 
                                 Der er da noget at glæde sig til!!!!



Nu har jeg også fået renset og tørret alle min dahliaknolde.
De overvintre i udestuen.

Lidt snebilleder skal i nu heller ikke snydes for,selvom vi ikke har haft den store mængde her hos mig.

 Nu er der kun de små æbler tilbage på paradisæbletræet.

 Opdagede lige hvor smukt min Piris blomstrede.

Og bregnerne er da også stadig grønne de fleste steder.

 Vil slutte af med at vise min smukke pelargonie der stadig blomstre så flot.


Håber i nyder det fantastiske vejr derude.
Rigtig god søndag !!!
 

36 kommentarer:

  1. Hej Jette
    Ja de stedsegrønne kan vi ikke undvære især om vinteren er de skønne og vi lægger mere mærke til dem. Hvis du får plads, skal du altså have en af de rhodoer, som har rigtig smukt løv om vinteren, så du også kan nyde dem, bare spørg jeg skal nok give dig råd om køb. Dine opstamninger og klipninger beundrer jeg, det ved du.
    Jeg har nydt det fantastiske vejr, men man skal have godt med tøj på, for det er godt nok koldt i dag.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Det kan jeg kun være enig med dig i.
      Du må da lige skrive navnet og vise den i dit næste indlæg.
      Jeg er da glad for din beundring ang. mine opstamninger og klipning.
      Her er det også rigtig koldt........så holder mig inde i dag og venter på pluds grader i næste uge så jeg kan få lagt de sidste løg.
      Rigtig god søndag på Samsø Knus Jette

      Slet
    2. Håber du kigger i mit indlæg i dag, jeg har sat et par navne og billeder på til dig.
      Knus

      Slet
    3. Hej Lisbeth.Skal nok gå ind og se dit indlæg når vi har spist.Og tak fordi du viser nogle rhodoer til mig.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  2. Hej
    Flotte billeder - det gir god effekt med de stedsegrønne planter i haven
    God søndag
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Tak skal du ha.Jeg er da rigtig glad for alle mine stedsegrønne planter.
      Også en rigtig god søndag til dig Knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette

    Så mange flotte oppstammede vintergrønne planter du har! Det er dumeget dyktig til. Likte spesielt godt din thuja.
    Her fikk vi så mye snø sist weekend, at den forsvinner ikke med det første.

    God søndag!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Jeg er også glad for dem alle.Min thuja købte jeg for nogle år siden som en lille alm. thuja.
      Den smule sne vi fik smeltede hurtigt...........men det er godt koldt om natten.
      Men glæder mig til næste uge hvor det skulle blive mildt i vejret, så jeg kan få sat de sidste løg.
      Rigtig god søndag Knus Jette

      Slet
  4. Jeg er også glad for mine stedsegrønne. Da jeg overtog haven for snart mange år siden, var her rigtig mange stedsegrønne. De fleste er væk nu, for de blev alt for store og mørke - de vokser helt vildt her. Jeg har indført buskbom i haven, den er ikke helt så vild ;-) Jeg har både klippede og uklippede buskbom. Derudover er jeg glad for ene - jeg har en stor krybende én, som er gammel, og en blød ene, som er fantastisk til dekorationer. De stedsegrønne bliver ved med at få en plads i haven - det er godt om vinteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frede.Her var der da også nogle stedsegrønne da vi købte vores hus for over 30 år siden.men som du kan se så opstammer jeg rigtig mange af dem.
      Buskbom er jeg rigtig glad for.........og har mange kugler,og små hække.
      Jeg har også en blød enebær som jeg købte for en del år siden.De sagde at den ville blive omkring 1½ m.Men nu er den over 5 m.Men bruger den meget om vinteren til kranse og dekorationer.
      Rigtig god aften Knus Jette

      Slet
  5. Der er stadigvæk meget fint at se på i din have. Kan du ha en god ny uge.... den skulle blive lidt mildere i vejret

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Tak skal du ha.Er jo ikke så meget derude ..........synes det er alt for koldt.
      Glæder mig også til næste uge så jeg kan blive færdig derude.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  6. Hej Jette

    Ja de stedsegrønne er super til at live op om vinteren, og det kan indimellem virkelig behøves;)
    Din formklippede thuja tiltaler mig især!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten.Det kan vi kun blive enige om.Nyder bare alle mine stedsegrønne planter.
      Købte en lille thuja for nogle år siden og begyndte at formklippe den da den var ca.lidt over en meter høj.
      Godaften Jette

      Slet
  7. Hej Jette!
    Du har ret i at de stedsegrønne sætter struktur på haven og sikke mange flotte du har.De er klippet flot,sikke et arbejde.Din Pieris står rigtig flot og det samme gør Rhododendron.Hvad gør du siden sidstnævnte har så sundt løv?
    Her har vi ikke fået sne i denne omgang,men det er koldt!
    God aften ønske af Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise.Dejligt at du er enig med mig.Og synes det er sjovt at opstamme og formklippe.
      Min Pieris havde jeg helt glemt...........men den står lige så fin med blomster.
      Mine rhodoer trives bare godt ud.Men vigtigt med masser af vand og gødning.
      Det var heller ikke meget sne vi fik.Men kulden fik jo også.
      Godaften Knus Jette

      Slet
  8. Kære Jette Du har bare de mest vidunderlige stedsegrønne sager! Hvor ser dine buksbom bare vidunderlige ud. Dejligt at se dine vidunderlige rhodo og azalea blomster. Godt du fik dine Dahlia knolde op. knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina.Ja !!! nu har vi begge fået vores knolde i læ...........så kan vi glæde os til de blomstre til næste år.
      Og de stedsegrønne er da slet ikke til at undvære i vores haver.
      Men mine rhodoer er også et af forårets højdepunkter Rigtig dejlig aften Knus Jette

      Slet
  9. De stedsegrønne er et must både til at stramme op imellem alt det der blomstrer om sommeren og så om vinteren, hvor de bærer haven, så det er skønt for dig at have så mange:-) Du er ferm med saksen kan jeg se, så fint og tæt de er klippet.
    Dejligt at du har dine dahlia i hus og din pelargonie er godt nok flittig med blomstringen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Alt det kan jeg kun være enig med dig i.
      Er jo rigtig glad for alle mine stedsegrønne planter.Synes de giver ro både om sommeren......men især om vinteren hvor alt ser lidt sørgeligt i bedene.
      Håber mine dahlia bliver ligeså smukke som i år.
      Godnat herfra og god ny uge Knus Jette

      Slet
  10. Wow hvor er de flotte dine opstammede. Og hvor tager jeg da bare hatten af for jer der gider grave dalhiaer op hver vinter, og så lægge dem igen. Men I får nok også så meget tilbage til sommer. Hvor er du heldig du stadig har så meget smukt i haven.
    Det er lidt sjovt med de paradisæbler. En af mine venner har lavet paradisæble snaps i år, som jeg glæder mig rigtig meget til at smage. Jeg har også lovet at lave labels til flaskerne, så det blir hyggeligt.
    Rigtig god søndag aften.

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone.Jeg er blevet rigtig glad for at opstamme mange af mine stedsegrønne planter.Synes det giver en lethed........og så er der jo plads under til smukke blomster.
      Du må da fortælle om den snaps og vise din labels.Det lyder spændende.
      Godnat herfra Knus Jette

      Slet
  11. Smukt ser det ud Jette.
    Jeg elsker når vi har fælles gartner. Så kan selv jeg være med.
    Den hvide farve lyser så smukt op i mørket.
    Er vild med din stor Buksbom. Den er så smukt klippet.

