mandag den 20. oktober 2014

Struktur i min efterårshave........og lidt klematis.!!!

Jeg blev inspireret af Marie til at lave et indlæg om bladenes struktur i haven.
Har lige været en runde  i haven og taget lidt billeder.
Utroligt facinerende at se hvor forskellige bladene og farverne er.

Det har jo stået ned i stænger her den sidste uge...............så det har været svært at komme ud
og få taget nogle billeder.

Der er jo ikke mange blomster tilbage derude...............men er også blevet inspireret
til at vise nogle af mine 17 klematis.
Så jo at både CD og Frk. Solhat lige har vist deres klematis.
og synes da at vi trænger til noget smukt at se på.

Har haft travlt med at male soveværelse og  indrette stue............så nu mangler jeg "kun" mit arbejdsværelse.

Min dejlige Acer har de smukkeste blade...........og i den varme
sommer skiftede bladene farve til grønt.



Dejlig dværg bambus.

Græs og buskbom står godt til hinanden.

Jeg er ret glad for alle mine planter med gråt løv..............her er det min sommerfuglebusk.

Og lammeøre vil jeg slet ikke undvære i min have.

Denne smukke græs har jeg tre af............men kender desværre ikke navnet


Er også utrolig glad for de dejlige bregner.............der stadig står grønne.

Og hosta har jeg jo rigtig mange af................men bladene er ved at være færdige.

Ved terrassen står denne store efeu..............har klippet den to gange i år.

Jeg har jo en del trædestier i mine bede............og de små bregner breder sig godt
Her ser man rigtig forskellighederne i løvet

Pletter i luften er bare en skøn plante...........og den kommer troligt igen hvert år
.

En lille stedsegrøn med det fineste løv.

Mine to store laurbær er jeg også rigtig glad for...........den er god til dekorationer.

Alunrod ved jeg at vi er mange der er glade for...........har den i en del farver.

Og her om efteråret blomstre de dejlige Sct. hansurt...........og dem har jeg også i 4 farver.

Nu skal der vist rives blade til bedene............det er fra mit store kirsebærtræ.

Mine små fine paradisæbler er lige på det sidste...........men håber fuglene når at få lidt af dem.

Nogle af mine hortensia har fået nye blomster............dejligt.

Og dejligt at have noget der blomstre på denne årstid.........her den skønne drejeblomst.

Fandt da også en lille primula med blomst.

Er rigtig glad for min lille stub fra vores store birk.





32 kommentarer:

  1. Kære Jette
    Fine bladstudier du har lavet. Blade kan være lige så kønne som blomster.....

    Ønsker dig en god uge!

    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.Ja !!! jeg blev jo lidt inspireret af Marie til at vise strukturen i haven.
      Også en rigtig god uge til dig Knus Jette

      Slet
  2. Hej Jette

    Så mange vakre bilder du viser i dag! Bladene er så fine å se på nå når det ikke er så mange blomster å se på mer.
    Grått i hagen er veldig pent, og som du sier så kan en ikke unnvære hverken lammeøre eller sommerfuglbusk. Heuchera har også mange flotte i grått/ sølv nyanser.

    Lekre clematis du viser!

    Ha en god aften!

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit.Ja !!! når man først får øjnene op for alle de smukke blade............så opdager man rigtig hvor mange forskellige former og farver der findes.
      De grå farver i haven er bare SÅ smukke.................så dem vil jeg sket ikke undvære.
      Og synes da lige jeg ville vise lidt smukt...............og det er klematis jo.
      Også en rigtig god aften til dig Knus Jette

      Slet
  3. Hej Jette
    Mange flotte billeder du har lagt ind.
    Det er da helt fantastisk så mange frugter dit paradisæbletræ har.Bruger du dem kun til fuglene?
    God aften
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise.Dejligt at du har nydt alle mine billeder.
      Ja !!! hver år bugner mit lille træ af æbler..................og jeg bruger dem også til dekoration.
      Men jeg orker ikke at lave gele af dem.
      Også god aften til dig Jette

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  4. Fine billeder og fin collage med clematis, det er godt med lidt farver.
    Jeg tror, din græs er en bjørnegræs.
    God aften
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.Dejligt at synes om mine billeder..................og tak for navnet på min græs.
      Jeg synes at mine klematis liver lidt op på denne lidt triste årstid.
      God aften Knus Jette

      Slet
  5. Det gør mig da så glad, at jeg har inspireret dig til dit fine indlæg, og hvor er der stor variation i de mange bladformer, du viser. Klematiscollagen får mig til at længes frem til næste sæson.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.Ja !!! det er jo noget af det bedste ved at blogge. at vi sådan kan inspirere hinanden.
      Jeg havde taget mange flere billeder............men må jo begrænse mig lidt.
      Og mine klematis får da også mig til at længes efter næste forår.
      God aften Jette

      Slet
  6. Kære Jette.
    Tak for alle de dejlige billeder. Sikken mange bladformer der findes, når man begynder at se på dem.
    Alle de smukke clematis............. dem må jeg have et par stykker af til foråret.
    God aften til dig. Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Eliane.Selv tak.Ja !!! er det ikke utroligt hvor mange former der findes?
      Klematis er da slet ikke til at undvære..............og de kan jo også stå i krukker.
      Også en rigtig god aften til dig Knus Jette

      Slet
  7. Det er helt overvældende så mange bladformer der egentlig findes i en have som din, gad vide om jeg har ligeså mange forskellige - det tror jeg nu ikke.

    Dejlige clematis - det må være arkivbilleder, men allesammen? Jeg har faktisk blomst i et par clematis lige nu.

