lørdag den 14. september 2013

Mit nye bed......nu med planter!

Ja! så lykkedes det endeligt at få mit nye bed færdigt.Det vil sige at det faktisk er to bede der nu er samlet.
I mit forrige indlæg kan i se bedet uden planter.

Da vi flyttede den lille buskbon hæk til det nye bed bag ved drivhuset......lykkedes det manden at få gravet vores mini syren op.Den var ikke "mini" mere,og vi kunne næsten ikke komme forbi den på stien.
Nu står den i højbedet indtil jeg finder en plads til den.

Farverne i mine nye bede er mest holdt i hvid/rosa og de mørke farver.

Min Annabelle hænger lidt med næbbet.....men hun skal nok rette sig op igen.
Den mørke plante til højre er en mørk blærespiræa
Mit nye bed bag drivhuset.Det skal nok blive fint når blomsterne har sat sig lidt.
Og den lille buskbonhæk har jeg studset lidt.
Det buede bed uden mini syrenen.

Det lille hjørne ved drivhuset.....og min opstammede syren,som jeg selv har drevet frem.


I det buede bed står dette smukke rosenmandeltræ.
Det er fantastisk når det blomstre med sine dejlige rosa blomstre tidligt på foråret.
Under træet er der en lille stedsegrøn plante,og min blodgræs i baggrunden.
Er blevet vild med alle de små græsser.
Min fine sommerfugl fra Hampton måtte da også stå i det nye bed.
Det buede bed er jeg blevet rigtig glad for.....nu kan vi komme forbi uden at gå ind i syrenen.
Synes det er blevet rigtig godt med alle de nye planter.

Denne smukke hosta havde jeg med hjem fra London.

Min solhat holdt også flyttedag.....den stod lidt mørkt under forsytiaen.

Brodway Light ,og to Japanese star fra Gitte.

Til venstre er det rosa duehoved fra min mor......i midten kattehale,
i baggrunden er det en rosa daglilje ,som jeg købte på Solhøj plantemarked

Nu mangler jeg bare at putte alle disse løg i jorden.....så der er noget
smukt at se på til foråret........glæder mig allerede.
.

Håber i nød mit nye bed,
og rigtig god weekend derude.


Planterne er en blanding af gaver og lidt fra min søster Gittes have.
Og nogle af planterne har jeg delt fra andre bede i haven.

Af nye indkøb er de små græsser/lyng/kløver/blodgræs/alunrod/husløg/mørk hyld/brodway light/kattehale.
Og den lille fine hosta,som jeg havde med hjem fra Hampton.

Hvis nogle mangler hosta.....kan jeg tage nogle med til Lyngby på næste søndag.
Håber at der er rigtig mange der møder op.

67 kommentarer:

  1. Hold da op Jette, det er sørme da blevet godt.
    Kombinationen på planterne i dit nye bed, er blevet rigtig godt, farvemæssigt.
    Det bliver spændende næste år når det hele er vokset lidt, hvordan det så tager sig ud.
    Flot arbejde.
    Knus Marianne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.Tak for dine søde ord.Jeg håber da meget at det vil vokse pænt til......og at alle de smukke forårsløg vil lyse op til næste år.
      Rigtig god weekend til dig knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette. Hold da op, hvor er det blevet godt med dine nye bede. Hvor er du dog heldig at du lige kan plante en hel buksbomhæk, jeg vil forsøge at tage stiklinger af mine og se om jeg på den måde kan få nogle flere. Det er vist ved at være sidste udkald, da man vist skal gøre dette i august. Jeg synes, du er lykkes rigtig godt og jeg kan utroligt godt lide dine plantesammensætninger. Det er meget interessant og inspirerende. Især synes jeg, det er lykkes rigtig godt med dine græsser. Dér har jeg virkelig noget at lære. Jeg vil gerne have græsser ihaven, men synes det er svært at finde ud af hvor jeg skal sætte dem. Men nu har jeg en idé - det er noget med et stenbed. Stenene har jeg allerede, så nu mangler jeg "bare" planterne! Tak for inspirationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.Tusind tak for dine søde ord.Jeg er også selv godt tilfreds med mit nye bed......men det har også kostet mange timer for os begge.
      Det sværeste er at planlægge sammensætningen af blomsterne.......så der er noget der blomstre hele sæsonen.Det var oplagt at flytte buskbon hækken og sætte fliser i det buede bed.Jeg er bare blevet så glad for græsser her det sidste års tid.....har dem også i mit hvid/gule bed.jeg mangler sten til mit rhodo bed og du mangler planter.
      Dejligt at vi kan inspirere hinanden.Knus Jette

