søndag den 23. august 2015

Min meget "tørre" augusthave !!!

Lidt fra min tørkeramte have,
men også dejlige billeder af det der blomstre lige nu.
Har rigtig travlt med at gøre haven klar inden vi tager til Nice i næste uge.


Er det kun mig der har sådan en rigtig tør have.
Vi har kun fået omkring 5 mm. regn her i august måned.
Har ikke bestilt andet end klippe visne stauder.
Har på fornemmelsen af jyderne har fået deres del af regnen.
Men lidt er der jo stadig at glæde sig over...............bla.den smukke hortensia Limelight.

Her er det mit hvide og gule bed.Ikke noget kønt syn lige nu.
Det var fint i foråret,men jeg har klippet både katost-hvid storkenæb og
liljer bort.Så nu må der tænkes over hvordan bedet skal se ud .
Margeritterne står flot længe.............men har også lige klippet en del ned.
Gode råd modtages gerne til et nyt bed.

Alfred er også blevet alt for stor........så den får med saksen når jeg vender
hjem fra Nice.

Køber hvert år en bakke med de små dahlia.
De holder rigtig længe.

Heldigvis har jeg jo rigtig mange smukke dahlia i både krukker og i bedene

Min Ghita rose har stadig lidt roser..............og de dufter helt forrygende.
 
Min hænge pelargonie er også stadig fin at se på.
Men kræver også meget vand.
 
Ved trappen trives planterne også rigtig godt.
Men der er også lidt skygge om formiddagen.

Ved terrassen står mit oliventræ lidt i læ.
 
          Og i min udestue stå den lille fine nerie som jeg har fået af søde Eliane i Kolding,og den vokser rigtig fint.Skal lige have delt den i nye potter
.   Vil også lige vise mine smukke skærmliljer.Nu er de sprunget helt ud.

.                     I drivhuset er min Multiblue i gang med sin anden
                      blomstring...............og nu kun med enkel blomst



Mit dejlige paradisæbletræ,bruger ikke æblerne til andet end dekoration.
Min store duftpelargonie som jeg har taget rigtig mange stiklinger af.
Frk. Anemone viser også den hun fik af mig for et par år siden.
Viste jo min alm.Sct. Hansurt i mit forrige indlæg.
Og her er det den skønne hvide........har også den mørke Matrona.
Meget af vores tid er gået med at renovere vores
carport og skur.Naboen har revet deres carport ned
som stødte op til vores.
                    
Hvordan har i det med blomsterne på lammeøre ?
Jeg klipper dem altid af på denne årstid..........synes ikke de er så kønne.
 
Min rust pokal med en blomstrende husløg.

Nu varer det ikke længe før jeg kan lave saft af alle mine blå druer.

Flere skønne dahlia.

Har rigtig mange pelargonier i min udestue.
Der trives de rigtig godt.

Er rigtig glad for mine duehoveder som jeg har fra min mor..

Nu er det også tid til de smukke pyntekål.

Dette dejlige kræmmerhus af pil hænger ved min
hoveddør.


Det var lidt blandet gods herfra.
Håber i har nydt den skønne solskinsdag.
 


42 kommentarer:

  1. Ih... det ser da stadig flot ud hos dig, men vi har helt klart fået mere vand end I har. Jeg ved dog ikke hvor meget.
    Sjovt lige at se moderplanten til min, jeg synes det ser ud til at den har en lidt anden farve - men det er nok bare lyset, der snyder. Dine Dahlia står i hvert fald rigtigt smukt og Limelight er forrygende. Kunne da nævne flere andre lækre ting hos dig... bl.a. de flotte druer.

    Hav nu en skøn tur til Nice - det vil vi da også gerne se lidt billeder fra :)
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Ulla.Det er kun overflade..............for her er meget tørt.Men vi kan jo ikke vande hele haven.
      Mit hvide/gule bed skal laves helt om.
      Det er da den samme plante alle mine stiklinger er taget fra.men måske at lyset driller lidt.
      Ja!! det gælder jo om at nyde det der ser godt ud,og ikke fokusere på det triste.
      Glæder mig så meget til Nice........................og skal nok tage rigtig mange billeder.
      God aften knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette!
    Vi fik en hel del vand for ca en uge siden, men blæsten har gjort at jeg også er begyndt at klippe stauderne ned, overvejer om jeg skal finde noget der kan klare den slags vejr, for her er så utroligt tørt....
    Hvor ser dine blå druer flotte og store ud, vores blå er en del mindre, end de grønne vi har og som ligner dine i str.
    Har først lige fået lammeøre i haven, så er spændt på blomstring, som nok ikke bliver i år.
    Mange flotte "ting" du viser trods tørken, og bliver lidt nysgerrig på din nerie, havde en kæmpe for rigtig mange år siden, og får helt lyst til en igen nu jeg ser dine nye.
    Ha en skøn søndag aften, hilsner, god ferie og kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Anette.Heldige jer.................håber på lidt vand på tirsdag.
      Kan slet ikke huske at jeg har klippet så meget ned som i år.
      Klaserne bliver bare så store hvert år..................
      og jeg gøder dem ikke ret meget.
      Jeg er vild med den grå farve,og de bløde blade..................men ikke de lange blomsterstande.
      Jeg er også selv spændt på min nerie...............har aldrig haft sådan en før.
      Den skulle blive ferskenfarvet.Ved ikke lige hvor lang tid der går før den får blomster.
      Tak skal du ha...........glæder mig rigtig meget til Nice.Knus Jette

