søndag den 15. november 2015

Græsser og alt det grønne i haven !!!








Nu er der ikke mange blomster tilbage i haven..............så jeg er rigtig glad for alle mine stedsegrønne planter,og de smukke græsser.Jeg viser et lille udvalg af dem.

En planteart jeg også er rigtig glad for på denne årstid er de dejlige alunrod.
De står så flot det meste af året.

Jeg har fået fyldt drivhuset op med alle mine krukker...............for lige pludselig er frosten her.Men mine træer i krukker står lidt i læ ved udestuen.

Og så er det jo ved at være tid til at jule lidt.Har kun lavet lidt kranse indtil nu.Næste weekend er der jo julemarked i Frederiksberg have..........så det skal da besøges...........dejligt med lidt ny inspiration..

Mit smukke dobbelte bøgetræ inden vinden tog alle bladene.

Er bare vild med mosset på min store kirsebær.

Jeg har blodgræs flere steder i haven.

Og bregnerne ved foden af min japanske kirsebær er stadig smukt grønne.
En af mine små græsser.
Er også rigtig glad for de grå farver i haven


Min stribede græs..............har ikke lige navnet.

 Elsker de græsser der vokser i en stor tue.

Lampepudsergræs,der skulle være hårdfør.

Jeg må jo ikke glemme min græs i græsbedet.
 

Stubbene med smukke svampe.

Flere af mine bregner er stedsegrønne.

 Min ynglings alunrod.

Men de findes jo i mange smukke farver.

De har bare sådan nogle smukke mønster i bladene.

Og de trives også rigtig godt i krukker.

Er jo rigtig glad for alle mine stedsegrønne planter,som jeg jo selv klipper.
Her er en formklippet thuja.

Også en formklippet ved døren
.
 Så er alle mine krukker kommet i vinterhi i drivhuset.

Parykbuskens farver er falmet noget.

Mit store oliventræ er ikke kommet indendøre
endnu.Det står lidt i læ ved udestuen.

Og så er der samlet ind til dekorationer.
Elsker ellekogler.

Og buskbom skal der også til.

Har også planer med mine smukke lammeøre her til jul.

Men vil da også lige vise en af de planter der stadig blomster.

Lidt materiale til juledekorationer.

Det var min novemberhave lige nu.

God søndag  !!!
 

26 kommentarer:

  1. Hej Jette
    Din novemberhave er rigtig fint, det er dejligt med noget stedsegrønt nu, både alunrod, græsser og bregner er fine, dem kan vi glæde os over. Men dit bøgetræ var mest populært hos mig i dag, hvor er det flot. Det synes jeg ikke, at jeg har set før, det må tage meget plads op i haven.
    Godt du kom med indlæg i dag, her er meget stille på bloggene i disse dage.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Ja !!! jeg ville bestemt ikke undvære alt det stedsegrønne i min have.
      Og græsser og alunrod pynter dejligt derude.
      Mit bøgetræ er ganske rigtigt imponerende....................og står på hjørnet af vores grund .
      Jeg har vist det før.Men man kan jo ikke huske alt.
      Folk er vist gået tidligt i vinterhi her på bloggen.
      God aften Knus Jette

      Slet
  2. Græsser, alunrod, gråt løv og stedsegrønt giver tilsammen en fin novemberhave. Blodgræs ser jeg overvintre på flere blogs, hvilket undrer mig, da den altid er gået ud her i haven. Selv uden blade må dit bøgetræ være et imponerende syn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja !!! det kan jeg jo kun være enig i.Mine blodgræs har klaret de sidste vintre..................måske fordi de har været milde.
      Mit dobbelt bøgetræ er også imponerende..................og det blev endda beskåret for nogle år siden
      Der blev kappet ca. 7 m i højden.
      Godaften Jette

      Slet
  3. Hej Jette, hvor er det fine billeder fra din have! Selv om det er vinter, er der meget at se på stadigvæk. Tak fordi du fortæller om julemarkedet i Frederiksberg have - det kunne jeg godt tænke mig at besøge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Madame.Tak skal du ha.Ja !! det er også derfor jeg har så mange stedsegrønne planter i min have.
      Selvtak...................det kan jo være vises derinde.
      God aften Knus Jette