      Slet
  3. Hvor ser det bare fint og spændende ud. Det bliver sjovt at se det vokse til og indtage hele pladsen. Jeg kan især godt lide at du har både træer/buske og stauder sammen. Det giver en rigtig fin variation. Det skal jeg nok forsøge mig lidt mere med. Tak for inspirationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke.Det er altid spændende om bedet nu kan leve op til det man har planlagt.....men det ser jeg jo først til næste år.
      Det er jo en gammel have,så det er naturlig at inddrage de gamle buske og træer i bedene.
      Dejligt at jeg kan inspirere dig lidt.God weekend Jette

      Slet
  4. Hvor er det blevet fint. Jeg kan rigtig godt lide det buede bed. Det er som om det leder en videre gennem haven.
    Ærgerligt at vi skal en søndag for tidligt til Sjælland. Det havde været sjovt at møde Jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Ulla.Dejligt at høre fra dig.Og tak for dine pæne ord om mit nye bed.Jeg er også rigtig glad for at jeg inddragede buen til mit bed.......synes at det er blevet rigtig godt.
      Det kunne da have været rigtig hyggeligt at mødes i Lyngby på søndag.....men måske en anden gang.God weekend Jette

      Slet
  5. Det blev et rigtig smukt bed og farvene er lige dem jeg skal have i min forhave..:-)
    Har jo mange af planterne allerede så de kan vokse sig store og fine til de engang skal ud i den nye have, forhåbentlig til næste forår..:-)

    Rigtig god weekend fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Jeg var slet ikke i tvivl om farverne i m,it nye bed.....det var Annabelle og min mørke hyld.....der får rosa blomster, der bestemte farverne.
      Altid dejlig at have nogle planer.
      God weekend Jette

      Slet
  6. Hej Jette, hvor er det blevet flot, og der er så mange smukke detaljer i din have - det er en fryd at se. Rigtig god weekend til dig! Klem

    SvarSlet
  7. Hej Madame.Tak for dine søde kommentarer.Er også selv glad for resultatet.
    Man er altid selv spændt på om det nu bliver som har forestillet sig.
    Også en rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
  8. Det ser bare godt ud, Jette - et stort arbejde har det også været... Jeg kan godt lide dit buede bed og fint med de små lyngplanter på hjørnet ved drivhuset. Jeg har siden besøget hos CD været totalt forelsket i både Limelight og Annabelle hortensiaerne, men det kommer til at knibe med pladsen her, tror jeg. Det er nogle dejlig mørke planter du har fået plantet også - klap dig selv på skulderen. God søndags-knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Tak for dine søde ord.Jeg tror også at manden trænger til en lille pause inden mit næste projekt.........som er et stort rhodobed på nordsiden af huset.
      Jeg er også selv rigtig glad for buen,.......selvom jeg havde lidt problemer med at finde ud af, hvilke planter der kunne stå i det smalle bed.
      Vil også gerne have en Limelight.....men det kniber også med pladsen her.
      Synes det er en god kombination med det hvid/mørke og det rosa......glæder mig også til at se bedet til foråret med alle tulipanerne.
      God fornøjelse i Århus i morgen......brug nu ikke alle pengene. knus Jette

      Slet
  9. De er blevet rigtig fine dine bede - dem tror jeg du bliver glad for. Flotte afgrænsninger både det med buskbom og stenkanten i det buede bed.
    Jeg har købt mistbænken i Planteriget i Roskilde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Sussi.Jeg er helt sikker på at jeg bliver rigtig glad for mine nye bede.
      Har efterhånden lavet 7 nye bede de sidste to år.
      Da jeg flyttede buskbon-hækken,måtte vi jo købe nogle sten til buen......men synet det passer dertil.Tak for oplysningen med hensyn til mistbænken.God weekend knus Jette

      Slet
  10. Det er da blevet flot, Jette! Og dejlige forårsløg du har købt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana.Tak for det.Ja! hvis vejret er med os i morgen vil jeg begynde at lægge løg i bedene.God weekend til dig knus Jette

      Slet
  11. Hvor er det dejligt med de nye bede. De er blevet flot tilplantede. Det bliver en god oplevelse at have dem fra foråret af og se først de nye løg og senere alle stauderne komme op. Det kan kun blive godt :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Anette.Jeg er også rigtig glad for dem.....altid dejligt at forny noget i haven.Kan næsten heller ikke vente til det bliver forår på ny, med at se alle de smukke tulipaner der blomstre.Rigtig god weekend knus Jette

