tirsdag den 3. juli 2012

Beskæring og klipning af stedsegrønt!


Nu vil jeg vise en række billeder af formklippede og opstammede træer og buske
denne store buskbon har jeg lige klippet med en gl.dags hækkesaks
den står på hjørnet inden gangen til huset

denne lille firkantede buskbom står i min stenhave


dette  er en thuja som jeg har formklippet-
det var faktisk  rigtigt sjovt.

her vist fra en anden vinkel-det er min magnolie-Susan der står  til højre

Her to små buskbon ved carporten med en klematis og hosta i midten
er rigtig glad for buskbon i krukker

ved køkkenvinduet står disse to langs muren

i mit nye bed er der også to kugle-buskbon

ved carporten står denne dejlige kugle-buskbon
og i forgrunden er der tre små kugler

langs hækken står denne buskbon som jeg ikke rigtig ved hvad  skal forestille
det er den sidst rest af de hvide  pæoner i kan se i forgrunden

flere steder i haven har jeg sat små buskbon hække
her ved det trekantede bed ved drivhuset
her den anden side
Her har jeg opstammet en gammel forsytia

på hjørnet ved huset står denne buskbon med lavendel under

og her er det en opstammet laurbær busk som jeg klippede sidste år
i den nord vendte stenhave står dette træ af blød enebær
det bruger jeg hvert år til jul til dekorationer


Håber i har nydt billeder fra min have.

20 kommentarer:

  1. Hvor har du mange skønne stedsegrønne træer og buske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Ja! det er godt at have noget kontroleret ved siden af det vilde -det giver ro.tak for din kommentar.God aften Jette

      Slet
  2. Hej Jette, hvor har du været flittig med saksen :) Det ser altså bare supergodt ud. Kan godt se at din kirsebærlaurbær ligner min lidt, det har bare pyntet på dem at blive opstammet. Jeg er også vild med din opstammede buksbom og de formklippede thuja. Er det bare én plante? Hvordan gjorde du - har det været et stort træ, som du har klippet eller har den være opstammet fra starten af?

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.den opstammede buskbon var bare en busk som jeg så klippede
      nedefra og op.den er af den lidt grove type,som er lidt
      sværere at klippe.thujaen var ca.1,75cm høj.og jeg startede
      med en gren af gangen og klippede enden rund,og derefter
      klippede grenen bar.det var lidt af et arbejde-men sjovt.

      Slet
  3. Hej Jette.
    Uhhh jeg er pjattet me alle dine fine formklippede planter. Hvor er det en sød detalje med den buksbom der "kravler" ud på stien.
    Nyd det gode vejr.
    Kh Lone

    SvarSlet
  4. Hej Lone.Tak for din hilsen.Ja! jeg synes det er smadder sjovt at formklippe.Ville rigtig gerne have besøgt dig i weekenden.Men der var lidt for langt at køre(havde været i byen aftenen inde)Men håber at se den en anden gang.Vejret er der ikke noget at klage over.Rigtig god dag til dig Jette

    SvarSlet
  5. Hvor ser det godt ud med alle dine klippede buskbom, og andre klippede buske ;o)

    SvarSlet
  6. Hej Heidi.Tak for din kommentar.Ja! jeg er også selv glad for dem.Giver en dejlig ro i bedene.God dag Jette

    SvarSlet
  7. Hvor er de flot klippet - vi har også en del både formklippede og opstammede, jeg synes at det er fint at kunne se "benene" og det giver også lidt lys til de planter der står nedenunder. Heldigvis er det min mand der har diplom i busk-klipning, jeg nøjes med at gi gode råd, løbe ærinder og samle hækafklip op -jeg er godt tilfreds med fordelingen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi.Tak for din kommentar.Her i huset er det mig der opstammer og formklipper.Til gengæld klipper manden vores hæk,og vi har hjørnegrund.så det er vist meget godt fordelt.God aften Jette.

      Slet
  8. Hvor ser det flot ud Jette, du er sandelig en mester i "saksning" :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Fru Friis.jeg syntes det er rigtigt sjovt at formklippe.
      Og man kan se resultatet med det samme.
      Tak for de pæne ord.Og god dag til dig Jette

      Slet
  9. Det er rigtig flot.
    Jeg kan godt li` billedet... på hjørnet ved huset, hvor der står buskbon med lavendel under.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse.Også tak til dig for at kigge ind.Det hjørne er jeg også selv meget glad for.God dag til dig Jette

      Slet
  10. Wow hvor ser det godt ud, jeg har selv en del jeg klipper og holder "tæt", men jeg har også nogle tuja jeg er lídt i tvivl om hvordan jeg skal håndtere, det kan være jeg kan få et "kursus" af dig ?!
    Tusinde tak for inspirationen.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anita.Tusind tak for din søde hilsen.Thuja er lidt vanskeligere end buskbon at klippe.men det kommer også
      an på om den bare skal opstammes eller formklippes.
      Men bare sig til så kan vi måske finde ud af noget.
      knus og god weekend Jette

      Slet
  11. Hej Jette
    Skønne, skønne billeder og flot arbejde.
    Jeg klipper også mine buksbom, men mange af dem har jeg købt i den form jeg arbejder videre med.
    Din forsythia, ser knaldgodt ud. Jeg er selv i gang med samme nummer med min, men den er slet ikke blevet ligeflot som din.

    SvarSlet
  12. Hej Karina.Kan se at du har tilmeldt dig som fast læser hos mig.det er jer rigtig glad for.Og tak for de pæne ord.Min forsytia er rigtig gammel.Den stod i haven da vi flyttede ind,og blev mere og mere stor og klodset.Enten skulle den væk,eller også måtte jeg prøve at opstamme den.
    Nu kan jeg holde ud at se på den.og den lyser op om foråret.
    God uge til dig.Skal selv til Bornholm med to par venner til jazz-festival.Håber vejret er med os.Knus jette

    SvarSlet
  13. Ja, det ser jo godt ud! Jeg tænker at min tuja måske kunne komme til at ligne din enebær lidt ... Den vil jeg have i baghovedet!

    SvarSlet
  14. If you wish for to improve your know-how only keep visiting this
    website and be updated with the hottest information posted here.


    Also visit my web page microsoft registry cleaner

    SvarSlet