      Slet
  4. Hej. Tack för din fina kommentar hos mig. Så många snygga gräs du har, en jättefin novembertr'dgård.
    Kram Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria.Dejligt at høre fra dig.Selv tak...................skønt med nye bloggere.
      Græsser er bare dejlige at have i vores haver hele året rundt.
      God aften til dig Knus Jette

      Slet
  5. Hej Jette

    Så mange flotte gress du har! Blodgress så lekkert ut, og skulle gjerne hatt det her. Men gress trives ikke så godt her, for det er for kaldt. Mange flotte heuchera du har også.

    Ha en riktig fin aften/ ny uke!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! jeg er også glad for dem alle.Kan godt forestille mig at jeres klima ikke er til de spinkle græsser.
      Men alunrod kan du vel godt have hos dig ?
      Også en dejlig aften til dig knus Jette

      Slet
  6. Hold da op et bøgetræ, hvor er det flot...og alle dine græsser og Heuchera er også ekstra dejlige ved denne tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita.Ja !!! vores store dobbelte bøgetræ er ret imponerende.
      Og vi må jo finde alle de planter frem der pynter lige nu.
      God dag Knus Jette

      Slet
  7. Hej Jette,
    Fine græsser du viser. Er også glad for mine. Alunrod kan man ikke få for mange af. Nogle af mine forårsløg er begyndt at komme op, de tror det er forår. Vi har fået tapetseret og malet i baggang, og har købt nye skoreoler og en fin bænk. Nu venter vi bare på knagerækkerne. Det er blevet så fint. Fik sat lidt flere krukker i drivhuset. Mine hvide agapanthus blomstrer på livet løs. Men nu skulle det blive frost næste weekend.
    Knus Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.Jeg har jo efterhånden fået nogle stykker i haven.Det var da utroligt...................men det har jo også været meget mildt.
      Jeg glæder mig til at se alt det i har fået lavet...................dejligt med lidt fornyelser.
      Jeg har godt nok læst flere steder at deres agapanthus blomstre.
      ØV.har ikke lyst til frostvejr.
      Knus Jette

      Slet
  8. God morgen Jette!
    Wow for et fantastisk bøgetræ, det husker jeg kun at have hørt om, mon det kan passe det ikke tidligere er vist her? Alunrod er lækre, det samme er græsserne:-) og bregner, dem er jeg ekstra vild med, hvis jeg nogensinde skulle gå hen og blive nørdet med en planteart vil det være med dem;-)
    Lækre ting du har til dine kranse, rigtig god fornøjelse med det!
    Dejlig dag til dig, kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Ja !!! jeg kan jo læse at folk er begejstrede for mit flotte bøgetræ.Men det er vist længe siden jeg har vist det.Er vild med alunrod i alle farver.................og selvfølgelig også alle de smukke græsser.
      Jeg glæder mig til min veninde og jeg skal have vores juledekorationsdag.................det er bare så hyggeligt.
      Også en rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  9. Hej Jette. Sikke en dejllig november have du har . Hvor er det fint med div. græsser og det smukke bøgetræ
    Glæder mig til at se dine kreative evner her op til jul .
    Vi bor helt præcis på midtsjælland, skriver sådan fordi en som bor 1 km fra os, siger at det er midten på øen :) Ved det smukke Skjoldenæsholm . Ja vi må igang med at vise indelivet i stedet for og så glæde os til foråret, hvor det hele igen står i fuld flor ..
    God dag til dig
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.Tak skal du ha................er også glad for alle de stedsegrønne planter der er smukke året rundt.
      Jeg er jo så småt gået i gang med mine kranse.
      Det lyder som et rigtig dejligt sted i bor.
      Jeg plejer også at vise lidt pynt indefra her om vinteren når haven er lukket ned.
      Manden har lige gået vores lyskæder igennem.................for nu skal der lidt ly op udenfor.
      Også en rigtig god dag til dig knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette, der er da stadig mange flotte farver i din have. Bøgetræet er da så smukt :o) Det var et godt tidspunkt du fik alle krukkerne ind i, det ser ud til at det nu mere koldt. Jule forberedelser, uha der er jeg slet ikke nået til :o) det bliver nok ikke til så meget her i år.
    Jeg håber da at nå et julemarked eller 2. Det her sikkert været smukt det du var til. Tog du ikke en masse billeder ?
    Forsat god dag.
    Kram Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda.Ja !!! men det er jo mest over i den grønne/grå skala.Men det er nu heller ikke værst.
      Jeg elsker mit store bøgetræ................og det er smukt både om foråret med de spæde grønne blade og her om efteråret med de smukke gyldne farver.
      Du kan tro jeg også er glad for at de er kommet i læ i drivhuset...................men der er godt nok trængsel derinde.
      Det julemarked jeg skriver om er da først i næste weekend i Frb. have.
      Kommer du ikke til julestue hos Tina på Amager ?
      God dag knus Jette