      Slet
  12. Det er blevet så flot Jette, det kan du godt være stolt af, det ser kanon ud med den lille buksbomhæk rundet om. Dejligt at du nu er færdig med dit nye bed, hvad skal du nu finde på :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Det er rigtig dejligt at være færdigt.....mangler lige alle forårsløgene
      Og tak for dine pæne ord.
      Tør næsten ikke fortælle manden om mit næste projekt i haven.....nemlig et nyt rhodobed på nordsiden af haven.Har tre store og gamle rhodoer og to nye.Så det er da en start.Knus Jette

      Slet
  13. Hvor er det blevet fint.
    Din sommerfugl er bare så smuk. Sådan en måtte gerne være i min have.
    Jeg holder også meget af græs.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse.Tak for dine pæne ord.Kunne ikke stå for sommerfuglen i London.....købte tre stk.Græsser giver sådan en lethed i bedene.
      God weekend Jette

      Slet
  14. Hej Jette
    Det er da blevet et spændende bed!
    De farver du har valgt, klær hinanden rigtig godt syndtes jeg :-)
    Jeg har også en Black Lace som jeg købte sidste år, dog ikke så stor som din. Den har drillet mig lidt :/ Den har mere hvide end lyserøde blomster.
    Vi ses måske på næste søndag ;-)- Fortsat god weekend.
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gro.Tak for dine søde ord.Var slet ikke i tvivl om farverne......men hvilke planter der blomstre over så lang en periode som muligt.
      Jeg håber da meget at min får rosa blomster.
      jeg håber da på at vi ses sammen med de andre bloggere.....s i foråret var vi over 10 i Lyngby.Godnat herfra knus Jette

      Slet
  15. Det ser godt ud med dit nye bed. Farverne og bladformerne ser gode ud sammen :-) Det bliver spændede at se bedet, når det rigtig har etableret sig, men allerede nu ser det "færdigt" ud pga. den lille, fine og tætte buksbomhæk du kunne sætte i :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi.Jeg er også selv godt tilfreds med bedet.Det er altid spændende at følge bedet og se hvordan det udvikler sig.Dejligt at det kunne lade sig gøre at flytte den lille buskbonhæk.Godnat herfra Jette

      Slet
  16. Det ser virkelig godt og lovende ud. Dejlige farver og planter du har valgt.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Dorthe.Er også selv godt tilfreds med bedet......man er altid lidt spændt på om det nu bliver som man ar planlagt.Håber farverne arter sig til foråret.
      Godnat herfra.Jette

      Slet
  17. Det ser da bare SÅ godt ud... Spændende som det udvikler sig.
    Har du selv "formeret" den fine lille hæk - den er da lige til at stjæle :-)
    Mange havehilsner fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Susan.Tak for dine søde ord.Ja det har jeg, den er efterhånden nogle år gammel.Er også rigtig spændt på hvordan bedet ser ud til næste forår.
      God nat herfra knus Jette

      Slet
  18. Hej Jette
    Nøj hvor der det godt ud med det/de nye bed. Det bliver rigtigt spændende at opleve bedet til næste år ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Jeg er også selv tilfreds.......og håber på at det vokser godt til i løbet af året.Man er altid så spændt når man laver et nyt bed.Godnat herfra knus Jette

      Slet
  19. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  20. Hej Jette,
    Hvor er det bed fyldt med dejlige planter. Dine fine bedafgrænsninger er flotte både hæk og stenkant. Den mørke Spiræa er det en Diablo ?
    Jeg har netop investeret i en. Det mørke løv giver en fin kontrast i de grønne bede. Glæder mig til at følge dine bede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.Dejligt at høre fra dig.Var selv spændt på hvordan de to forskellige bedafgrænsninger virkede.Og ja! det er en Diablo min spireæa.
      Er blevet helt hug på de mørke planter.....ligeledes de limefarvede.De er begge gode til lidt kontrast i bedene.Dejligt at du vil fælge med i hvad der sker i mine bede.God søndag til dig Jette

      Slet
  21. Hvor er det smukt, og nu fik jeg set hvor du placerede din Annabelle.
    Men buksbomhækken er da ikke ny?
    Minder den nye hosta ikke meget om Crispula?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Jeg håber meget at min Annabelle vil trives på den nye plads.
      Nej den lille hæk blev flyttet fra det lille trekantsbed......hvor der nu er sten.Og den lille nye hosta købte jeg i sommer på Hampton i London.
      Og den hedder Fire and ice.
      God søndag Jette