    Skønt indlæg fra dig.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
  8. Godaften Ulla.Jeg blev også meget overrasket, da jeg gik en runde i have for at tage billeder af alle de smukke bladformer der findes her.Og efter inspiration fra Marie.
    Mine collager med klematis drillede lidt..............men synes vi skulle have noget smukt at ikke på.
    Dejligt at du kunne lide mit indlæg God aften Knus Jette

    SvarSlet
  9. Hej Jette, jeg kan se at du havde en god tur i haven og fik taget nogle gode bladbilleder :-). Er spændt på om der også kommer en krans :-), kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit.Ja !!! det er jo ikke sådan når man bliver inspireret af andre bloggere................som dig selv.
      Synes det var interessant at se hvor mange forskellige bladformer der er min have.
      Håber jeg får tid til at lave en krans når jeg er fædig med at flytte om i mit arbejdsværelse.
      Godnat her fra Knus Jette

      Slet
  10. Hej Jette, hvor har du været flittig med at male. Sikke nogle smukke billeder - det er dejligt at følge din have gennem året og se alle de smukke planter, du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Madame.Ja !! nu er jeg næsten færdig med både stuen og soveværelset.......................men skal også lige flytte lidt rundt og sortere i mit arbejdsværelse,,,,................dejligt at få det gjort.
      Tak for dine søde ord..................dem er jeg rigtig glad for Godnat herfra Knus Jette

      Slet
  11. God morgen Jette!
    Skønne skønne bladbilleder, sidder her og vil sige jeg kan bedst lide den og den og den, sagen er jeg kan lide dem alle. Men hvor er dit paradisæbletræ dog overvældende, og din laurbær smukt klippet, og alle de dejlige clematisser, en plante jeg også er meget forfalden til:-)

    Dejligt med omrokeringer og et nymalet hjem:-)
    Ha en rigtig god dag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette.Dejligt at du kan lide alle mine bladbilleder.................utroligt så mange forskellige der findes.
      Mit lille opstammede paradisøbletræ er bare SÅ smukt både når det blomstre og når der komme frugt.
      Jeg er bare så glad for at jeg fik opstammet den ene af mine store laurbær.................for det er da en plante der vokser godt til.


      Jeg håbede jo på at mine klematis ville live lidt op på denne årstid.
      Er i fuld gang med at lave et nyt hovedgærde til min seng...............spændende projekt.
      Også en rigtig god dag til dig Knus Jette

      Slet
  12. Hej Jette,

    Sikke et skønt indlæg. Dejlige planter du viser. Din paradisæble er helt fantastisk med de flotte frugter.
    Jeg skal have byttet om på nogle af mine clematis, men afventer tørvejr!! Der skal fejes blade sammen, og plantes lidt til i mit nye bed. Håber jeg kan tage billeder på søndag og lave et indlæg.
    Knus Gitte.
    PS. Glæder mig til at se jeres soveværelse og stuen efter ommøbleringen

    SvarSlet
  13. Hej Gitte.Dejligt at du kunne lide mit indlæg med alle mine planter.
    Paradisæbletræet har bare SÅ mange frugter..............men de fleste rasler ned når det blæser.
    Jeg har også to af mine klematis i krukker...........skal finde plads til dem et sted?
    Her er der også rigtig mange blade på græsset.................men har ikke tid lige nu.
    Vi er i fuld gang med at lave et nyt hovedgærde med store knapper til vores seng.
    Skal nok vise billeder..
    Knus Jette

    SvarSlet
  14. Hej Jette Vodunderlige billeder der er så mange flotte bladstruktuer, du viser så mange. Så flotte er de.så flotte billeder!a

    SvarSlet
  15. Hej Tina.JA !!! det var jo Marie der inspirerede mig til at vise hvad alle havens bladformer gør for strukturen i vores haver.
    Og dejligt at du synes om alle mine billeder.
    Rigtig god dag til dig Knus Jette

    SvarSlet
  16. Sådan en rød Acer som du har på dit første billede har jeg længe drømt om, men har desværre ikke fået noget gjort ved det endnu. Det har været planen at den skulle stå for enden af vores indkørsel men nu har vi fået bygget en carport som vil give for meget skygge, så jeg må i gang med at finde et nyt sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  17. Hej Rene.Min acer er bare så smuk det meste af året................så den må du se at anskaffe dig.
    Tror den kan stå de fleste steder...................også i halvskygge.
    Dejligt at høre fra dig.............hvem du så er ?
    God dag Jette

    SvarSlet
  18. Det grønne er havens lærred, dets skelet, og dens sjæl. Det er de færreste haver der fungere uden denne grønne variation og struktur. Når vi får øjnene op for det grønne og dets mange former, så er vi blevet rigtige havemennesker.

    SvarSlet
  19. Hej Henrik.JA !!! jeg blev da også overrasket da jeg fandt ud af hvor mange forskellige bladformer jeg har i min have.
    Og elsker jo også at formkllppe alle mine stedsegrønne planter.
    God aften Jette

    SvarSlet
  20. Sikke mange clematis du har... Jeg har først i år plantet lidt forskellig alunrod.... Jeg kan have set planter i årevis, og pludselig synes jeg de er smukke... Kender du det?
    God arbejdslyst med maleriet......
    Knus Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne.Jeg er også rigtig glad for klematis.Det er bare sådan en dejlig plante.
      Men alunrod er også skøn..............og er rigtig god i bede,men også i krukker.
      Efter jeg er blevet blogger er der også rigtig mange planter der har fundet vej til mit lille gods.
      Ja !!! nu mangler jeg kun at gøre mit arbejdsværelse færdigt....................men har også været i gang i 14 dage.Men dejligt med tre nyindrettede rum.
      Rigtig god weekend til dig Knus Jette

      Slet