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Jo tak jeg har virkelig nyt de dejlige sommer dage, kan slet ikke bære at sommeren snart er slut. Vi har egentlig fået en del vand, men også en del vind, og så har vi sand muld, så vandet siver lige igennem. Dine krukke planter står virkelig godt, jeg syntes jeg bliver lidt doven med vandingen her sidst på sommeren, og det kan godt ses på mine krukker. Din vindrue ser virkelig lækker ud, jeg ønsker mig en til drivhuset til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jeannett.Det har da også været en rigtig dejlig tid vi har haft................så må vi tage tørken med.
      Dejligt at jeg kan forlænge sommeren i Nice.
      Hvis vi ikke er flittige med at vande krukkerne så kan jeg jo bare smide alle mine planter ud.
      Så det er et fast punkt her om aftenen.
      Det kan jeg godt forstå....................for der bliver en dejlig saft af dem.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  5. Godaften Madame.Tak skal du ha...........glæder mig rigtig meget.
    Ja !!! bare det var mig.For her er virkeligt tørt.
    Druerne bliver så store hvert år,uanset vejret.
    Også en rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
  6. Det ser da flot og frodigt ud hos dig, selvom vi ikke har fået meget vand på det sidste. God tur til Nice. Et af mine yndlingssteder - skal heldigvis selv derned om tre uger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig.Dejligt at høre fra dig.Og der er ganske rigtig meget tørt her hos mig.
      Og tak skal du ha....................har også været der en del gange.Skønt sted.
      Også god tur til dig knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette
    Jeg kan se på DMI´s tørkeindeks at I virkelig mangler vand, I er nået det røde felt, så der er ikke noget at sige til, at der er tørt i din have. Det er der også i vores, men vi har da fået lidt mere regn i august. Det er ikke nemt med råd til et nyt bed, for hvis det skal blive ved med tørke, skal det jo være tørketålende planter, og jeg kan jo forstå, at det ikke går så godt med solhatte heller. Hvad med krysantemer eller vinterasters, hvis du kan skaffe nogle lysegule, de er så søde.
    Jeg klipper også blomsten af lammeøre, jeg synes ikke, den er køn, når den først er sprunget ud.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Lisbeth.Ja !!! vi tørster rigtig meget her.......................og vandet er ret dyrt her i hovedstaden.
      Jeg må vist tænke mig rigtig godt om og finde ud af hvad der kan tåle noget tørke.
      Og måske skal jeg prøve vinterasters.
      Godt at jeg ikke er den eneste der ikke synes om blomsterne i lammeøre.
      God aften knus Jette

      Slet
  8. Hej Jette, allerførst rigtig god tur til Nice - hvor lyder det dog skønt! Og sikke mange smukke blomster du viser. Her har vi fået en del mere regn, end du har. Jeg har dog ingen regnmåler, så jeg ved ikke hvor meget. Er helt misundelig på dine flotte druer.
    Ha' en dejlig søndag aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen.Dit svar står lidt længere oppe knus Jette

      Slet
  9. Hei Jette

    Det høres deilig ut å reise til Frankrike. Her er det også meget tørt nå, men i tre fire dager nå skal vi få regn.
    Mye flott som blomstrer hos deg nå. Så fine druer du har, og det ser ut til å bli en bra avling av ze :)

    Ha en god ny uke! Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Marit.Du kan tro at jeg også glæder mig til min rejse til Nice.
      Og her har de endeligt lovet noget regn her hos mig.............skønt.
      Selv om her er meget tørt er der jo alt det i krukkerne der trives rigtig godt.
      Og druerne er åbenbart lige glad med tørken............for de er også flotte i år.
      God aften nordpå knus Jette