      Slet
  22. Hej Jette,
    Det ser bare supergodt ud. Meget fint med den buksbomhæk. Det bliver spændende at se hvordan det er vokset til næste sommer.
    Har fået plantet min hyld og blærespirea ud inden jeg skulle til Ålborg, hvor jeg sidder nu og skal være til torsdag. Martin har lovet at vande hortensiaen som står i drivhuset. Har købt en masse forårsløg for nogle af mine penge, og glæder mig til at komme hjem og lave noget i haven.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Dejligt at høre fra dig selvom du er på kongres.Er glad for at du synes om mit nye bed.Hvor har du sat de to mørke planter?Har lige siddet og kikket på alle mine nye løg for at finde ud hvor de skal placeres i haven.
      Kan godt forstå at du glæder dig til at komme hjem igen.Vejret har været fantastisk indtil i nat hvor vi fik 10mm regn.Så vi har slappet af i dag af efter nogle hårde dage i haven.Knus Jette

      Slet
  23. Dit nye bed er blevet rigtig fint. Din Annabelle er måske lidt høj foran vinduet; men til gengæld er der jo noget smukt at kigge ud på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Tak for dine pæne ord.Jeg håber at der kommer tilstrækkeligt lys og varme i mit drivhus.....selvom Annabelle står for enden.Det vender nord/vest.
      God aften Jette

      Slet
  24. Hvor er de blevet fine dine to nye bede, det ser rigtig godt ud. Hostaten fra London er da også et fund.

    Blærespireaen skal du nok blive rigtig glad for, det er en skøn busk. Dog tror jeg du (og Annabelle) bliver lidt ked af det plads mæssigt, for det er en busk som vil frem. Jeg har haft min 2 (måske 3) somre og den er allerede pænt stor, også selv om jeg studser den indimellem. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis.Jeg er rigtig glad for at du synes at mit nye bed er blevet ok.
      Kunne ikke gå forbi den smukke blærespirea.....Gitte købte også en.
      Jeg er godt klar over at Annabelle kan blive rigtig stor.....min veninde har en og den er rigtig stor.
      Men jeg håber der går nogle år.....og så må jeg tage den derfra.
      God aften til dig knus Jette

      Slet
    2. Kære Jette. Annabelle kan blive stor, men det var faktisk blærespireaen jeg tænkte på! Det er den jeg har, som har vokset sig rigtig pæn stor på bare 3 somre... :)

      Slet
    3. Hej Igen.Tak for oplysningen ang. blærespireaen.Heldigvis står den i yderkanten.....så jeg kan hurtigt flytte den når den bliver for stor.
      God dag til dig ........her skinner solen fra en skyfri himmel.
      Knus Jette

      Slet
  25. Hej Jette
    Om jeg nød det, det ser jo FANTASTISK ud, hvor har i haft travlt ! Jeg kan godt forstå du glæder dig til at se alle de løg blomstrer til foråret.
    God aften
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita. Dejligt at du har nydt mit indlæg,og synes mir nye bed ser godt ud.
      Nu håber jeg bare at vejret arter sig i næste uge,så jeg kan få alle mine 200 læg i jorden.God aften knus Jette

      Slet
  26. Hej Jette. Tak for dit besøg på min side. Jeg måtte fluks ind at kigge på din - er nu forbi ret jævnligt! Det er lækkert med et nyt bed som man bare kan tilplante som man lyster. Og det er blevet meget vellykket ser jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina.Dejligt at høre fra dig.Dejligt at du kan lide mir nye bed.....er selv rigtig tilfreds med resultatet.Men det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig til næste år.Og så med alle de smukke tulipaner.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  27. Det er bare blevet super flot dit nye bed.....har også en drøm om at sætte små hække rundt om mine bede...enten af Buksbum eller Taks...er vild med at stauderne får noget at spille op imod....Jeg har også fået øjnene op for alle de smukke græsser der findes...havde held med selv at så og drive frem her igennem foråret og sommeren, så det skal da helt sikkert prøves igen... :) Din Blodgræs er virkelig skøn...sådan en må jeg da eje... :)
    knus fra Havetrunten/Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke Dejligt at høre fra dig.Dejligt at du synes om mit nye bed.Jeg er også glad for de små buskbon hække og nyder at klippe dem med min lille Bosh maskine.
      Kan da være at man skulle prøve selv at så nogle græsser .....de kan altid presses ind i bedene.
      Rigtig god aften knus Jette