    Rigtig skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte.Ja !!! haven kan jo godt være smuk også om vinteren.
      Er ikke helt med den fælles garner ?
      Her er der ikke meget hvidt,men kun masser af blade.
      Lige den buskbom er jeg også rigtigglad for.
      Men i det hele taget er buskbom en dejlig plante i vores haver.Også en rigtig dejlig dag til dig Knus Jette

      Slet
  12. Hej Jette,
    Du er bare så god til at formklippe, og det er nogle flotte eksemplarer du snart har. Din pieris er smuk når den blomstrer. Nu slipper frosten, så vi kan få lagt de sidste løg. Har lige købt lidt ekstra tulipaner til halv pris, så kan de komme i krukker.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Tak skal du ha for dine søde ord.Jeg havde jo helt glemt min lille pieris........men fine blomster den har lige nu.
      Glæder mig også til lidt lunere dage.........for mangler jo også at lægge de sidste løg.
      Har lavet 4 krukker med tulipaner,men skal da også lave nogle flere.
      Knus Jette

      Slet
  13. Du har meget at glæde dig over og glæde dig til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja !!! det har jeg bestemt.Lige nu skinner solen så dejligt..........så endnu en ting at glæde sig over.
      God dag Jette

      Slet
  14. Hej Jette. Hvor har du mange fine stedsegrønne. Jeg er vild med den klippede thuja. Den er bare flot. Jeg vidste slet ikke, at du havde så mange rhodoer, det er da noget at glædes over:) I har da fået lidt sne. Vi har også fået lidt. Nu er det frostklare solskinsvejr vist ovre for denne gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Ja !!! jeg synes du skulle se alle mine stedsegrønne,da du skrev at du ville lave et indlæg om dem.
      Min thuja trænger til at blive studset igen til næste år.
      Min rhodoedr er forelt fem steder i haven..........og er dejlige når de blomstre om foråret.
      I dag her det været et smukt vejr.......men godt koldt.
      Håber på lidt mildere dage i denne uge.God aften Knus Jette

      Slet
  15. Kære Jette. Hvor er de flot passet og klippet til, dine stedsegrønne. Der er ikke noget at sige til det pynter fint i haven igennem vinteren. Dejligt med lidt forårsfornemmelser i form af blomsterne, med den kulde det har været hele weekenden, det har godt nok holdt hård og givet røde kinder...Her har der slet ikke været noget sne, så den yngste i huset, har i den grad klaget sig over den manglende hvid farve og mangel på "slædevejr". Vi andre har vist bare nydt, at det ikke var glat og træls føre på vejene.... Tak for blomster og plantevitaminer... Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Merete.Tusind tak for dine søde ord.Her hvor alle vores stauder bare ligger slatne hen.......er det bare skønt med de stedsegrønne planter.
      Vi har heller ikke fået meget sne.Men koldt har det jo været det sidste stykke tid.Men kan da godt forstå din yngste gerne vil have noget sne.
      Rigtig dejlig aften til dig Knus Jette

      Slet
  16. De stedsegrønne planter er da slet ikke til at undvære i haven i vinterhalvåret, men sjovt nok er det jo aldrig dem man tænker først på når man er ude at købe planter. Du er enormt skrap til formklipning, det ser bare godt ud. Vores kirsebær laurbær er ikke nær så pænt opstammet som din.
    Godt du fik Dahlierne op, så er det gjort!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Nej vel !!!Mine stedsegrønne er da også kommet til lidt tilfældigt..........og en del stod her jo også da vi flyttede ind.
      Især min opstammede laurbær er jeg rigtig glad for.Giver lidt lethed i bedet.
      Ja nu mangler jeg bare de sidste løg.Og så skal min græsplæne rives igen for alle bladene.
      Rigtig god dag til dig Knus Jette

      Slet
  17. Stedsegrønne planter skal der være, og du har mange fine. Også rigtig fint hvordan du har stammet nogle af dem op, det giver nye muligheder. Men den helt store buksbom er da vildt imponerende og hvor er den dog super flot klippet! Er dem "mand" for den opgave?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis.Det kan jeg da kun være enig i.Nogle af de stedsegrønne kan godt blive lidt tunge i det..........og som du skriver giver det jo muligheder for lidt planter nedenunder.
      Den store er jeg også rigtig glad for.Men den skal holdes godt inde da den står ud til vores gang.Vi deles om arbejdet med at klippe den.Der bliver både brugt den elektriske og den manuelle klipper.
      Rigtig god dag Knus Jette

      Slet