      Slet
  10. God aften Jette
    Hvor er det sjovt at se din duftgeranie som jeg også var så heldig for et par år siden, at få en aflægger af fra dig min står også SÅ fint og har blomstret hele sommeren på livet løs :0) Jeg har ellers haft lidt problemer med en del af mine duftgeranier men den klarer sig helt fantastisk.
    Jo her har vi virkelig også tørkeproblemer og må vande på livet løs, jeg håber du har en i nærheden som kan passe på dine planter når i er i Nice - god tur.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita.Dejligt at høre fra dig igen.Og dejligt at din duftgeranie trives godt.
      Så er du nok også glad for den regn der er gang i lige nu.Men lynet slog vores HFI relæ fra
      Vi har nogle der passer vores hus og have medens vi er væk.Og tak skal du ha.
      Glæder mig rigtig meget.God dag knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette,
    Vi har får mere vand end jer, men der er også tørt her nu, med alt den varme og blæst. Din Limelight står flot, og dine druer ser lækre ud. Jeg klipper også blomsterne af mine lammeøre. Glæder mig til I kommer over, og måske kan vi få tid til at se en have. God tur til Nice. Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar

    1. Hej Gitte.Ja !!! lige nu regner det godt her......................og det trængte vi til.
      Mine to Limelight lyser dejligt op i alt det tørre.Og glæder mig til at lave dejlig saft af druerne.
      Vi glæder os også til vi ses....................og det vil da være dejligt hvis vi kan nå at se en have.
      Er så småt i gang med at pakke til Nice.Og du kan tro vi glæder os Knus Jette

      Slet
  12. Der er også knasende tørt i min have, så da jeg trak gardinerne til side i morges, blev jeg glad. Der er meget. som kan klippes ned selv om man er lidt bange for at pelse haven helt.
    Synes du, at du har rigtig mange smukke blomster endnu, så helt galt er det da ikke ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina.Nu prøver jeg igen........................lynet tog mit svar.
      Men dejligt at høre fra dig.Og lige nu vælter regnen ned og det lyner og tordner.
      men vi trængte jo også til vandet.
      Jeg synes min have ser lidt efterårsagtig ud.................lidt for tidligt.
      Er nu glad for at jeg har fået fjernet en del af alt det tørre.For så er der måske en mulighed for at der kommer lidt friskt løv.
      Men nyder da også både mine hortensia og dahlia der blomstre troligt lige nu.
      Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  13. Kære jette.
    Jeg må sige at vi jyder ikke har taget alt regn. Jeg i Sønderjylland har i hvert fald ikke set regn i noget tid nu. Jeg kan ikke engang huske hvornår vi fik regn sidst, men det kan også bare være fordi jeg ikke husker så godt. Det hele ser noget trist ud og der er flere ting, som jeg overvejer at pille op af krukker og begynde at se på efterårsbeplantning, men det hjælper jo ikke meget for der skal vandes uanset.
    Men jeg synes at der er også mange gode blomster på dine billeder.
    Jeg håber at I får en rigtig god ferie i Nice :-)
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten.Det er da godt at høre................og heldigvis fik vi 9 mm i dag.Det var tiltrængt.
      Jeg synes jo også at min have ser lidt efterårsagtig ud..............og dette er da lidt for tidligt.
      Er nu glad for alle mine krukker som jeg hele tiden flytter rundt på.Og de fleste overvintre i mit drivhus og udestue.
      Jeg nyder da også alle mine hortensia -hibiscus og dahlia lige nu.
      Og jeg er også rigtig glad for alunrod i krukker............der triveds di rigtig godt.
      Tak skal du ha........glæder mig rigtig meget god aften knus Jette

      Slet
  14. Hej Jette. Ja regnen har vi beholdt for os selv her i Jylland, smukke Agapantus, giver en helt rette stemning til en sensommer terrasse. God tur til Nice, spis godt, drik godt og nyd sensommeren, jeg er lidt jaloux. Kan I ikke besøge et par haver i Provence og Cote d´Azur.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik.Troede slet ikke vi ville få noget regn her hos os.............men i går og i nat er det da blevet til 16 mm.Så nu kan vi lidt igen.
      Jeg er også rigtig glad for mine smukke Agapantus.
      Du kan tro at jeg skal nyde det hele.............der er allerede bestilt bord til en rigtig fransk restaurant.
      Det ville jeg da meget gerne ,men det er jo lidt besværligt da vi er dernede med fly.
      Men skal prøve at finde nogle smukke blomster at tage billeder af.
      God aften Jette