      Slet
  28. hvor er det blevet flot :) skønne planter og farver, og jeg er vild med din sommerfugl.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.Tusind tak for dine søde ord.Er også rigtig glad for mit nye bed,og glæder mig til at det vokser til.Mine sommerfugle har jeg købt i London i sommers.
      God dag knus Jette

      Slet
  29. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  30. Hvor er det blevet fint Jette. Jeg er også vild med at der er kommet græsser imellem stauderne. De giver sådan en fin lethed til bedet.
    Det har virkelig pyntet ved drivhuset . Den blodgræs jeg fik af Lisbeth er gået ud....og jeg fik at vide til plantemarkedet i Vedbæk, at de ikke er helt hårdføre, så de har det med at forsvinde, så jeg købte en anden type. På Samsø er de helt fint hårdføre....men nu får vi se.
    Jeg tænkte på du har købt kattehale. Har du katteurten? Den har jeg hvis du vil have den også. Den får lyslilla blomster. Jeg kan tage et billede af den, hvis du vil se den på billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.Jeg kan slet ikke få nok at græsser lige for tiden.Jeg håber da min blodgræs overlever......de to jeg satte i mit gul/hvide bed overlevede da den lange vinter.Vil da meget gerne se et billed af katteurten......er der nogle planter af mine du kunne tænke dig en aflægger af? Vil bare lige sige at alle mine pelargonie trives rigtig godt i min udestue.Glæder mig til på søndag knus Jette........håber vejret er med os.

      Slet
  31. Hej Jette.
    Neeej, hvor ER det blevet flot:-) Det kan jeg sørme godt forstå du har glædet dig til at vise.
    Hedder det ikke også kun Minisyren/dværgsyren, fordi selve blomsterne bliver små i forhold til hos arten? Den opstammede Syren du selv har opformeret ser rigtig godt ud. Jeg håber jeg vil lykkes lige så godt med den lille plante jeg forsøger på at forme i min have også.
    Tak for din søde hilsen på min blog, jeg har også savnet dig og de mange andre søde bloggere. Du må ind og se på min blog hvorfor jeg har været så stille, for det er der en helt særlig grund til:-)
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene.Rigtig dejligt at høre fra dig.Skønt at du synes om mit nye bed.
      Da jeg købte den lille syren,drømte jeg ikke om at den ville fylde så meget......så havde jeg nok fundet et andet sted til den.Jeg er sikker på at din lille plante nok skal blive rigtig fin.
      Jeg skal nok gå ind og læse på din blog.God aften knus Jette

      Slet
  32. Hvor er det blevet fint og godt Jette! Det bliver spændende at følge med i.

    Jeg håber vi ses på søndag - jeg har lige lavet et indlæg om vi skal lave et træfpunkt som sidst. Måske har andre aftalt noget andet.
    Var der noget med at du gerne ville have en aflægger af en pileurt, Persicaria bistorta 'Superba'? Du kan se den her http://www.cuginak.dk/2013/06/det-hablse-bed.html. Jeg kan godt finde en til dig, bare skriv det inde på min blog, ikke. Der kommer nok til at gå lidt før den er rigtigt stor og flot, men jeg skal nok finde en god :)

    Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette.Har lige besvaret dit indlæg.Og ja tak til en pileurt.Er der noget du kunne tænke dig fra min have.Har mange hosta.....hvis det er noget?
      Er glad for du synes om mit nye bed........har lige sat 50 hvide og rosa tulipaner og nogle liljer.Der skal også den hvide Thalia og nogle krokus i bedet.
      Glæder mig til på søndag knus Jette

      Slet
    2. Så nupper jeg sådan en med - og tak for tilbuddet, nej tak, du behøver ikke tage noget med. Det kan jo være en anden gang, jeg falder over noget hos dig, ikke :)
      Jeg har købt forårsløg i Holland, det plejer jeg at gøre. De er først lige kommet, så nu skal vi igang, pyh ;) Vi ses søndag :)
      knus Anne Mette

      Slet
    3. Hej Igen.Og tak fordi du gider tage en pileurt med til mig.Jeg tage under alle omstændigheder nogle hosta/hvid fredløs og nogle duftpelargonie med.
      Glæder mig til vi ses knus Jette

      Slet
  33. Kære Jette

    Dine nye bede er blevet superflotte. Jeg kan især godt lide de organiske former. Flot lavet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nette.Er glad for at du synes om mit nye bed.De fleste bede i min have har organiske former.Kun langs gangen ved vore indgangsparti er bedene lige.
      God dag knus Jette

      Slet