      Slet
  11. Hej Jette
    Ja man skal jo næsten være lidt af en detektiv for at finde blomster i haven nu, men så er det godt du har så meget andet smukt at vise frem.
    Jeg må vist hellere få reddet mine pelargonier ind fra drivhuset på onsdag, da de lover frost til weekenden ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Heidi.Ja !!! det skal man..................derfor fokuserede jeg også på græsser-alunrod og alle mine stedsegrønne planter i mit indlæg.
      Alle mine pelargonier står i min udestue,og jeg plejer at lægge fiberdug over når frosten kommer.
      God aften til dig Knus Jette

      Slet
  12. Jeg siger som de andre at du har rigtigt mange fine ting, der står godt i november og kommende måneder, både græsser og stedsegrønne. Sikke mange ellekogler, du har fået samlet, det er da en hel rigdom - glæder mig til at se hvad du frembringer, for du er jo ferm til det.
    Vi er nået til den tid på året, hvor man kun ser dagslys i weekenden (men kan dog nyde det ud af kontorvinduet) - så der er ikke meget gang i min have længere. Fik dog "puttet" alle roserne i rosenhækken med en masse tørre blade.

    Så er der fyldt op i dit drivhus - det er godt at være i god tid med det.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla.Ja !!! græsserne er jeg jo blevet rigtig glad for.Og alt det stedsegrønne i haven vil jeg da heller ikke undvære.
      Jeg er bare helt vild med ellekogler...........en gren i en vase er enkelt og smukt.
      Du kan tro jeg også tænker på jer der stadig arbejder.For der er bare så mørkt når kl. er 16,00
      I dag var der lidt solskin i formiddag og der fik vi også revet de sidste blade sammen.Tror alle mine bede er blevet "puttet"
      Der er jo lovet frost fra weekenden så krukkerne røg indenfor i drivhuset.
      God aften Knus Jette

      Slet
  13. Kære Jette Hvilke farver du kan fremtrylle billeder af! Dit bøgetræ er bare skønt og den bark der op af bregnerne er super flot. Du er altså god til det med græsser, dem har jeg altid kunnet lide men ikke selvsagt held med. Dejlige ting du har samlet til dekorationer. Jeg var så heldig at finde nogle små ellekogler, de er bare skønne, det kan vi vist blive enige om.,God weekend når du når dertil. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina.Ja !!! lidt er er da at glæde sig over.................selvom jeg synes at det hele lige nu ser noget trist og vådt ud i min have.
      Jeg er også rigtig glad for min store bøgetræ,og barken på min japanske kirsebær er også rigtig flot.
      Kan da ikke forstå at du ikke kan få græsser til at trives..............jeg har mange forskellige i haven-japansk star er en flot græs og let at formere.
      Bare det var mig der havde fundet ellekogler,for dem er jeg også vild med.
      Vi fik nyt gasfyr i går,så der er noget at rydde op.
      Men god weekend til dig knus Jette

      Slet