      Slet
  15. Hej Jette Nej du er skam ikke den eneste som har en tør have. Min have er knastør, og det er først i dag, at der er kommet regn af betydning, men skaden er sket, og det er ikke alt, som man kan få til at se pæn ud igen - ikke i år.
    Rigtig god tur til Nice:-)
    Kh Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Ja !!! jeg kan jo læse at vi åbenbart er rigtig mange der mangler vand til vores haver.
      Men det hjalp lidt med de 16 mm vi har fået det sidste døgn.
      Jeg har også bugt rigtig meget tig til at klippe visne stauder ned................så haven er ret kedelig at se på.
      Taj skal du ha...............glæder mig rigtig meget.
      God aften knus Jette

      Slet
  16. Det var en dejlig buket af blandede ting fra din have. lv om det er tørt syntes jeg nok at det ser godt ud. Jeg har lige gået og kigget på mine lammeøre blomster, og overvejet en klipning af lammet. De hænger unægtelig noget med ørerne! Ang. regn savner jeg også, men lad os nu se om ikke natten og morgendagen bringer lidt fugt til vore haver. Rigtig god tur til Nice.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis.Ja !!! så er jeg hjemme igen fra en skøn..............og meget varm tur til Nice.
      Du må se at få klippet dine lammeøre.De bliver helt friske at se på igen.
      Og kan da se at i alle har fået en del regn medens jeg har været væk.
      God aften knus Jette

      Slet
  17. Jamen jamen Jette, dine druer er smukke tillykke .og sikken en frodighed du må jo elske dine planter nok så meget kan jeg se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe.Tak skal du ha.Glæder mig til mine druer bliver rigtig modne.
      Og jeg tror da at alle os bloggere elsker alle vores blomster.
      God aften Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  18. så smukt og fint i din have........men hvornår kommer der mon nogen billeder fra Nice, har du mon slet ikke taget nogen :-) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Tak for dine søde ord.....................men jeg har kun været hjemme to dage.
      Så jeg arbejder på mit indlæg fra Nice.
      Godaften knus Jette

      Slet
  19. En masse dejlige billeder, du viser! Jeg er heller ikke så vild med blomsterne på lammeøre, men også fordi jeg har den i den hvide have. Jeg plantede også den hvide Matrona i foråret, men den blomstrer ikke endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Tak skal du ha.Jeg kan jo læse at der er rigtig mange der klipper blomsterne at lammeøre.
      Og synes de bliver mere friske at se på igen når de er klippet af.
      Min møeke Matrona skal vist flyttes lidt ud lyset....................for den står lidt for meget i skygge.Rigtig god dag knus Jette

      Slet
  20. Kære Jette.
    Tak for alle de smukke blomsterbilleder. Jeg er vildt imponeret over, at dine nerier vokser så godt. Jeg har haft nogen stående ude, og det har nok været for koldt, for de er ikke så store. For en måned siden blev hele planten grå på bladene. Jeg kunne ikke se sygdom på dem, men det så grimt ud, så planten blev smidt ud. Lidt ærgerligt med sådan en gammel plante. Måske har den haft det for varmt i udestuen.
    Jette, jeg har nu nogle lupinfrø til dig, vil du sende mig din adresse på min mail? Så sender jeg nogle frø med af opiumvalmue. Vil du have nogle frø af den smukke petroleumsblå voksurt?
    Kærlig hilsen fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane.Selv tak.Jeg er rigtig glad for at mine små nerier vokser så godt.Nu skal de deles så de får bedre betingelser.Tror du de kan overvintre i min uopvarmede udestue?Og ved du hvor længe der går før de får blomstre.Ærgerligt med din plante..................har du nu ikke selv nogle nerie?
      Det er rigtig sødt af dig.......................og jeg vil gerne have frø af voksurten.
      Sender dig min adr.når jeg vender hjem fra Jylland.Mange kærlige hilsener knus Jette

      Slet
  21. Kære Jette.
    Hvor er du berejst, det glæder mig på dine vegne. Det er jo skønt at komme ud og se verden.
    Jo. jeg havde nogle nerier plantet til evt. interesserede, de to af dem har jeg nu beholdt. De skal overvintre frostfrit, så bliver det meget koldt i din udestue, kan du sætte en lanterne eller lignende med et fyrfadslys i derude. Du kan også lade døren ind til stuen stå ganske lidt på klem, det skulle være nok. De kan godt tåle et par frostgrader i kortere tid. Jeg husker ikke hvor længe det varer, inden de blomstrer, men jeg vil tro ca to år. Det er lige som hortensia, de blomstrer på 2. års grene. Du kan jo på et tidspunkt skære dem tilbage for at få dem kraftigere. Du kan også sætte begge planter i samme krukke.
    Kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eliane.Tak for gode råd til mine nerie.Og nu vil jeg da glæde mig til de blomstre om nogle år.
      Jeg skal nok sende dig min adr. på mail.
      God dag knus Jette

      Slet
  22. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet